Hjælp,trådløst netværk ikke mere end 5-10 ~
Fra : Jesper Smidt

Dato : 05-06-02 15:07

Hej,

iforbindelse med opsætning af trådløst netværk (802.11b) af mærket BELKIN
(www.belkin.com) kan vi konstatere, at rækkeviden ikke er mere end maks 10
meter!!! - kan dette virkelig være rigtigt?

På æsken står der ellers op til 580 meter ved 1Mbps - har vi fået et
"halv"-defekt kort og router, eller kan afstanden virkelig være så kort hvis
forholdene ikke er optimale. Selv når vi er i samme rum, og der er ca. 2
meter mellem router og USB netværks adapter svinger signalstyrken fra 35% op
til 80% - lyder det rigtigt.

Jeg er godt klar over at de 580 meter er ved "ekstreme" forhold, men er det
jeres erfaringer at ovennævnte kan være rigtigt, eller finders der bedre
produkter end BELKIN?

Vi ønsker at dele en ADSL forbindelse der står i "stuen", mens den anden
computer er på 3. sal - er der nogen der faktisk har lykkes med dette
over en trådløs forbindelse?

Håber meget på jeres svar og input.

På forhånd tak,

Jesper Smidt

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 05-06-02 16:14

It seems Jesper Smidt wrote:
> iforbindelse med opsætning af trådløst netværk (802.11b) af mærket BELKIN
> (www.belkin.com) kan vi konstatere, at rækkeviden ikke er mere end maks 10
> meter!!! - kan dette virkelig være rigtigt?

Nej - det lyder meget unormalt.

> Vi ønsker at dele en ADSL forbindelse der står i "stuen", mens den anden
> computer er på 3. sal - er der nogen der faktisk har lykkes med dette
> over en trådløs forbindelse?

Mit accesspoint står på 2.sal og jeg har ingen problemer med adgang fra
stueetagen og min have, og hastigheden er statigvæk 11 mbps.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-02 16:27

In article <mUoL8.43$Ri.1743@news.get2net.dk>,
"Jesper Smidt" <jesper.smidt@ready.dk> wrote:

> [...]
> (www.belkin.com) kan vi konstatere, at rækkeviden ikke er mere end maks 10
> meter!!! - kan dette virkelig være rigtigt?

Nej. Men hvis der er andre støjkilder kan dette være et problem.

Med hensyn til 3die sal, så blokerer gulv/mure og beton faktisk ret godt.

Prøv en anden kanal, og se om det hjælper. Og fjern dit AP så langt som
muligt fra computere m.m.

> [...]
> jeres erfaringer at ovennævnte kan være rigtigt, eller finders der bedre

Der findes mange andre produkter. Jeg kan til info nævne, at jeg har
dækning i hele min 3 værelses lejlighed bare med 2 netkort, uanset hvor
jeg placerer den bærbare i forhold til AP.

Det kan være din enhed er dårlig.

> Vi ønsker at dele en ADSL forbindelse der står i "stuen", mens den anden
> computer er på 3. sal - er der nogen der faktisk har lykkes med dette
> over en trådløs forbindelse?

Dvs du skal igennem 2 gange gulv. Det burde du nok kunne.

Fra : Arne Keller

Dato : 05-06-02 17:00

On Wed, 5 Jun 2002 16:07:22 +0200, "Jesper Smidt"
<jesper.smidt@ready.dk> wrote:

>Hej,

snip

>Vi ønsker at dele en ADSL forbindelse der står i "stuen", mens den anden
>computer er på 3. sal - er der nogen der faktisk har lykkes med dette
>over en trådløs forbindelse?

Jeg har haft et almindelig hus på ca 140 m2 med lecabeton vægge, her
var min Residential Gateway placeret i den ene ende af huset, jeghavde
dækning i hele huset og terassen.

Hvor jeg bor nu har jeg et 1,5 plans træ hus i samme størrelse, her
har jeg meget god dækning overalt samt på min terasse 25 meter fra
huset.

På firmaet har vi ca.12 kontorer på hver side af reception, køkken,
kopirum, hvilerum , m.m.
Her har vi to AP er og har god dækning overalt.

Jeg har lavet en hel del trådløse net med glimrende dækning.
Jeg kan derfor ikke genkende problemerne.

Men fri licencer gør at alle kan bruge af båndbredden, så mæske
anvender din nabo samme kanal ?
Placeringen af AP kan være meget vigtig, nogle gange kan det hjælpe at
flytte APen 10 cm.
Experimenter lidt og vend tilbage med det du har testet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-06-02 17:18

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har lavet en hel del trådløse net med glimrende dækning.
> Jeg kan derfor ikke genkende problemerne.

Nu har jeg ikke sådan noget lækkert grej endnu.. Det er stadig for dyrt
synes jeg :-/ Men jeg kunne da godt tænkte mig at vide om et access point og
PCMCIA kort kan række igennem 2 vægge og en mustensvæg 30 meter?

Har nemlig en DECT trådløs telefon. Den sender jo i området omkring 1,8 Ghz.
802.11b sender vist omkring 2,5 Ghz?

DECT sender med 100 mW så vidt jeg husker? Hvor meget sender 802.11b i
Norden?

Den trådløse, begynder nemlig allerede at falde ud efter 20 meter, igennem
de 2 vægge ca og murstens væggen..

Lavede en lille bitte test forleden.. med at sætte DETC access point op ud
imod vores store vindues facade... og så eller gå derud af på marken....
Ikke specielt overbevisende dækning.. Ca 100 meter

Min tidligere Analoge kunne faktisk række ca. 2 KM i fri sigt Selv inde i
storcenteret City2 når access pointet stod 1 KM derfra Men okay dejligt
skrat er en anden ting

Fra : Arne Keller

Dato : 05-06-02 17:50

On Wed, 5 Jun 2002 18:17:59 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>synes jeg :-/ Men jeg kunne da godt tænkte mig at vide om et access point og
>PCMCIA kort kan række igennem 2 vægge og en mustensvæg 30 meter?

Det er umuligt at sige, alene en dækningsprøve kan vise det.

>Har nemlig en DECT trådløs telefon. Den sender jo i området omkring 1,8 Ghz.
>802.11b sender vist omkring 2,5 Ghz?

2,4 Ghz, der findes 11 kanaler

>DECT sender med 100 mW så vidt jeg husker? Hvor meget sender 802.11b i
>Norden?

Så vidt jeg husker under 10mW

>Den trådløse, begynder nemlig allerede at falde ud efter 20 meter, igennem
>de 2 vægge ca og murstens væggen..

Flyt på APen !

Fra : Jens Fallesen

Dato : 05-06-02 19:51

Arne Keller wrote:

> 2,4 Ghz, der findes 11 kanaler

Husk at kanalerne overlapper hinanden - der er således kun tre
ikke-overlappende kanaler. Hvis man kører kanal 1 på ét AP og kanal 2 på
det næste, vil man altså reelt ikke have vundet noget særligt i forhold
til at køre samme kanal på begge.

> Så vidt jeg husker under 10mW

Der må sendes med op til 50 mW på 802.11b i Danmark, og det gør en del
produkter. Nogle leverandører sælger endda produkter, der sender med 100
mW (hvilket er tilladt i USA), men disse produkter må faktisk hverken
sælges eller bruges i Danmark.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Arne Keller

Dato : 05-06-02 19:56

On Wed, 05 Jun 2002 20:50:52 +0200, Jens Fallesen <jens@fallesen.dk>
wrote:

> [...]
>ikke-overlappende kanaler. Hvis man kører kanal 1 på ét AP og kanal 2 på
>det næste, vil man altså reelt ikke have vundet noget særligt i forhold

Helt enig.

Men kan faktisk godt få brug for alle kanalerne i en større
installation.
I et hjem med problemer er man vel næsten nød til at scanne efter
anvende kanaler i området, eller bare skifte på må og få og se om det
bliver bedre.

> [...]
>produkter. Nogle leverandører sælger endda produkter, der sender med 100
>mW (hvilket er tilladt i USA), men disse produkter må faktisk hverken

´u har sikkert ret, de 10 mW er måske producent specifik eller så
husker jeg helt forkert.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-02 22:00

In article <3CFE5D8C.1040306@fallesen.dk>,
> [...]

> produkter. Nogle leverandører sælger endda produkter, der sender med 100
> mW (hvilket er tilladt i USA), men disse produkter må faktisk hverken

Men man kunne jo komme til at ændre på nogle parametre, og køre 100mW.
F.eks. komme til at vælge US indstillinger

Fra : Jens Fallesen

Dato : 06-06-02 19:48

Povl H. Pedersen wrote:

> Men man kunne jo komme til at ændre på nogle parametre, og køre 100mW.
> F.eks. komme til at vælge US indstillinger

Udstyret kan ikke blive godkendt i Europa, hvis det er muligt at sætte
udstyret op til at sende med mere end 50 mW, f.eks. ved at skifte til
amerikansk standard...

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-06-02 13:21

> Udstyret kan ikke blive godkendt i Europa, hvis det er muligt at sætte
> udstyret op til at sende med mere end 50 mW, f.eks. ved at skifte til
> amerikansk standard...

Nej, men det kan fint blive godkendt til salg i ETS lande, også hvis det er
muligt at hente en FEC firmware og putte i produktet.

Som regel er der dog i praksis meget lidt vundet ved at gøre dette, og så
kan du komme til at genere alle omkring dig, lige som de kan komme til at
genere dig.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-06-02 13:31

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote:

> 2,4 Ghz, der findes 11 kanaler

Det er rigtigt at der er 11 kanaler i FEC regulerede lande (US og Canada),
men i ETS regulerede lande (Europa - Frankrig) er der 13 kanaler.

Fra : Jan T S

Dato : 09-06-02 23:40

"> >

> [...]
> flytte APen 10 cm.
> Experimenter lidt og vend tilbage med det du har testet.

Nu er sikkerheden ikke for god ved trådløs netværk, alle kan kikke med.
så man skal andvende det med største forsiktighed (læs en test som
Jyllandsposten har lavet i københavn)
Og det er fakstisk ret simpel at gøre, og det er for dårligt af
produkcenterne at de ikke sikker noget bedre.

Mvh. Js

Fra : Arne Keller

Dato : 13-06-02 07:02

On Mon, 10 Jun 2002 00:39:37 +0200, "Jan T S" <jask@(no spam)email.dk>
wrote:

>"> >

snip

>Nu er sikkerheden ikke for god ved trådløs netværk, alle kan kikke med.

Det afhænger i høj grad af hvilket produkt man vælger og hvilken
opsætning der laves.
Alle de store producenter har idag forbedret sikkerheden og er på vej
med næste generation sikkerhed.

>så man skal andvende det med største forsiktighed (læs en test som
>Jyllandsposten har lavet i københavn)

Jeg tror mere at man må sige at Jyllandspostens test må anvendes med
største forsigtighed
Test som gennem den seneste tid er gennemført af dagspressen kan vel i
bedste fald betegnes som groft misvisende.

Alle de åbne net som bliver fundet ved en scanning kan jo f.eks være
beskyttet med VPN det viser scanningen ingenting om.

>Og det er fakstisk ret simpel at gøre, og det er for dårligt af
>produkcenterne at de ikke sikker noget bedre.

Jeg syntes at du skulle prøve, så opdager du hvor simpelt det er.

Alle de net som man ikke fandt når man sniffede var nok mere sikre end
dem man fandt.
På udstyr som opsættes direkte fra boksen er sikkerheden normalt
minimal.
På den anden side kan man jo diskutere hvor stor sikkerhed jeg har
behov for ? Hvis nogen vil sidde udenfor mit hus i timevis for at låne
lidt båndbredde på min ADSL skal de næsten have lov.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-06-02 17:11

"Jesper Smidt" <jesper.smidt@ready.dk> wrote in message

> iforbindelse med opsætning af trådløst netværk (802.11b) af mærket BELKIN
> (www.belkin.com) kan vi konstatere, at rækkeviden ikke er mere end maks 10
> meter!!! - kan dette virkelig være rigtigt?

Nej, det lyder jo noget i underkanten, som de andre også fortæller...!

Det kan måske være et problem med softwaren på computeren. Eller at Access
pointet måske skal have en Firmware opgradering også...

http://www.practicallynetworked.com/opinions/index.asp?pid=436

Er der lidt om access pointet.. og en som har det, fortæller:

Easy and fast setup. Maximum signal anywhere in the house. The AP is located
about midway in the house and off to one side. Max distance inside is 50+
feet. I took the laptop outside and started walking. At 130 ft. the signal
indicator on the client started dropping but I could still connect to the
web with unnoticable change in performance. I crossed the street and
continued to 250 ft. before the signal got intermittent. I really wonder if
the client adapter doesn't play a very big role in the reception game. I am
very happy with my purchase. After rebate it was $98.00.