Salveens Blue/ gammel orientaler type!
Fra : ~*Jannie*~

Dato : 03-06-02 19:58

Hej jeg må altså lige kommenterer dette, jeg var lige inde på Lisbeths side
(http://cutiecats.dk ) og så hendes dejlige gammel havana på 19 år, mit
hjerte hoppede, det var som at se min gamle orientaler, han kunne være 24 år
i dag, blev desværre kun 10 år.

Hvor er det egentligt sørgmodigt at man ikke kan få den "gamle" type
orientaler mere, er der ingen som kender nogle som opdrætter på denne skønne
kattetype?

Jeg ved at man i Sverige, Holland og andre lande er begyndt at opdrætte den
"klassiske" type siam. men hvad med her i DK, ingen som gør dette??

Snøft, smukke katte du har Lisbeth!
Jannie

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 03-06-02 20:11

"~*Jannie*~" <lolistanomail@hotmail.com> wrote in message
> [...]
den
> "klassiske" type siam. men hvad med her i DK, ingen som gør dette??

Ja Nu har jeg jo efterhånden vænnet mig til den nye type ved at se på
Jack *G* men ja...de "gamle" var nu smukke på DERES måde

Tak for de pæne ord.

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 04-06-02 10:39

Hejsa, jeg sætter ikke Süsse Leiditz i bås med nogle overhovedet;) Min
kommentar går på forskellen på den gamle type siam. Min sidste var født i
1978. Dengang udstillede jeg og jeg kendte Süsse Leiditz personligt, jeg
boede ikke så langt fra hende på østbanetovet;)) og de så ikke ud som
siam/ori gør i dag.

Jeg er ikke sikker på vi taler om det samme jeg taler ikke om appelhead
siameser, ikke om runde hoveder eller kort næse men om mere moderate katte
end de "satelit siam", altså extremt lange store øre, og mega lange snuder.

Ja meget ændre sig, også perseren, men hvor skal det være så extremt, vi
skyder altid på USA men se lige nogle af de perser vi har i dag, jeg ved jeg
får på puklen for at sige det, men deres øjne er ved at falde ud af hovedet,
de har næsten ingen næse, det bryder jeg mig ikke om. Jeg har dog set flere
udemærket sunde perser, men på udstillinger og billeder på hjemmesider rundt
omkring har jeg set uhyggelige eksemplarer. Men kan også se nogle er ved at
"gå tilbage" til en mere moderat type!

Bare min mening;)

Jannie

Fra : Lars Dahl

Dato : 04-06-02 13:09

Hej jannie.

~*Jannie*~ <lolistanomail@hotmail.com> skrev i

> [...]
hovedet,
> de har næsten ingen næse, det bryder jeg mig ikke om.

Lige mine ord! Jeg kan ikke se et gammelt billede af en perser, uden at
tænke: Hvorfor skulle den smukke kat dog ødelægges sådan? Og endda har jeg
hørt folk med forstand på de dele sige, at Skandinaviske persere bliver
bortdømt sydpå og i Staterne på grund af "for meget ansigt"!!!!!
Desværre har jeg ikke oplevet Siamesere af gammel type live, men ud fra
billeder kan jeg absolut heller ikke se, hvorfor der skulle laves om på dem!

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 04-06-02 15:06

Hejsa, tak for linket, se det er siam her:
http://home.chello.no/~kholst/present%20img/Presenta.htm
Det er s også deres ældre katte;)

Men i øvrigt giver jeg dig ret, men i hundeverden er vi netop ved at gå væk
fra at hele tide ændre på standarderne, schæferen fx. er totalt overvnklet,
det er helt vildt, jeg vil gerne accepterer at der er en udvikling men ikke
når den går imod at sundheden sættes på spild som ved perser, meine coon
osv...flere hunderacer også.

Jeg læste for ca. 15 år siden at når man avler siam med så lange hovedet
blev nogle af killingerne født emd hjernen udenpå, altså helt misdannede,
det må vel siges at være en dårlig vej, jeg ved selvfølig ikke om det er
blevet ændret på så det ikke sker mere. Der blev vist billeder af det, det
var i " siameser og orientaler ring" bladet jeg har læst det!

Nå men nu vil jeg ud i skoven med alle hundebasserne;)

Jannie

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 06-06-02 15:46

Hej igen
Det kan nu ikke have været i Dansk Siameser & Orientaler Ring-bladet at du
har læst om smalle hoveder for 15 år siden. Klubben DSO blev først skabt i
november 1993.
Faktisk er det ikke korrekt for en siameser at have et smalt hoved, det skal
være trekantet og absolut ikke smalt. Jeg ved at der på at tidspunkt var
snak om problemer indenfor Burmesere, der blev født med hjernen udenpå, men
faktisk tror jeg ikke at det havde noget at gøre med et smalt hoved, men det
kan Burmeseropdrættere nok svare på. Problemet kendes ikke indenfor
Siamesere(og orientalere).
Det er i orden at diskutere typer, men det skal altså helst være sandheder
og ikke forkerte rygter.
Vibeke L

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-06-02 16:39

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev...
> [...]
det
> kan Burmeseropdrættere nok svare på. Problemet kendes ikke indenfor

Korrekt - amerikanske burmesere af den type, som kaldes "New Look" eller
"Contemporary" har problemer med en helt speciel fødselsdefekt, som gør, at
killingerne kan kan blive født med meget deforme hoveder - bl.a. åbent
kranie. Jeg har - heldigvis - kun set _meget dårlige_ fotokopier af billeder
af sådanne killinger, men de var desværre gode nok til, at man kunne se at
de var meget deforme...
Problemet er opstået i forbindelse med amerikanernes søgen på at få rundere
hoveder på burmeserne (både set fra siden og forfra, altså mere
"perser-typet") - og derfor er der i dag stor forskel på amerikanske og
ikke-amerikanske burmesere, som også bliver betragtet som hver deres race
med egen standard i CFA/TICA m.fl.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 06-06-02 18:16

Undskyld det var "Siameser, Foreign White & Orientaler Bladet":))

Det er ikke mine ord mhp det smalle hovede...det er IKKE forkerte
rygter....hvorfor tror du det?

Jannie

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 06-06-02 18:29

> [...]
> "perser-typet") - og derfor er der i dag stor forskel på amerikanske og
> ikke-amerikanske burmesere, som også bliver betragtet som hver deres race

Jeg er næsten sikker på det var en referance til dette jeg læste, jeg vil
kikke alle mine gamle blade igennem på et tidspunkt og evt. scanne den over
så i kan se den, jeg tror artiklen gik på at man ikke ønskede det samme
skulle me siam. orientaleren.....løgn eller ej, det er IKKE mig som siger
det;))))

Jannie

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-06-02 17:32

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Det er i orden at diskutere typer, men det skal altså helst være sandheder
> og ikke forkerte rygter.

Ok, men lad os da hellere få rygter mm frem i lyset så de kan
verificeres/aflives inden de bliver sandheder...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 06-06-02 20:25

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Siamesere(og orientalere).
> Det er i orden at diskutere typer, men det skal altså helst være sandheder

Hej Vibeke
Er det (også) forkert at der har været/er problemer med at nogle af
siam/orientalerne har fået så flade hoveder at der (næsten) ikke er plads
til deres hjerner? Altså ikke ligefrem så den sidder uden på hovedet men
alligevel nok til at de blev dumme i bolden? Vi fik i al fald noget i den
retning at vide fra vores dyrlæge da vi havde købt Jack, og hun sagde også
at det var en af grundene til at siam/orientalerne var ved at blive mere
"sjældne".

Dengang hun fortalte det lød det sådan set rimeligt nok i mine ører, jeg kan
jo se at Jack er betydelig fladere i hovedet end Bøv, og da selv Bøv ikke er
overbelastet med hjerne kunne jeg forudse et problem *G* Jack har da absolut
heller ikke stået forrest da hjerner blev uddelt og nu har vi så TO
omvandrende modbeviser på det med at siameseren (/orientaleren) skulle være
en særlig intelligent race. At jeg så synes Jack ser dejlig ud og at han
naturligvis også ER det er en helt anden ting. Og jeg er STADIG på udkig
efter orientalerkillinger fordi denne race efter VORES mening har det eneste
"rigtige" kattetemperament (så pyt med at andre synes de er nogle radmagre
skrigeballoner *GGG*)

Men som sagt: Jeg ved ikke om min dyrlæge har ret eller hun har tænkt på New
Look burmeserne da hun sagde det. Hun er nu VILD med netop burmesere så jeg
tror ikke hun sådan ville blande dem sammen men alligevel... Kan det be-
eller afkræftes?

Hilsen
Lisbeth

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 04-06-02 15:24

Hej Lars,

Se det vidste jeg ikke, det må da være et vink med en vognstang;))

Jannie

Fra : Lars Dahl

Dato : 04-06-02 22:32

Hej jannie.

Vink med en vognstang?? Tjah... Men desværre i den gale retning
Med "For meget ansigt", mener jeg: Ikke flade nok! Så desværre stopper
destruktionen af de stakkels katte nok først, når de har ansigt som
undersiden af et strygejern...

Mvh Lars

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 05-06-02 06:47

HEj Lars, åhhhh, der misforstod jeg dig virkeligt...æv det var ærgeligt!
Hvordan kan det dog være hvad f..... er det de vil have???

Uhyggeligt!

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 06-06-02 18:30

> Ok, men lad os da hellere få rygter mm frem i lyset så de kan
> verificeres/aflives inden de bliver sandheder...

Det er virkeligt godt sagt, det er nemlig den eneste måde man kan ændre på
rygter eller usandhedder.....sådan;))

Jannie

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 04-06-02 17:20

"Lars Dahl" <hafk@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Desværre har jeg ikke oplevet Siamesere af gammel type live, men ud fra
> billeder kan jeg absolut heller ikke se, hvorfor der skulle laves om på

Hejsa

Først var jeg forvirret fordi denne her tråd er viklet lidt sært ind i
hinanden, i al fald i MIN OE, men pyt, nu har jeg fået filtret den ud.

De "gammeldags" siamesere, som de så ud for 15-20 år siden ser man ikke
meget til mere, men det er, som det også er skrevet andetsteds, sådan at
smag og behag ændrer sig. Da jeg første gang så Johns (min mand altså)
katte, Banse og Ylle, syntes jeg de så MEGET underlige ud. Spidse næser og
laaaaaange tynde haler. Da jeg så havde boet sammen med dem et stykke tid
var det jo pludselig "almindelige" katte der så ud som om de havde fået en
skovl i ansigtet *G*

Da vi så skulle ud og se på Jack var min første tanke "hvor er han GRIM"
fordi han netop.... havde lang spids snude og laaaang tynd hale *G*

Nu har jeg jo så vænnet mig til ham (men det tog sin tid) og jeg synes ikke
længere den type orientalere ser spor underlige ud (inden vi købte ham var
det flere år siden vi sidst havde besøgt en katteudstilling) men der er da
nogle af kattene i hans stamtavle[1] som ser absolut BESYNDERLIGE ud med
deres kæmpestore flagermuseører. Til gengæld er der også et par stykker som
næsten er FOR "modererede" efter min (nye) smag.

På et helt andet plan syntes jeg også at disse plateausko var GYSELIGE da de
kom frem (igen) for et par år siden. Nu har jeg selv et par - godt nok ikke
af vildeste model, men alligevel med en sål jeg ville have fundet hæslig for
et par år siden.

Lars, hvis du kommer i nærheden af Århus har jeg stadig en siameser af
gammel type gående rundt "live" *G* - nemlig Bøv. Du er da velkommen til at
se på ham - men ring lige først

Hilsen
Lisbeth

[1] Der er billeder af en del af Jacks forfædre på kattesiden, under
Stamtavler - Jack.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 07-06-02 09:36

Nej, nu er jeg vist også nødt til at blande mig i denne diskussion
:0)

Jannie…….jeg har ikke læst den nævnte artikel, som ikke kan have været
fra DSO, men formentligt SWO.
Kan forestille mig at sådan en artikel er skrevet netop på grund af at
det måske dengang var et problem der bekymrede burmeseropdrættere, og
denne frygt har så måske ”smittet” siameseropdrætterne til at blive
bange for at det også kunne ske for dem, uden at der dog har været
noget ”hold i det” ?
I min tid som opdrætter af racen (omkring 7 år), har jeg aldrig
oplevet, ej heller hørt om nogen der har haft killinger med en sådan
defekt.

Lisbeth, du skriver:
> [...]
> Jack, og hun sagde også at det var en af grundene til at
> siam/orientalerne var ved at blive mere "sjældne".

Dette er fuldstændig ukorrekt, og jeg kan ærlig talt blive godt sur
over at en dyrlæge kan finde på at sige sådan noget.
En siameser/orientaler skal faktisk IKKE have en flad top, de skal
have en høj top, og som Vibeke skrev, så må hovedet heller ikke blive
for smalt. At nogle så har en flad top, er ikke det samme som at sige
at det er det vi opdrætter efter.
Faktisk er de to ting (smalt hoved versus flad top) også noget
forskellige, fordi du ofte vil se at katte med en ”flad” top har et
bredt hoved, og at katte der har et meget langt og smalt hoved (set
med udefrakommendes øjne), har en ”høj” top. Det vi avler efter er et
sted derimellem – høj top, med god bredde mellem ørerne :0)

Uanset, så har jeg aldrig før hørt, at der skulle være problemer med
plads til deres hjerne, samt at det er derfor de bliver dumme i
bolden. Ej heller har jeg hørt at dette skulle være årsagen til racens
faldende popularitet. Popularitet på racer er svingende, og
semilanghår har i de sidste mange år været stærkt stigende, men jeg
tror at det snart er ved at nå sit naturlige leje. At semilanghår
pludseligt blev så populære, er selvfølgelig gået ud over de andre
racer……. I øvrigt var der noget lavere antal af sia/ori på
udstillingerne for 7 år siden da jeg startede, end der er i dag, så
jeg tror faktisk at racen er ved at vinde indpas igen……måske har folk
vænnet sig til de nye typer??

Hvis racen virkeligt er blevet ”dummere” kunne jeg bedre forestille
mig at det var på grund af at man forsøger at avle på katte med
bedre/blidere temperamenter, og et faktum er at af de katte jeg
kender, så er det de mest intelligente der er de mest ”hysse” (uden
dog at kæmme alle over en kam).

Og til sidst til Jannie og Henrik samt andre……Ja – ting skal frem i
lyset hvis der er problemer, men man behøver ikke gøre problemer ud af
noget der ikke er der – det giver racen et dårligt ry, og sådan noget
bliver man selvfølgelig ked af som opdrætter……specielt hvis det er
ubegrundet!

Med venlig hilsen
Trine Piltoft – ejet af både intelligente/mindre kloge,
hysteriske/blide, snakkende/stille, aktive/sløve men alle fantastisk
dejlige orientalere :0)

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 07-06-02 09:56

> Nej, nu er jeg vist også nødt til at blande mig i denne diskussion
> :0)

Dejligt!:)

> Jannie...jeg har ikke læst den nævnte artikel, som ikke kan have været
> fra DSO, men formentligt SWO.

Som jeg skrev i går var det i "Siameser, Foreign White & Orientaler
Bladet":))

> [...]
> denne frygt har så måske "smittet" siameseropdrætterne til at blive
> bange for at det også kunne ske for dem, uden at der dog har været

Ja det er nok sådan det er sket!

> I min tid som opdrætter af racen (omkring 7 år), har jeg aldrig
> oplevet, ej heller hørt om nogen der har haft killinger med en sådan
> defekt.

Det har jeg heller ikke!

> Uanset, så har jeg aldrig før hørt, at der skulle være problemer med
> plads til deres hjerne, samt at det er derfor de bliver dumme i
> bolden.

Dumme i bolden, siam og orientaler er omkring de klogeste;))) Ved godt det
ikke er sådan men de er da ikke blevet dummere, det kan jeg ikke se hvor det
skulle komme ffra, har nogen sagt det?

> [...]
> noget der ikke er der - det giver racen et dårligt ry, og sådan noget
> bliver man selvfølgelig ked af som opdrætter..specielt hvis det er

Det var vist lige det vi (ihvertilfælle mig) mente at hvis der nogle rygter
så er det bedre de kommer frem i lyste så man kan dementerer dem, end at der
bliver snakket i krogende om det, så det skal du da bare være glad for;)))

Åh ja orientaler er dejlige;)))

Jannie

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-06-02 10:44

"~*Jannie*~" <lolistanomail@hotmail.com> writes:

> [...]
> bliver snakket i krogende om det, så det skal du da bare være glad for;)))

Ja, jeg vil tilslutte mig her..;-D
Hvilket også var grunden til, at jeg skrev mit indlæg om at få rygter
mm frem i lyset..

Jeg fornemmer at du Trine P. har følt dig personligt "ramt", det skal
du naturligvis have lov til. Men jeg synes ikke at du har grund til
det, for også for dig som opdrætter vil det være essentielt, at få
manet den slags rygter i jorden (når nu det er rygter...).
Tænk på hvor mange mennesker som gruppen (deltagere/lurkere) har fat
i, så falske rygter som fremsættes her og manes i jorden vil få "en
sten i vand" effekt ud over det ganske land.
Hvilket kun kan hjælpe i det lange løb..

Fra : Trine Piltoft

Dato : 07-06-02 14:04

> [...]
> det, for også for dig som opdrætter vil det være essentielt, at få
> manet den slags rygter i jorden (når nu det er rygter...).

Nej ikke personligt ramt, men meget trist på racens vegne over at den
slag rygter florerer. Vores race er ikke perfekt, og selvfølgelig har
vi da også nogle problemer, ligesom alle de andre racer også har, men
lige netop dette her var en noget voldsom ”beskyldning” (muligvis et
forkert ord at bruge, men I forstår hvad jeg mener).
Endnu mere trist er det at en dyrlæge kan finde på at udtale sig om
den slags ting…….uden at have noget hold i det. Sådan noget kan i den
grad skade en race, og det synes jeg ikke orientalerne/siameserne har
fortjent.

> [...]
> sten i vand" effekt ud over det ganske land.
> Hvilket kun kan hjælpe i det lange løb..

Ja, netop hvis de manes i jorden….men hvad nu hvis der ikke havde
været 2 siameser opdrættere på listen…….havde disse rygter så fået lov
at stå som om det var rigtigt……..over det ganske land?

Med venlig hilsen
Trine Piltoft – opdrætter der nogen gange bliver trist over altid at
skulle forsvare min hobby, enten på den ene eller den anden måde :0(

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 07-06-02 16:02

> Ja, netop hvis de manes i jorden..men hvad nu hvis der ikke havde
> været 2 siameser opdrættere på listen...havde disse rygter så fået lov
> at stå som om det var rigtigt....over det ganske land?

Ja og sådan er livet så det var godt i var der, forøvrigt var det vist en
burmeser opdrætter der fik det hele klarlagt, og jeg ville jo scanne
artiklen så det var nok ikke gået så galt.

Men jeg forstår dig for min hunderace (whippet) er udsat for deverse myter
og skrækhistorie som ikke er rigtige, sådan er det og jeg kan blive enormt
træt af at skulle sige flere gange om dagen, NEJ DE ER IKKE SULTNE, NEJ DE
ER IKKE...bla...bla...

Jannie

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-06-02 17:00

Trine Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> writes:

> [...]
> lige netop dette her var en noget voldsom ž´beskyldningž´ (muligvis et
> forkert ord at bruge, men I forstår hvad jeg mener).

Ok, var måske en lille overfortolkning, men alligevel kan man jo ikke
undgå at komme til at stå inde for racen som opdrætter..
Fint nok at du erkender at der er nogle problemer, kan kun forestille
mig at du som opdrætter også forsøger at avle dem ud af racen..;-D

> [...]
> den slags tingž¥Âž¥.uden at have noget hold i det. SÃ¥dan noget kan i den
> grad skade en race, og det synes jeg ikke orientalerne/siameserne har

Ja, ganske enig... Ingen race har fortjent at blive udsat for forkerte
rygter, derfor (nok en gang..) er det jo vigtigt at få dem frem i lyset..

> Ja, netop hvis de manes i jordenž¥.men hvad nu hvis der ikke havde
> været 2 siameser opdrættere pÃ¥ listenž¥Âž¥.havde disse rygter sÃ¥ fÃ¥et lov
> at stÃ¥ som om det var rigtigtž¥Âž¥..over det ganske land?

Ja det ville de jo nok have fået lov til...
Jeg kan kun basere mine antagelser på de oplysninger jeg får, enten
det sker via forskellige medier (hvoraf gruppen her er et) eller som
selvoplevelse...
Sådan er det jo for os alle og det kan jo kun ændres ved oplysning via
de medier som er til rådighed. Hvilket får mig til at undres over at
der "kun" er to !! siameser opdrættere her. For jo flere erfarne
kattefolk vi har her jo bedre er det..;-D

> Med venlig hilsen
> Trine Piltoft ž¶ opdrætter der nogen gange bliver trist over altid at
> skulle forsvare min hobby, enten på den ene eller den anden måde :0(

Kan jeg da godt forstå.. Men nu er en del af os blevet klogere og se
det er jo ikke så tosset endda... For det betyder jo netop at vi kan
gå ud og hjælpe med at mane dette rygte i jorden..;-D

Melissa sender lige et trøstespinbrum til at lette lidt på sindsstemningen..

Fra : Trine Piltoft

Dato : 07-06-02 18:02

> [...]
> Fint nok at du erkender at der er nogle problemer, kan kun forestille
> mig at du som opdrætter også forsøger at avle dem ud af racen..;-D

Jeg tror egentligt ikke vi har nogle racespecifikke problemer som
sådan, men vi har har som alle andre opdrættere/kattejere, forskellige
ting vi ramler ind i ind imellem. Beklager hvis jeg fik skrevet det
lidt uklart i mit sidste indlæg.
Det er jo klart, at som opdrætter med mange katte, vil der være en
større mulighed for at støde på forskellige sygdomme/problemer hen af
vejen, men som sagt har jeg ikke kendskab til nogle racespecifikke
problemer, det er nærmere ting der rammer det enkelte individ, og som
man ikke kan gøre noget ved. Allergi, tandproblemer, urinvejssygdomme
mv, mv.

Hvis man som opdrætter (og dette gælder alle racer) får kendskabt til
at ens avlshun/avlshan bærer på en genetisk defekt, som den
videregiver til sit afkom, vil man som ansvarlig opdrætter, til hver
en tid tage denne kat ud af avlen, så det ikke bliver ført videre.
Undtagelsvist gælder halefejl, hvor jeg personligt ikke ville tage en
hunkat ud af avlen, hvis hun er bærer af denne "defekt", da det er en
"defekt", som ingen indflydelse har på kattens sundhed (tværimod var
det for mange, mange år siden en del af siameserens standard at den
skulle have det). Jeg ville dog ikke vælge en killing til videre avl,
hvis den havde en halefejl, netop fordi jeg ønsker at avle dette ud af
mine linier - tror også man ser færre og færre killinger med denne
fejl idag, end man gjorde førhen i tiden.

> Ja det ville de jo nok have fået lov til...

Lige netop, og det er på den måde nogle rygter antager nogle
dimesioner der er helt hen i vejret.

Man kan sige meget godt om internettet. Oplysninger bliver bedre
tilgængelige, man har større/nemmere mulighed for at uddybet som viden
om interessandte emner, men rygter og "forkerte udsagn" kan nemt bide
sig fast, hvilket kan være meget uheldigt.
Det kan også nogengange være svært at formulere sig på skrift, og man
får skrevet ting på en uheldig måde, som f.eks. da jeg skrev at vores
race havde problemer, så opfattede du det som racespecifikke
problemer, hvorimod jeg mente problemer med enkelte individer som alle
andre racer også oplever (og mennekser, og hunde og heste og....).
Lidt uheldigt formulering jeg brugte, som nemt kunne misforstås, og
det sker desværre ofte her på nettet, at man får formuleret sig
forket, så det man mener bliver misforstået (ikke en klandring mod
dig, men mod mig selv over at jeg desværre ikke altid får udtrykt mig
klar nok :0( )

> Hvilket får mig til at undres over at
> der "kun" er to !! siameser opdrættere her.

Også mig - men da jeg selv først omkring jul blev opmærksom på at der
overhovedet var noget der hed nyhedsgrupper, kan man jo forestille sig
at en del andre opdrættere heller ikke kender til "fænomemet" :0)

> For jo flere erfarne
> kattefolk vi har her jo bedre er det..;-D

Enig :0)

> Melissa sender lige et trøstespinbrum til at lette lidt på
> sindsstemningen..

Tak søde Melissa :0)

Hilsen Trine P. - der nu vil gå ud i haven

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-06-02 18:47

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemer, hvorimod jeg mente problemer med enkelte individer som alle
> andre racer også oplever (og mennekser, og hunde og heste og....).

Jeg tror såmænd at alle racer har mere eller mindre racespecifikke
problemer at slås med og vel også siameseren ? Så vidt jeg ved, kan
der findes RA blandt siamesere, ligesom der kan blandt aby/somalier.
Og jeg mener da ikke at der er noget som helst forkert i at erkende de
problemer som den race man har valgt har, for jo mere åben man som
opdrætter er omkring det, jo nemmere vil det være at komme til livs.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Trine Piltoft

Dato : 08-06-02 16:23

Hej Helle!

> Jeg tror såmænd at alle racer har mere eller mindre racespecifikke
> problemer at slås med og vel også siameseren ?

Ja, men det mener jeg altså netop IKKE vi har - vi har artsspecifikke
(katteracen generelt) problemer - men det er jo noget helt
andet.......det gælder jo alle katteracer.
Desuden kan man jo selvfølgelig være uheldig, at der kan være nogle
liniebestemte problemer, eller som før skrevet "bare" problemer med
enkelte individer, men det er IMO IKKE det samme som racespecifikke
problemer.

> Så vidt jeg ved, kan
> der findes RA blandt siamesere, ligesom der kan blandt aby/somalier.

Er det PRA du tænker på her? Hvis det er, så har jeg ihvertfald
aldrig
hørt om problemet inden for vores race. Kunne du fortælle hvor du har
hørt det henne?

> Og jeg mener da ikke at der er noget som helst forkert i at erkende de
> problemer som den race man har valgt har, for jo mere åben man som
> opdrætter er omkring det, jo nemmere vil det være at komme til livs.

Enig........men der er langt fra det, og så til at "pådutte"
siameserne
nogle sygdomme/problemer/defekter som de IKKE har.

Jeg skriver jo netop ikke, at vi ingen problemer har overhovedet -
selvfølgelig har vi da det - mig bekendt er det bare ikke
racespecifikke problemer.

Mvh. Trine P
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Helle Andersen

Dato : 08-06-02 17:06

> [...]
> liniebestemte problemer, eller som før skrevet "bare" problemer med
> enkelte individer, men det er IMO IKKE det samme som racespecifikke

Nej, problemer, der rammer enkelte individer, kan man naturligvis ikke
kalde racespecifikke, men problemer, som pt. kun ses i bestemte
racen mener jeg skal betegnes som racespecifikke. Det
betyder naturligvis ikke, at alle andre racer ikke ville kunne få de
samme sygdomme eller defekter - blot at det på nuværende tidspunkt
ikke er tilfældet. Og jeg mener, at det er vigtigt, at vi som opdrættere
er åbne omkring disse sygdomme.

> Er det PRA du tænker på her? Hvis det er, så har jeg ihvertfald
> aldrig
> hørt om problemet inden for vores race. Kunne du fortælle hvor du har
> hørt det henne?

Nej, det er ikke PRA, men RA. Jeg har læst om det flere steder, men
kan på stående fod kun lige finde denne side:
http://www.amyloidose.nu/ der indeholder de kendte tilfælde af katte,
der er døde af RA. Hos aby/somalier rammer det næsten altid nyrerne,
men hos siam/orientalere rammer det, som vidt jeg husker oftest
leveren (?)

> Enig........men der er langt fra det, og så til at "pådutte"
> siameserne
> nogle sygdomme/problemer/defekter som de IKKE har.

Jamen, der er selvfølgelig stor forskel på de to ting.

> Jeg skriver jo netop ikke, at vi ingen problemer har overhovedet -
> selvfølgelig har vi da det - mig bekendt er det bare ikke
> racespecifikke problemer.

Måske definerer vi bare "racespecifikke" forskelligt.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-06-02 18:50

> [...]

> sådan, men vi har har som alle andre opdrættere/kattejere, forskellige
> ting vi ramler ind i ind imellem. Beklager hvis jeg fik skrevet det

Øhmm ja for jeg forstod at der var nogle racespecifikke problemer, men
godt at du lige fik gjort obs på det..

> [...]
> problemer, det er nærmere ting der rammer det enkelte individ, og som
> man ikke kan gøre noget ved. Allergi, tandproblemer, urinvejssygdomme

Uheldige individer kan man jo på ingen måde gardere sig imod. Jo
selvfølgelig kunne man undlade at opdrætte katte i det hele taget...
Men det ville jo heller ikke være en brugbar løsning..

> [...]
> videregiver til sit afkom, vil man som ansvarlig opdrætter, til hver
> en tid tage denne kat ud af avlen, så det ikke bliver ført

Nemlig alt andet vil jo være at skyde sig selv i foden..

> [...]
> da det er en "defekt", som ingen indflydelse har på kattens sundhed
> (tværimod var det for mange, mange år siden en del af siameserens

Øhh halefejl :? har aldrig hørt om det såe en kort forklaring vil være
velkommen for jeg er jo notorisk nysgerrig *ggg*

> [...]
> mine linier - tror også man ser færre og færre killinger med denne
> fejl idag, end man gjorde førhen i tiden.

Positivt at defekter ikke længere er en del af standarden.. (man
undres over at en defekt kan være en del af en standard)

> Lige netop, og det er på den måde nogle rygter antager nogle
> dimesioner der er helt hen i vejret.

Yeps og det gør det bare ikke nemmere at få dem manet i jorden senere..

> [...]
> om interessandte emner, men rygter og "forkerte udsagn" kan nemt bide
> sig fast, hvilket kan være meget uheldigt.

Se det er et problem som ganske givet vil vokse i fremtiden, fordi
nutidens børn og unge ofte er TViseret og dermed er vænnet til at alt
hvad der kommer på skærmen er den rene sandhed. Det giver så problemet
at de ikke har nogen som helst sans for kildekritik eller bare prøver
at søge oplysninger andre steder enten på nettet eller i bogform...
En stor del af skylden for det er manglende historieundervisning i
skolen og overfladiske opdragelsesmetoder som er systematiseret
statsopdragelse tilsat lommepengeudbetaling fra dem som burde forme
deres unger...

> [...]
> forket, så det man mener bliver misforstået (ikke en klandring mod
> dig, men mod mig selv over at jeg desværre ikke altid får udtrykt mig

Det er ganske rigtigt og det hjælper heller ikke altid at læse det man
skriver igennem en ekstra gang inden man sender det. Fordi der jo
oftest er en forudsat forståelse når man skriver..
Men jeg følte mig nu ikke truffet og tro mig vi er mange som
indimellem har lidt problemer med klarheden ;-(

> Også mig - men da jeg selv først omkring jul blev opmærksom på at der
> overhovedet var noget der hed nyhedsgrupper, kan man jo forestille sig
> at en del andre opdrættere heller ikke kender til "fænomemet" :0)

Ja, se det er ikke længe siden...
Men jeg får kattenyt fra Jubii, og der er vist en del læsere (7.200) og jeg
har godt nok tænkt på at gøre obs på gruppen her, men aldrig fået
taget mig sammen..

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-06-02 20:34

in article wk8z5rm11n.fsf@edb.dk, Henrik Pedersen at misbams-meow@edb.dk
wrote on 07/06/02 19:49:

> Øhh halefejl :? har aldrig hørt om det såe en kort forklaring vil være
> velkommen for jeg er jo notorisk nysgerrig *ggg*

nu er jeg ikke opdrætter, men jeg tror nok jeg ved hvad Trine mener
I gamle dage var det så almindeligt at siamesere havde knæk på halen (og
ofte skelede lidt) at man endda har legender, der skulle forklare dette
særpræg.
Du kan se dem historierne på min hjemmeside under "legender om mine kattes
forfædre". Der er også en side om "falske myter", hvor haleknækket omtales -
med den tilføjelse at det er absolut uskadeligt for katten sundhed, det ser
bare lidt spøjst ud, og derfor har man avlet væk fra det.
Ret mig, Trine og Vibeke, hvis jeg tager fejl
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-06-02 22:38

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@mac.com> writes:

> [...]
> I gamle dage var det så almindeligt at siamesere havde knæk på halen (og
> ofte skelede lidt) at man endda har legender, der skulle forklare dette

Men jeg forstår stadig ikke knækket på halen og dog..
taler vi om den gængse radiobil hale eller et egentligt knæk som en af
mine/Melissa's mivere fik fordi den kom galt af sted og fik et bræk på
halen..??

> [...]
> bare lidt spøjst ud, og derfor har man avlet væk fra det.
> Ret mig, Trine og Vibeke, hvis jeg tager fejl

Joe der har jeg skam været uden at det hjalp synderligt på forståelsen..;-(

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-06-02 22:41

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev...
> [...]
> taler vi om den gængse radiobil hale eller et egentligt knæk som en af
> mine/Melissa's mivere fik fordi den kom galt af sted og fik et bræk på

Halefejl kan være alt fra den mindste uregelmæssighed på halen (et fortykket
led, et sammenvokset led - alt muligt), som slet ikke kan ses, kun føles,
til deciderede synlige knæk.
Der er ikke tale om knæk som følge af uheld, men medfødte skavanker, der dog
oftest først viser sig (kan føles) når killingen er 3-4 måneder gammel.
Halefejl af denne karakter er som regel arvelige, og fertile katte med
halefejl kan (i princippet) ikke udstilles - eller ihvertfald burde de ikke
kunne få certifikater (selvom jeg kender indtil flere katte med ret tydelige
halefejl, som er højt præmierede..). Kastrater med halefejl kan godt
udstilles, for på disse er halefejl ikke en "seriøs" fejl, da den jo ikke
kan give den videre til evt. efterkommere.

Mvh. Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-06-02 23:23

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:

> [...]
> udstilles, for på disse er halefejl ikke en "seriøs" fejl, da den jo ikke
> kan give den videre til evt. efterkommere.

Tak for opklaringen..;-D
I forbindelse med haler kan jeg kun sige at Melissa gerne hjemme går
med radiobil-hale, hun ved godt hvem der bestemmer..*gg*

Fra : Trine Piltoft

Dato : 08-06-02 16:02

Hej Henrik!

Stofa var vist nede i går aftes, ihvertfald kunne jeg ikke gå på
mettet, så jeg har ikke set indlægget før nu. Camilla har jo beskrevet
det fint, så der er vist ingen grund til for mig at skrive noget, men
ved lejlighed skal jeg da prøve at se om jeg kan finde et anvendeligt
billede af en halefejl, så du kan se det.

Hilsen Trine P.

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 08-06-02 16:33

-- haleknæk (halefejl) findes også hos hunde:

http://poicephalus-gruppen.dk/dk_knaekhale.html
Vibeke L

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-06-02 18:52

Trine Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> writes:

> Hej Henrik!

Hej Trine P.

> [...]
> ved lejlighed skal jeg da prøve at se om jeg kan finde et anvendeligt
> billede af en halefejl, så du kan se det.

Pænt mange tak skal du have..;-D

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 07-06-02 10:45

> Dumme i bolden, siam og orientaler er omkring de klogeste;))) Ved godt det
> ikke er sådan men de er da ikke blevet dummere, det kan jeg ikke se hvor det
> skulle komme ffra, har nogen sagt det?

Øhm ja, det er mig der har sagt det, baseret delvist på observation af
mine egne. Nu har jeg harft 4 og EN af dem, Banse var klog (han var så
også VIRKELIG klog) mens de 3 andre altså ikke har været overbelastede
med hjerne.
Og den nyeste er faktisk tæt på at være den dummeste *G*

> Åh ja orientaler er dejlige;)))

Ja se DET er de nemlig, og heldigvis har vores haft i godt temperament
hvad de har manglet rent intellektuelt

Hilsen
Lisbeth
(Der STADIG leder efter orientalerkillinger.......)

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 07-06-02 12:27

Åhh hvor skønt, så bliver jeg fri for at kikke alle mine gamle "skønne"
blade igennem.

1994, okay jeg er imponeret over mig selv, jeg husker dog ikke så dårligt
igen;))))

Men så var det jo ikke helt ved siden og desuden vil jeg lige tilføje til
din bemærkning:

> Det er i orden at diskutere typer, men det skal altså helst være sandheder
> og ikke forkerte rygter

At det er jo derfor vi diskuterer at man netop finder frem til hav det
egentligt var. Desuden er der vel ingen som bestemmer hvad man skal
diskuterer på denne liste!!! Vel*SSSSS* Hvis vi alle kun skrev "sandheder"
hvad skulle vi så diskuterer;)))) hvad er det nu man siger.....nåe
jo....virkeligheden er subjektiv....

men allright! jeg huskede forkert;))

PS: Hvorfor kan man ikke svare på dit brev i svar til gruppe, noget må der
være galt!?

Jannie som nu vil nyde den dejlige sol!!!

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 07-06-02 11:23

-- Jeg har fundet en artikel der måske er den du tænker på. Den er nu fra
1994 og skrevet af vores avlskonsulent i DSO Carsten Frydenlund.
Den omhandler netop en dyrlæge der kommer med totalt udokumenterede
udtalelser om problemer med siameserens hovedbygning (her gik det nu på et
smalt hoved ikke et fladt!) Det endte med at dyrlægen måtte indrømme at hun
ikke kunne dokumentere disse udtalelser hendes erfaring var meget lille og
hun havde blot talt med et par tilfældige katteejere.
Der blev herefter sendt en klage fra DSO til Dansk Dyrlægeforening, men jeg
har endnu ikke fundet nogen opfølgning på sagen. Jeg har spurgt vores
avlskonsulent via mail og vil da vende tilbage hvis der kommer nogle nye
oplysninger herfra.
Jeg synes at det er meget uheldigt at dyrlæger udtaler sig om ting de ikke
ved nok om, dertil har de alt for megen indflydelse. Vi har jo også set på
hunde-NG´en at dyrlæger kommer med sære udtalelser, der blev det bl.a. nævnt
at dyrlægestuderende kun har 4 timers undervisning i hundeadfærd, hvor mange
timer mon de så har i katteadfærd?
Det er ganske rigtigt, som Trine skriver, siameserens temperament er blevet
meget bedre (læs blidere), men dummere...... det har jeg nu ikke mærket.
Det er faktisk sådan et flere stewarder på udstillingerne foretrækker at gå
med siamesere fordi deres temperament er bedre end flere af de andre racer.
Vibeke (der absolut også føler at sladder skal op til overfladen, men jeg
mener nu ikke at vi opdrættere har skjult noget om vores race på noget
tidspunkt)

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 04-06-02 09:42

Jeg tror at jeg mangler den første mail i denne tråd, men kan alligevel
forsøge at svare.
For det første er jeg ikke sikker på at Süsse Leiditz (Salween Blue) ville
være blevet særlig glad over at blive sat i bås med de "opdrættere" der
laver "Applehead-siamesere" (rundhovede/gammeldags siamesere, eller hvad man
nu kalder dem).
De er et resultat af forskellige blandinger der så ender med at være en
rundhovedet kat med siameserfarver. Hvordan dens temperament er skal jeg
ikke kunne sige. Katten er ikke anerkendt som race (i hvert fald ikke i
Fife).
"Applehead´en" har ikke noget at gøre med siameseren som vi kender den.
Jeg har i flere gamle bøger set billeder af siamesere tilbage i tiden.
Faktisk skal man tilbage til før forrige århundredeskifte før siamesere
havde korte og runde hoveder, allerede i 1930´erne ser man siamesere, der
ligner dem vi har i dag.
Fejlen er nok at der er nogle af vore siamesere i dag, der har en
tilbøjelighed til at blive små og spinkle, det må ikke forveksles med
elegance, derfor ser publikum nok mange gange siameseren som en lille
spinkel kat, der ikke har meget tilfælles med barndommens udgave. Der har
også været en tendens til at præmiere særlig ekstreme eksemplarer af racen
som nok heller ikke er faldet i publikums smag.
Samtidig må man jo tænke på at alle racer udvikler sig ligesom det sker med
flere andre ting, tænk bare på biler, møbler tøj o.s.v. der er ikke noget
der ligner det vi havde i barndommen.
Min personlige mening er at den "rigtige siameser" skal være stærk og
muskuløs men absolut elegant. Mit ideal er de norske Liberho-katte. Hvis
nogen er interesserede kan jeg sende et link til Liberhos hjemmeside.
Desværre ser det ikke ud til at den eneste hunkat som jeg har af denne
afstamning har lyst til at få flere killinger.
Hilsen Vibeke L (der har opdrættet siamesere siden 1990)

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 08-06-02 16:07

Hej Helle
Jeg ved ikke hvad du mener med RA? Mig bekendt findes en sådan sygdom ikke.
Mener du måske PRA (Progressiv Retinal Artrofi) en arvelig øjensygdom.
Den er ikke og har aldrig været, et problem indenfor danske siamesere, hvor
har du hørt dette?
Den var for år tilbage et problem indenfor Aby´er, men om den stadig er det,
ved jeg ikke.
Faktisk er siameseren en race uden racespecifikke sygdomme, noget vi
naturligvis er glade for, men skulle der dukke sådanne sygdomme op, er det
da klart at vi, som opdrættere, vil gøre alt for at oplyse om dette og
forsøge at avle os ud af det, nøjagtigt som opdrættere indenfor andre racer
gør.
Hilsen Vibeke L

Fra : Helle Andersen

Dato : 08-06-02 17:46

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d021e0b$0$14598$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> Mener du måske PRA (Progressiv Retinal Artrofi) en arvelig øjensygdom.
> Den er ikke og har aldrig været, et problem indenfor danske siamesere,

RA står for Renal Amyloidosis - men hos siam/orientaler hedder det
nu i stedet Hepatic Amyloidosis, fordi den angriber leveren, når nu jeg
tænker mig om Jeg lavede lige en søgning og fandt en side, der
også nævner siam/orientaler (jeg har jo ellers mest interesseret mig
for aby-delen) - her:
http://www.abessinier.de/Gesundheit____Medizin/Amyloidose2/amyloidose2.html

Her kan du se de kendte dødsfald, hvor der er en del siam/orientalere:
http://www.amyloidose.nu/

Jeg fandt også lige en side om det her:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_ui
ds=10524286&dopt=Abstract

Og her: http://www.bobmckee.com/Client%20Info/Renal/Amyloidosis.html

Men, når nu du selv nævner det, er PRA faktisk set hos siameseren,
men det er kun hos abyssinieren, at det er bevist, at sygdommen er
arvelig. Det kan du læse om her:
http://www.vet.upenn.edu/ResearchCenters/penngen/courses/science.html
hvor der også står noget om Amyloidosis.

Ellers kan du få massevis af links ved at søge på "amyloidosis" og "siamese"
på en af søgemaskinerne.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 10-06-02 09:08

Hej Helle
Tak for linkene, så forstår jeg bedre hvilken sygdom du mener (kender ikke
forkortelsen RA).
Men det jeg mente var nu sygdomme udsprunget af siameserens extreme udseende
som tråden her jo egentlig gik på.
Altså ligesom Perseren har problemer, der skyldes dens flade hoved (løbeøjne
bl.a.) og Maine Coons forstørrede hjerte og hofteledsdysplasi som jo nok
skyldes at de skal være større og større.
Men nu vil jeg da sætte mig til at læse de nævnte links, de ser ud til at
være meget interessante.
Vibeke L

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-06-02 10:27

> Hej Helle
> Tak for linkene, så forstår jeg bedre hvilken sygdom du mener (kender ikke
> forkortelsen RA).

Nej, det forstår jeg godt Det hedder forkortes jo nok heller ikke
med RA,
som jeg skrev, hos siameserne - men måske HA ?
Eller måske forkortes det bare slet ikke.....

> Men det jeg mente var nu sygdomme udsprunget af siameserens extreme udseende
> som tråden her jo egentlig gik på.

Så har vi snakket lidt forbi hinanden. Jeg har tænkt på sygdomme som er
racespecifikke, dvs. i øjeblikket kun eksisterer inderfor bestemte racer
- netop fordi vi ikke blander racerne, så de som regel bliver, hvor de
er

Helle
DK Tick-Tag
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-06-02 19:15

Hej Helle!

Ligesom Vibeke, har jeg heller aldrig hørt om forkortelsen RA før, men
kun hørt det fulde navn.
Jeg må indrømme at jeg ikke ved ret meget om denne sygdom, men noget
havde jeg da hørt om den. Det er dog første gang jeg har set at den
også skulle ramme siamesere, så jeg vil vove et øje og påsta at man
muligvis kan kalde den racespecifik?, men ikke ligefrem et
racespecifikt problem - ihvertfald ikke her i Danmark.
Selvfølglig skal man som opdrætter altid være opmærksom, for ting der
ikke er et problem idag, kan selvfølgelig gå hen og blive det, hvis
ikke man passer på, men sådan er det jo med næsten alle ting.

Selv om du har antydet det et par gange (hvilket jeg faktisk blev lidt
stødt over), har det aldrig været min hensigt at "holde noget
skjult".
Selvfølgelig skal man være åben overfor viden omkring sygdomme, men
IMO er der ingen grund til at gøre problemer ud af noget der ikke er
et problem.
Iørigt omhandlede denne tråd jo oprindeligt (som Vibeke også nævner),
problemer fremkommet af uhensigsmæssig avl på typede katte.

Når man sælger en killing, bør man informere køberen om kendte
problemer/sygdomme der måtte være i de liner man avler på, men jeg
mener ikke man skal informere dem om samtlige 1000 (bare et tal)
sygdomme, som deres kat muligvis, hvis man er usansynligt uheldig,
kan/eller ikke kan være disponeret for, medmindre man VED det ligger i
de linier man avler med. Kendte problemer ja, men svagt teoretisk
mulige problemer, nej.

> Måske definerer vi bare "racespecifikke" forskelligt.

Tror jeg muligvis er en del af forvirringen *s*

Et af de link du kommer med, er desværre på tysk, og mit tyske er
ærlig talt ikke særlig godt, men jeg faldt over denne linie her:

"Amyloidosis wurde weltweit bei unterschiedlichen Katzenrassen
gefunden, am häufigsten bei Abessiniern, aber auch bei Siamesen,
Persern, Orientalisch Kurzhaar und einigen anderen Rassen."

Racetypisk problem?? Muligvis, men jeg ville nok ikke have defineret
det som sådan, Kan da godt være jeg skal revidere min opfattelse.
Hvis man læser ovenstående, så må man jo gå ud fra at det også kan
ramme alle de racer der er baseret på orientalere/siamesere/persere
mv. Og så er der jo ikke ret mange racer tilbage som ikke kan være
disponeret for det.
Vil dog stadig væk mene at det mere er (eller kan være) et
"liniemæssigt" problem, end det er et racemæssigt.

Mvh.
Trine P.

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-06-02 19:55

> Ligesom Vibeke, har jeg heller aldrig hørt om forkortelsen RA før, men
> kun hørt det fulde navn.

Nej, det er jo også bare mig, der er miljøskadet og tror at hele verden
drejer sig om aby'er - hvor man jo altså kalder det RA

> [...]
> ikke er et problem idag, kan selvfølgelig gå hen og blive det, hvis
> ikke man passer på, men sådan er det jo med næsten alle ting.

Abyfolket går meget op i den slags og selvom RA er meget sjælden, er det er
sygdom, som vi snakker meget om og *altid* er opmærksomme på, når vi parrer
katte. Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er amyloidosis en sygdom, der
primært rammer aby/somali og siam/orientaler. Vi er meget obs på sygdommen i
dag og tester ved mistanke, hvor katten nok før i tiden "bare" døde af
"noget med nyrerne". Så hvor mange tilfælde der egentlig ligger i
stamtavlerne rundt omkring kan ingen med sikkerhed vide - med garanti langt
flere end de tilfælde, der er kendte. Men stadig er det en sjælden sygdom -
den er blot meget alvorlig og arvelig, så derfor passer vi på at holde den
nede.

Jeg aner ikke hvordan det er med siam/orientalere, men inden for
aby/somali er der blevet importeret meget til Danmark. Derfor vil der
næsten altid ligge RA et eller andet sted i periforien i de fleste kattes
stamtavle, hvis man undersøger det nøje. Og det gør de fleste - netop
for at undgå risikofyldte parringer. At jeg så må indrømme, at det
nogen gange kan give sig udslag i det rene RA-hysteri, hvor man
måske glemmer, at kattens daglige, almene velbefindende i bund og
grund er vigtigere end en minimal risiko for RA, er så noget helt
andet.....

Jeg tror, at en del af forvirringen skyldes at vi taler om to forskellige
ting, når vi snakker om, hvad der er racespecifikt. Jeg kalder RA for en
sygdom, der er racespecifik for aby/somalien, fordi man i dag næsten
udelukkende ser sygdommen hos de racer. På samme måde som man i dag næsten
kun ser siam-varianten af amyloidosis hos siam/orientalere.

> [...]
> Selvfølgelig skal man være åben overfor viden omkring sygdomme, men
> IMO er der ingen grund til at gøre problemer ud af noget der ikke er

Jeg er ked af, at jeg har udtrykt mig klodset. Det var ikke min hensigt
at antyde, at du var "lusket"

> Iørigt omhandlede denne tråd jo oprindeligt (som Vibeke også nævner),
> problemer fremkommet af uhensigsmæssig avl på typede katte.

Helt rigtigt. Jeg opfattede det blot som om at diskussionen tog en
anden drejning, da I begyndte at snakke om racespecifikke
sygdomme - igen har vi vist talt ud fra to forskellige indgangsvinkler

I har stadig snakket om "racespecifikke defekter" mens jeg har
snakket om sygdomme, som næsten udelukkende eksisterer indenfor
bestemte racer. Ikke noget under, at man kan blive uenig så

> [...]
> kan/eller ikke kan være disponeret for, medmindre man VED det ligger i
> de linier man avler med. Kendte problemer ja, men svagt teoretisk

Enig. Som sagt, hvis du leder længe nok, skal du nok finde en kat et
eller andet sted langt ude - i hvert fald hos aby'er - som har haft RA
eller er mistænkt for det. Risikoen for at killingen udvikler RA er der
altid, men er så forsvindende lille, at det kun ville tjene et formål at
nævne det - nemlig at skræmme killingens nye ejer. Risikoen for
urinvejssten, allergi og alle andre "almindelige" sygdomme er langt,
langt større. RA er en sygdom, som det er relevant for en
abyopdrætter at beskæftige sig med, men ikke for en kælakatsejer.

> [...]
> disponeret for det.
> Vil dog stadig væk mene at det mere er (eller kan være) et
> "liniemæssigt" problem, end det er et racemæssigt.

Jeg har personligt ikke hørt om nogen tilfælde indenfor perseren, men
det må der vel have været siden de skriver det. Jeg tror dog ikke, at
det er så "almindeligt" som indenfor aby/somali og siam/orientaler -
for så ville det vel være nævnt andre steder også ?

For mig er der ikke den store forskel på "racespecifik" og
"liniemæssigt" i dette tilfælde. Sygdommen holdes indenfor racerne
og de beslægtede racer, fordi vi udelukkende parrer indenfor disse
racer. Ellers er jeg sikker på, at det ville kunne findes i alle racer og
samtlige "racespecifikke" sygdomme må jo også findes hos huskatte,
som jo ofte er blandinger - jeg tror bare sjældent,at man tester for
amyloidosis hos en huskat. Jeg synes, at det er svært at gå ud fra, at
det er liniemæssigt, fordi vi absolut ikke kender omfanget af de ramte
katte.

Jeg vil da gætte på, at du kan finde tilfælde af amyloidosis indenfor de
racer, som er beslægtet med siam/orientaler - problemet er nok, at
mange af disse dødsfald ikke registreres.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-06-02 20:50

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev...
> [...]
er
> sygdom, som vi snakker meget om og *altid* er opmærksomme på, når vi

Jep - så selvom vi kun har hørt om ganske få tilfælde af "rigtig" RA inden
for de seneste - efterhånden - mange år, så fik jeg ved aftalen om parring
af min aby-hun her forleden, udleveret en 6 generations-stamtavle af
hankatte-ejeren, hvor der var markeret to katte i 6 generation, som var
kendte RA-katte. Bare sådan for en god ordens skyld, og så jeg selv kunne
beslutte, om jeg syntes det var risikoen værd (det synes jeg...

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere - og forhåbentlig snart aby'er!
www.burmese.dk (hmmm, bliver jo nok nødt til at benytte mit andet
domænenavn - www.camischa.dk ...)

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-06-02 21:04

Måske vi bare skal være enige om at være uenige om "begreberne"
*ggg*?

Hilsen Trine

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-06-02 21:26

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Måske vi bare skal være enige om at være uenige om "begreberne"
> *ggg*?

Jo, for jeg tror i bund og grund ikke, at vi er uenige om så meget - vi
har i hvert fald været rørende enige om at skabe begrebsforvirring

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-06-02 21:54

> vi har i hvert fald været rørende enige om at skabe begrebsforvirring

*lol* - kan sleeeeet ikke begribe hvorfor folk synes opdrættere er
lidt "småskøre" :0)

Trine