Processor skift
Fra : P.Sørensen

Dato : 03-06-02 22:15

Min søns pc er med 800 mhz AMD k7 processor, med 512 mb ram. Bundkortet
hedder "PC266 system board socket A"
Vi kunne godt tænke os at opgraduere dette, men jeg er ikke klar over, om
der skal et nyt bundkort til, eller man kan købe en ny processor alene og
sætte i bundkortet.
Hvordan skal det gribes an?
P.sørensen

--
Windows XP home DA, 1400 mhz AMD, 512 mb ram, 70 GB HD.

Fra : Deaster

Dato : 03-06-02 22:26

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> wrote in message
> [...]
> der skal et nyt bundkort til, eller man kan købe en ny processor alene og

I skal ihvertfald først finde ud af hvilket bundkort som sidder i maskinen,
ellers kommer I ikke ret langt.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Tinky Winky

Dato : 03-06-02 22:32

> [...]
> der skal et nyt bundkort til, eller man kan købe en ny processor alene og

Socket A, det er heldigt. Er det så en Duron 800Mhz der sidder i nu? Alle
socket A CPU'er burde kunne køre på motherboardet. Men motherboardet skal
måske have en BIOS opdatering. Hvilket bundkort er det? Hvis du kan finde ud
af hvilken producent og model det er, burde det kunne findes på
producentents hjemmeside på få sekunder.

Hvilken RAM er det? Hvis det er DDR PC2100(eller højere) eller SD 133 Mhz,
er der ingen problemer. Hvis det er 100 Mhz, kan det godt blive et mindre
problem.

Fx en XP1800+ Palomino koster kun ca. kr. 1000,-

Og i næste uge skulle AMD komme med en ny serie socket A XP CPU'er:
Thoroughbred. Den sidste socket A serie er planlagt til at komme i Q3 i år:
Barton med 512kb L2 cache.

Fra : P.Sørensen

Dato : 04-06-02 07:18

Socket A, det er heldigt. Er det så en Duron 800Mhz der sidder i nu? Ja,
det er en Duron.

Hvilket bundkort er det? Hvis du kan finde ud
> af hvilken producent og model det er, burde det kunne findes på
> producentents hjemmeside på få sekunder.
Det er straks værre. Manualen der fulgte med nævner på forsiden "M810
series" - og Hsing Tech enterprise - vel et eller andet kinesisk bambusværk
(?) - og så det med pc266 som nævnt tidligere.

> Hvilken RAM er det? Hvis det er DDR PC2100(eller højere) eller SD 133 Mhz,
> er der ingen problemer. Hvis det er 100 Mhz, kan det godt blive et mindre
> problem.
Der er to blokke sd dimm ram, henh. 512 og 128 mb. Har lige sat 512`eren i,
det er en pc-133 OEM - hvís det siger noget.

Og så er det med onboard grafik og lydkort.

> Fx en XP1800+ Palomino koster kun ca. kr. 1000,-

Er det en processor, som kan bruges sammen med mit system umiddelbart?
Håber det var nok - ellers spørg mere. Jeg har SiSandra pro installeret,
hvis der skal bruges flere detaljer.

P.sørensen

Fra : raven

Dato : 04-06-02 07:59

On Tue, 4 Jun 2002 08:17:34 +0200, "P.Sørensen" <psi@vestnet.dk>
wrote:

> [...]
>series" - og Hsing Tech enterprise - vel et eller andet kinesisk bambusværk
>(?) - og så det med pc266 som nævnt tidligere.

Det er nok pcchips
http://www.pcchips.com/index2.html

men M810 er ikke til fsb266 cpu'er men kun til cpu'er hvor frontbus
sættes til 100 MHz. F.eks. duron og thunderbird
men ikke XP cpu'er.

Men M817 og opefter kan tage XP cpu'er

>Der er to blokke sd dimm ram, henh. 512 og 128 mb. Har lige sat 512`eren i,
>det er en pc-133 OEM - hvís det siger noget.
>
>Og så er det med onboard grafik og lydkort.

Ja, det passer godt nok. Men der er en agp slot, så det kan også
benytte et grafikkort i den.

Læg mærke til bios string når den booter. Det står eventuelt nederst
på skærmen. Visse bogstaver og tal røber bundkortet, sandsynligvis.

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 04-06-02 12:22

"raven" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Læg mærke til bios string når den booter. Det står eventuelt nederst
> på skærmen. Visse bogstaver og tal røber bundkortet, sandsynligvis.

Du kan trykke på pause/break tasten, så stopper boot og der er tid til at
notere hele sting'en.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Søren

Dato : 04-06-02 13:03

"P> Der er to blokke sd dimm ram, henh. 512 og 128 mb. Har lige sat 512`eren i,
> det er en pc-133 OEM - hvís det siger noget.

Fint de kan e.v.t genbruges.

> Og så er det med onboard grafik og lydkort.

Tja ikke så godt med det der onboard grafik, han vil
vel gerne spille ?

Hvordan med kassen er strømforsyningen på 300w, og er
det standard ATX ?

Ellers ville jeg smide følgende i.

Bundkort.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908

CPU.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577958

Køler
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917

Grafikkort
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617934

M.v.h. Søren

Fra : Martin K

Dato : 04-06-02 13:21

Søren wrote:
> Hvordan med kassen er strømforsyningen på 300w, og er
> det standard ATX ?
Ovenstående forudsætning skal selvfølelig være iorden....

> Ellers ville jeg smide følgende i.
>
> Bundkort.
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908
Enig.... godt til prisen. Ville jeg også vælge!

> CPU.
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577958
Godt valg - god pris/ydelse!

> Køler
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917
God lydløs kvalitetskøler, sværere kan det ikke være!

> Grafikkort
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617934
Efter alt det jeg har læst med Palit-kort ville jeg måske nok vælge et andet
mærke, men det er jo en smagssag!

--
Martin K

Fra : P.Sørensen

Dato : 04-06-02 14:51

Tak for rådène - men jeg havde egentlig regnet med, at jeg bare kunne
udskifte selve processoren. Kan den foreslåede processor ikke køre sammen
med nuværende bundkort? Hvor ligger restriktionen? Og hvad med køleren - er
det p.gr. af den hurtigere processor, at der skal en ny køler til??
Psørensen

Fra : Tinky Winky

Dato : 04-06-02 23:28

> [...]
er
> det p.gr. af den hurtigere processor, at der skal en ny køler til??

Hvorfor vil du opgradere den? Hvis du vil have den til at yde bedre i spil,
er det et nyt grafikkort der mangler, hvis der bliver brugt onboard
grafikkort nu. CPU'en har kraft nok til de fleste nyere spil.

Men hvis spil og grafik ikke er så vigtigt, eller et nyt grafikkort ikke
viser sig at være nok:

Hvis bundkortet, som nævnt andet steds, kun kan er lavet til CPU'er med
100Mhz FSB, kan du kun køre med CPU'er der kører med 100Mhz FSB. Måske kan
det køre med fx en XP cpu, men kun med 100 Mhz, dvs. på 75% kraft.

Det lyder bare mærkeligt at dit MB kun skulle kunne køre med 100Mhz FSB
CPU'er når der står "PC266 system board", da det henviser til 266/2 = 133
Mhz.

Du burde kunne nøjes med at opgradere CPU'en og evt. cpukøleren(Titan cpu
kølere er billige (ca.100 kr.) og udmærkede), til fx en 1200Mhz Duron til
ca. 500-600 kr. Det er samme slags CPU og der er stor chance for at det
virker. Men måske kræver motherboardet en BIOS opdatering, hvis det ikke er
lavet til at håndtere en 1200Mhz CPU. Tjek evt. med producenten.

Fra : P.Sørensen

Dato : 05-06-02 10:56

> [...]
> grafikkort nu. CPU'en har kraft nok til de fleste nyere spil.
>
> Men hvis spil og grafik ikke er så vigtigt, eller et nyt grafikkort ikke

Den bruges primært til Flight sim., og der vil jeg godt opgradere til gf4
ti4200. Dette kort skulle være en "overkill" i forhold til en 800 mhz cpu,
hvorfor jeg ønsker at opgradere denne så tingene "passer sammen".

> [...]
>
> Det lyder bare mærkeligt at dit MB kun skulle kunne køre med 100Mhz FSB
> CPU'er når der står "PC266 system board", da det henviser til 266/2 = 133

Det er nu heller ikke noget, jeg selv har påstået.
Men jeg har ikke nok kendskab til disse ting til at bedømme om det er
rigtigt.

> [...]
er
> lavet til at håndtere en 1200Mhz CPU. Tjek evt. med producenten.

Lyder som et godt forslag. Jeg forstår at bundkortet, hvis det bliver
siddende, normalt kun kan klare op til de 1200...?!

hilsen P.sørensen

Fra : Tinky Winky

Dato : 05-06-02 22:59

> [...]
> ti4200. Dette kort skulle være en "overkill" i forhold til en 800 mhz cpu,
> hvorfor jeg ønsker at opgradere denne så tingene "passer sammen".

En XP cpu er lavet til 133Mhz FSB. Hvis der køres med 100Mhz FSB køres der
kun med 100/133=0,75 gange kraft. Dvs. fx en 1600Mhz (findes ikke, men hvis
den gjorde) vil kun køre 1200 Mhz.

> er
>
> Lyder som et godt forslag. Jeg forstår at bundkortet, hvis det bliver
> siddende, normalt kun kan klare op til de 1200...?!

Det kan muligvis kun klare cpu'er med 100Mhz FSB, som fx en Duron. Og hvis
den kan køre Duron 800 kan den nok også køre 1200. 1200Mhz Duron er
forholdsvis billig til lidt over 500 kr. Men jeg ville først finde ud af
hvilket motherboard der er tale om, og tjekke producentens hjemmside, for at
se hvad det er kompatibelt med.

Fra : Søren

Dato : 05-06-02 17:03

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse news:3cfcc63a$0$78785$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> med nuværende bundkort? Hvor ligger restriktionen? Og hvad med køleren - er
> det p.gr. af den hurtigere processor, at der skal en ny køler til??

Hmm jeg har prøvet at undersøge hvilket MB du skulle have ud fra dine oplysninger.
Her skulle skulle der ingen problemmer være med en XP1800+ Palomino.

http://www.motherboards.org/mobocop/view/unsolved/8606.html

No bios string in the info provided. The board is made by Hsing Tech (PcChips) and uses the SIS730s chipset which means that it is
most likely one of the M810 or M812 models. ------

http://www.pcchips.com.tw/M810LMR.html

M.v.h. Søren

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-06-02 15:55

> Håber det var nok - ellers spørg mere. Jeg har SiSandra pro installeret,
> hvis der skal bruges flere detaljer.

Det gør det en hel del nemmere. I Sandra vælger du Mainboard Information.
Den skulle gerne vise en masse brugbare informationer såsom producent,
model, version og BIOS ID.

På mit Asus P3B-F bundkort viser den f.eks. også "FSB Speed Range 66-150
MHz".

Hvilke tal viser den på dit bundkort?

Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : P.Sørensen

Dato : 05-06-02 16:23

> Den skulle gerne vise en masse brugbare informationer såsom producent,
> model, version og BIOS ID.
Det gør den også. Jeg har nævnt nogle af oplysningerne tidligere i tråden.

> På mit Asus P3B-F bundkort viser den f.eks. også "FSB Speed Range 66-150
> MHz".

Det kan jeg til gengæld IKKE finde. Skulle det også være under Mainboard
information??

P.sørensen

Fra : P.Sørensen

Dato : 05-06-02 16:33

ps: Under "front side bus speed" (er det dèt, vi taler om?) står der
"2x100mhz (200mhz data rate)"....hvis det har noget at sige??
Psørensen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-06-02 20:33

> Det kan jeg til gengæld IKKE finde. Skulle det også være under Mainboard
> information??

Jeg har sendt et screendump til dig via mail, så du kan se nogenlunde hvor
det står.

Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : P.Sørensen

Dato : 06-06-02 14:39

> Jeg har sendt et screendump til dig via mail, så du kan se nogenlunde hvor
> det står.

Tak for det - jeg ser du har det angivet under "Mainboard information /
System clock generator" - det er bare det, at sådan en gruppe er der slet
ikke hos mig?!
Måske har det noget med bundkortets kvalitet at gøre - jeg forstår det ikke.
Men nevermind - nu køber jeg det tidligere anbefalede bundkort - det er jo
ikke en herregård - og så prøver jeg derfra.
Tak for hjælpen
P.sørensen

Fra : P.Sørensen

Dato : 06-06-02 17:56

Ja, jeg kommer lige til at smide et "tillægsspørgsmål" ind her. Jeg kan
nemlig se, at der er to versioner af K7s5A bundkortet, èt med og èt uden
LAN.
Hvad vil det sige? Er det "onboard" netkort eller hvad?
P.sørensen

Fra : Søren

Dato : 06-06-02 19:28

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse news:3cff942b$0$74263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> LAN.
> Hvad vil det sige? Er det "onboard" netkort eller hvad?

Ja det er onboard netkort.

Men er du sikker på at kabinettet ikke er "micro ATX" ?

Fra : P.Sørensen

Dato : 06-06-02 20:58

> Ja det er onboard netkort.

Er det lige så godt som et normalt kort, man sætter i?

> Men er du sikker på at kabinettet ikke er "micro ATX" ?

Aner det ikke. Hvad har det at sige??
P.sørensen

Fra : Søren

Dato : 06-06-02 23:55

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse news:3cffbec4$0$208$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er det lige så godt som et normalt kort, man sætter i?

Ja det vil jeg tro.

> Aner det ikke. Hvad har det at sige??

Den lange og kryptiske version.
http://www.formfactors.org/formfactors/form_factors.htm

Den korte.
Et ATX bord passer ikke i et micro ATX kabinet.

Mvh Søren

Fra : Martin K

Dato : 07-06-02 08:56

Søren wrote:
> "P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det vil jeg tro.

Det er det. Du kan lige så godt vælge det med LAN, det koster ikke en
formue, og er let at få til at virke....

--
Martin K

Fra : @ndersson

Dato : 03-06-02 23:06

klip
> Hvordan skal det gribes an?

klip

Har du ikke en manual.. ?? Det er en sjældent læst bog, som følger med alle
motherbords også nye maskiner..

Hilsen

Andy