Defekt motherboard eller ?
Fra : Mette & Steinar

Dato : 05-06-02 07:52

Efter en strømafbrydelse (lynnedslag ?) ville min pc ikke starte op.Det var
strømforsyningen i min pc der var brændt af, og jeg fik sat en ny i. Jeg
kunne så tænde for computeren (bortset fra strømstikket der var sat i, var
der ingen harddiske, cd-rom drev, skærm eller andet sat til.) Jeg sætter de
førnævnte ting i, prøver at tænde computeren, og så brænder strømforsyningen
af igen

Hvad kan det skyldes ?? Kan mit motherboard også have taget skade af det
mulige lynnedslag ?

På forhånd tak for svar/hjælp

Fra : henrik

Dato : 05-06-02 08:20

> Hvad kan det skyldes ??

At strømforsyningen kortsluttes over bundkortet!

Kan mit motherboard også have taget skade af det
> mulige lynnedslag ?
Ja helt klart!

mvh
henrik

Fra : Mette & Steinar

Dato : 05-06-02 08:30

Tak for hurtigt svar

lige et spørgsmål mere.....hvorfor brænder strømforsyningen ikke af med det
samme, men først når jeg sætter harddiske, skærm osv. til ?

På forhånd tak for svar

Fra : henrik

Dato : 05-06-02 13:20

"> lige et spørgsmål mere.....hvorfor brænder strømforsyningen ikke af med
det
> samme, men først når jeg sætter harddiske, skærm osv. til ?

Jeg har ikke læst dit første indlæg ordentligt! sorry!

Så er det jo ikke dit bundkort der ødelægger PSUen, men en af de andre
komponenter! Du kan tage et multimeter og måle fra GND til +5Volt og fra GND
til +12Volt tilslutningerne på de forskellige komponenter!

Hvis der er nogen af dem som tæt på 0 ohm så har du fundet synderen!

Du kan også prøve at forsikre et stik med 4A på både 5V og 12V og der efter
prøve at tilslutte de forskellige enheder enkeltvis. Er der så nogen af dem
der brænder en sikring, så har du med garanti fundet den som trækker PSUen
ned!

mvh
Henrik

Fra : Mette & Steinar

Dato : 05-06-02 14:06

Undskyld jeg spørger dumt (igen :

Er det ikke bundkortet der er fejl på når "afbrændingen" sker ?.
Jeg mener ikke at bundkortet er den det slår strømforsyningen "ihjel", men
at bundkortet har en eller anden fejl hvor strømmen kortslutter
strømforsyningen når jeg tilslutter de andre enheder.(Jeg er ikke fagmand,
så bær over med mig
Jeg har prøvet harddiskene, cd-drevet og skærmen på en anden computer, og
der skete intet.

Og det er jo kun de 3 nævnte ting der bliver sat til når den fungerer, og
det så går galt......

Fra : henrik

Dato : 05-06-02 15:06

Nu tror jeg ikke jeg kan være med mere. Hvis du er sikker på at de øvrige
komponenter virker!

Er du sikker på PSUen er død? Prøv at tage strøm stikket af bundkortet og
kort slut den grønne og hvilken som helst sort ledning i stikket.
Kontrollere om PSU blæseren starter!

mvh
henrik

Fra : DWM

Dato : 05-06-02 19:27

"Mette & Steinar" <mette.steinar@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at bundkortet har en eller anden fejl hvor strømmen kortslutter
> strømforsyningen når jeg tilslutter de andre enheder.

Så er det jo netop også bundkortet som er defekt vel at mærke hvis du
er sikker på at strømforsyningen ikke virker længere.

>(Jeg er ikke fagmand, så bær over med mig
> Jeg har prøvet harddiskene, cd-drevet og skærmen på en anden computer, og
> der skete intet.

Det styrker jo bare tanken om at det er bundkortet hvis enhederne
virker fint i en anden computer. Du skal ikke regne med at det kan
betale sig at få bundkortet lavet medmindre at der er garenti på.
Men nu er det jo heller ikke fordi at bundkort er så dyre igen.

/Kenneth Iversen