win2k og IPsec
Fra : Michael Jenner

Dato : 05-06-02 14:52

Nogle som har erfaring med win2k og IPsec?

Jeg overvejer at bruge IPsec fra PC (klient) til VPN/IPsec
server/gateway (Linux baseret) til et LAN som forbindes med Internet via
en public IP adresse (som er tildelt til firewall/VPN-gateway'ens
externe ethernet kort). Udgående trafik NAT'es, men her er det jo også
indgående trafik som køres via VPN-gateway'en så mon ikke det kan lade
sig gøre?

Nogle som kan ridse en fornuftig opsætning op (som win2k understøtter) -
herunder hvordan håndteres nøgler på en acceptabel måde osv osv.

Hvordan sørger man for at win2k klienten kan "se" de forskellige hosts
på LAN'et? (Noget med en hosts fil eller?)

På forhånd tak

Michael

Fra : Anders Brabæk

Dato : 09-06-02 11:13

"Michael Jenner" <mj@kom.auc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan sørger man for at win2k klienten kan "se" de forskellige hosts
> på LAN'et? (Noget med en hosts fil eller?)

Jeg kan ikke følge helt med i opsætningen men det er også tideligt søndag

Hver opmærksom på at du ikke kan NATte IPsec fra/til Windows 2000 idet IP
adressen er et element i den algoritme der anvendes til
kryptering/dekryptering. En løsning er at tunle din tunnel: etablere en PPTP
tunnel og så køre L2TP over IPsec for så er du NAT fri.
Windows.NET/Windows 2002 server understøtter IPsec i et NAT'tet miljø (jeg
har ikke fået undersøgt hvordan de har løst det men det har de).
Hvordan klient skal være sat op afhænger af hvordan den kommunikere med de
andre maskiner. der er som udgangspunkt 3 forskellige standards
opsætningsmuligheder: Client, Server og Secure Server. Client understøtter
IPsec hvis spurgt, Server beder om det men accepterer ikke IPsec
kommunikation og Secure Server kræver det og kan ikke kommunikere uden.
-Anders
http://Look-at-IT.com

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-06-02 11:18

Anders Brabæk wrote:
> Windows.NET/Windows 2002 server understøtter IPsec i et NAT'tet miljø (jeg
> har ikke fået undersøgt hvordan de har løst det men det har de).

De bruger vel IKE Phase 1 ID'en, som alle andre.

Hvad er forresten Windows 2002?

Fra : Michael Jenner

Dato : 12-06-02 10:09

Anders Brabæk wrote:
> [...]
>
> Hver opmærksom på at du ikke kan NATte IPsec fra/til Windows 2000 idet IP
> adressen er et element i den algoritme der anvendes til

Ok, den firewall som NAT'er til det lokale net kører også IPsec
gateway'en så den kan så vidt jeg kan se godt køre uden om NAT
funktionen - problemet opstår "kun" hvis klienten NAT'es - og det gør
den desværre i mange tilfælde - f.eks. PC'ere på privat net med kun en
public IP.

> En løsning er at tunle din tunnel: etablere en PPTP
> tunnel og så køre L2TP over IPsec for så er du NAT fri.

Jeg er ikke helt med - lidt "grafik" kunne måske hjælpe. Er det noget i
stil med:

L2TP -> IPsec -> PPTP -> IP -> Ethernet/Whatever -> IP -> PPTP -> IPsec
-> L2TP

eller?

Og hvilken software skal der til for at det kan bruges? Er det standard
i win2k?

> [...]
> IPsec hvis spurgt, Server beder om det men accepterer ikke IPsec
> kommunikation og Secure Server kræver det og kan ikke kommunikere uden.

Jeg er interesseret i en IPsec gateway på et LAN. Man skal kunne tilgå
LAN'et udefra (via IPsec) - men man skal også kunne bruge PC'en på alm.
vis. Er det muligt at implementere en løsning hvor man (let) kan skifte
mellem at bruge IPsec til LAN udefra og alm. brug - evt. en løsning hvor
man kan gøre begge dele samtidig?

Vil det sige jeg skal vælge Client - og "bede" om IPsec når jeg ønsker
at tilgå LAN'et udefra? Og hvordan "beder" man om IPsec?

LAN'et kører i dag med intern dns server (bind på Linux). Kan man,
udefra, snakke med den for at lave navne-resolution når man går via
IPsec? Er der bedre (sikkerhedsmæssigt) løsninger som kan anbefales?

Jeg har læst at man skal opdatere en standard win2k for at få stærk
kryptering - 3des istedet for single-des. Andre råd i forbindelse med
brug af win2k og ipsec?

Mvh Michael