Generel @
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 04-06-02 11:49

Davs

Hvis man f.eks. kalder mysql_connect og ikke gider at have eventuelle fejl
smidt i hovedet kan man jo sætte et @ foran - kan man også gøre lidt mere
generelt?

Hvis jeg har en flok sider, hvor der ikke står et eneste @, kan jeg så på
en eller anden måde fortælle PHP, at hvis der sker en fejl, så skal fejlen
ikke skrives ud men der skal laves et redirect til "Der er sket en fejl"-
siden eller noget lignende (så brugeren ikke ser en halvfærdig side med 42
fejlmeddelelser)?

Mvh.
/Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-06-02 12:15

Thomas Lindgaard skrev:

> [...]
> en fejl"- siden eller noget lignende (så brugeren ikke ser en
> halvfærdig side med 42 fejlmeddelelser)?

Ja, brug PHP's glimrende fejlhåndteringsfunktioner set_error_handler()
og trigger_error(). Se
http://dk.php.net/manual/en/features.error-handling.php.

Et eksempel:

<?php
# Fejl skal håndteres af vores hjemmelavede funktion fejl():
set_error_handler("fejl");

function fejl($type, $besked) {
echo "Fejl: $besked\n";

# Afslutter siden:
echo "</body></html>";
exit;
}

# Den her mislykkes og bliver fanget af fejlfunktionen:
mysql_connect("eksempel.dk", "kdk", "kdkd");

Vi kan også kalde fejlfunktionen manuelt vha. trigger_error(), hvis det
skulle blive nødvendigt:
if (!isset($noedvendigVariabel)) {
trigger_error("Variablen \$noedvendigVariabel er ikke sat.");
}
?>

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 04-06-02 13:18

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote in news:adi7eq$1fp$1
@sunsite.dk:

> Ja, brug PHP's glimrende fejlh†ndteringsfunktioner set_error_handler()
> og trigger_error(). Se
> http://dk.php.net/manual/en/features.error-handling.php.

Den er lækkerfin og vil blive kigget på når jeg har rettet alle de andre
bugs - tak skal De have :)

Mvh.
/Thomas