Hjælp - flagelatter?
Fra : Jan Riis

Dato : 09-02-01 20:05

Jeg er absolut begynder omend jeg har haft selskabsakvarium siden jeg var
knægt. Nu har jeg et stort - og stigende - problem med mit Malawicichlide
akvarium. Jeg har nu kæmpet med det i snart et helt år, og det synes nærmest
umuligt at få "stabiliseret" akvariet.

Jeg har observeret følgende symptomer:
- Lange tynde tråd-lignende og gennemsigtigt afføring fra næsten alle fisk.
Senest også fra mine maller
- Nogle af cichliderne er ret fede (og forbliver at være "tykke" selv efter
en uges faste) mens andre er meget "hulmavede"
- Fiskene "klør sig" på hårde genstande i akvariet.
- Min store malle er begyndt at sluge luft på overfladen og bliver mere og
mere sløv
- De fleste fisks finner er flossede, senest også på de fleste maller

Indtil før jul kunne jeg holde symptomerne nogenlunde nede ved hyppige
vandskift, men efter at jeg begyndte at fodre med noget frosset levendefoder
(Cichlide diæt købt hos forhandler) blussede det kraftigt op.

Ved at læse diverse bøger, spørge diverse "eksperter" og besøge diverse
hjemmesider ligner symptomerne mest flagelatter og/eller finneråd. Jeg har
prøvet at behandle mod begge dele, men det ser ikke ud til at lykkes. Jeg
har brugt *formuer* på medicin og det virker som om at problemet ikke
forværres mens der medicineres, men til sidst på behandlingen begynder
fiskene at blive "skrøbelige" overfor svampeangreb og lignende. Sidst blev
jeg anbefalet at behandle med HEXA-ex, hvilket jeg gjorde to gange med
mellemliggende vandskift. Første gang med forøget temperatur (28 grader) og
med fastende fisk ... uden nævneværdigt resultat.

Konfiguration:
325l, Eheim spandfilter, 24 grader, alle vandværdier nomale
5 store cichlider (8-15 cm)
6 maller (3-20 cm). Tidligere havde jeg ca. 10 store cichlider
Alder ukendt (!) men i hvert fald mere end 3 år gamle.
Lys sandbund, Lavasten og ingen planter.
Ugentligt vandskift (30% koldt vand), filtervat skiftes ca. hvert 3. uge
Fodrer kun med tørfoder. Cichlide sticks og Shrimp Pellets.

Hvad har jeg gjort forkert? Er der tale om flere samtidige sygdomme?

Med venlig hilsen
Jan Riis

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-02-01 21:53

Jan Riis <nin@mail.tele.dk> skrev i en
--------cut en hel masse-------
> [...]
> med fastende fisk ... uden nævneværdigt resultat.

> Hvad har jeg gjort forkert? Er der tale om flere samtidige sygdomme?

Lige umiddelbart har du ikke gjort noget forkert, ud over at bruge noget
ikke specielt godt medicin!
Dine fisk lider som du selv skriver af flagellater, og det kan være noget
være l.... at komme af med igen.
Der er vel ikke nogen der har de vises sten, i så fald vil vi meget gerne
høre om det!
Det medicin du skal have fat i skal indeholde Niprofinanol(ordet er stavet
forkert, men når du ser det
på pakningen, er du ikke itvivl). Det kan fåes både til akvarie og til
havedams brug. Køb den pakke til havedams brug
det aktive stof er det samme, den eneste forskel er at du får noget der
ligner 8-10 gange så meget for samme pris.
Til akvarie brug hedder det Aquafuran og koster ca 50 kr for indtil 250 l.
Til havedamsbrug kan du købe JBL furapond
der er til 2500 l for ca 180 kr.
At fiskene bliver ved med at få sygdommen kan også skyldes andre ting,
f.eks stress. Er det en homogen blanding?
Hvilke arter er det du har?
Hvad er det for nogle maller du har?? Er de meget nataktive?? det kan
genere de andre fisk hvis de bliver forstyrret heletiden.
Selvom du har meget lava i akvariet, er det så lavet således at der er
masser af gemmesteder? En hal anden ting er så at lava ikke
er det bedste til Malawiciklider, det er ret skarpt og kan skade fiskene
hvis de kommer for tæt på.

Desværre findes der også tilfælde hvor det ikke er til at slå ned. Andre
gange ser det ud til at forsvinde af sig selv.

Jeg har selv et akvarie hvor der gik en masse fisk, også for mange, men
der var lige et problem med at få fragtet nogle andre fisk til
en forhandler. i det akvarie hvor det gik galt, var der en blanding af Ps.
demasoni.Ps. kingseizi Aul. maylandia, O. lithobates,
T. moori (2var.) C. leptosoma og Jul. ornatus.
Det startede med at moorierne blev dårlige, de typiske tegn. Behandling
startet, men ingen bedring. Der dør nogle stykker, og en demasoni samt et
par Aulonocare gør dem selskab Jeg får så tømt et andet akvarie, og flytter
de fleste af malawicikliderne, på nær
aulonocarene.
Jeg giver en ny behandling i begge akvarier. I det med malawierne sker der
ikke mere, alle fisk har det fint og vokser godt.
I akvariet med moorierne og Auloncarene, går det ikke så godt, dog holder
moorierne op med at dø og trives nu fint, det gør de andre fisk også, med
undtagelse af Aulonocarene. Hvorfor det er dem og ikke nogle af de andre der
dør vides ikke.
I et andet akvarie har jeg nogle Cop. mloto Likoma, sammen med en del andre
fisk, men de er de eneste der konstant får flagelatter.

Håber at du kan bruge det, men du er ikke den enste der har problemmer med
det.

Iøvrigt har vi tidligere snakket om flagelatter her, og der var nogle der
boede vest for Valbybakke der ville snakke med en
svinefarmer om hvad for noget medicin de bruger til svinene, for før brugte
de E

Fra : Madsen

Dato : 09-02-01 23:05

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> de Emtryl vet 40 men det er jo blevet forbudt i EU.
> Godt nok har vi mange svin også her øst for Valbybakke, men de bliver ikke

En bekendt jeg har, som også har haft voldsomme problemer med
flagellater på hans Tropheus, har haft prøvet dette Emtryl vet.
Uhyre giftigt stads, men det hjalp desværre ikke. Personligt tror
jeg sygdommen kom som en følgevirkning af en længere
stresspåvirkning hvor der gik for mange fisk sammen.
14 vildfangede med 130 unger fylder meget, og også i et et 630 ltr!

Han prøvede også de forskelige medikamenter hvor Nifurpirinol er
det aktive stof. Desværre så nåede han kun at redde 2 af de voksne
plus unger, men der smuttede altså lige 12 vildfangede Tropheus.
Alligevel skulle den bedste behandling være Nifurpirinol hvis man ikke
kan skaffe Emtryl vet 40. Muligvis kan man lokke konen til læge.
Det ordineres nemlig også mod underlivsbetændelse og det aktive
stof hedder Dimetridazole.

Nu snakker man godt nok om decideret Tropheussyge, men jeg tror
personligt at det Malawier kan få og som passer meget godt på de
symptomer Jan Riis nævner, - simpelthen er en og samme sygdom
eller i det mindste er det noget der kan helbredes med samme
medikamenter.
Forleden fandt jeg også noget interessant læsning hos Cichildecentret.

Prøv f.eks dette link: <http://www.cichlidecentret.dk/sygdomme.htm>

Er der andre der har prøvet UV-filtrering som behandling?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-02-01 00:55

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en
> [...]
> stresspåvirkning hvor der gik for mange fisk sammen.
> 14 vildfangede med 130 unger fylder meget, og også i et et 630 ltr!

Vi er ganske enige, problemmet er bare at selv om der tyndes meget ud i
bestanden af fisk i et akvarie, er det desvære ikke altid nok til at
sygdommen ikke bryder
ud igen.

> [...]
> kan skaffe Emtryl vet 40. Muligvis kan man lokke konen til læge.
> Det ordineres nemlig også mod underlivsbetændelse og det aktive

Det er tydeligt at høre at du ikke har været hos dyrlægen for at få
Metridazol,
når det er til dyr er der ikke noget tilskud. Og så koster 20 tabletter á
500 mg
over 100 kr.
Det er nok idag umuligt at få en læge til at udskrive dem i større
mængder, da der
er meget mere kontrol med recepter end tidligere.

> [...]
> symptomer Jan Riis nævner, - simpelthen er en og samme sygdom
> eller i det mindste er det noget der kan helbredes med samme

Ja, det tror jeg også, i Amerika har de et middel med det, og det består
overraskende nok af Nifurpirinol. Det er desværre ret dyrt for os af få
fat i
og faktisk ikke specielt effektivt. Der er også nogle andre mærker der
ovre med lignende
middeler. Jeg har en her som indeholder noget de kalder Naladixic Acid,
hvad er det iøvrigt?
En pakke koster US$ 5 og rækker til 400 l.

> Er der andre der har prøvet UV-filtrering som behandling?

Det har jeg aldrig hørt brugt før, en UV lampe til akvarie brug er meget
dyr.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 10-02-01 02:03

> [...]

> Vi er ganske enige, problemmet er bare at selv om der tyndes meget ud i
> bestanden af fisk i et akvarie, er det desvære ikke altid nok til at

Ja det så også ud til at være tilfældet hos ham kammeraten. Vi skulle
måske have gået lidt mere hårdhændet til værks og have aflivet syge
fisk med det samme, men det gjorde vi ikke. Uanset hvad pokker vi
gjorde, så syntes intet at virke særlig godt. Når det først har fået fat
så er det et helvede at slippe af med.

> [...]
> mængder, da der
> er meget mere kontrol med recepter end tidligere.

Hvad er Metridazol? Jeg snakker om Dimetridazole. Er det det samme
stof, eller? Engang havde jeg en Tropheus som havde symptomer i
retning af bugvattersot. Jeg ringede til en dyrlæge, men han ville ikke
ordinere noget som helst. Han ville muligvis hvis jeg kom ned til ham
med fisken. Go´daw då! Det var dyrlægen der anbefalede det med
konen og lægen. Jeg siger heller ikke at man bare kan gå ned og få
det smidt i hovedet. Hvis konen virkelig ikke har underlivsbetændelse,
så får hun det jo nok heller ikke ordineret og hvis hun virkelig har
underlivsbetændelse, så stjæler man vel næppe medicinen fra konen
fordi den skal bruges til ens fisk! ;)

> [...]
> ovre med lignende
> middeler. Jeg har en her som indeholder noget de kalder Naladixic Acid,

Jeg havde ikke hørt om det før, men har fundet lidt info her:
<http://www.netdoctor.co.uk/medicines/showpreparation.asp?id=4423>

Hvad med det her Clout de snakker så meget om i USA?
Fik du nogensinde prøvet det af?

> Det har jeg aldrig hørt brugt før, en UV lampe til akvarie brug er meget
> dyr.

De to fisk der blev tilbage af de 14 går nu hos en anden kammerat
i et akvarie med et UV filter på. De kan fås til havebassiner, men
jeg aner ikke hvad det koster. Spørgmålet er så om det evt. kan få
dem igang igen. De ville ikke spise og så lidt oppustede ud.
Det er jo selvfølgelig svært at sige om UV behandlingen så er
årsagen hvis de kommer sig, men det er da værd at forsøge når nu
alt andet har svigtet.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-02-01 11:10

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Hvad er Metridazol? Jeg snakker om Dimetridazole. Er det det samme
> stof, eller?
Tabletterne hedder Metridazol og det aktive stof Dimetridazole.

> [...]
> retning af bugvattersot. Jeg ringede til en dyrlæge, men han ville ikke
> ordinere noget som helst. Han ville muligvis hvis jeg kom ned til ham

Det skyldes i mange tilfælde at dyrlægen ikke ved en brik om andet
end hunde og katte. Samt det triste fakta, at hvis du kom med fisken i et
glas, så bliver du bonnet for en konsultation, selv om det er dig der
stiller
diagnosen og fortæller hvad der skal bruges mod det.

Det kan iøvrigt godt svare sig at ringe rundt til et par dyrlæger og
høre hvad
de tager for f.eks en vacination af en kat. Der kan være rigtigt mange
penge at spare.

> [...]
> så får hun det jo nok heller ikke ordineret og hvis hun virkelig har
> underlivsbetændelse, så stjæler man vel næppe medicinen fra konen

Hvad pokker er fiskene ikke vigtigere en konens underlivsbetændelse

> Hvad med det her Clout de snakker så meget om i USA?
> Fik du nogensinde prøvet det af?

Nej det fik jeg aldrig, og det var fordi de to piger/damer der skulle
købe det til mig
ikke kunne finde en butik der havde det. I butikken fortalte de at det
andet jeg så fik
Naladin virker på samme måde.

> De to fisk der blev tilbage af de 14 går nu hos en anden kammerat
> i et akvarie med et UV filter på. De kan fås til havebassiner, men
> jeg aner ikke hvad det koster.

I Avifaunas katalog står de til mellem kr. 569- 1195.

> [...]
> Det er jo selvfølgelig svært at sige om UV behandlingen så er
> årsagen hvis de kommer sig, men det er da værd at forsøge når nu

Desværre er Tropheus nogle med en meget svag psyke, en der kommer til at
sige BØH i rummet med akvariet og de alle er syge.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 10-02-01 19:14

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en

> Tabletterne hedder Metridazol og det aktive stof Dimetridazole.

Nå ok. Så er jeg med igen. :)

> [...]
> stiller
> diagnosen og fortæller hvad der skal bruges mod det.

Ja jeg kunne også lige forestille mig at sidde med en død fisk i et
glas i venteværelset hos dyrlægen. Ikke nok med at jeg muligvis ville
blive til grin, så ville jeg også skulle betale store summer penge bare
for at fortælle dyrlægen hvad min fisk fejler. Sådan noget nægter jeg
bare!

> Det kan iøvrigt godt svare sig at ringe rundt til et par dyrlæger og
> høre hvad
> de tager for f.eks en vacination af en kat. Der kan være rigtigt mange
> penge at spare.

Det kan du godt bilde mig ind!

> Hvad pokker er fiskene ikke vigtigere en konens underlivsbetændelse

Jo, men sig det for guds skyld ikke til konen ;)

> I Avifaunas katalog står de til mellem kr. 569- 1195.

Ja, det var jo ikke just billigt!

> Desværre er Tropheus nogle med en meget svag psyke, en der kommer til at
> sige BØH i rummet med akvariet og de alle er syge.

Ja, men tilgengæld har jeg erfaret at hvis du bruger bare nogle få
minutter om dagen foran baljen, så kan de faktisk bliver ret tamme.
Mine vildtfangede er mere nysgerrige end de er bange og jeg tror
det er fordi de har vænnet sig til at blive studeret. Dette gælder
vel for alle fisk, vil jeg tro. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 00:37

> Ja, det var jo ikke just billigt!

Men heller ikke så galt, hvis det kunne være løsningen, så er pengene
hurtigt
tjent hjem igen.
Næste gang jeg kommer ud til Martin vil jeg høre han om hvordan det rent
praktisk
gik for sig.

> [...]
> Mine vildtfangede er mere nysgerrige end de er bange og jeg tror
> det er fordi de har vænnet sig til at blive studeret. Dette gælder

Det er rigtigt at de er meget nysgerrige, og jeg synes det er på en anden
måde end
de andre fisk, de er egentligt revnende ligeglade med mig, bare jeg
hælder noget foder ned til dem.
Det er vel også noget af det der har gjort Tropheus så populær.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-01 18:10

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> købe det til mig
> ikke kunne finde en butik der havde det. I butikken fortalte de at det

Er du klar over, hvad det aktive stof i Cloat er?

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 20:17

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Er du klar over, hvad det aktive stof i Cloat er?

Desværre ikke

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 11-02-01 20:20

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en

> Desværre ikke

Jeg har siddet og ledet og det er heller ikke lykkedes mig at
finde ud af det endnu. Måske er der en med større tålmodighed
end mig der kan finde det i vrimlen: ?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 10-02-01 20:07

Hej Carsten & Madsen (m.fl.),

Jeg har ikke selv syge fisk, og har aldrig selv været "ramt" at der her
nævnte problematikker, men.... (se længere nede...)

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en
---snip---

> [...]
> mængder, da der
> er meget mere kontrol med recepter end tidligere.

Jeg fik lige en lille tanke:
Der må da blandt alle danske akvarister findes en dyrlæge eller to (eller
måske omvendt). Har nogen rent faktisk undersøgt om der skulle ske at findes
en dyrlæge i dette land, som (omend i mindre grad) har "speciale" i
akvariefisk? Det var da tænkeligt om en sådan mod et rimeligt vederlag kunne
udføre en telefonkonsultation, med efterfølgende udskrivning og forsendelse
af en recept.
Måske er dyrlægebranchen, og receptordningen i særdeleshed, så
gennemkontrolleret at systemet bare ikke tillader det, men så er det jo
systemet der er noget galt med...
Men er det undersøgt?

---snip noget mere---

Mvh Jonas

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 00:42

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en

> [...]
> Måske er dyrlægebranchen, og receptordningen i særdeleshed, så
> gennemkontrolleret at systemet bare ikke tillader det, men så er det jo

Det ville være meget lækkert, hvis der var sådan en, men desværre tror
jeg det ikke.

Der er ikke så stor kontrol med recepterne når der ikke er noget som
sygesikringen skal
betale til, og det er vel meget forståeligt at der er kontrol.

Jeg er bekendt med at der er visse dyrlæger som har mere viden om krybdyr
end størstedelen,
men har aldrig hørt om en der ved noget om fisk.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-02-01 10:01

> [...]
> Måske er dyrlægebranchen, og receptordningen i særdeleshed, så
> gennemkontrolleret at systemet bare ikke tillader det, men så er det jo

Hej Jonas og alle jer andre

Denne tanke måtte straks afprøves. Jeg sendte en mail til netdyredoktoren
ang. problematikken. Her er så svaret:

Hej Renate.
Tak for Din henvendelse. Jeg kan fortælle at Netdyredoktor i løbet af et år
har en fiskesektion på vores portal, som beskæftiger sig med fiskesygdomme.
Der er ikke ret mange dyrlæger, som beskæftiger sig med sygdomme hos fisk.
Måske netop pga af de problemer du selv rejser.
Vi arbejder dog på Centrum Dyreklinik i Rødovre en del med fiskesygdomme, vi
har en ret stor fiskeafdeling med salg af levende fisk. (og salg af
håndkøbsmedicin)

Der findes på markedet en del udmærket håndkøbsmedicin, som når det bruges
rigtigt, har en god effekt. F.eks. kan fiskedræber, som klart er den
almindeligste fiskesygdom, behandles med håndkøbspræparater. Det drejer sig
ved denne behandling ikke så meget om produktet, men at at være hurtig med
at behandle!!
Et af problemerne ved disse produkter er, at de fleste dyrehandlere ikke har
kendskab til, hvordan de bruges rigtigt.

Man skal gøre sig klart, at der er en meget klar og stram lovgivning på
området. Dyrlægen må under ingen omstændigheder skrive recept eller udlevere
receptligtig medicin uden at have stillet en diagnose. Det ville være en
klar overtrædelse af lovgivningen. Det vil derfor være en overtrædelse af
lovgivningen at udlevere medicin efter en telefonsamtale.
Jeg er uenig med dig, når du mener, at akvaristen let selv kan stille
diagnose. Og det er måske et af problemerne, at akvaristerne en gang imellem
undervurderer dette. Fiskedræber kan alle let se og diagnosticere, men det
er ofte svært, selv for os professionelle at være sikre i andre "sager".

Der er ingen nem løsning på problemet. Men det er ikke nødvendigt at hente
medicin i udlandet, hvilket også er en klar overtrædelse af lovgivningen og
iøvrigt har myndighedernes bevågenhed. Brug håndkøbsmedicinen ( der findes
mange) og kontakt en smådyrsdyrlæge ved ydeligere problemer. Akvaristen må
indstille sig på at medicin ikke handles som bolsjer, men er omgivet af en
lovgivning, som alle skal respektere. Det påfører selvfølgelig alle nogle
omkostninger, som man må være villig til at betale.

Held og lykke med hobbien. Jeg kun bekende mig glæden ved at "hold fisk"

MVH
Finn Jørgensen
Netdyredoktor A/S
Centrum Dyreklinik-Dyrenes Butik
Rødovrevej 210, 2610 Rødovre, DK
finn.joergensen@centrumdyreklinik.dk

Efter min mening igen nogen der VIL have akvaristerne til at vende vrangen
ud på deres lommer!

Mvh. Renate

Fra : Jan Riis

Dato : 10-02-01 20:30

Først tak for alle svarene. Jeg må sige der virkeligt er gang i denne
nyhedsgruppe!

I efterspurgte fiskepopulation. Den følger efter bedste amatørskøn ud fra
billeder i bøger mm. (no flaming please!):

- Et par Labeotropheus Trewavasae (de der algeædere med "boksernæsen" De
ynglede indtil før Jul ca. hver anden måned og var HELT vilde i varmen efter
vandskift. Ret store (11 og 13 cm). Hunnen er først for nyligt begyndt at
"falde af på den" og hannen fører sig ikke helt så agressivt frem længere.
Hannens ene bugfinne er ret medtaget, men han er ret "fed" og ser ud til at
kunne klare den et stykke tid endnu.

- En Aulonocara Jocobfreibergi (hunnen døde desværre for ca. 1,5 år siden).
Var tidligere en meget flot fisk, men nu er den blevet meget mørk (nærmest
mørkebrun) muligvis pga. alder? Er temmelig hulmavet, men sådan har det
været i over et år nu. (9 cm)

- En Pseudotropheus Lombardoi (han, gulorange) - her er jeg lidt usikker.
Jeg er ret sikker på at det er en han (adfærd+ægpletter) (10 cm). Fisken er
ret medtaget specielt efter sidste kur! Men den er stadig "fed"

- Et par Pseudotropheus Elongatus (6 og 4 cm). Hannen viser næsten ingen
symptomer og er til stadighed i yngledragt (og flytter *mængder* af sand).
Hunnen er svagelig og har været det siden jeg købte dem. Jeg har hende
mistænkt for at være smittebæreren, eller i det mindste den der
introducerede sygdommen. Det var i hvert fald efter købet af dette par at
akvariet blev inficeret. Hunnen har næsten hele tiden forstørret gat. Begge
fisk er "normalvægtige"

- Så er der mallerne og her kommer jeg virkelig til korte, da jeg ikke har
noget literatur. Jeg har i alt 5 maller tilbage. Min *flotte* rødhalede
malle døde desværre for nogle måneder siden. Er der nogen der kender arten
og hvor man kan få fat på en ny?

Der er én stor (ca. 22 cm) og 4 små (4-5 cm). De ligner alle hinanden (pånær
størrelsen) og er formodentligt nogle Plecostamus eller lignende (det hed de
i hvert fald i "gamle" dage). Den store havde virkelig en "downer" i sidste
uge, hvor den end ikke *bevægede* sig når der blev fodret. Den er dog livet
lidt op de sidste dage. De små virker lidt mere "hard core", og tøffer fint
rundt. Alle har dog flossede finner. Specielt den store meget flossede
finner, hvor det ser ud som om bladskærermyrer "æder" af finnerne fra den
ene dag til den anden. Det er en *meget* sørgeligt føljeton at følge med i!

Generelt: Alle fisk æder normalt. Ud over de førnævnte symptomer synes tit
de har skælproblemer (løse skæl eller små "sår"). Det kan være pga. generel
dårligt helbred, lavasten (?) men kan måske også være et parasit- eller
svampeproblem?

Med venlig hilsen
Jan Riis

Fra : kgr_REMOVE_THIS_@kmd~

Dato : 10-02-01 23:41

Hejsa,

On Sat, 10 Feb 2001 20:29:36 +0100, "Jan Riis" <nin@mail.tele.dk> wrote:

<snip>

>- Så er der mallerne og her kommer jeg virkelig til korte, da jeg ikke har
>noget literatur.

Maller? Ahhh - du mener sugemalle (ikke at forveksle med pansermallerne eller
alle de andre former for maller).

>Jeg har i alt 5 maller tilbage. Min *flotte* rødhalede
>malle døde desværre for nogle måneder siden. Er der nogen der kender arten
>og hvor man kan få fat på en ny?

Hmm, det ville være nemmere hvis jeg havde lidt flere oplysninger -
Var det kun halefinnen der var rød?
Var den ensfarvet (minus hale) - hvilken farve - havde den pletter?
Var den gammel (mange sugemaller ændrer farver med alderen)?
Hvor stor var den?
O.s.v.

men jeg kan da gætte alligevel:
Scobinancistrus aureatus
http://www.planetcatfish.com/ilibrary/loricariidae/scobinancistrus_aureatus.htm
Er efter min mening, en af de flotteste fisk der findes.

eller evt. en Pseudacanthicus-art
http://www.planetcatfish.com/ilibrary/loricariidae/pseudacanthicus_leopardus.htm
http://www.planetcatfish.com/ilibrary/loricariidae/pseudacanthicus_sp(l024).htm
http://www.planetcatfish.com/ilibrary/loricariidae/pseudacanthicus_sp(l025).htm
Alle sammen meget flotte fisk.

Der er billeder af mange forsk. sugemaller på følgende webside:
http://www.planetcatfish.com/ilibrary/loricariidae/index.htm

> [...]
>dårligt helbred, lavasten (?) men kan måske også være et parasit- eller

Jeg tror, at du har mere end et problem. Dine fisks flossede finner kan
skyldes svamp - men det kan selvfølgelig også være, at en eller flere af
dine cichlider ikke kan lide sugemaller.

Et lille råd - der er mange sugemaller, der ikke kan tåle div. medicin, så
du skal passe på med, hvad du benytter af medikamenter. Ellers er det bedre
at isolere dine sugemaller i et andet akvarie og behandle disse for sig selv.

-K

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 00:50

> Først tak for alle svarene. Jeg må sige der virkeligt er gang i denne
> nyhedsgruppe!
nu har der jo også været temmeligt meget mere gang i den end normalt!

> [...]
> malle døde desværre for nogle måneder siden. Er der nogen der kender arten

Det er formentlig en helt almindelig Labeo bicolor, den kan fåes hos de
fleste
velassoterede akvarieforretninger.

> [...]
generel
> dårligt helbred, lavasten (?) men kan måske også være et parasit- eller

Der er kun et ord der dækker det JA. Det kan være dem allesammen eller
kun en
enkelt af dem. Jeg tror nu meget på at det er dine lava sten, og jeg
ville få dem skiftet ud
med nogle andre hurtigst muligt..

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 10-02-01 10:01

"Jan Riis" <nin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fodrer kun med tørfoder. Cichlide sticks og Shrimp Pellets.
>
> Hvad har jeg gjort forkert? Er der tale om flere samtidige sygdomme?

Hej Jan

Jeg bruger selv midlet Aquamor til disse symptomer og jeg har også fået
fusket mig til noget Emtryl aå det har jeg også brugt.

Mine erfaringer er meget forskellige ..jeg har Tropheuser og forksllige
Malawier. Men jeg har faktisk bedst erfaringer med at Aquamoren virker,
hvorimod de gange jeg har brugt Emtryl har det ikke haft nogen effekt. jeg
har set den bedste virkning på unge fisk, de pljere at komme sig efter en
behandling med aquamor og faste i 3-4 dage så begynder de at spise igen.
voksne fisk der først blive angrebet og svulmer op har jeg ikke haft det
store held med at behandle.

Så jeg ved ikke hvad der er den "rigtige" måde at behandle det på, men
aquamor og så starte behandlingen så snrt man opdager at der er en fisk der
opfører sig lidt unormalt og ikke spiser, er mit bedste bud..

Jeg har fundet en adresse hvor man kan læse og købe alt muligt medicin, som
man ikke kan få fat på herhjemme - altså fiske medicin
http://www.fishyfarmacy.com/ der står også noget om de foskellige sygdomme.

held og lykke

Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-02-01 11:14

Brian Christensen <bc@time4media.dk> skrev i en

> "Jan Riis" <nin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg bruger selv midlet Aquamor til disse symptomer og jeg har også fået
> fusket mig til noget Emtryl aå det har jeg også brugt.

Hvad er Aquamor og hvem laver det??

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 10-02-01 16:04

> Brian Christensen <bc@time4media.dk> skrev i en

> Hvad er Aquamor og hvem laver det??
>
> Carsten

Hej Carsten

Aquarmor er et middel som bruges til havdamme.. og det aktive indhold er
Nifurprinol... Så det er når alt kommer til alt sikkert det samme som
Aquafuran som du taler om

Det hedder helt præcist Aquamor 1 og produceres af Aquarium Münster..

jeg læste på ettidspunkt i en tropheus NG at en fyr formanden for det
Canadiske Ciklide selskab skrev at man skulle benhandle Bloat
....bugvattersot ..flagellater eller hvad det nu er ved at bruge piller med
Metrodinazol som man opløste i vand og derefter lod fiskenes foder suge
denne opløsning til sig for at de fik det indenbords der hvor det skulle
virke....
Jeg har ikke selv prøvet det -- men det kunne jo være der var nogen der
havde erfaringer i den retning...

mvh.
Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-02-01 17:46

"Brian Christensen" <bc@time4media.dk> wrote in message

> [...]
> virke....
> Jeg har ikke selv prøvet det -- men det kunne jo være der var nogen der

Jeg har - ligesom Carsten - en Copadichromis, der også er ramt af bloat,
malawi- eller tropheussyge, bugvattersot eller hvad det nu kaldes.
Jeg er også i tvivl om hvorvidt der er tale om en enkelt sygdom (én årsag)
eller om det er et syndrom (et kompleks af forskellige årsager). Men har i
gamle dage oplevet virkeligt uhyggelige indhug - især i mine Tropheus.
Og desværre er mine erfaringer også, at det ofte er for sent, når man når
dertil, at fiskene ikke længere spiser.
Ved dissektion (jeg er bestemt ikke ekspert) synes jeg at det ser ud som om
tarmsystemet er mere eller mindre opløst (jeg har dissekkeret fisk før de er
døde af dem selv - så det er ikke almindeligt henfald).
Jeg havde dengang en ide om at problemet var, at fiskene ikke fik medicinen
ind i fordøjelsessystemet, når først deres ædelyst var forsvundet. Derfor
prøvede jeg engagn v.h.a. en pipette at føre medicinen ned i spiserøret - og
mener at det gav et bedre resultat.
Denne gang har jeg knust en 250 mg Metronidazoltablet (Metronidazol DAK) i
20 ml. vand, og af denne opløsning har min mlotohan ved hjælp af en
plastpipette fået ca. en ml. proppet så langt ned i spiserøret, som jeg
kunne (turde - han er ikke vild med behandlingen) og er derefter placeret i
et 25 l. akvarium, hvor temp. er hævet en smule i forhold til
opholdsakvariet og hvor der yderligere gives en dosis på ca. 100 mg/døgn.
Jeg vil fortsætte medicineringen i 3 døgn, for så at skifte ca. 2/3 af
vandet og så medicinere yderligere 3 døgn. Herefter vil jeg håbe at han
kommer sig.
Lige nu overvejer jeg om jeg hver dag skal tage ham op og give ham et skud
medicin direkte i spiserøret igen.
Jeg skal nog rapportere tilbage.

I akvariet, hvor han gik har jeg ikke medicineret - men jeg holder skarpt
øje med om der viser sig den typiske hvide afføring. Sker dette, får
akvariet straks en kur med medicinen - men det er ikke min erfaring at der
er tale om smitte i særlig grad.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-02-01 19:01

> [...]

> eller om det er et syndrom (et kompleks af forskellige årsager). Men har i
> gamle dage oplevet virkeligt uhyggelige indhug - især i mine Tropheus.

Det der er det underlige set fra mit synspunkt, er at det akvarie hvor
Cop. mloto'erne
går, er der både O.lithobates og Ps. msobo, Cop. virginalis "gold" samt 2
Tropheus moori,
ingen af de andre fisk har sygdommen og spiser på livet løs, det er og
bliver kun mloto'erne
der er syge. Hende jeg har dem fra er helt uforstående da hendes går fint.

> [...]
> Jeg vil fortsætte medicineringen i 3 døgn, for så at skifte ca. 2/3 af
> vandet og så medicinere yderligere 3 døgn. Herefter vil jeg håbe at han
Det lyder som en intersant løsning!!

> Lige nu overvejer jeg om jeg hver dag skal tage ham op og give ham et skud
> medicin direkte i spiserøret igen.
> Jeg skal nog rapportere tilbage.

Der er dog en risiko forbundet med det, fordi fisken er stresset
iforvejen på grund af
sygdommen. Men på den anden side, chancen for den kommer sig er større
end hvis du ikke
gør det.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-02-01 18:41

> [...]
> bliver kun mloto'erne
> der er syge. Hende jeg har dem fra er helt uforstående da hendes går

Jeg er tilbøjelig til at tro, at de ikke på noget tidspunkt er kureret. Jeg
kan huske fra den gang, jeg gjorde i Tropheus, at jeg oplevede fisk, der fik
det med jævne mellemrum. Og specielt havde jeg en moori-han som jeg
"kurerede" mindst 5 gange. Jeg kan egentligt ikke huske om han døde af det
eller kom sig. Men - idet jeg tager min egen indstilling til skvattede fisk
i betragtning - har jeg sikkert aflivet den. I dag, hvor jeg ikke avler
komercielt, ser jeg måske lidt anderledes på det.

> [...]
> iforvejen på grund af
> sygdommen. Men på den anden side, chancen for den kommer sig er større

Siden i går er det desværre gået op for mig at ud over min Copidachromis
mloto-han er følgende fisk også ramt:
mloto-hunen, en Aul. baenshi-hun samt en Copidachomis borleyi han. De andre
fisk i akvariet har det strålende.
Alle fisk i baljen er - bortset fra et par Red Empress (købt for et par mdr.
siden i Planteimporten - en af dine Carsten?) er vildfangede.

Og jeg er måske også nu i stand til at pege på en mulig årsag.
Jeg har haft en mistanke, om at den udløsende faktor muligvis kunne være en
temmelig krasbørstig Ps. tropheus 'Red Cheek', der især hadede 4 halvvoksne
N. Venustus - så i går bestemte jeg mig til at fjerne både 'Red cheek'en og
venustus'serne (der alligevel ikke rigtigt hørte hjemme i selskabet). For at
fange dem måtte jeg hive et par sten op - og derinde befandt sig et ikke
helt frisk lig af min Ps. Elongatus 'Linganjala'-hun. Jeg havde ikke hæftet
mig synderligt ved at jeg ikke så hende - hun er (var) en af den slags
hunner, der går med en ny mundfuld æg en eller to uger efter, hun har
spyttet foregående kuld, så hun er ofte væk i en uge eller to af gangen.
Sidste gang jeg oplevede et tilfælde af bloat var i oktober, da jeg kom hjem
efter et par ugers rejse til USA. Min kære famillie havde syntes at det var
synd for de evigt sultne fisk, så der var hældt godt på. Og en af fiskene
var allerede død inden jeg kom hjem og havde ligget i akvariet i nogle dage.
Herefter kostede det mig 1 aul. stuartgrantihun, 1 par aul. marlieri samt et
par Oto. Lithobates.
Altså i begge tilfælde en død fisk (i første tilfælde kombineret med en
vandkvalitet, der var ringe).

Så nu har min mloto-han fået et skud mere med pipetten og er ført tilbage
til det store akvarium, hvori jeg har doseret 4 tabletter 250 mg
metronidazol til de 370 beholderen indeholder.

Jeg har tidligere haft opfattelsen af at det var en god ide at hæve
temperaturen et par grader. Hvad siger i til det?

Hvis det - som jeg tror - handler om en opblomstring af en altid
tilstedeværende mikroorganisme, der primært er fatal for vildfangede og
nervøse fisk, kan dette godt forklare at UVstråling kan have en virkning.
Ved løbende bestråling vil infektionstrykket være decimeret betydeligt.

mvh

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 20:13

> [...]
mdr.
> siden i Planteimporten - en af dine Carsten?) er vildfangede.

Det vil jeg ikke udelukke, købte du dem som voksne eller som ungfisk
med farve?
De sidste unger jeg solgte røg godt nok ud til Martin i Vallensbæk.

> Jeg har tidligere haft opfattelsen af at det var en god ide at hæve
> temperaturen et par grader. Hvad siger i til det?

Jeg har ingen ide om det skulle hjælpe, nu siger man jo at diskus skal
have varmere vand
når de er syge, og medicinen er jo den samme.

> [...]
> nervøse fisk, kan dette godt forklare at UVstråling kan have en virkning.
> Ved løbende bestråling vil infektionstrykket være decimeret betydeligt.

Som du jo så igår blandede Martin fra ciklidecentret sig lige, lad os
se om han kommer med et indlæg.

Selv om 500-600 kr virker dyrt for en UV-lampe, så er det jo intet
i forhold til prisen på medicin og døde fisk.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 11-02-01 20:23

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Selv om 500-600 kr virker dyrt for en UV-lampe, så er det jo intet
> i forhold til prisen på medicin og døde fisk.

Nej du har jo egentlig ret. Selvom jeg igennem årene har været
ret så heldig, så kan jeg godt forestille mig at det hurtigt kan
blive en dyr affære med al det medicin. Hvis en UV-lampe i
nogle tilfælde kunne vise sig at være lige så effektiv, så var
det da at foretrække.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Madsen

Dato : 10-02-01 19:05

> [...]

> tarmsystemet er mere eller mindre opløst (jeg har dissekkeret fisk før de er
> døde af dem selv - så det er ikke almindeligt henfald).

Sådan så det også ud på de 2-3 Tropheus vi skar op. Tarmsystemet var
helt splattet sammen. Desuden var der en underlig grønlig vædske i
bughulen og det var ikke fordi vi havde skåret galdeblæren op.

> [...]
> prøvede jeg engagn v.h.a. en pipette at føre medicinen ned i spiserøret - og

Lyder som en mulighed. Vi prøvede en koncentreret bad i AquaFuran.
Nu kan jeg ikke lige huske den nøjagtige dosis, men det står i vejledningen
til produktet. Faktisk så det ud til at virke i et par dage, men så var det
desværre galt igen. Det med pipette lyder som en god idé.

> Lige nu overvejer jeg om jeg hver dag skal tage ham op og give ham et skud
> medicin direkte i spiserøret igen.
> Jeg skal nog rapportere tilbage.

Gør endelig det :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Cichlide Centret.

Dato : 10-02-01 20:39

Aquamor 1 er det samme som AquaFuran, BioFuran, osv, osv, Pt er Aquamor det
billigste at købe, Nifurpirinol indholdet er det samme som AquaFuran men
til den halve pris, ang JBL Pondfuran skal i være opmærksomme på at
indholdet af Nifurpirinol pr gram er halvdelen af de andre produkter.
Hilsen
Martin

Jan Riis <nin@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:961erk$b0o$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-02-01 00:51

Cichlide Centret. <cichlidecentret@cichlidecentret.dk> skrev i en
> [...]
> til den halve pris, ang JBL Pondfuran skal i være opmærksomme på at
> indholdet af Nifurpirinol pr gram er halvdelen af de andre produkter.

Hej Martin!

Når du nu blander dig i vrimlen her, kan du så ikke lige give et par tips
angående
behandlingen af sygdomme ved hjælp af UV-lys? Hvor effektivt er det??

Carsten

Fra : Cichlide Centret.

Dato : 11-02-01 19:31

Hej Carsten og jer andre.

Lad det være sagt med det samme vi kan under ingen omstændigheder stå inde
for resultatet da det endnu kun er på forsøgs basis, men jeg er sikker på at
vi har fat i noget der er værd at arbejde viderer med, på vores hjemmeside
står der at vi har haft fornøjelsen af " Tropheus syge" 2 gange dette er
ikke helt korrekt, vi har haft besøg hele 3 gange, tredje gang blev fiske
også helbredt uden brug af andre former for medikamenter, kun UV og et
enkelt medicin bad.
Det der er helt afgjort afgørende er at men sætter ind inden at den første
fisk pumper, i det øjeblik at men ser symtomer på sygdommen skal der
handles, nogle af de første tegn der kommer er at rundt om øjenringen er der
en hvid tynd streg samt at øjet kan blive en anelse sort/mørkt, er der en
fisk der pumper skal den væk med det samme, samtidig med at med rigger UV
til kan det have en forbyggende effekt at give resten af besætningen et
medicin bad 1 brev svarende til 500l til 5 liter akv-vand med masser af luft
sten i, bad fiskenen i 25-30 minutter, desuden er det givtig at flytte
besætningen til et andet akvarium uden andre fisk i hvor UV er koblet på, UV
skal køre i ca 5 uger, der er først en synlig effekt efter 2uger selv på
fisk der pumper efter at der er sat ind over for sygdommen.

Jeg tror ikke på at det smitter igennem afførringen som fisken får på den
ene eller anden måde, jeg er sikke på at det er noget der smitter via
vandet, derfor det gode resultat.

Men som både vi har sagt og skrevet er det endnu for tidlig at sige at det
virker, det vil tiden vise, men jeg tror på det.

Håber at i kan bruge det til noget og er der andre der har lign oplevelser
med UV ville det været rart at høre, det kunne være rart hvis man kan sætte
ind over for det skidt effektivt hvergang.

HIlsen
Martin

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:964jol$2i47$1@news.cybercity.dk...

Fra : Madsen

Dato : 11-02-01 01:31

> [...]

> til den halve pris, ang JBL Pondfuran skal i være opmærksomme på at
> indholdet af Nifurpirinol pr gram er halvdelen af de andre produkter.

Tak for info :)

Ligesom Carsten er jeg også meget nysgerrig på jeres
behandlinger med UV-filtrering. Har I haft flere tilfælde af
sygdomme hvor behandlingen har vist sig effektiv?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)