/ Forside / Karriere / Penge / Økonomi / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Økonomi
#NavnPoint
Nordsted1 8234
ans 3763
dova 3605
refi 3378
Bille1948 3007
svendgive.. 2320
golfhouse 2300
Paulus1 1990
transor 1945
10  alka 1803
Fortjeneste / kostpris * 100 - navn?
Fra : Thïngmand


Dato : 05-06-02 18:12

En vare der koster 150 og bliver solgt for 900:

750 / 150 * 100 = 500%

Er det en avance på 500% eller hvad hedder det?



 
 
Jonas Dan Petersen (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Dan Petersen


Dato : 05-06-02 19:03

> En vare der koster 150 og bliver solgt for 900:
>
> 750 / 150 * 100 = 500%
>
> Er det en avance på 500% eller hvad hedder det?

normalt kaldes dette bruttofortjeneste / bruttoavance.. hvis der ikke er
nogen øvrige variable omkostninger er det selvfølgelig også lig
dækningsbidraget, jvf. diskussionen i dk.videnskab....
(variable omkostninger er omkostninger der varierer med mængden i den
betragtede periode - på langt sigt er alle omkostninger jo
variable..........)




Erik G. Christensen (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 05-06-02 19:02

Jonas Dan Petersen wrote:

>>En vare der koster 150 og bliver solgt for 900:
>>
>>750 / 150 * 100 = 500%
>>
>>Er det en avance på 500% eller hvad hedder det?
>>
>
> normalt kaldes dette bruttofortjeneste / bruttoavance..


Det er vist knap rigtig, avancer m.v. beregnes af salgspris,
så det må vel nærmest være købspristillæg, og da det er uden
moms, er det vel næppe salgspris ?


--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.


Jonas Dan Petersen (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Dan Petersen


Dato : 05-06-02 19:21

> Det er vist knap rigtig, avancer m.v. beregnes af salgspris,
> så det må vel nærmest være købspristillæg, og da det er uden
> moms, er det vel næppe salgspris ?

hmm... jeg antog at der ikke skulle tænkes på moms og den slags, og tænkte
som nedenfor :

omsætning
- vareforbrug
= bruttofortjeneste
- øvrige variable omkostninger
= dækningsbidrag
- faste omkostninger
= overskud

... men min indsigt i driftsøkonomiske begreber er heller ikke så stor ;)




Jonas Dan Petersen (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Dan Petersen


Dato : 05-06-02 20:38

> Det er vist knap rigtig, avancer m.v. beregnes af salgspris,
> så det må vel nærmest være købspristillæg, og da det er uden
> moms, er det vel næppe salgspris ?

nu bliver jeg sgu usikker på hvad du mener -
mener du at siden der ikke er moms i salgsprisen, er der ikke tale om en
avance, idet denne skal beregnes af salgsprisen inkl moms ?!?!
for hvordan ved du så hvorvidt der er moms inkluderet i den opgivne
salgspris !? jeg ser ikke sådanne oplysninger i spørgsmålet.........




Thïngmand (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Thïngmand


Dato : 06-06-02 08:40

> for hvordan ved du så hvorvidt der er moms inkluderet i den opgivne
> salgspris !? jeg ser ikke sådanne oplysninger i spørgsmålet.........

I eksemplet er det (selvfølgelig) uden moms - den er jo fuldkommen
underordnet i forbindelse med dækningsbidrag/salgspris/avance/etc...



Jonas Dan Petersen (07-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Dan Petersen


Dato : 07-06-02 09:28

> > for hvordan ved du så hvorvidt der er moms inkluderet i den opgivne
> > salgspris !? jeg ser ikke sådanne oplysninger i spørgsmålet.........
>
> I eksemplet er det (selvfølgelig) uden moms - den er jo fuldkommen
> underordnet i forbindelse med dækningsbidrag/salgspris/avance/etc...

ok - det ser jo også ud til jeg har ret alligevel...... så min hukommelse
ang driftsøkonomiske begreber er nok ikke så dårlig alligevel (ville også
undre mig at momsen skulle betyde noget for et sådant nøgletal.... burde
være pænt irrelevant, hvis målet skulle kunne bruges til noget.....)




Brian Nielsen (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian Nielsen


Dato : 06-06-02 22:05

Hej

I nogle bøger kaldes procenten for "mark-up"-procent.

Det er købmandens avanceprocent, da han beregner den procent han lægger oven
i varens pris.

Man har tidligere drillet revisorkandidater med opgaver af den slags, hvor
man talte om bruttofortjeneste og dækningsgrad, men med forkerte procenter.

I øvrigt er procenten i idealsituationen en del af et udtryk for den
priselasticitet, der viser noget om efterspørgslen på markedet. Dette kan
ses ud fra monopolprisformlen:

p=gromk*(e/(e-1))
hvor
p = pris
gromk = grænseomkostningen
e = priselasticiteten.

hvor mark-up-procenten som du ser udgør det sidste led. Det skal bemærkes,
at denne kun gælder i optimalsituationen.

Med venlig hilsen
Briann

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message
news:3cfe45f5$0$78789$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> En vare der koster 150 og bliver solgt for 900:
>
> 750 / 150 * 100 = 500%
>
> Er det en avance på 500% eller hvad hedder det?
>
>



Thomas Kauders (07-06-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Kauders


Dato : 07-06-02 08:37


"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message
news:3cfe45f5$0$78789$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> En vare der koster 150 og bliver solgt for 900:
>
> 750 / 150 * 100 = 500%
>
> Er det en avance på 500% eller hvad hedder det?
>

Lad os antage at du er en virksomhed som har solgt denne her ensete vare

Din omsætning er = 900 kr
Lad os envidere antage at alle dine omkostninger forbundet med
fremstillingen af varen (variable og faste omk.) = 150kr (Det er vel det du
mener at "varen koster 150, altså at det koster 150 at fremstille den...)
I så fald er din profit ved salget af denne vare 900-150 = 750kr

Din avance% (profit margin på engelsk) er profiten som en %andel af din
omsætning (salg) dvs 750/900 = 83,3%

Se iøvrigt mit svar om dækningsbidrag i dk.videnskab






Jonas Dan Petersen (07-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Dan Petersen


Dato : 07-06-02 09:40

> Lad os envidere antage at alle dine omkostninger forbundet med
> fremstillingen af varen (variable og faste omk.) = 150kr (Det er vel det
du
> mener at "varen koster 150, altså at det koster 150 at fremstille den...)

lidt vilde antagelser, der fjerner indholdet i spørgsmålet -

for det første er det jo ret irrelevant at inkludere faste omkostninger i
omkostningen ved en vare - de er jo netop faste og kan derved ikke fordeles
ud på de enkelte producerede varer (man kan selvfølgelig godt beregne FC/Q,
men dette mål ændrer sig jo afhængigt af antal producerede varer (her Q),
derved er det jo ikke en del af omkostningen ved at producere en vare..)

og hvis der er tale om videresalg af en indkøbt vare (fx. engros- /
detailhandel) er alle variable omkostninger heller ikke inkluderet i
kostprisen på varen.....

> I så fald er din profit ved salget af denne vare 900-150 = 750kr

så har du vha. dine antagelser fået lavet bruttoavance, dækningsbidrag og
profit til en og samme ting.... meningen med at have forskellige mål er jo
at de kan vise noget forskelligt, og derved kan bruges til analyse af
virksomhedens omkostnings- / indtjeningsstruktur mv....




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste