koncentrationsbesvær i skolen...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-02 08:15

jeg har en skøn knægt på 8 år.... han er kvik og livlig og nyder at gå i
skole og lære.... han er godt med i både læsning og især matematik....

men..... den anden dag opserverede jeg præsist hvor svært det er for ham at
koncentrere sig...
i skolen har de lavet en opvisning i samarbejde med nogle afreikanske
instruktører, hvor der var noget dans og slåen på trommer... men min søn
kunne slet ikke koncentrere sig om at holde øje med trinene eller slagene på
trommen... sad hele tiden og kikkede sig omkring og var rastløs....
jeg har siden snakket med ham om det og hans forklaring var at han ikke
kunne se mig og derfor ikke synes det var så sjovt.... og at det gjorde ondt
i hænderne at tromme....
han havde ikke set mig komme ind så han troede ik jeg var kommet, hvilket
han tydeliggjorde da han efter opvisningen ledte efter mig....

det er altsammen helt ok... men jeg ved også at han har svært ved at sidde
stille i timen og lytte.... ikke fordi han ikke vil og ikke hører hvad der
bliver sagt... hans opmærksomhed bliver bare meget nemt fanget af noget
nyt...

jeg tænker som en gal over hvordan jeg kan hjælpe ham på det punkt.... i
klassen har han en "stress bold" som han sidder og nuldrer hvis de skal
lytte i længere tid... men jeg ville jo gerne at han fik lært at focusere...

er der nogen der har erfaringer med en distraherbar dreng??
eller blot har nogle ideer til hvad vi kan gøre herhjemme??

det er som sådan ikke et problem... endnu....
men jeg vil gerne tage hånd om detm inden det bliver et problem...

det skal siges at koncentrationsbesværet er absolut størst i
læresituationer..... han kan godt, men har svært ved at focusere.... også
når vi læser herhjemme.....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 05-06-02 08:31

> [...]

> han havde ikke set mig komme ind så han troede ik jeg var kommet, hvilket
> han tydeliggjorde da han efter opvisningen ledte efter mig....
Hej sabina
Da du jo efterhånden kender mig lidt, tillader jeg mig at provokere dig
lidt, men det er så absolut kærligt ment.
Måske kunne det handle om at du observerer dig selv i et stykke tid.
Hvordan kan det være at din søn er i tvivl om hvor du er?
ikke at dette ikke kan forekomme, men måske kunne du støtte ham noget mere
ved at forhindre tvivlen?

> [...]
> bliver sagt... hans opmærksomhed bliver bare meget nemt fanget af noget
Måske er fordybelse ikke medfødt, men evnen til at lære er, så måske skal I
være mere opmærksomme på at fastholde jer selv i at være nærværende i
samværet med ham.

> [...]
> lytte i længere tid... men jeg ville jo gerne at han fik lært at focusere...
Hvordan lærte du at focusere? Eller din mand, prøv at spørge jeres forældre,
både hvordan hvorfor og hvornår, det kan medføre nogle Aha oplevelser, men
selvfølgelig også nogle ubehagelige erindringer, men det gør vel ikke så
meget hvis det bare hjælper i samværet med ham?

> er der nogen der har erfaringer med en distraherbar dreng??
Ja kevin altså mig selv kan være meget distræt, det er ikke særlig sjovt når
man er sygeplejerske, for hvad man ikke har i hovedet.....
> eller blot har nogle ideer til hvad vi kan gøre herhjemme??
Nærvær?

> det er som sådan ikke et problem... endnu....
Hvordan det?
det lyder som problemet bliver betragtet fra din side af? men for ham er det
vel ikke særlig sjovt? og derfor må det jo medtænkes at det er et problem
for ham?
> [...]
>
> det skal siges at koncentrationsbesværet er absolut størst i
> læresituationer..... han kan godt, men har svært ved at focusere.... også
I lige måde og træk nu lige været inden du farer til tasterne!!!
Kærligst kevin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-02 09:05

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk> wrote in message

> Hej sabina
> Da du jo efterhånden kender mig lidt, tillader jeg mig at provokere dig
> lidt, men det er så absolut kærligt ment.

du kender jo også mig sååå*G*
jeg skal nok prøve at lade være med at lade mig provokere

> Måske kunne det handle om at du observerer dig selv i et stykke tid.

på hvilken måde??

> Hvordan kan det være at din søn er i tvivl om hvor du er?

det skyldes rent faktisk at opvisningen foregik i skoletiden... vi forældre
skulle bare dukke på... jeg ankom til en mørklagt sal hvor der udelukkende
var lys på scenen og min søn stod bag forhænget og havde ikke set mig komme
ind...... hele salen var mørklagt og han kunne ganske enkelt ikke se hvor i
salen jeg sad......

> ikke at dette ikke kan forekomme, men måske kunne du støtte ham noget mere
> ved at forhindre tvivlen?

jamen jeg gør skam hvad jeg kan..... og det er jo absolut ikke noget der
sker ofte....
grunden til at det kom op, var at jeg spurgte ham hvorfor han ikke kunne
følge med i dansen og han så sagde at han ikke troede jeg var der, så var
det jo ikke så vigtigt..... ( det til trods for at jeg havde lovet ham at
komme ) og trommerne gjorde som sagt ondt i hænderne....

> Måske er fordybelse ikke medfødt, men evnen til at lære er, så måske skal
> være mere opmærksomme på at fastholde jer selv i at være nærværende i
> samværet med ham.

det er du lige nødt til at uddybe.... ord er utaknemmelige.... man kan jo
forstå dem forskelligt..... kom gerne med et eksembel.....

focusere...

> Hvordan lærte du at focusere? Eller din mand, prøv at spørge jeres
forældre,

uh det kan jeg da ikke huske.... eftersom jeg selv var et "mobbet barn" kom
fordybelsen nemmere til mig... jeg havde ikke rigtig andet at tage mig
til...
min søn er populær..... han bliver trukket i fra alle ender og kanter af
både piger og drenge...... det er lidt en anden situation han sidder i.....
hans far var ikke vildt populær.... han var nok nærmest klassens bølle......
han havde også problemer med focusering...... men det har vist sig, var
fordi han kedede sig i klassen...... ( ren akademisk)

> både hvordan hvorfor og hvornår, det kan medføre nogle Aha oplevelser, men
> selvfølgelig også nogle ubehagelige erindringer, men det gør vel ikke så
> meget hvis det bare hjælper i samværet med ham?

nej da.. absolut ikke... jeg tror bare ikke mine egne erfaringer i den
retning er til særlig meget hjælp..... måske jeg skulle tage en snak med
ex'en......

> Ja kevin altså mig selv kan være meget distræt, det er ikke særlig sjovt
når
> man er sygeplejerske, for hvad man ikke har i hovedet.....

hvad gør du for at koncentrere dig??

> Nærvær?

beskriv??

> [...]
det
> vel ikke særlig sjovt? og derfor må det jo medtænkes at det er et problem

i hans øjne har han ikke et problem... ( jeg har snakket med ham om det...)
og jeg mener ikke det er et problem endnu da det ikke forstyrrer hans
undervisning..... han lærer som han skal og skal nok få lavet de opgaver der
er...... det er bare nemt at trække hans opmærksomhed væk fra tingene...

eks: janick sidder og laver opgaver i klassen...... klassens "bølle" komme
hen og begynder at pjatte og gør hvad han kan for at tiltrække sig
opmærksomhed.... til at starte med er janick en smule interesseret med ved
også at han skal lave opgaverne..... "bøllen" bliver ved..... og det virker
som om janick tænkger " tjooo det er jo egentlig meget sjovt" og så bliver
opgaverne glemt.......

dette er en faktisk scene der forekommer et par gange eller tre om ugen.....

> I lige måde og træk nu lige været inden du farer til tasterne!!!

ja ja ja )

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 05-06-02 18:17

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> ikke set mig komme ind...... hele salen var mørklagt og han kunne
> ganske enkelt ikke se hvor i salen jeg sad......

Jeg synes lige jeg vil blande mig. Jeg havde selv ikke nogen problemer med
at koncentrere mig i skolen, men den situation du beskriver kan jeg huske
fra min egen skoletid. Det er så enormt vigtigt at ens forældre kan se at
man er på scenen... det er ikke så mærkeligt at han sad og kikkede efter
dig.

Det er klart at man kan blive forsinket - især hvis man ikke har en fast tid
at møde efter, men det er også klart at barnet "savner" sin mor, hvis alle
de andre forældre er kommet og forestillingen er startet. Det behøver ikke
have noget at gøre med hans koncentrationsproblemer i øvrigt.

Måske synes han tilmed ikke det var særlig fedt at skulle slå på tromme.

Og så skal jeg i øvrigt ikke gøre mig klog på hans problemer med at
koncentrere sig - det har jeg ingen erfaringer med, som jeg kan huske i
hvert tilfælde.

Men måske skulle du lægge lidt mærke til hvordan han i øvrigt har det med
fokusering. Kan man føre en længere samtale med ham om ting der interesserer
ham? Når han ser film, koncentrerer han sig så? Kan han koncentrere sig om
at tegne eller skrive eller lave andre hobbies i fritiden i lang tid af
gangen? Sådan nogle ting. Eller er det et rent "skoleproblem"?

-- ingermarie
REAL irony does not need smilies
REAL irony gets flamed a lot

"Ah, arrogance and stupidity all in the same package. How efficient of
you!"
[Londo Mollari]

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-02 22:00

"Inger Marie Jakobsen" <news@brunsgaard.dk> wrote in message

> [...]
> man er på scenen... det er ikke så mærkeligt at han sad og kikkede efter

nej det forstår jeg såmænd også godt..... det er bestemt heller ikke for at
klandre ham noget...... det jeg egentlig efterlyste var ideer til hvordan
jeg selv kan hjælpe ham til at koncentrere sig bedre....

> [...]
> de andre forældre er kommet og forestillingen er startet. Det behøver ikke
> have noget at gøre med hans koncentrationsproblemer i øvrigt.

det har du helt ret i.... jeg var dog ikke den sidst ankommne..... men som
sagt var salen mørklagt og man kunne ikke se ud...... det havde også noget
at gøre med at indgangen var bag scenen hvor alle rekvisitterne stod.......
der skulle jo ikke afsløres for meget.....

> Måske synes han tilmed ikke det var særlig fedt at skulle slå på tromme.

han snakkede om det hele ugen op til..... viste os noget af dansen og kunne
trinene herhjemme..... mit bud er at det delvist drejer sig om savnet af
mig, og delvist om at han nemt bliver distraheret i store grupper.....

> Men måske skulle du lægge lidt mærke til hvordan han i øvrigt har det med
> fokusering. Kan man føre en længere samtale med ham om ting der
interesserer
> ham?

ork ja..... han kan snakke i timevis om nye ting der er spændende... han
fører lange samtaler med en af vores voksne venner om spiderman og hvad
dertil hører )

> Når han ser film, koncentrerer han sig så?

ja.... i lang udstrækning gør han..... ser han en film sammen med min
kæreste og jeg kan han sluge hele filmen uden at sige et kvæk..... er der
derimod andre børn til stede lade han sig nemt distrahere og begynder at
lege i stedet.....

> Kan han koncentrere sig om at tegne eller skrive eller lave andre hobbies
i fritiden i lang tid af gangen?

ja.... han bruger meget tid på at nuldre med lego og bygge mænd og ting og
sager...... han tegner ikke som sådan..... det interesserer ham ikke....
skrive går rimeligt, men der har han en smule koncentrationsbesvær... lidt
som når han skal læse.....
men ellers synes jeg han er god til at fordybe sig når han er alene....

> Sådan nogle ting. Eller er det et rent "skoleproblem"?

det fik du så svare på her det er delvist et skoleproblem...... jeg har
en mistanke til at det er lidt den manglende diciplin ( han havde aldrig
problemer da han gik til judo) og så det at de andre børn "lokker"......
ifølge læreren lader han sig nemt lokke til at lege... det er dog somregel
ikke ham der starter legen..... men han hopper nemt med på vognen.... det er
jo sjovere end at skrive eller regne........

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-06-02 22:16

In article <BZuL8.18523$N46.857486@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> trinene herhjemme..... mit bud er at det delvist drejer sig om savnet af
> mig, og delvist om at han nemt bliver distraheret i store grupper.....

Er hans hørsel i orden?
Jeg har selv problemer med hørslen, der gør at jeg ikke kan høre en dyt
af hvad nogen siger, når der er flere der snakker på samme tid.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-02 22:23

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message

> Er hans hørsel i orden?
> Jeg har selv problemer med hørslen, der gør at jeg ikke kan høre en dyt
> af hvad nogen siger, når der er flere der snakker på samme tid.

han hørelse og syn skulle være helt i orden.... han har aldrig vist tegn på
at have problemer i nogen retning og alle hans tjek hos syndhedsplejesker
har været fine.....
herhjemme kan vi være ret støjende og der er det oftest heller ikke et
problem..... kun når han er totalt opslugt af leg eller tegnefilm kan han
næsten ikke råbes op*G*

jeg vil iøvrigt gerne sige tak for de forskellige indlæg.... selvom der
måske ikke kommer det jeg ønskede ud af det, så kommer man jo alligevel
igang med at gennemtænke problemet...... hvilket gør at an kan definere det
bedre....

på sin vis virker det en smule som om jeg siger det er "andre børns
skyld"..... det mener jeg dog ikke... jeg mener min søn har et problem der
endnu måske kan stoppes..... men hvor ville det være nemt at sige at det er
alle de andre der forstyrrer.....
jeg ville bare ønske jeg kunne finde ud af hvordan.... lige nu overvejer jeg
at begynde at arbejde med meditation med ham..... men det kræver lige en
smule mere omtanke....

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-06-02 23:01

In article <xivL8.18533$N46.859009@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> at have problemer i nogen retning og alle hans tjek hos syndhedsplejesker

Nu er muligheden for at det er kompetente mennesker der har tjekket det
til stede, men i mit tilfælde skyldes hørefejlen et kraniebrud da jeg
var 6 år, og hørefejlen blev først konstateret da jeg var til session.
Sundhedsplejersken sagde bare at jeg skulle holde op med at pjatte til
høreprøverne i skolen.

> [...]
> at begynde at arbejde med meditation med ham..... men det kræver lige en

Tror du ikke bare at han har krudt i røven og en god portion
nysgerrighed?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-02 23:13

> [...]
> var 6 år, og hørefejlen blev først konstateret da jeg var til session.
> Sundhedsplejersken sagde bare at jeg skulle holde op med at pjatte til

min søn har aldrig slået hovedet alvorligt.. han har heller aldrig haft
mellemørebetændelse.... og han har ikke pjattet sig igennem prøverne)
ikke at det ikke kan være en reel mulighed alligevel..... men som sagt er
hans problem størst når der er andre børn tilstede....

> Tror du ikke bare at han har krudt i røven og en god portion
> nysgerrighed?--

det har han utvivlsomt...... det der så undrer mig er at til feks judo hvor
der er en god del diciplin, kan han godt være opmærksom og koncentrere sig
om de øvelser der skal laves.....
mon det i bund og grund handler om at lave mere ro omkring hans
læresituation??
give ham mere råderum til at focusere ( evt lade ham sidde i en lille
koncentreret gruppe under "opsyn")
vi er blevet meget opmærksomme på det herhjemme og vil bruge mere tid på at
læse med ham i rolige omgivelser af samme grund..... prøve at lære ham at
focusere....
jeg har dog svært ved at lære det fra mig da det altid har lagt rimelig
naturligt for mig, med emner der interesserer mig..... derimod hvis det
keder mig ender jeg som min søn*G* og så er jeg jo ikke til megen
hjælp........

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-06-02 23:45

In article <u2wL8.18555$N46.863059@news010.worldonline.dk>,
"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote:

> min søn har aldrig slået hovedet alvorligt.. han har heller aldrig haft
> mellemørebetændelse....

Næhnej, men det *kunne* jo være medfødt.

> og han har ikke pjattet sig igennem prøverne)

Det gjorde jeg nu heller ikke. At jeg enten ikke kunne høre lydene eller
bestemme hvor de kom fra, blev bare opfattet som pjatteri.

> ikke at det ikke kan være en reel mulighed alligevel..... men som sagt er
> hans problem størst når der er andre børn tilstede....

Hvis det kun er når der er andre børn til stede, så er det nok ikke det.
Det er sådan set også nemt nok at tjekke efter. Hvis i har større
familiesammenkomster, og han sagtens kan følge med i en samtale selvom
der er masser andre der snakker, så er det ikke det.

> det har han utvivlsomt...... det der så undrer mig er at til feks judo hvor
> der er en god del diciplin, kan han godt være opmærksom og koncentrere sig
> om de øvelser der skal laves.....

Der er heller ikke så meget snakkeri, og det er forhåbentlig noget der
interesserer ham.

> mon det i bund og grund handler om at lave mere ro omkring hans
> læresituation??
> give ham mere råderum til at focusere ( evt lade ham sidde i en lille
> koncentreret gruppe under "opsyn")

Kan i arrangere det i skolen?

> vi er blevet meget opmærksomme på det herhjemme og vil bruge mere tid på at
> læse med ham i rolige omgivelser af samme grund..... prøve at lære ham at
> focusere....

Eller slappe af?

> [...]
> naturligt for mig, med emner der interesserer mig..... derimod hvis det
> keder mig ender jeg som min søn*G* og så er jeg jo ikke til megen

Det kan være i ligner hinanden mere end du tror

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-06-02 06:16

> Næhnej, men det *kunne* jo være medfødt.

yup

> Det gjorde jeg nu heller ikke. At jeg enten ikke kunne høre lydene eller
> bestemme hvor de kom fra, blev bare opfattet som pjatteri.

jeg siger skam heller ikke du pjattede..... jeg siger blot at der ikke var
nogen problemer under hans prøver..... han hørte perfekt..... bemærk smilyen

> [...]
> familiesammenkomster, og han sagtens kan følge med i en samtale selvom
> der er masser andre der snakker, så er det ikke det.

han kan sagtens føre samtaler når der er mange der snakker..... og når
fjernsynet kører og når musikken spiller..... det er ike et problem for ham
overhovedet.....

> Der er heller ikke så meget snakkeri, og det er forhåbentlig noget der
> interesserer ham.

det var det skam...... han har ikke gået til det i nogen tid da han brækkede
benet og vi ikke har kunne finde en klub der svarede til vores
forventninger.....
snakkeriet er ganske rigtig begrænset.... der er langt mere diciplin....

> Kan i arrangere det i skolen?

det ved jeg ikke.... nu er der kun få uger tilbage inden sommerferien.... og
mit overskud begrænses voldsomt i næste uge og nogle uger frem, da jeg skal
opereres....
min plan er at arbejde med ham i løbet af sommeren og så snakke med hans nye
klasselærer efter ferien....

> Eller slappe af?

uhhh det er han god til*GG*

> Det kan være i ligner hinanden mere end du tror

det gør vi sikkert..... netop derfor er det så svært for mig at se hvordan
jeg kan hjælpe ham......

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-06-02 23:52

In article <HeCL8.18585$N46.871629@news010.worldonline.dk>,
"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote:

> jeg siger skam heller ikke du pjattede..... jeg siger blot at der ikke var
> nogen problemer under hans prøver..... han hørte perfekt..... bemærk smilyen

Jeg er bange for at jeg misfortolkede din smiley.

> han kan sagtens føre samtaler når der er mange der snakker..... og når
> fjernsynet kører og når musikken spiller..... det er ike et problem for ham
> overhovedet.....

Så er det nok ikke hørslen. Min teori er heldigvis skudt i sænk.

> [...]
> opereres....
> min plan er at arbejde med ham i løbet af sommeren og så snakke med hans nye

Det ville da være fornemt hvis det er noget der kan arrangeres.

> uhhh det er han god til*GG*

Mens han laver noget?

> det gør vi sikkert..... netop derfor er det så svært for mig at se hvordan
> jeg kan hjælpe ham......

Det *kunne* jo være at du havde fundet nogen tricks til at hjælpe dig
selv....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-02 13:14

> Jeg er bange for at jeg misfortolkede din smiley.

det er jeg ked af..... håber jeg har fået afklaret hvad jeg mente...

> Så er det nok ikke hørslen. Min teori er heldigvis skudt i sænk.

heldigvis

> Det ville da være fornemt hvis det er noget der kan arrangeres.

jeg har besluttet mig for at tage den med ro og se hvad der udvikler sig i
løbet af sommeren.... hvis det ikke er bedre til den første skole/hjem
samtale vil jeg snakke med læreren om andre rutiner...

> Mens han laver noget?

ja det synes jeg faktisk*G*

> Det *kunne* jo være at du havde fundet nogen tricks til at hjælpe dig
> selv....

nope... det eneste trick jeg kan er at koncentrere mig om ting der
interesserer mig.. .hvilket jo er nemt når man er voksen og selv kan
bestemme.....

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-06-02 17:48

In article <qs1M8.18956$N46.938662@news010.worldonline.dk>,
"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote:

> det er jeg ked af..... håber jeg har fået afklaret hvad jeg mente...

Der er skam ikke noget at være ked af

> jeg har besluttet mig for at tage den med ro og se hvad der udvikler sig i
> løbet af sommeren.... hvis det ikke er bedre til den første skole/hjem
> samtale vil jeg snakke med læreren om andre rutiner...

Nok en meget god ide.

> nope... det eneste trick jeg kan er at koncentrere mig om ting der
> interesserer mig.. .hvilket jo er nemt når man er voksen og selv kan
> bestemme.....

Hmm, mon det så ikke var på tide at gribe i egen barm? [indsæt gerne
smiley her].

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-02 21:14

> Nok en meget god ide.

thanks

> Hmm, mon det så ikke var på tide at gribe i egen barm? [indsæt gerne
> smiley her].

jo det burde jeg jo nok*G*
men du ved... en gammel hund og nye triks*G*

Fra : Sander s

Dato : 06-06-02 08:17

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> læse med ham i rolige omgivelser af samme grund..... prøve at lære ham at

Han finder nok læsning kedeligt, så det gælder om, at opmuntre ham, rose ham
til skyerne og selv virke interesseret i det han læser. Giv ham evt. nogle
spændende bøger, som interesserer ham, han kan læse i, ud over skolebøgerne.
Sæt evt. en engelsk børnevideo på TV`et, og læs underteksterne for/ sammen
med ham

> [...]
> naturligt for mig, med emner der interesserer mig..... derimod hvis det
> keder mig ender jeg som min søn*G* og så er jeg jo ikke til megen

Det kan være kedeligt, at hjælpe med lektier nogengange, men hvis du virker
positiv og rigtig interesseret i skolearbejdet, så vil han også blive det.
Det gælder om, at få skolearbejdet gjort spændende og ikke kun bruge det i
skole/ lektie sammenhæng. Fortæl ham alle de ting han kan, når han har lært
det og det. Læg evt. små sedler i hans madkasse, han kan læse hver dag.
Vores søn fandt i lang tid matematik gevaldigt kedeligt og var ikke specialt
interreseret i at koncentrere sig om det, men som han siger i dag: Der er
ingen butikker, der kan snyde ham, for han ved godt, hvor mange penge, han
skal have tilbage.

Vi har prøvet, at gøre skolearbejdet spændende for vores børn. Brugt det i
andre sammenhænge end skole og lektier. Vores søn er i dag glad for
matematik. Han sætter sig selv ned for, at lave hjemmelavede regnestykker og
lektierne er blevet noget sjovere.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-06-02 20:49

"Sander s" <alandcia@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
skolebøgerne.
> Sæt evt. en engelsk børnevideo på TV`et, og læs underteksterne for/ sammen

han er selv ret god til at forstå de engelske tekster..... bruger selv
enkelt engelske gloser i hverdagen og sådan..... og hvis der er noget han
ikke forstår så spørger han,... (jeg har selv lært at tale flydende tysk på
samme måde) jeg har tidligere prøvet at læse tekster for ham men det bliver
han bare irriteret over......
han låner ofte forskelige bøger på skolebiblioteket..... dem læser vi også
i.... og tro mi.. vi roser ham.... jeg synes rent faktisk han er knald
dygtig)

> Det kan være kedeligt, at hjælpe med lektier nogengange, men hvis du
virker
> positiv og rigtig interesseret i skolearbejdet, så vil han også blive det.

jeg prøver......

> [...]
lært
> det og det. Læg evt. små sedler i hans madkasse, han kan læse hver dag.

læsningen er som sagt ikke hans problem.... koncentrationen er..... jeg kan
have ham mistænkt for ikke at læse sedlerne hvis jeg ligger dem i madpakken
fordi det er i pausen hvor der er masser af gang i den......
og det med at fortælle ham om alle tingene gør vi allerede.....

> [...]
> ingen butikker, der kan snyde ham, for han ved godt, hvor mange penge, han

der kører min knægt så med klatten... han har HELT tjek på det med penge og
sådan*G*

> [...]
> andre sammenhænge end skole og lektier. Vores søn er i dag glad for
> matematik. Han sætter sig selv ned for, at lave hjemmelavede regnestykker

jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til dette..... min søn hopper måske
ikke op og jubler når der er lektier i farvandet... men han græmmer sig
heller ikke og hygger sig egentligt med det når han er i gang...

det er jo ikke skolearbejdet som sådan der er problemet..... han kan sagtens
finde ud af det....
jeg er så kommet til at tænke på om han keder sig lidt eller om det er for
nemt..... eller om han reelt bare er distræt.....

Fra : Sander

Dato : 06-06-02 21:59

> [...]
> ikke forstår så spørger han,... (jeg har selv lært at tale flydende tysk

Vores børn er også gode til engelsk. Vi bruger det også i hverdagen. Det er
jo sjovt og hyggeligt, og vældig nyttigt. : )

> jeg er så kommet til at tænke på om han keder sig lidt eller om det er for
> nemt..... eller om han reelt bare er distræt.....

Jeg vil nok også konkludere, at det nok er for nemt for ham, og deraf
koncentrationsbesværet, men så er der jo håb forude: Han skal jo snart et
klassetrin op. Hvad klasse skal han i, efter sommer ?
Se om det ikke bliver, bedre i næste skoleår. Jeg tror ikke, at han bare er
distræt, udfra den måde du udlægger det. Men det skal jeg selvfølgelig, ikke
kunne sige med sikkerhed.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-02 13:12

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in message

> på
>
> Vores børn er også gode til engelsk. Vi bruger det også i hverdagen. Det
er
> jo sjovt og hyggeligt, og vældig nyttigt. : )

nemmerli.... lige bortset fra når man skal give en besked videre som ungerne
ikke skal høre*G* så kan man jo ikke sige det på engelsk )

> Jeg vil nok også konkludere, at det nok er for nemt for ham, og deraf
> koncentrationsbesværet, men så er der jo håb forude: Han skal jo snart et
> klassetrin op. Hvad klasse skal han i, efter sommer ?

han skal i 2 klasse efter sommer.....

> [...]
er
> distræt, udfra den måde du udlægger det. Men det skal jeg selvfølgelig,

jge har efterhånden også konkluderet at vi venter og ser.... efter
sommerferien er der også mere ro over min egen situation som naturligvis
også påvirker ham...

Fra : Kevin & Tina

Dato : 10-06-02 21:22

Hej sabina
jeg har været lidt optaget, ser at du har fået mange svar, vil aligevel
svare på den mail, du sendte i starten.

> på hvilken måde??
Ja men det handler jo nok om at være lidt mere på i forhold til de sider vi
ikke er så bevidste om, hvor er du henne i forhold til hvad du kan
forestille dig din dreng har brug for?
En ting er jo hvad vi verbalt kommunikerere men det er jo kun hvad vi kan
finde ord for, en anden del er jo hvad vi kan sanse os fram til at vores
medmennekser har brug for.

> når
>
> hvad gør du for at koncentrere dig??
Ja men det ligner jo meget det du beskriver at jeg kan koncentrere mig om
bestemte områder og fordybe mig i hvad der virkelig interesserer mig.
på jobbet er det bare irreternede gang på gang at gå med termoteret og finde
ud af at jeg også skal bruge blodtryksapperatet, netop fordi jeg er distræt.

> beskriv??
Det er svært at beskrive, men det er vel noget med at være sammen
følelsesmæssigt, at turde møde andre mennesker der hvor de er, og ikke kæmpe
så meget for at få dem derhen hvor man selv er.

> dette er en faktisk scene der forekommer et par gange eller tre om ugen.....

men er det Ok? har i det godt aligevel, eller er det et problem at han synes
at "bøllen" er mere interessant end opgaven?
Jeg havde store problemer i skolen ind til 6-7 klasse sansynligvis grundet
umodenhed, men helt sikkert også grundet manglende opbagning hjemme, min far
der har været alene med mig, gik ud af syvende og er ordblind, så det er
ikke for at hænge ham ud, bare at sådan var min betingelser, lige som du har
haft dine og Jannick nu har sine, på godt og ondt.
Kærlig hilsen kevin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-06-02 18:12

> Hej sabina

hej kevin

> jeg har været lidt optaget, ser at du har fået mange svar, vil aligevel
> svare på den mail, du sendte i starten.

helt ok*G* nu er der jo også gået et stykke ti siden sidst....

> Ja men det handler jo nok om at være lidt mere på i forhold til de sider
vi
> ikke er så bevidste om, hvor er du henne i forhold til hvad du kan
> forestille dig din dreng har brug for?

jeg kan stadig ikke helt fatte hvad det er du helt mener... eksembler måske?

> En ting er jo hvad vi verbalt kommunikerere men det er jo kun hvad vi kan
> finde ord for, en anden del er jo hvad vi kan sanse os fram til at vores
> medmennekser har brug for.

ja klart..... men jeg vil nu stadig gerne have et eksembel )

> [...]
finde
> ud af at jeg også skal bruge blodtryksapperatet, netop fordi jeg er

hehe... den kender jeg godt*G* hvad man ikke har i hovedet må man have i
benene

> [...]
kæmpe
> så meget for at få dem derhen hvor man selv er.

øhhhh jeg mener faktisk at jeg i høj grad opsøger min søn på "hans
nivau"..... eksembelvis havde vi nole kontroverser i forrige uge fordi jeg
skulle indlægges ( igen) og min søn slet ikke kunne håndtere det
følelsesmæssigt..... knægten var ganske enkelt bange for at mor ikke kom
hjem igen..... hvilket jeg naturlivis prøvede at overbevise ham om at jeg
sæfølig gjorde...... det kan være svært for sådan en purk at rumme det hele
i både hovede og hjerte...... så er det min opgave at lette det lidt så der
er mere plads....

> men er det Ok?

nej rent faktisk synes jeg ikke det er ok....

har i det godt aligevel, eller er det et problem at han synes
> at "bøllen" er mere interessant end opgaven?

vi har det fint men "bøllen" har en tendens til at husere i hele klassen på
denne måde.... han er hoppet et år tilbage netop af samme årsag og har nok
lidt den label som ballademager....... heldigvis for os flytter han nu fra
skolen for at starte på privatskole..... hvorfor kan man jo kun gisne om,
men mit bud er for at give ham en bedre læresituation og mere
diciplin........ det vil gavne ikke alene min søn men også "bøllen"........

> [...]
har
> haft dine og Jannick nu har sine, på godt og ondt.

naturligvis.... men som forælder mener jeg det er min opgave at bakke op om
min søn det bedste jeg har lært.... at vise ham "vejen frem" så at
sige....... hvilket jo også er hvad jeg prøver på nu....

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 03-07-02 07:23

Nu har jeg været hele denne tråd igennem, og jeg kan se at du har fået
en masse råd. En enkelt kommentar fra mig:

Du skriver at din dreng er 8 år. Selvfølgelig skal eventuelle problemer
bearbejdes i en tidlig alder, men pas på ikke at være FOR tidligt ude.
Som 8-årig er hovedet fuldt af mange ting.
Og netop disse ting kan være lidt af hvert: er din kæreste far til
drengen, eller har han en weekendfar, han skal besøge? Dette kan være en
meget hyppig årsag til koncentrationsbesvær, som man oplever hos en stor
del af de efterhånden alt for mange skilsmissebørn her i landet.
Dine hospitalsindlæggelser er da i allerhøjeste grad også medvirkende
til at skabe tanker eller bekymringer hos ham.
Endelig vil jeg mene, at som 8-årig er skolearbejdet stadig rimeligt
nyt, så mange børn kan have svært ved at samle sig om arbejdet de første
par år.

Lad være med at puste det op til et kæmpeproblem. Din idé med meditation
ved jeg ikke helt, hvad jeg skal mene om. En 8-årig skal lege røvere og
soldater, gå til fodbold eller klatre i træer. Han skal ikke sidde hos
en fodformet hjerneterapeut med tørklæde om håret og meditere.

Mvh. Jørn

PS: Vil du ikke gøre noget ved dit tastatur, så det kun skriver ét
punktum ad gangen ?
Alle dine ... punktummer ødelægger altså min .... kontration, når jeg
.... forsøger at læse .... dine indlæg...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-07-02 08:32

Jørn Ibsen <ji@iteration.dk> wrote:
> Nu har jeg været hele denne tråd igennem, og jeg kan se at du har fået
> en masse råd. En enkelt kommentar fra mig:

alt modtages med kyshånd, selvom han jo har sommerferie så er der jo et nyt
skoleår der "truer"...

> Du skriver at din dreng er 8 år. Selvfølgelig skal eventuelle
> problemer bearbejdes i en tidlig alder, men pas på ikke at være FOR
> tidligt ude. Som 8-årig er hovedet fuldt af mange ting.

det er jeg ganske udemærket klar over.... det er heller ikke noget der er et
overvældende problem men jeg mener stadig at selv små problemer bør opdages
og tages hånd om tidligt... jeg siger ikke vi kan løse det nu men hvis vi
ikke er opmærksomme på det så kan det jo vokse sig _for_ stort....

> Og netop disse ting kan være lidt af hvert: er din kæreste far til
> drengen, eller har han en weekendfar, han skal besøge?

nej min kæreste er ikke far til min søn... han besøger hans far, papmor og
to små brødre hver anden weekend.....

Dette kan være
> en meget hyppig årsag til koncentrationsbesvær, som man oplever hos
> en stor del af de efterhånden alt for mange skilsmissebørn her i
> landet.

jeg fornemmer dog ikke at weekendbesøgene er dem der skaber
ukoncentrationen... men om det er den udløsende faktor skal jeg ikke kunne
sige...

> Dine hospitalsindlæggelser er da i allerhøjeste grad også
> medvirkende til at skabe tanker eller bekymringer hos ham.

absolut... det er også noget der bliver taget alvorligt hånd om.... kunne
jeg undgå dem gjorde jeg det gerne men med et fucket tarmsystem så er det
ikke sådan lige.... efter den sidste indlæggelse her i juni var overstået
fik han nen ny "ro"..... så er der dog den næste i september igen at tænke
på men det er så den mindste af dem alle....

> Endelig vil jeg mene, at som 8-årig er skolearbejdet stadig rimeligt
> nyt, så mange børn kan have svært ved at samle sig om arbejdet de
> første par år.

det er jo ikke skolearbejdet der er problemet her... hans problem er såmænd
mest at han ikke kan koncentrere sig om at lave de ting de skal når de er
samlet i store grupper..... hviklet jeg føler forstyrrer hans deltagelse i
fællesskabet....
skolearbejdet klarer han fint..... koncentrationen er ikke ovevældende men
længe nok til at han får lært noget og til at det hænger ved..... så på det
punkt forventer jeg skam ikke mere.....

> [...]
> lege røvere og soldater, gå til fodbold eller klatre i træer. Han
> skal ikke sidde hos en fodformet hjerneterapeut med tørklæde om håret

din ide om meditation er helt ved siden af hvad jeg snakker om.... jeg
snakker om at bruge 15 minutter et par gange om ugen på at sidde stille og
slappe af og lade hjernen flyde.... thats all..... og det mener jeg alle
børn kan have glæde af..... vi mediterer jo alle i større eller mindre
udstrækning..... det er blot ikke alle der er bevidste om det....
desuden er han længe holdt op med at lege røvere og soldater*G* foldbold
gider han ikke gå til ( det er jo en holdsport) og klatre i træer gør han så
tit han har chancen..... lige som han cykler og gør ved.....det er jo ikke
fordi jeg vil "stjæle" hans barndom.... jeg vil blot gerne at han får mere
ro i sjælen til at kunne opleve alle de ting han går glip af som situationen
er nu....

> PS: Vil du ikke gøre noget ved dit tastatur, så det kun skriver ét
> punktum ad gangen ?
> Alle dine ... punktummer ødelægger altså min .... kontration, når jeg
> ... forsøger at læse .... dine indlæg...

sorry... no can do... det er den måde jeg skriver på... og tænker på... og
rent faktisk er du den første der klager over det såååå*G*
det ville svare til at jeg ville bede dig om at skrive nogle flere
punktummer......