Variabel i FW-regel
Fra : Peter

Dato : 05-06-02 08:26

Hej

Jeg er ved at saette min iptables FW op.
Naar jeg SNATter angiver jeg den IP, der nattes til.

Kan denne IP indsaettes som en variabel, som er globalt defineret et eller
andet sted?

F.eks.

iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.1.0/24 -o eth2 -j SNAT --to-source
$min_eksterne_ip

Hilsen Peter

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 05-06-02 09:01

Peter wrote:
> [...]
>
> F.eks.
>
> iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.1.0/24 -o eth2 -j SNAT --to-source
Hvis du laver det i et shell-script og ikke skal bruge variablen senere
kan du bare skrive
min_eksterne_ip=a.b.c.d

skal du bruge den senere (eller definerer den andetsteds) skal den
exporteres med
export min_eksterne_ip=a.b.c.d

Herefter kan du bare bruge $min_eksterne_ip

- Martin

Fra : Peter

Dato : 05-06-02 11:08

> skal du bruge den senere (eller definerer den andetsteds) skal den
> exporteres med
> export min_eksterne_ip=a.b.c.d

Hvor angiver jeg denne export?

Jeg skal bruge den i et shell-script der opretter reglerne i FW og i filen
ifcfg-eth1

Tak for det hurtige svar.

Hilsen Peter

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 05-06-02 16:04

Peter wrote:

> Hvor angiver jeg denne export?

Du skriver bare 'export variabel=værdi'..

- Martin

Fra : Peter

Dato : 06-06-02 07:16

> Du skriver bare 'export variabel=værdi'..

Hmm - jamen _hvor_ skal dette angives for at fungere globalt - dvs. så
variablen kan anvendes i både et shell-script samt ifcfg-eth1 ?

Hilsen PEter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-02 09:30

Peter wrote:

> Hmm - jamen _hvor_ skal dette angives for at fungere globalt - dvs. så
> variablen kan anvendes i både et shell-script samt ifcfg-eth1 ?

En eller anden fil (f. eks. /etc/sysconfig/fwsettings). Herefter inkluderer
du den fra ifcfg-eth1 og fra dit firewall-script med:

.. /etc/sysconfig/fwsettings

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Peter

Dato : 06-06-02 11:05

> En eller anden fil (f. eks. /etc/sysconfig/fwsettings). Herefter
inkluderer
> du den fra ifcfg-eth1 og fra dit firewall-script med:
>
> . /etc/sysconfig/fwsettings

OK - tak - det giver mening, men så skal variablen vel ikke længere
exportes?
Så er det vel bare en ren variabel.

Hvis man kan lave en export i en fil og derved undgå at skulle inkludere
filer ville det være en smule fiksere.

Hilsen Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-02 22:25

Peter wrote:

> inkluderer

> OK - tak - det giver mening, men så skal variablen vel ikke længere
> exportes?
> Så er det vel bare en ren variabel.

Korrekt.

> Hvis man kan lave en export i en fil og derved undgå at skulle inkludere
> filer ville det være en smule fiksere.

Så må du finde ud af et sted at sætte den, som inkluderes af begge scripts
eller hvor script'ene kaldes fra. Måske /etc/init.d/functions?

/Rasmus

Computers are like airconditioners:
They stop working properly if you open windows.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-06-02 20:48

On Wed, 05 Jun 2002 09:26:21 +0200, Peter wrote:

> [...]
> den IP, der nattes til.
>
> Kan denne IP indsaettes som en variabel, som er globalt defineret et

Du kunne også bare bruge -j MASQUERADE

Bo Simonsen

Join the GNU generation