Ultra kræsen hund
Fra : Gabrielle Bay

Dato : 03-06-02 16:25

Jeg har en dejlig collie-han på 3 år. Mit problem med ham er, at han er
fantastisk kræsen. Det eneste han vil spise er en blanding af oksekød og
kallun fra Dandog. Jeg blander det med kogte foderris og kogte grønsager. Da
der vel sagtens ikke er overvældende mange vitaminer og mineraler i denne
kost, ville jeg gerne give ham foderpiller fra dyrlægen, men det vil han
slet ikke spise. Jeg har prøvet at blande få foderpiller i hans
kød-blanding, men så rører han slet ikke maden - ham må kunne lugte det. I
den seneste tid vil han heller ikke spise risen/grønsagerne. Han har fundet
ud af, at han kan ryste det af kødet ved at virre kraftigt med hovedet.
Ellers pløjer han næsen rundt nede i skålen for at finde kødet. Jeg har
ladet mig fortælle, at det ikke er godt at vænne hunden til ny kost ved at
vedblive med at servere det, indtil den "overgiver sig" og begynder at
spise.Hvad kan jeg gøre for at vænne ham til at få en anden/bedre kost? Et
andet problem er, at han ynder at spise ud over hele gulvet. Han henter en
kødluns i skålen, ryster den, og går ud på gulvet og spiser det, hvorefter
han henter en ny luns. Er der nogen der har lignende oplevelser og som har
nogle bud på, hvordan jeg får ham vænnet af med det.
Mange varme sommerhilsner
Gabrielle

Fra : Bjergskoven

Dato : 03-06-02 22:08

"Gabrielle Bay" <gaby@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedblive med at servere det, indtil den "overgiver sig" og begynder at
> spise.Hvad kan jeg gøre for at vænne ham til at få en anden/bedre kost?

Hej Gabrielle

Hvorfor tror du der er flere vitaminer og mineraler i dyrlægens tørfoder end
i det foder du laver ?

Det lyder som en helt fin kost du giver din hund og jeg forstår godt at han
ikke gider spise tørfoder.
Tørfoder er om noget,lavet at udpinte råvarer og derfor tilsat diverse
vitaminer og mineraler som du ligeså godt selv kan tilsætte dit eget foder,
hvis det er nødvendigt.
Det er fint at give råt kød og kallun, det tilfører hunden vigtige enzymer,
som der ikke findes i tørfoder.
Du kan prøve at skifte mellem ris og pasta og feks. kartoffelmos.
Du kan også prøve at blande leverpostej i risene eller noget suppe eller
lign. så maden får en våd konsistens, så er det nok ikke så nemt for ham at
skille ris og det øvrige ad.

Hilsen

Merete

Fra : Gabrielle Bay

Dato : 05-06-02 20:06

Hej Merete

Tusind tak for dit svar.

Desværre vil han hverken spise leverposteg, kartofler eller pasta - han er
frygtelig kræsen ;0)

Vi har prøvet med oksekødssuppe for ikke at blande for mange slags "kød"
sammen, men nej tak - han så på mig med et blik der sagde - "det der - skal
jeg virkelig spise det" - ærgerligt.
Vi har lavet mange forskellige slags sovs til ham, men samme resultat - en
urørt madskål.

Kommer du på mere, vil jeg være dig yderst taknemmelig om du vil skrive til
mig igen, for jeg er altså lidt desperat over at hunden ikke spiser noget.

Har du nogle dårlige erfaringer med tørkost, siden du mener at det ikke er
så godt (udover at det er tørt som sand i Sahara) - jeg har før brugt
tørkost købt hos dyrlægen (kan ikke huske navnet på produktet længere), men
det sagde dyrlægen god for.

Mange varme sommerhilsner
Gabrielle

Fra : Bjergskoven

Dato : 06-06-02 08:48

> [...]
> så godt (udover at det er tørt som sand i Sahara) - jeg har før brugt
> tørkost købt hos dyrlægen (kan ikke huske navnet på produktet længere),

Hej Gabrielle

Fodring og ernæring af hunde er noget jeg har beskæftiget mig meget med i
mine mange år som opdrætter.
Jeg har i de sidste par år læst en masse litteratur om tørfoder og hvordan
det er lavet og hvad der er i og det er uhyggelig læsning.Vi bliver som
forbrugere snydt så gevaldigt, når vi køber tørfoder til vores hunde og det
gælder både de billige og de dyre mærker.
Det indeholder elendige råvarer, er fyldt med diverse kemikalier og har
været igennem en så hårdhændet proces (ekstruderingsprocessen) så alle
vitaminer og enzymer er ødelagt og må tilsættes det færdige foder.
Vi betaler en overpris for produkterne, bare fordi det er hundemad.

Du har måske læst i andre tråde, at hundefoder kan koste mere end 500,.kr.
for 15 kg. Hvad kunne du ikke købe af gode råvarer til 33 kr./kg og så selv
lave dit foder og dermed vide hvad der var i ?

Jeg vil gerne forsætte debatten om tørfoder i en ny tråd.

Jeg har selv i mange år givet mine hunde tørfoder, men jeg gør det ikke
mere.Tørfoder bliver kun brugt hos mig, som en nødløsning, hvis jeg af en
eller anden grund ikke har kunnet lavet maden selv.

Vi har det jo med at kalde vores hunde for kræsne,men der er jo en grund til
at de ikke vil spise det vi serverer for dem.Hunden har jo ligesom
mennesker,en smags og lugtesans og der er helt sikkert at der er nogle ting
de synes smager, bedre end andre.Vi mennesker vælger så, hvad hunden skal
spise og når den ikke vil spise det vi synes den skal, så kalder vi den
kræsen og det er jo egentligt ikke helt fair.

Jeg har selv en tævehund der i øjeblikket ikke vil spise ret meget, og det
er fordi en anden tæve i huset har hvalpe.
Jeg bliver ved med at servere min hjemmelavede mad for hende,prøver at
variere den med forskellige ting og tror på at hun spiser det hun har behov
for lige nu. Der er ingen anoreksi blandt hunde og de kan godt have
perioder, hvor de er småtspisende uden at det skader deres helbred.
Nogle gange vil hun gerne spise et stykke tørt brød, men ikke den kogte
kylling og det hakkede hjerte/lever.
For os mennesker virker det tosset, men jeg er sikker på at hunden ved
bedst.

Hvad angår din egen "colliemand" er han så pludeselig blevet "kræsen"
eller har det altid været svært at få noget i ham ?

Nogle hunde kan ikke lide at foderet er for flydende,andre kan ikke lide at
det er for tørt.

Har du prøvet at koge almindelige ris til ham ?
Eller hvad med et par tykke skiver brød med ost eller torskerogn ?
Har du prøvet surmælksprodukter ?
Eller fisk ?

Det kan være en udfordring at fodre en hund, der er "kræsen" men tag
udfordringen op og vær kreativ, og se det som en sjov opgave.

Hilsen

Merete

..

Hilsen

Merete

Fra : Brian C

Dato : 06-06-02 09:29

Det skulle vel ikke være sådan at du havde en opskrift på et hjemmelavet
foder

mvh. Brian

Fra : Bjergskoven

Dato : 06-06-02 13:55

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det skulle vel ikke være sådan at du havde en opskrift på et hjemmelavet
> foder
>
> mvh. Brian

Hej Brian

Som en tommelfingerregel bør hjemmelavet foder indeholde 1/3 del kød
1/3 del grøntsager og 1/3 del ris/pasta/brød

Du kan variere i det uendelige.

Som kødproteinkilder bruger jeg kylling/høne/kalkun -hakket kallun samt
afskær fra hest og ko indmad såsom hjerte lever og nyrer, samt forskellige
fisk.

Grøntsager kan være alt du kan komme i tanke om ligefra gulerødder til
broccoli- rosenkål- agurk osv.

Jeg bruger også frugt såsom æble- pære-ferskener-bananer. Alt kan bruges.Kun
fantasien sætter grænser.

Husk at grøntsager skal blendes, hvis de ikke er kogt, ellers kan hunden
ikke optage dem.

Indimellem tilsætter jeg lidt surmælksprodukter og en skefuld honning til
foderet.

Jeg giver altid kallun og afskær fra ko/hest råt.Det tilfører hunden
livsvigtige enzymer, som ikke findes i tørkost.

Jeg koger derimod altid kød fra fjerkræ-mest på grund af salmonella.
Jeg tror det er sikrest,selvom jeg endnu ikke har hørt om hunde der har fået
salmonella forgiftning.

Hvis du er interesseret kan jeg maile dig nogle opskrifter.

Hilsen

Merete

Fra : Gabrielle Bay

Dato : 06-06-02 17:03

Hej Merete

Det lyder meget spændende med de opskrifter og jeg vil være dig meget
taknemmelig om du vil maile dem til mig også. Jeg kan se at der er mange
muligheder, vi endnu ikke har afprøvet og som da bestemt kunne være noget.
Mikkel vil gerne have kylling, selvom han ikke gider det, hvis det ligger i
skålen. Lever og hjerte kan han ikke tåle. Han har altid været kræsen - i
hvertfald i de 2 år jeg har haft ham. Han er pensionatshund og jeg fik ham,
da han var 1 år gammel. Der fik han tørkost. Men det ville han ikke spise
her hos mig. Så blev jeg blød og startede op med dåsefoder, hvilket gik an i
en lille uges tid. Og så gik fantasien ellers i gang, men det mister
interessen efter kort tid. Kallun/oksekødsblandingen har været det, der har
fænget mest og længst, men nu er det som om han ikke gider det mere. Så jeg
er ved at blive noget desperat.
Jeg har prøvet med almindelige ris og det går an indimellem, men som regel
kun en aften. Han vil helst kun have oksekød/kallun rent - så er skålen tømt
på ingen tid, men det er jo der "snoren" knækker for mig angående vitaminer
og mineraler til ham. Jeg vil gerne kunne give ham en varieret kost, for jeg
vil give dig ret i, at det må være fantastisk ensformigt kun at få en slags
mad.

På forhånd tusind tak og et lille vuf

Gabrielle og Mikkel

Fra : Tina Christiansen

Dato : 04-06-02 13:33

Hej Gabrielle

Jeg kender alt for godt til dit problem, da vi har haft nøjagtigt det
samme med vores hund der hjemme. Vi endte op med at kontakte en
adfærdskonsultent for at få gode råd.

Det bedste råd hun gav os var at være konsekvent. Vi fodrer Andy i
haven(vi spreder foderet ud så han selv skal søge efter det). Til at
starte med ville havn overhovedet ikke spise det, han spiste faktisk
ikke i 3-4 dage, da han ville teste os( Vi havde før forsøgt os med at
fodre ham i haven, men da han ikke spiste i et par dage fodrede vi ham
igen normalt). Vi var standhaftige selvom det er meget svært at se på
at ens hund ikke vil spise. Idag spiser han i haven og er ganske
tilfreds med dette. Dette har også betydet at han er blevet væsentlige
roligere når vi ikke er hjemme, da han bliver træt af at skulle søge
efter maden.

Med hensyn til hvilket foder man skal fodre med, så anbefaler jeg
altid tørfoder. Tørfoderet bliver lavet af friske råvarer, det
undergår jævnligt laboratorie prøver hos producenten og det er
dyrlægekontrolleret. Det indeholder alt hvad hunden behøver. Jeg ved
dette fordi jeg har arbejdet hos Arovit Petfood som eksportassistent
og ved hvor stort et arbejdet der bliver lagt i at lave et foder der
er tilstrækkelig godt. Der bliver endda bruge et smagspanel af hunde
for at teste produktets kvalitet.

hvis du har spm. så endelig kontakt mig.

hilsen Tina og Andy (Der spiser sit tørfoder i haven

Fra : Lene Thorup

Dato : 05-06-02 12:40

Jeg er helt enig med Tina Christiansen!.

Jeg vil blot tilføje, at jeg selv har fodret med kallun - men gør det ikke
mere, da en kennel mistede en tæve + alle hunde blev syge af en toxin
forgiftning - og dyrlægen mente at det var foderet der var skyld i det.

Jeg fodrer idag med tørfoder - science.

Hilsen
Lene

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-06-02 10:46

> [...]
er
> fantastisk kræsen. Det eneste han vil spise er en blanding af

Generelt er mig princip at en sund rask hund nok skal spise det de har
behov(den mængde de har behov for.... og om din hund er kræsen kan du
selv gøre en del ved .. f.eks lade være med at servere flere
forskellige slags mad for den .. altså vil den ikke spise det du
sætter for den /eller smider ud over græsset .. osv .. ja så fjernes
maden efter en halv time og så får vovse maden "serveret "igen til
næste måltid .. der kan selvfølgelig være situationer hvor der skal
kræses lidt for vovse f.eks under eller efter sygdom .. men generelt
vil jeg og har jeg altid ville bestemme hvad min(e) hund(e) skal
spise .. og så er det et spørgsmål om at være stædig .. altså ikke
begynde at diske op med alskens ting og sager til vovse... for så
ender det med at den til sidst kun vil spise engelsk bøf ..

Hav en god dag hils fra Ami

Fra : Bjergskoven

Dato : 06-06-02 14:22

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> begynde at diske op med alskens ting og sager til vovse... for så
> ender det med at den til sidst kun vil spise engelsk bøf ..

Hej Ami

Jeg er slet ikke enig i ovenstående.Jeg synes du undervuderer hundens lugt
og smagssans.
Disse to sanser er vigtige for lysten til at spise.Bare tænk på dig selv
hvis du er snotforkølet og ikke kan smage noget, så er det ikke helt så
sjovt at spise vel ?
Jeg forstår ikke holdningen til at en hund bare skal spise det der bliver
stillet foran den, og vil den ikke det, så kan den lade være,for på et eller
andet tidspunkt bliver den nok så sulten at den æder hvad som helst.Du vil
tvinge hunden til at spise, det du synes den skal spise.

Vi mennesker har jo også noget vi kan lide og noget vi aldrig ville drømme
om at spise.
Kun ekstrem sult hvor det handler om overlevelse, kan få os til at spise
noget vi ikke kan lide.
Hunden har det på samme måde.

Hvis hunden ikke vil spise det tørfoder du giver den,så er det nok fordi den
ikke kan lide det. Hunden ved jo ikke at der findes noget der hedder engelsk
bøf.
Hvorfor skal der kræses specielt for en syg hund ?
Fordi vi ved at det er vigtigt for helingsprocessen at hunden får den
optimale ernæring.Hvorfor er dette ikke vigtigt i hverdagen ?

Det er fint nok at ville bestemme hvad din hund skal spise, men det skal vel
i sidste ende være noget hunden kan lide og trives med ?
Jeg tror ikke på at fordi en hund ikke vil spise tørfoder, så vil den kun
spise engesk bøf.
Jeg forstår godt at nogle hunde siger nej tak til tørkost.
Tænk hvis vi mennesker skulle leve af tørkost.
Jeg synes ernæring er vigtigt både til mennesker og dyr og hvis man holder
af at lave mad til sig selv og sin familie, hvorfor så ikke gøre dette for
sine firbenede venner også ?

Det er ikke dyrere, end at fodre med tørfoder og så ved man, hvad ens dyr
får at spise i modsætning til tørfoderet.

Hilsen

Merete

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 06-06-02 22:59

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er ikke dyrere, end at fodre med tørfoder og så ved man, hvad ens dyr
> får at spise i modsætning til tørfoderet.

Hej Gabrielle,

Spørgsmålet er om ikke fodringen kan blive en magtkamp også, det jeg læser
er at hunden har spist tørfoder før, og så ligepludselig vil den ikke.
Hvorefter der bliver sat noget nyt ned til den osv. Jeg ved det ikke man det
er bare en tanke, hvis den er korrekt vil jeg da mene at hunden skal spise
det der bliver serveret.

Noget andet er, at nogle producenter tilsætter mere salt i fodret for at
gøre det mere interessant for hundene, dette kan dog ikke sammenlignes med
kvalitet. Jeg vil derfor til enhver tid selv bestemme hvad mine hunde skal
spise, de kan jo ikke læse varedeklarationen.

Det du skal være opmærksom på er at der ikke altid står hvilken fordeling
der bl.a. er imellem kød og animalske biprodukter. Animalske biprodukter
består næsten kun af proteiner, men hunden kan jo ikke trække næring fra
fjer eller knogler.

Hvis jeg var dig ville jeg derfor kigge de forskellige fodertyper igennem,
beslutte dig for hvad du vil bruge. Du kan selvfølgelig også selv vælge at
lave maden.

Husk blot på, at du ikke bliver en bedre eller dårligere hundeejer, af at
vælge det ene frem for det andet.

Mange hilsner
-Benedikte.

PS. Hvis du er usikker kan du jo ringe til dyrlægen, men jeg tror ikke på at
en ung, sund og rask hund tager skade af at undvære foder i 5-6 dage. Der
skal bare være rigeligt med vand.

Fra : KT

Dato : 07-06-02 10:58

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message news:<adnb06$3j5$1@tux.netsite.dk>...
> [...]
> begynde at diske op med alskens ting og sager til vovse... for så
> ender det med at den til sidst kun vil spise engelsk bøf ..

Hej Ami.
For 4 år siden ville jeg have været meget enig med dig i ovenstående,
men efter alt det, vi gik igennem med Grisling, har jeg fået et lidt
mere nuanceret forhold til fodring.
Da han var omkring ½ år fik han "spisevægring" - når vi satte maden på
gulvet/smed det ud over plænen gik han hen og så på det.......og gik
derefter ind i stuen og lagde sig - så langt fra maden som overhovedet
muligt. Vi havde jo fået at vide, at det var meget normalt blandt
hvalpe, så vi fortsatte ufortrødent med at sætte maden ned til ham og
fjerne det efter ca 30 min., når han ikke havde spist det. Efter et
par uger, hvor han sammenlagt havde spist måske 20 - 25% af hans
normale ration (han kunne lade være med at spise i flere dage, og så
på 4.dagen spise måske halvdelen af det, der var i skålen), blev vi
alligevel noget bekymrede. Vi ringede til vores opdrætter, som sagde,
at det bare var hvalpenykker og at vi endelig ikke måtte skifte foder
eller blande noget i foderet, da han så ville blive kræsen.
Ja ja, vi var jo 1.gangs-hundeejere og fulgte naturligvis den erfarne
opdrætters råd. Det virkede ikke. Efter endnu 2 uger, hvor han stadig
nægtede at spise, ringede vi igen til opdrætteren og fik denne gang
besked på at binde ham til køkkenbordet eller sætte ham i
udstillingsburet sammen med maden i 15-30 min. - så han kunne
koncentrere sig om at spise. Beklageligvis fulgte vi også dette råd
(hvilket vi - set i bakspejlet - *aldrig* skulle have gjort!), og det
hjalp absolut ikke på sagen. Vi begyndte jo så at spørge os omkring
til hundetræning, hos dyrlægen osv., og alle steder fik vi det samme
at vide: "skift for Guds skyld ikke foder - så bliver han kræsen!" Til
gengæld fik vi en masse "gode råd": "sæt maden ned til ham; med det
samme, han stikker næsen i skålen, så tag det fra ham, smid maden ud
og vent til dagen efter med at fodre ham igen. Gentag ovenstående,
hvis han stadig ikke spiser" og så den rigtig gode: "sæt madskålen ned
til hunden; knur højlydt med det samme, han viser interesse for maden.
Fjern skålen og foder ham ikke før næste dag."
AAAAARGH, at vi da var dumme nok til at høre på alle de idiotiske
råd!! Det resulterede jo bare i at stakkels Grisling fik et
fuldstændig sygeligt forhold til madskålen - der skete altid noget
ubehageligt, når den var i nærheden. Jeg må lige nævne, at vi aldrig
har skældt ud/straffet ham for ikke at spise, ej heller har vi
"tvangsfodret" ham, men han kunne jo sagtens fornemme, at stemningen
mildest talt var noget anspændt omkring fodringstid!
Nå, men der gik jo altså 3 (tre!) måneder med at følge div. dårlige
råd fra dyrlæger, opdrættere og andre kloge hoveder, og lige lidt
hjalp det. I den periode (fra han var 6-9 måndeder) burde han jo havet
haft en betragtelig vægtøgning - i stedet tabte han sig adskillige
kilo. Til sidst fik vi nok! Vi ringede til vores opdrætter, som tilbød
at passe ham en lille uges tid, og da vi hentede ham igen, var hun
fuldstændig chokeret - hun havde nok ikke forventet, at det var så
slemt. Hun havde endda prøvet at blande flødesovs og frikadeller i
maden og håndfodret ham.........hunden havde bare gået hen og sat sig
i et hjørne - naturligvis uden at røre maden. Hun var nu enig med os
i, at vi burde skifte foder, og hvis ikke det hjalp inden for en uge
eller to, skulle han indlægges.
På vej hjem fra opdrætteren kørte vi forbi dyrlægen og købte noget
andet foder........og samme aften spiste Grisling en hel skålfuld
tørfoder - for 1. gang i tre måneder. Yippi!!
Så du kan nok forstå, at jeg ikke er helt enig i, at "en sund rask
hund nok skal spise det den har behov for", ikk`? Hvis vi havde
vidst, hvad vi ved i dag og havde brugt vores sunde fornuft og stolet
lidt mere på vores instinkter, havde det nok aldrig udviklet sig så
meget, men når man er uerfaren, lytter man jo gerne (og nok lidt for
ukritisk)til "autoritetspersoner"/erfarne hundeejere. Det skal lige
siges, at jeg i eftertid har hørt fra mange andre hundeejere, at deres
hunde heller ikke gad at spise det pågældende foder efter et stykke
tid.........hvem der dog bare havde vidst det lidt før......
Nå, men når det nu er sagt, vil jeg jo også godt give dig ret i, at
man ikke bare skal spurte ud og købe noget nyt foder med det samme
vapsen ikke lige gider at spise. Se det lidt an, men vær heller ikke
alt for stædig. Hunde har vel også smagsløg og kan lide forskellige
ting - akkurat som mennesker.
I øvrigt er Grisling _ikke_ blevet kræsen af at skifte foder temmelig
mange gange; han spiser det mad, han får serveret (han har haft lidt
mave/tarm-problemer, og i den anledning prøvede vi næsten alle
versioner af Hills Science/Specifik og andet dyrlægefoder - uden
effekt!), men pga. alt hysteriet omkring fodringen er han dog ikke
den, der kaster sig over madskålen og spiser op med det
samme......eller det vil sige: det gør han så nu! Vi fik en lile ny
hvalp for 3 uger siden, og siden da er madskålen blevet tømt, slikket
og totalrenset - for hun skal i hvert fald ikke have det!! )
Det er jo bare skønt!
Ja, det var så mine erfaringer med en "kræsen" hund.

God weekend til alle.

Mvh. Line