Da kirken styrtede i havet
Fra : R.N.

Dato : 04-06-02 20:15

Min far fortalte af og til om den gang da et stort stykke af Stevns Klint
styrtede i havet og tog en trediedel af Højerup Kirke med. Når han talte om
det sagde han altid: og så tog min onkel mig med og så gik vi bare til fods
helt derned og så det.

Men det kan da umuligt passe, at de skulle have gået helt fra Østerbro til
Stevns Klint. På den anden side set, så har de gået langt ellers havde min
far ikke husket det sådan.

Men nu vil jeg spørge om der er nogen som er lokalkendt henholdsvis omkring
Køge og ved Højerup. For så ville jeg meget gerne vide hvordan de trafikale
forhold var der nedad på det tidspunkt, hvor kirken styrtede i havet.

Hvad mener andre om at min far fortalte det på den måde. Jeg husker at han
sagde, at der var masser af mennesker som kom gående for at se skredet.
Håber jeg kan få stykket en forklaring sammen m.h.t. hvordan det egentlig er
gået for sig.

Med venlig hilsen R.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-06-02 20:36

R.N. skrev:

> [...]

til
> Stevns Klint. På den anden side set, så har de gået langt ellers havde

Koret styrtede ned i 1928.

De kan have taget toget til Store-Heddinge eller Rødvig og være gået
derfra. Der er ca. 5 km at gå.

At gå fra København til Stevns var i hvert fald helt unødvendigt, og det
vil have taget adskillige dage og have kostet mange vabler.

T.T.

Fra : R.N.

Dato : 04-06-02 21:22

"Thomas Thorsen" skrev i en meddelelse
> [...]

> At gå fra København til Stevns var i hvert fald helt unødvendigt, og det
> vil have taget adskillige dage og have kostet mange vabler.

Ja fra Køge går der en privatbane ned over Stevns. Det har der gjort i de
sidste måske 40 - 50 år. Men eksisterede den i 1920'erne. Det er det jeg
er i tvivl om.

Og så mener jeg heller ikke at der bare har gået et tog til Køge lige så
længe som til Holbæk/Kalundborg, Korsør, Gedser o.s.v. Det er derfor jeg er
i tvivl.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-06-02 21:54

R.N. skrev:

> Ja fra Køge går der en privatbane ned over Stevns. Det har der gjort i de
> sidste måske 40 - 50 år. Men eksisterede den i 1920'erne. Det er det jeg
> er i tvivl om.

Den har eksisteret siden 1879.

> Og så mener jeg heller ikke at der bare har gået et tog til Køge lige så
> længe som til Holbæk/Kalundborg, Korsør, Gedser o.s.v. Det er derfor jeg
er
> i tvivl.

Tog til Køge (og videre til Haslev, Næstved, Vordingborg og Masnedsund)
startede allerede i 1870.

T.T.

Fra : R.N.

Dato : 04-06-02 22:21

> Den har eksisteret siden 1879.

> er
>
> Tog til Køge (og videre til Haslev, Næstved, Vordingborg og Masnedsund)
> startede allerede i 1870.

Det var da som ... nu føler jeg mig ligefrem ret dum. Men tak skal du have.
Så må det min far talte om jo bare have været den (forholdsvis) lange gåtur
fra toget og ud til klinten.

Nå ja ...

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Ole Grau

Dato : 04-06-02 22:06

"R.N." <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> Ja fra Køge går der en privatbane ned over Stevns. Det har der gjort i de
> sidste måske 40 - 50 år. Men eksisterede den i 1920'erne. Det er det jeg
> er i tvivl om.

Jernbanen Køge Rødvig/Fakse Ladeplads åbnet 1879

> Og så mener jeg heller ikke at der bare har gået et tog til Køge lige så
> længe som til Holbæk/Kalundborg, Korsør, Gedser o.s.v. Det er derfor jeg
er
> i tvivl.
Jernbanen til Gedser gik oprindelig (fra 1870) København-Roskilde-Køge-
Næstved-Masnedsund.

Ringsted- Næstved kom først i meget senere, i 1924.
Ole Grau

Hjørring

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 05-06-02 23:56

> Jernbanen til Gedser gik oprindelig (fra 1870) København-Roskilde-Køge-
> Næstved-Masnedsund.
>
> Ringsted- Næstved kom først i meget senere, i 1924.
> --
Jernbanen mellem Ringsted og Næstved var første etape af den midtsjællandske
Jernbane som skulle have været fuldført helt frem til Hillerød, via Hvalsø
og Frederikssund. Den anden delstrækning Ringsted - Hvalsø åbnede i 1925 og
den tredje delstrækning mellem Hvalsø og Frederikssund åbnede i 1928. Den
fjerde delstrækning som var mellem Frederikssund og Hillerød over Slangerup
var påbegyndt men aldrig fuldført da anlægsarbejderne blev stoppet i 1933.

Strækningen mellem Ringsted og Frederikssund blev nedlagt i 1936 og året
forinden havde de røde lyntog faktisk prøvekørt strækningen mellem Ringsted
og Hvalsø. Den midtsjællandske jernbane var årsag til at stationen i
Frederikssund blev flyttet væk fra men er flyttet tilbage i 1989 da S-toget
blev forlænget til Frederikssund.

Hvis den midtsjællandske jernbane var blevet fuldført havde man en godt
transitbane idag og aldrig haft miljøproblemerne med Danlink-rutens
etablering i København. Det kunne også have betydet at banen mellem Farum og
Slangerup aldrig var blevet nedlagt, hvilket man iøvrigt siden fortrød.
Desuden ville spørgsmålet også have været om ikke Øresundsforbindelsen var
blevet etableret mellem Helsingør og Helsingborg i stedet for. Det vil dog
ikke kunne udelukkes at der på et tidspunkt vil komme en fast forbindelse
her også sammen med den man overvejer at etablere mellem Rødbyhavn og
Puttgarden.

Med venlig hilsen

Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:

Fra : Claus Harkjær

Dato : 06-06-02 17:31

De kan sagtens have gået fra Østerbro til Stevns. Det er knap 60 km, og
der er vel ingen der siger, at de gik frem og tilbage på en dag. En god
dagsmarch både nu og dengang er på 50-55 km, så du kan roligt tro på din
far, når han sagde at han gik.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 06-06-02 17:48

Claus Harkjær skrev:

> [...]
> der er vel ingen der siger, at de gik frem og tilbage på en dag. En god
> dagsmarch både nu og dengang er på 50-55 km, så du kan roligt tro på din

Når han siger "gik helt derned", betyder det ikke nødvendigvis at det var
fra København.

Derfor er det ikke et spørgsmål om at tro på ham eller ej, men at finde ud
af hvad det var han mente.

T.T.