For fuld fart..
Fra : Holm

Dato : 04-06-02 21:22

Kære alle hestevenner...

Jeg er virkelig blevet " førstegangs-føl-mor"...og jeg kunne slet ikke sove
roligt i nat...
Jeg forestillede mig alle de værste ting...
Tænk nu hvis den bette kom under hegnet og ikke kunne komme ind i folden
igen ?
Tænk nu hvis han faldt i bækken eller søen..?
Tænk nu hvis det gamle læskur faldt ned i hovedet på ham..?

Uha...jeg sov bare dårligt...!
Stod op kl.: 6.00 og styrtede op på udsigst bakken, og...der lå bettemand
lige midt i mellem mor Rikka og onkel Gandur...de sov alle tre meget tæt op
ad hinanden...
Uh et pragtfuld syn for en plaget sjæl..)

Han har mega travlt . Han stormer afsted på sine lange ben med mor lige i
hælene. Hun kommer meget hurtigt i form igen , det er jeg sikker på, sådan
som hun render efter hr. vildbasse -søn.
Det er helt omvendt , for han gider ikke følge efter hende...nix , han vil
være foran hele tiden!
Han kommer tillidsfuldt hen til mig når jeg kommer ud i folden og så får jeg
en kæmpe gnubbe-tur! ( Har gjort ham opmærksom på at han ikke er en hund og
bliver en stor stærk hingst engang...lol)...det virker ikke ...endnu !!

Hej Liz...
Shadowfax Gandalfs...super..!
Hvordan kommer du på det ? Hvad er det for nogle heste du har egentligt ?
Jeg er helt på bar bund endnu , for selvom jeg lige leder efter et islandsk
navn, så kunne det også være spændende at kalde ham noget utraditionelt....

Min ligner nemlig også et rådyr , nu du siger det ...Hans mor er skimmel
snart helt hvid ( hun blev også født rød) Hans far er sortbrun..så om han
bliver hvid eller skimmel har jeg svært ved at bedømme ?
Ved nogen noget mere om dette ??

Aften hilsener Holm

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-06-02 00:28

Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev:

<snip>
> [...]
> islandsk
> navn, så kunne det også være spændende at kalde ham noget

Islandshesteforeningen har en lille bog, man kan købe for ikke ret
mange bananer med en maaaasse islandske navne i - og ikke mindst deres
betydninger. (Tror jeg har studeret den en mio. gange efterhånden

De to føl vi har fået på gården, hvor jeg rider, er kommet til at
hedde:

Landfari (hingsten), og det betyder "Den, der rejser omkring i landet"
fordi han startede livet med at ryge *udenfor* hegnet mens moar var
indenfor - han lavede faktisk samme nummer idag da vi flyttede
følhopperne over til hingsten, så mon ikke det er et navn, der kommer
til at passe meget godt

Hoppeføllet kommer til at hedde Rökkvadís (siges: røkkvadiis), som
betyder "Havnymfe" fordi hendes moar valgte at fole i den eneste
mudderpøl/vandpyt på hele marken - sikkert fordi det var det sted, der
var mest sval, da hun også valgte at fole omkring kl. 11 søndag
formiddag, hvor det jo lig'som allerede var ved at blive varmt.

Ejeren af hopperne har den ide, at føllene helst skal hedde noget, som
starter med samme bogstav som hoppernes navne, da det så er nemmere
hurtigt at finde ud af, hvem der er mor til hvem. Vi har dog også et
par føl/ungheste, der er "udenfor nummer" hvad det angår, da de alle
tre hedder noget med A - to af dem er faktisk opkaldt efter faderen
(hingsten altså - ikke ejerens far - selvom vi da også har en vallak,
der faktisk er det

Nårh - det var egt bare det med bogen med navnene, jeg ville sige, men
så fik I da lige historien bag "vores" to føls navne oveni hatten

--
Med nattehilsner,

Trolden

Fra : Liz

Dato : 05-06-02 10:03

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote in message

Hej Holm,
Snip
> [...]
sove
> roligt i nat...
> Jeg forestillede mig alle de værste ting..

Ja, mon ikke vi alle har det ligesådan, også første, anden,
trejde.........osv gange. Det har jeg ihvertfald.

> Det er helt omvendt , for han gider ikke følge efter hende...nix , han vil
> være foran hele tiden!

Er det noget specielt for hingsteføl? Min er ligesådan.

( Har gjort ham opmærksom på at han ikke er en hund og bliver en stor stærk
hingst engang...lol)...det virker ikke ...endnu !!

Og det varer længe inden det virker. Bare vent!!!!!

Synes at islandske navne passer til islandske heste, især når man, ligesom
Heidi, kan finde et navn der passer til fx fødslen, typen eller hvad ved
jeg. De er bare så svært at udtale ))
Jeg har OX'er, - var næsten bestemte for a satse på Islændere, men gamle
kærlighed rustne ikke. Meget upraktisk i DK med vejret osv. men det går
fint, og de er ude i alle slags vejr året rundt og kan komme inde når det
passer dem døgnet rundt.

Jeg tror at skimmel gener er dominerende, så din føl bliver nok også
skimmel.

Følvrinskehilsener Liz

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-06-02 15:15

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev:

> [...]
> ligesom
> Heidi, kan finde et navn der passer til fx fødslen, typen eller hvad

Heldigvis er der en kort introduktion til udtale i den bog også, samt
at der efter hvert navn i ( ) står hvordan det udtales - næsten
ihvertfald

Jeg vil iøvrigt gerne bruge lidt tid på at pløje samme bog (som ikke
er på mere end 66 sider, hvoraf de ca. 16 (incl. billeder er
hingstenavne), igennem og komme med nogle forslag til, hvad holms
hingstebasse kan kaldes, enten privat til holm eller her i gruppen,
hvis samme holm vil have det

--
Knus,

Trolden

Fra : Holm

Dato : 05-06-02 18:12

Heidi Falch <trold@troldepus.dk> skrev > Jeg vil iøvrigt gerne bruge lidt
> [...]
> hingstenavne), igennem og komme med nogle forslag til, hvad holms
> hingstebasse kan kaldes, enten privat til holm eller her i gruppen,

Hej Heidi/trold..

Det er sør´me pænt af dig!!

Jeg har godt nok bogen og havde nøjagtig samme problem med at finde et godt
navn da jeg for 12½ år siden skulle give min første islænder navn..

Ham den nye her, han er helt utrolig nysgerrig og meget "vild"...han tror
ikke der findes andre gangarter end galop..og det foregår hæsblæsende hele
tiden!
Han har et strålende humør og lader sig ikke skræmme af noget som helst!
Han skulle gå forbi vores store grill idag ( sammen med mor , ..men han er
jo altid foran..) og så var det jo fint at hive lidt i den løse
rist...heldigvis havde vi ikke haft tændt op i lang tid...he he..
> Jeg havde taget en havestol med ind i folden for at sidde og nyde hestene,
men måtte jeg sidde i fred??
Nix...der kom et føl og ville op på skødet...og han prøvede virkelig at mase
sig helt op på mig...han er kæmpe fræk, så nu får han lige et par menneske
fri dage, så mor lige kan få sat bedre skik på ham!!!
Såe...et navn?? Det må vist blive noget som f.eks :

Asi ( ildsomhed/hast )
Geysir ( springkilde)
Snarfari ( den der iler hurtigt )
Tryllingur ( Fyrig hest )
Ómi ( Odin/ jorden )
Gneisti ( m. gnist i øjet )....

Alle farve-navnene, tør jeg ikke rigtig bruge for jeg ved jo ikke om han
forbliver rødlig eller bliver skimmel..ellers kunne jeg godt lide Hrímnir og
Jôkull til skimler eller Hvítur.....
PYH...alle de muligheder......

Men send bare flere forslag......
Holm :0 )))

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 05-06-02 21:54

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbliver rødlig eller bliver skimmel..ellers kunne jeg godt lide Hrímnir

Hejsa HolmES

Og STORT TILLYKKE med hingstebassen.
Øhhh nu slynger jeg lige en bemærkning ud i luften, ikk...........hvad med
Ganti *GGG* Det betyder jo spilopmager

Gitte

http://ganti.homepage.dk

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-06-02 22:36

> [...]

> han
> forbliver rødlig eller bliver skimmel..ellers kunne jeg godt lide

Jeg kan godt lide navne som:

Ljósi (Den lyse) og Ljósvaki (Den tid, der er tændt lys) til helt lyse
heste - de bruges iøvrigt også om lyse røde heste (står der i bogen

Ljómi kunne også være god - betyder blot Lys hest

Men du har ret...der er aaaaalt for mange muligheder

--
Knus,

Trolden

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 06-06-02 15:25

Hej
Hvis du godt kunne lide ideen om navnet på gandalfs hest tror jeg det bliver
noget i retning af Skuggifaxi på islandsk, ellers kan jeg godt lide navnet
Funi (ild). Husk at "u" på islansk udtales som en mellemting mellem y og ø,
mens "ú" udtales som et dansk u.
Laura

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-06-02 07:43

Holm wrote:
> [...]
> Jeg forestillede mig alle de værste ting...
> Tænk nu hvis den bette kom under hegnet og ikke kunne komme ind i folden

Det minder mig om en oplevelse med en hoppe vi havde der folede gennem
hegnet. Føllet var *helt* fra starten kommet uden for hegnet.

Det betød at føllet blev præget på en hegnspæl i stedet for sin mor.

Så måtte vi jo tvinge den "til patten", men det lykkedes ret hurtigt.

> Jeg er helt på bar bund endnu , for selvom jeg lige leder efter et islandsk
> navn, så kunne det også være spændende at kalde ham noget utraditionelt....

Stiller DI egentligt krav til navnene?

-dennis