Simpelt mysql query!
Fra : -Martin-

Dato : 05-06-02 01:10

Jeg ska have taget et bruger id ud og samtidig have set om der findes
en relation til denne!

Database

Tabel 1 (logins)
- id
- navn

Tabel 2 (poster)
- id
- id_nick

Jeg kender KUN navn i logins, men ska have fat i id'et på personen
(ingen problemer der) MEN samtidig ska jeg have set hvor mange poster
han har!
Altså id i logins svarer til id_nick i poster tabellen

Det kan garanteret løses nemt, men jeg er ikk helt inde, ja faktisk
kan jeg ikk helt finde ud af joins. - Så en lille hjælp ville gøre
godt

Fra : Jan Eliasen

Dato : 05-06-02 08:21

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 05-06-02 12:40

On Wed, 5 Jun 2002 09:21:05 +0200, Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> wrote:

>mener jeg kan gøre det i "almindelig" SQL (Det er sådan jeg ville gøre
>det i Oracle). Alternativt kan du sikkert gøre noget i stil med (Bemærk,
>jeg har INGEN erfaring med MySQL - så en eller anden skal nok rette det
>jeg har skrevet her):
>
>select id, count(*)
>from logins inner join poster on id
>where logins.navn='-Martin-
>group by id

Du glemmer at logins.id svarer til poster.id_nick. Derudover er der to
forskellige join-syntaxer:

a INNER JOIN b ON a.Field1 = b.Field2

og

a INNER JOIN b USING CommonField

Denne her skulle virke stort set overalt:

select logins.id, count(*)
from logins inner join poster on logins.id = poster.id_nick
where logins.navn = '-Martin-'
group by logins.id;

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Jan Eliasen

Dato : 05-06-02 17:17

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 06-06-02 15:12

On Wed, 5 Jun 2002 18:17:05 +0200, Jan Eliasen <jan@eliasen.dk> wrote:

>Jamen det er jo godt at en eller anden med mysql-kendskab kan rette mig
>når jeg skriver noget snavs

Jeg har intet kendskab til mySQL. Mit indlæg byggede på kendskab til
SQL.