Varmeproblemer !!!
Fra : Per Frandsen

Dato : 04-06-02 19:14

Hejsa

Jeg har efter skift af PSU og en ny HDD fået store varmeproblemer indenbords
i PC'en.
Jeg har flg. grej.
AOpen HQ08 Kabinet, Asus A7A266 bundkort, 1.2 GHz T-Bird, 512 Mb Pc133 Ram
og en Seagate 80 Gb HDD.
Som køler på Process. har jeg en Thermal Take Silent Viking A1267 og min PSU
er denne her http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=820011 som jeg
har købt ved shg.dk

PSU skulle jo kunne klare en 1.4 GHz, og køleren står til 1667 MHz, så det
skulle også være iorden jo.
Det er det bare ikke. Hvis jeg har alle sider lukket i kabinettet bliver
varmen helt enorm. Ifølge måleren på bundkortet bliver Ram'en 51 grader og
Porcess. 74 Grader varm....bare ved at den står ubrugt !

Hvis jeg så åbner den ene side lidt, falder Ram temp. til 38-41 grader og
Process. til Ca. 65 grader...men det er vel stadig lidt voldsomt.

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt ?

Der er ingen ide i at købe low noise PSU og kølere hvis dyret alligevel skal
stå åbent :(

Hilsen Per

Fra : Casper Mønster

Dato : 04-06-02 19:32

>Hvis jeg så åbner den ene side lidt, falder Ram temp. til 38-41 grader og
>Process. til Ca. 65 grader...men det er vel stadig lidt voldsomt.

Jeg havde næsten det samme problem, med så monteret jeg to 80'er blæser til
at "suge" ud og en til at "puste" ind så hjalp det 50 over 38, men så lamer
den som jetjager. Jeg tror det har noget med at der ikke kommer nok luft
ind, der er jo kun den lille rist under kabinettet og hvis den er dækket til
hjælper den ikke meget.

/Casper

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 04-06-02 19:34

OK, igen.
Du har et Asus bundkort som måler CPU-CORE temperaturen, dvs den interne
varme i CPU'en. Alle Asus bundkort fra A7V133 og efter kan dette. derfor ser
du tit at folk med Asus bundkort har en højere temp.. dette fordi de andre
bundkort IKKE kan måle CPU-CORE temp, men måler kun CPU's varme op
overfladen = mindre temp. visning.
Den max. temp. din CPU (AMD T-Bird) må blive er 95grader celcius (AMD XP
90grader celcius).
Jeg selv har en AMD XP1800+, og Asus A7V266-E bundkort, thermaltake volcano
7 køler og idle (ubrugt..) temp. er 57 grader celcius, og max temp. (max
belastning) 68 grader celcius.
Men med min gamle coolermaster DP5-6I11A A-99 var Idle ml.70-74grader
celcius og max 77grader celcius.

Men dog er det en lidt høj temp. for denne CPU, har du puttet et tyndt lag
køler pasta på CPU ?

Køb evt en kabinet køler. (jeg har købt en Titan TCC-003 systemkøler til at
sætte i en PCI porten på PC'en, den smider noget af varmen ud)

MVH
Niels.

Per Frandsen <tosseper@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfd0363$0$78763$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Atcox

Dato : 05-06-02 09:13

> [...]
> du tit at folk med Asus bundkort har en højere temp.. dette fordi de andre
> bundkort IKKE kan måle CPU-CORE temp, men måler kun CPU's varme op

Hov stop. Det gælder så også mit A7M266?
Jeg har nu set dette nævnt et par steder på usenet,
men har ikke rigtigt kunne finde noget på det på www.
DU har vel ikke en henvisning til videre læsning?

> Den max. temp. din CPU (AMD T-Bird) må blive er 95grader celcius (AMD XP
> 90grader celcius).

Min spritnye XP1800+ siger pt. 59 med kabinetvæggen åben,
og kan i et lukket kabinet stige til ca. 70, men det er så ikke alt for
slemt?
Kan man ca. konvertere Asus' grader til hvad boards fra andre producenter
måler, eller svinger det for meget?

Fra : Peter Binderup

Dato : 05-06-02 09:34

"Atcox" <aatcox@hotmail.com> wrote in message news:VDjL8.18276$N46.814960@news010.worldonline.dk...

> Hov stop. Det gælder så også mit A7M266?
> Jeg har nu set dette nævnt et par steder på usenet,
> men har ikke rigtigt kunne finde noget på det på www.
> DU har vel ikke en henvisning til videre læsning?

http://www.dinoxpc.com/english/a7a/asus_a7a266_TEMPERATURE.asp#What%20is%20the%20right%20temperature%20for%20my%20CPU?

På denne side er der en temperatur forklaring til mit bundkort, og den understøtter forklaringen om at ASUS viser højre temperature
end andre.

Den research jeg har foretaget siger mig at temperaturen ikke er noget problem så længe at man ikke oplever umotiverede reboots.

> Min spritnye XP1800+ siger pt. 59 med kabinetvæggen åben,
> og kan i et lukket kabinet stige til ca. 70, men det er så ikke alt for
> slemt?

Jeg ville nok begynde at overveje en slotkøler samt en blæser til at suge luft ind - evt. kan du skifte dine flade IDE og Floppy
kabler ud med runde, så du sørger for mere luftgennemstrømning.

I mit kabinet er der så trangt pladt i midten pga. et hav af kabler at jeg ikke tror at der kommer nok varm luft op gennem toppen af
kabinettet - og jeg har derfor valgt at anvende de runde (og mere medgørelige) kabler.

> Kan man ca. konvertere Asus' grader til hvad boards fra andre producenter
> måler, eller svinger det for meget?

Er det ikke det man gør ved at bruge tommelfingerreglen om at ASUS viser 10 grader for meget?

/Peter

Fra : Atcox

Dato : 05-06-02 11:03

> Jeg ville nok begynde at overveje en slotkøler samt en blæser
>til at suge luft ind - evt. kan du skifte dine flade IDE og Floppy
> kabler ud med runde, så du sørger for mere luftgennemstrømning.

Yep jeg sidder netop og leger lidt med det.
Hmm.. det gør det ikke bedre at der snart er 30 grader herinde :)

Nej, det der hidtil har givet mig det bedste resultat her ikke været at
sætte
en blæser til at puste nederst i fronten af kabinettet, men at sætte den
øverst,
over min PSU (har sådan et: http://www.codegengroup.com/images_u/7000-a.jpg)
og så sætte den til at suge. Jeg har nemlig en pæn 'død vinkel' ved min CPU
som
er lukket inde i to vinkler, toppen og bagi.
Jeg har derfor lavet nogle huller i mit kabinet bag CPUen, som jeg på denne
måde tvinger til at være air-intake. (Der er ikke plads til en blæser.
grr...)
(Og så vil jeg slet ikke tænke på støv pt.)

Ved SETI@Home og UT samtidigt kommer den ikke op over 64 grader
på trods af min rumtemperatur og en del magic fleece :)
(Dengang jeg havde en Duron var mit kabinet støjsvagt..)

Tror dog det ender med at jeg sætter en kort fan duct op, og
smider kabinetblæseren ned foran igen, da mit grafikkort, min HD
og resten af boardet nok også kunne bruge lidt køling her i sommervarmen.

> [...]
>ikke tror at der kommer nok varm luft op gennem toppen af kabinettet
>- og jeg har derfor valgt at anvende de runde (og mere medgørelige) kabler.

Yep, jeg har viklet mine lidt rundt og samtidig sat dem fast forskellige
steder,
så det værste det er af vejen.

> Er det ikke det man gør ved at bruge tommelfingerreglen om at ASUS viser
10 grader for meget?

Jo. Tak :)

Fra : Peter Binderup

Dato : 05-06-02 12:09

> Yep jeg sidder netop og leger lidt med det.
> Hmm.. det gør det ikke bedre at der snart er 30 grader herinde :)

ja man får nærmest lidt dårlig samvittighed når man kigger ud af vinduet...

> [...]
> grr...)
> (Og så vil jeg slet ikke tænke på støv pt.)

jeg tænkte på det samme blot at den skulle puste varme ud i stedet for at tage luft ind...

> Tror dog det ender med at jeg sætter en kort fan duct op, og
> smider kabinetblæseren ned foran igen, da mit grafikkort, min HD
> og resten af boardet nok også kunne bruge lidt køling her i sommervarmen.

Jeg venter på at modtage to ultra low noise blæsere, så jeg kan benytte dem både i toppen og bunden

> Yep, jeg har viklet mine lidt rundt og samtidig sat dem fast forskellige
> steder,
> så det værste det er af vejen.

og jeg havde endda valgt et tower kabinet for at der ikke skulle være pladsproblemer...

/peter