Morgenmad!
Fra : Ceelos

Dato : 04-06-02 12:52

Hej NG!

Vores dreng på 2 år får havregrød eller øllebrød til morgenmad. Mit
spørgsmål er så: hvad giver I jeres børn at spise om morgenen?

Grunden til at jeg spøger er, at jeg godt kunne tænke mig at have nogle
flere muligheder at vælge imellem.
Jeg er ikke vild med de morgenmadsprodukter, man kan købe i forretningerne,
så som choko pops osv.

Venlig hilsen Jakob´s mor

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-06-02 13:07

"Ceelos" <eros@mail.dk> skrev:

> Vores dreng på 2 år får havregrød eller øllebrød til
> morgenmad. Mit spørgsmål er så: hvad giver I jeres børn at
> spise om morgenen?

Vores dreng (1½) får yoghurt med havregryn. For at han ikke skal
spilde for meget blander vi havregrynene med yoghurten, så det
bliver en halvtyk grødlignende substans. Det er meget populært.

> Jeg er ikke vild med de morgenmadsprodukter, man kan købe i
> forretningerne, så som choko pops osv.

Det kan jeg godt forstå. Hvis han kan håndtere det kan du også
prøve med havregryn med mælk og sukker (evt. erstattet af rosiner
eller andet sundere sødestof).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Iben Holst

Dato : 04-06-02 17:16

Hej ..

> Jeg er ikke vild med de morgenmadsprodukter, man kan købe i
forretningerne,
> så som choko pops osv.

Dem holder vi os også meget langt fra !!

Vores 3 årige får gennem ugen, som han har lyst til .... dvs. han kan vælge
mellem: havregrød, havregryn m/mælk, frugtyoghurt, rugbrød og en sjælden
gang franskbrød og han er faktisk ret god til selv at sørge for at det ikke
er det samme han spiser flere morgener i træk. Havregrynene får som regel
tilsat en smule cornflakes, drys, mysli eller rosiner ... og det er det
samme med yoghurten hvis han ikke lige har lyst til at spise det "rent"!

Iben

Fra : Pia R

Dato : 04-06-02 23:43

PRØV MED BRØD, YOUHURT, HAVREGRYN MED MÆLK HILSEN MICHALA S MOR (3 ÅR)

Fra : Ceelos

Dato : 05-06-02 09:07

Hej NG.

Jeg har hørt at Havregryn ikke skulle være så godt, det er derfor jeg ikke
har givet ham det. Kan det være rigtigt tror I?

Venlig hilsen
Jakob`s mor

Fra : Sander s

Dato : 05-06-02 22:54

> Hej NG.
>
> Jeg har hørt at Havregryn ikke skulle være så godt, det er derfor jeg ikke
> har givet ham det. Kan det være rigtigt tror I?

Jeg har ikke kendskab, til at havregryn er usundt. Tror du ikke, der menes
mindre børn, hvor det selvfølgelig skal koges til grød eller havresuppe, for
at de kan spise det ?
Vores datter på 2½ spiser både havregryn / grød. Jeg moser en banan i grøden
nogengange. Det kan hun godt lide. Du kan også prøve med musli. ( Den
naturlige med havregryn, bananer, nødder, rosiner osv.) Den kan også koges
til (en slags) grød, hvis det er nemmere for din søn, at spise.
Derudover serverer vi youghurt, rugbrød, franskbrød, æg og frugt f.eks:
Vandmelon, banan, æbler, fersken osv. En gulerodsstav eller et stykke agurk,
kan også snildt, bringes ind under morgenmåltidet.
Skift lidt med det forskellige i løbet af ugen, så har man en varieret kost.

Jeg er utrolig positivt overrasket over, at så mange herinde, tager afstand
fra sukkerprodukterne i supermarkederne. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-06-02 23:48

In article <3cfe88ec$0$47945$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Sander s" <alandcia@adslhome.dk> wrote:

> Vores datter på 2½ spiser både havregryn / grød. Jeg moser en banan i grøden
> nogengange. Det kan hun godt lide.

Jeg skal hilse og sige fra Christoffer at det er megamums når man moser
banan i øllebrød. Det får ham til at sidde og hoppe op og ned mens han
siger/råber MAM-MAM (og grovæder samtidigt).

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Nyberg

Dato : 06-06-02 08:02

Ceelos <eros@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfdc68f$0$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har hørt at Havregryn ikke skulle være så godt, det er derfor jeg ikke
> har givet ham det. Kan det være rigtigt tror I?

Det er faktisk rigtig nok at RÅ havergryn ikke er sundt - da kroppen ikke
kan optage det, det er faktisk den bedste slankekur, da rå havergryn giver
en god mæthedfornæmelse men kroppen optager ikke de ting der er i!

Hvis man der i mod koger de til havergrød så er det både sundt og nærende.

Mvh.

Malou

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-02 20:29

"Nyberg" <Nyberg@T-Online.de> skrev:

> Det er faktisk rigtig nok at RÅ havergryn ikke er sundt - da
> kroppen ikke kan optage det, det er faktisk den bedste
> slankekur, da rå havergryn giver en god mæthedfornæmelse men
> kroppen optager ikke de ting der er i!

Har du nogen kilde til at underbygge den påstand? Jeg har spist
havregryn med mælk og sukker til morgenmad i minimum 2/3 af mit liv
- og har lidt svært ved at tro at det ikke giver nogen næring.

På grund af fiberindholdet er det hårdt for maven at fordøje det -
men med mindre maven er sart eller svækket er det så vidt jeg ved
kun godt.

> Hvis man der i mod koger de til havergrød så er det både sundt
> og nærende.

Der er vi ikke uenige.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nyberg

Dato : 07-06-02 08:24

Jens Gyldenkærne Clausen <0uhs6l14l001@sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9225DA8C48329jgcnospamget2netdk@212.242.40.196...

> Har du nogen kilde til at underbygge den påstand? Jeg har spist
> havregryn med mælk og sukker til morgenmad i minimum 2/3 af mit liv
> - og har lidt svært ved at tro at det ikke giver nogen næring.

Ja det har jeg faktisk stort set alle SP fra råder at både børn og voksne
ikke spise rå havergryn!
Da maven ikke så godt kan fordøje det og at der ingen -eller stort set ingen
nærning er i.

> Der er vi ikke uenige.

Det var da godt!

Malou

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-02 14:38

> [...]

> børn og voksne ikke spise rå havergryn!
> Da maven ikke så godt kan fordøje det og at der ingen -eller

Nu har jeg spurgt NetDoktors kostbrevkasse om emnet. Jeg har ikke
kunnet finde skriftlige kilder der direkte har kommenteret
næringsindholdet i rå havregryn, men flere kilder anfører havregryn
med mælk som en anbefalelsesværdig (sund) morgenmad - se f.eks.
http://www.fi.dk/mad/sundmad/kostraad/morgenmadtilstore/

PS: Dit nyhedsprogram indsætter "Sv: " i stedet for "Re: " foran
emnelinjen. Det gør at dine svarindlæg bortfiltreres på flere
newsservere. Du kan rette det manuelt, eller slippe af med
problemet én gang for alle ved at kigge på
<http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html> eller spørge i
nyhedsgruppen

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Nyberg

Dato : 09-06-02 15:21

Jens Gyldenkærne Clausen <0uhs6l14l001@sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92289F17371DEjgcnospamget2netdk@212.242.40.196...

> [...]
> næringsindholdet i rå havregryn, men flere kilder anfører havregryn
> med mælk som en anbefalelsesværdig (sund) morgenmad - se f.eks.

Nå men det er jo meget fint - men det er hvad jeg har fået afvide af min
sundhedplejeske.
Og det er min kilde så kan folk jo selv undersøge sagen til bunds hvis det
er det de vil -nu er denne NG jo ikke en lægenvidenskabs gruppe - men et
sted hvor man udveklser erfaringer og give hinanden gode råd

> PS: Dit nyhedsprogram indsætter "Sv: " i stedet for "Re: " foran
> emnelinjen.

Kan ikke se hvad problemet er her!

Det gør at dine svarindlæg bortfiltreres på flere
> newsservere. Du kan rette det manuelt, eller slippe af med
> problemet én gang for alle ved at kigge på

Har jeg aldrig været ude for!

> <http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html> eller spørge i
> nyhedsgruppen

Ikke nødvendigt er Software udvilker!

Mvh.
malou

'

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-02 15:47

[krydspostet med fut fra dk.famile.barn til
   dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express]

> Kan ikke se hvad problemet er her!

Se f.eks.
http://support.tiscali.dk/driftstatus/nyhedsgruppefaq/artikelpraefix.php
http://www.worldonline.dk/support/faq/news/usenet_faq.html#56

Eller se en af de utallige tråde i OE-gruppen om emnet:
http://groups.google.com/groups?as_q=sv%20re%20&as_ugroup=dk.edb.internet.software.mail%2bnews.outlook-express&lr=lang_da&hl=da

Grunden til at det er et problem med Sv i stedet for Re er, at
præfikset Re benyttes af usenetprogrammer til at fastslå at der
er tale om en opfølgning (man kan også tråde efter reference-
headeren, men begge muligheder skal være til stede). Hvis emnet
i et svarindlæg er andet end "Re: " + det oprindelige emne vil
programmet opfatte det som om overskriften er ændret - og hos
nogle vil det også resultere i en ny tråd. Desuden ender man
nemt med nogle overskrifter med alt for mange præfikser - fordi
andre programmer ikke opfatter Sv som en præfiks. Se på
overskrifterne i denne deltråd ("Morgenmad" => "Re: Morgenmad" =>
"Sv: Morgenmad" => "Re: Sv: Morgenmad" => "Sv: Sv: Morgenmad" =>
"Re: Sv: Sv: Morgenmad").

> Har jeg aldrig været ude for!

Jo du har - du har bare ikke lagt mærke til det. Ingen af dine
foregående indlæg i denne tråd findes på Sunsites newsserver (som
jeg benytter på mit arbejde). Det er én af de servere der filtrerer
på "SV: "-indlæg.

Hvad du end har gjort er problemet væk nu.

XFUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express
(dette indlæg samt svar på det henvises til nævnte gruppe da emnet
er Off-Topic i dk.familie.barn)

Fra : Iben Holst

Dato : 06-06-02 13:22

Hej !

> Jeg har hørt at Havregryn ikke skulle være så godt, det er derfor jeg ikke
> har givet ham det. Kan det være rigtigt tror I?

Jeg forestiller mig at du har hørt et eller begge af følgende;

- at barnet ikke for tideligt må få havregryn pga. gluten ...

- at man kan få maveonde af havregryn ...

Jeg kan selv få frygteligt ondt i maven af havregryn, trods det ikke sker
hver gang jeg spiser det. Der er faktisk mange som får mavepine af det ....
Det er ikke skadeligt på nogen som helst måde omend det kan være ret
ubehageligt, men der findes altså et eller andet i "rå" havregryn som kan
lave ravage.
Hvis man får ondt i maven af det, anbefales det at man enten lader grynene
stå i blød natten over eller simpelthen koger det til havregrød.

Iben

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-06-02 21:41

Iben Holst wrote:

> Hej !

> Jeg forestiller mig at du har hørt et eller begge af følgende;
>
> - at barnet ikke for tideligt må få havregryn pga. gluten ...

Der er mig bekendt ikke (eller kun ganske lidt) gluten i havre. Hvis
gluten var problemet skulle man derimod holde sig langt væk fra alle
hvedeprodukter.

<snip>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Iben Holst

Dato : 12-06-02 16:39

> Der er mig bekendt ikke (eller kun ganske lidt) gluten i havre. Hvis
> gluten var problemet skulle man derimod holde sig langt væk fra alle
> hvedeprodukter.

Meget muligt ! - men da jeg ville begynde at give min søn havregrød som det
første skemad da han var omkring 1/2 år, fik jeg i al fald at vide både fra
højre og venstre (incl. læge og sundhedsplejerske) at jeg bestemt ikke måtte
give ham det før han nåede en vis alder (vist nok 1 år) fordi det indeholder
gluten ....

Iben

Fra : Puk

Dato : 05-06-02 21:34

"Ceelos" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa

> Vores dreng på 2 år får havregrød eller øllebrød til morgenmad.
Mit
> spørgsmål er så: hvad giver I jeres børn at spise om morgenen?

Jeg har ikke selv børn og følger bare lidt med af og til af ren
og skær nysgerrighed.
Mine råd er altså ikke testede på egne børn og rent og skær
teoretiske overvejelser.

Hvad med at prøve med at tilføje noget frugt?
Det er et helt generelt problem at danskere spiser for lidt frugt
og grønt og alt for fedt.
Min tanke er så, at man måske kan gøre sine børn en tjeneste ved
at vende dem til frugt og grønt ved alle måltider og det netop
også kan være med til at variere maden en smule.

Det kunne være bananer, æbler, pærer skåret i stykker eller bær
oven i eksempelvis cornflakes med mælk eller havrefras eller
måske bare sammen med noget brød eller i youghurt. Måske kunne
man også få lidt skæg ud af at lave sin egen youghurt med favorit
frugterne af youghurt naturel (naturligvis ikke i den sikkert
travle morgenstund men i weekenden, som en hyggeting man kan lave
sammen).

Mange hilsner
Puk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-06-02 21:45

Ceelos wrote:

> Hej NG!
>
> Vores dreng på 2 år får havregrød eller øllebrød til morgenmad. Mit
> spørgsmål er så: hvad giver I jeres børn at spise om morgenen?

Sædvanligvis brød. Mors hjemmebagte boller. (Og hvis man tror, at
hvedeboller ikke mætter eller fylder, tager man grusomt fejl. Dejen skal
bare have lov til at hæve 12 timer.)

Hvis det undtagelsesvis ikke falder i herremandends smag, kan han få
rugbrød eller sågar bare lidt frugt.

Han er heldigvis så altæde^H^H^Hspisende, at det ikke bekymrer os, hvis
han et par dage ikke spiser "sundt".

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Lars Fischer

Dato : 26-06-02 21:58

"Ceelos" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Vores dreng på 2 år får havregrød eller øllebrød til morgenmad. Mit
> spørgsmål er så: hvad giver I jeres børn at spise om morgenen?

Vores datter (10 måneder) får

- øllebrød med mælk
- brød (små grovboller). Hun vil ha' noget, hun selv kan sidde med og
spise, og brød kan hun styre.
- tykmælk med havregryn og/eller frugtmos (æble/pøre/jordbær)

/Lars

Fra : Sott

Dato : 11-08-02 21:21

"Ceelos" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej, nu er jeg igen hoppet over i denne gruppe og selvom
dette er "gammelt" svarer jeg alligevel, da jeg synes de
svar der allerede er kommet kan suppleres.

> [...]
> flere muligheder at vælge imellem.
> Jeg er ikke vild med de morgenmadsprodukter, man kan købe i

Risengrød (evt. minutris, hvis tiden er knap), maizenagrød,
mannagrød, boghvedegrød, frugtmos m. brød til, hjemmebag
(f.eks. havregrynsboller), tvebakker m. varm mælk (og sukker),
ristet rugbrød, cornflakes m. rosiner/nødder osv.

Og endelig - hvis barnet absolut VIL have chocorice eller
lignende, så vokser børn jo som bekendt på en lakrids-
pastil, så måske skal morgenfreden engang imellem gå
forud for ernæringen, hvis det sikrer barnet en god dag
i institutionen f.eks. Det bør bare ikke være reglen, men
snarere undtagelsen. Mine børn har i vid udstrækning haft
valget selv og vælger stadig mest de sunde alternativer,
mens mange af deres venner, som ikke havde/har valg-
mulighederne, nærmest har et "sygeligt" forhold til at
rage slik og søde sager til sig når som helst.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-08-02 22:32

Sott <sott_s@hotmail.com> wrote:
> [...]
> mulighederne, nærmest har et "sygeligt" forhold til at
> rage slik og søde sager til sig når som helst.

min søn har egentlig aldrig haft valget..... men fra tid til anden har jeg
købt disse "udvalgspakker" hvor man får , jeg tror det er 8 forskellige,
typer kellogs morgenmad, også de cacaoting.... men af en eller anden årsag
har min søn aldrig kunne fordrage disse ting*G* ikke engang kelloggs
frosties gider han spise...
en almindelig gang cornflakes eller havregryn, så er han glad.....
han får fra tid til anden stadig tilbuddet... spiser rice crispies,
cornflakes og ikke andet fra de pakker*G*... resten får lov at stå til hans
bonussøster gider spise dem......

et faktum jeg ike brokker mig over

knus sabina

Fra : Tomas O.

Dato : 12-08-02 21:16

Sabina Hertzum skrev:

> [...]
> stadig tilbuddet... spiser rice crispies, cornflakes og ikke
> andet fra de pakker*G*... resten får lov at stå til hans

Min dreng har altid haft fri afgang til slik kager og andet sødt.
Jeg er selv en forbasket slikmund

I dag hvor han er 10 år er det ofte sådan at han aldrig tømmer
slikposerne, aldrig plager om at få slik og altid har appetit på
'rigtig' mad også selvom han lige har spist slik.

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/