Genstarte Apache??
Fra : Ukendt

Dato : 04-06-02 23:12

Hej

Jeg har lavet et lille script i php, der ændrer mine Apache-conf-filer,
således at jeg nemt og bekvemt kan tilføje og ændre mine virtual domains,
men hvordan refresher eller genstarter jeg Apache fra PHP?

Jeg har prøvet:

exec("killall -HUP httpd");

og det virker ikke, men kommandoen:

killall -HUP httpd

virker fint direkte i en linux-prompt...

Nogle goder idéer ??

/Thomas

Fra : WebmDK

Dato : 04-06-02 23:25

prøv med system istedet for exec
altså:
system("killall -HUP httpd");

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-06-02 23:38

"Thomas Petersen" <Hemmelig!> writes:

> Jeg har prøvet:
>
> exec("killall -HUP httpd");
>
> og det virker ikke, men kommandoen:
>
> killall -HUP httpd
>
> virker fint direkte i en linux-prompt...

Du er root i den Linux-prompt? Kig på sudo(8) og sudoers(5).

--
Jacob - www.bunk.cc
Anything is possible, unless it's not.

Fra : Per Thomsen

Dato : 04-06-02 23:39

"Thomas Petersen" <Hemmelig!> wrote in message
[snip]

> Jeg har prøvet:
>
> exec("killall -HUP httpd");
>
> og det virker ikke, men kommandoen:
>
> killall -HUP httpd
>
> virker fint direkte i en linux-prompt...
>
> Nogle goder idéer ??

Din PHP kører formentlig (forhåbentlig, faktisk) som nobody
eller en anden user, som ikke har rettigheder til at eksekvere
den kommando. Hvis du absolut vil have det at virke, skal
du kigge nærmere på sudo.
Derudover ville jeg nok anbefale at bruge kommandoen:
apachectrl graceful
til at genstarte apache. apachectrl ligger formentlig i 'bin'-
mappen i din apache mappe.

Anyways... dit problem har ikke særlig meget med PHP at
gøre.

FUT: dk.edb.system.unix

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-06-02 08:31

Per Thomsen skrev:

> Derudover ville jeg nok anbefale at bruge kommandoen:
> apachectrl graceful

Lige for en god ordens skyld: Programmet hedder "apachectl", ikke
"apachectrl".

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 05-06-02 01:35

>exec("killall -HUP httpd");

Hvis du ellers kører PHP som root, så smid hele stien til 'killall'
på.
Normalt er PHP's "interne enviroment" eller hvad den slags hedder, ret
begrænset.

:wq
//andreas
http://phpwizard.dk

Fra : Lars Petersen

Dato : 05-06-02 02:24

> Jeg har lavet et lille script i php, der ændrer mine Apache-conf-filer,
> således at jeg nemt og bekvemt kan tilføje og ændre mine virtual domains,
> men hvordan refresher eller genstarter jeg Apache fra PHP?

Lav et "flag" i stedet - Opret en fil uden for webscope når du vil have
webserveren genstartet. Lav så et cronjob der kører X gange i timen
som genstarter den hvis filen eksisterer (og så sletter den bag efter).

--
-
Lars

Fra : WebmDK

Dato : 06-06-02 01:25

Hejsa
Jeg ville bare lige vide om du måske ville være interreseret i at dele koden
til dit script med os andre???

/Mvh WebmDK