Forkert veninde????
Fra : Käthe Mogensen

Dato : 03-06-02 15:58

Hej alle sammen.

Jeg skriver, fordi vi ikke ved hvordan vi skal håndterer en "stort
problem"......syntes vi. Måske er vi bare gammeldags, eller hvad????
Vi har en datter på 13( i Marts).
Hun er en meget stærk pige, som ikke altid er til at komme til. Hun er den
type der gerne vil bestemme selv, og mener hun er voksen. Men vi prøver
ihærdigt at fortælle hende at, så længe hun bor her, og er under 18 år, så
er det os der bestemmer.
BASTA.....
Som sikkert andre forældre til Teenager ved, er problemet jo altid,
sengetid, rygning, øldrikkeri mv., og selvfølgelig hvad tid man skal være
hjemme.
Faktisk er det sådan, at vi aldrig har forbudt hende ikke at se nogen af
hendes venner før. Men hun har lige skiftet skole for påske. Det var en
storartet klasse, hvor alle forældrene holder sammen med hensyn til regler,
og at tale med hinanden hvis nogen så nogens børn i forkerte
situationer.(rygning, øl mv. ) Perfekt at de andre havde samme holdning som
os.....
Men så begyndte hun at gå med en pige fra parallel klassen. Okay, hun skulle
jo tages godt imod da hun var ny for os. Pigen ser ud som om hun er 17 - 18
år, og svarer også sådanne ved spørgsmål.

For sjov sagde vi en aften til hende. Skal du have en øl eller et glas vin.
Og som vi troede at alle andre svarede NEJ TAK, svarede hun sku. Nej tak,
så hellere et glas martini.!!!!!!!!( Hun fik det selvfølgelig ikke)
Nå, men vi var overbærende og troede det var sjov, indtil vores datter
sagde, at hendes mor drak, og hun ikke havde nogen som helst regler hjemme.
Hun passer sig selv for det meste, og har ikke mad med i skole.
I øvrigt havde hun spurgt vores datter, om ikke hun kunne gå hjem og drikke
sig fuld for at prøve det( vi mener man skal prøve det første gang hjemme,
og i en ordentlig alder.) for så kunne hun gå med hende i byen dagen efter,
og drikke sig fuld. Her prøvede jeg at sige til min datter, at jeg ikke
troede at hun var et godt selskab for hende. Men som sædvanlig bliver man
overfuset, og kaldt for mistroisk...... Pigen arbejder også i en videobutik,
hvor hun stiller videoer på plads og renser solarier. Der har hun gjort
længe. Man kan jo hurtigt blive voksen, hvis ikke man har baglandet i
orden.....
Pigen giver også udtryk for at have en meget stor interesse for drenge.
Nå, men de har så sovet sammen i denne weekend, i vores campingvogn, og også
et par gange i denne forløben uge.
Her sagde min mand for sjovt. Nå, det er måske lige før du er flyttet ind.
Tror du ikke du får problemer med din mor.
Svaret.: Nej det tror jeg ikke hun ville have noget imod, og det var nok
også jer jeg ville få problemerne med!!!

Her lørdag morgenen kom hun ind i køkkenet med vores datters morgenkåbe på,
åbent næsten helt ned til under kavalergangen......
Og også ved morgenbordet. Det skal også siges at hun er piercet i navlen og
i øret. Der hvor man øregangen. Hun sad lige overfor vores mindste datter på
7 år!!!!
Som prikken over i´et kunne jeg høre, da de var i brusebad, at der var nogen
der barberet sig.
Da jeg spurgte min datter, sagde hun at det var veninden, og hun barberet
sig i skridtet!!!!!!!Hendes mor ved at hun gør det, og griber altså ikke
ind....
Nu syntes vi så, at grænsen er nået. Her stopper vi...... Vi har nu forbudt
vores datter at have for meget kontakt med hende.
Hvis de skal ses, skal det helst kun være i skolen.

Hvad gør man.???
Skal man snakke med pigen, og fortælle hende vores regler i huset!!!
Eller skal vi konsekvent forbyde vores datter at se hende privat( jeg ved
godt, at det vil blive svært, for så er det jo mere spændende, når vi ikke
ved bedre)
Hvad ville i gøre. Vi føler ikke det er særligt nemt, da vi jo også kan
fornemme at hun ikke har haft en nem barndom. Hun ved bla. ikke hvem hendes
far er, og heller ikke hendes 2 store brødre ved hvem deres fædre er.
Så et eller andet sted føler jeg med hende, men vi vil heller ikke have
vores datter kommer ud i noget skidt.

Vi hører meget gerne jeres meninger, og håber vi kan bruge det til noget.

Hilsen Käthe.

Fra : WebWoman

Dato : 03-06-02 16:20

"Käthe Mogensen" <abak@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Kan godt forstå jeres bekymring.... et stykke af vejen. Teenagedøtre er til
tider skrækkelige! *S*

På den anden side lyder det ikke som om jeres datter gør noget forkert eller
bekymringsvækkende. Og dét må da trods alt være afgørende - mere end hvad
hendes veninde foretager sig.

Og bortset fra det med at drikke i en ung alder, synes jeg egentlig ikke, at
det lyder til, at nogen af pigerne - hverken jeres datter eller hendes
veninde - gør noget forkert eller bekymringsvækkende.

At forbyde jeres datter at se veninden, tror jeg ikke på er en løsning, der
kommer noget godt ud af. Tvært imod er jeg overbevist om, at I kun risikerer
at ødelægge den tillid jeres datter har til jer.

Snak hellere med hende om, hvad der foregår. Sæt rimelige grænser uden at
være FOR restriktive og stol på, at hun kan tackle tingene!

Som jeg husker min teenagetid, var de vildeste af vennerne som regel dem,
med de mest restriktive forældre!

Mvh. Lisbeth

Fra : vagn torup

Dato : 03-06-02 19:27

> [...]
>
> Jeg skriver, fordi vi ikke ved hvordan vi skal håndterer en "stort
> problem"......syntes vi. Måske er vi bare gammeldags, eller hvad????

Hej Käthe
Jeg synes helt klart I skal forbyde jeres datter at se veninden, jeg ved
godt, at det er svært i praksis, men jeg har set mange kedelige eksempler
på, hvordan piger er blevet lokket ud i noget skidt (druk, stoffer osv) ved
at have en sådan veninde.
Det er vildt synd for veninden, som jo som du skriver ikke har haft det
nemt, men det er nu engang hverken jeres skyld eller jeres problem.
MVH Rikke

Fra : golden

Dato : 03-06-02 20:06

Uha, det er en svær balance.

Hvis I mener at det ikke nytter at forbyde noget, så kan I jo i den næste
tid understrege, hvor meget I elsker jeres datter, stoler på hende og tale
om emner med hende, der kunne bekymre jer - såsom alkohol, sex og
kropsudsmykninger.

Hvis jeres datter har selvværd nok og fået, i jeres øjne, den god ballast og
ordentlig portion dømmekraft, så er det det, I bl.a. skal sætte jeres lid
til nu.

Jeres datter er ved at nå den alder, hvor jeres opdragelse skal stå sin
prøve. Hun er ved at blive selvstændig og afprøver derfor grænser både
overfor jer men også overfor sig selv.

I skal lære den svære kunst at balancere mellem at ville beskytte hende og
krydse fingre og lukke øjnene, mens I håber I har givet hende trygge kår nok
til at hun i sidste ende tager de rigtige beslutninger.

I kan hjælpe med til at introducere hende til de selv samme emner på en
roligere måde, ved evt. at opfordre hende til at gå til fester med
jævnaldrende, give hende "falske" kropspiercinger at smykke sig med og
generelt forklare hende at man ikke behøver at udleve alle ting man finder
fascinerende. Evt. fortælle om jeres egne trang til at bryde med
forældrenormen, da I var unge og fortælle hvorfor far er glad for i dag, han
ikke fik tatoveret den tremastede skonnert på maven og mor er glad for, hun
ikke gennemhullede sine ører 17 gange eller flyttede sammen med "spændende
voksne Ronny" på 22 da hun var 16

Endeligt kan man prøve at nå hende gennem hendes idoler, fortælle at Britney
Spears arbejder hårdt og værdsætter uddannelse, at Madonna ikke er kommet
sovende til sin berømmelse o.lign.

Det er ved at være den alder, hvor I for anden gang mister jeres nattesøvn,
nu vil det bare være for at høre hvornår hun vender hjem efter festerne....

Held og lykke med det hele, jeg står i samme situation om små 3 år.

Knus fra golden

Fra : mimi

Dato : 04-06-02 13:39

Undskyld men er i ikke lidt for hurtige til at dømme her? Fordi den veninde
ser ud som hun gør er det jo ikke sikkert hun drikker til dagligt eller
tager stoffer. Unge i den alder ekspermienterer med forskellige ting for at
finde ud af hvem de egentlig er. Jeg er selv en af dem som 17-18 årig havde
ring i tungen og i næsen (som en tyr) og har haft grønt hår, stramme kjoler
på i byen o.s.v. Jeg har til gengæld aldrig taget stoffer af den
grund,eller haft et alkoholproblem, men havde brug for at prøve mig selv
lidt. Idag er jeg ganske almindelig af udseende, har ingen ringe i kroppen
og har ikke noget stort alkoholforbrug,er gift og har barn , og glad for at
min mor ikke forbød mig disse ting, men istedet snakkede med mig om
tingene. Jeg er sikker på at jeg havde gjort disse ting alligevel, da det
var det jeg ville. Lad da være med at dømme folk på deres udseende eller
tøj. Man er ikke et dårligt menneske af at se anderledes ud. Jeg var også
ude for mange bemærkninger da jeg afprøvede disse ting, men hvad kan man
bruge det til, andet end jeg idag hader folk som bedømmer folk så hurtigt.
Så hvis jeg var jer ville jeg tale med jeres datter og høre noget mere om
denne veninde, og tage stilling sammen med istedet for uden jeres datter.
Ellers får i kun problemer ud af det.

MVH Mimi

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> wrote in

Fra : Käthe Mogensen

Dato : 03-06-02 19:58

"Käthe Mogensen" <abak@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen....

Ja, et eller andet sted luner det altså at få at vide, at man ikke er helt
dum i sine holdninger.

Men et eller andet sted, er det sku svært ikke at få sympati for denne pige,
selvom man gerne vil redde sin datter for evt. at falde i et eller andet
dårligt.
Man høre efterhånden så meget, og når man læser i aviserne at ungerne fra
10-11 år bliver presset til sex(eller lokket), og bagefter fortryder
bittert. Jeg ved at jeg kan stole på min datter.....indtil videre......
Men, hvad med den dag hun bliver overtalt til at drikke, og der er puttet
noget i, så hun ikke selv har mulighed for at sige fra.
Den dag kan evt. nemt komme, hvis hun bibeholder denne veninde, og går i
byen med hende. Hun ser op til hende, og det kan jeg forestille mig kan
blive brugt imod hende. Så er det jo med den holdning.....kom nu!!!!!!!!!,
det gør de andre jo:::::

Jeg er bange for hvad hun kan for min datter ind i, når hun feks. allerede
barbere sig i skridtet....og går i nedringet og næsten åben morgenkåbe.
Er det normalt, når man lige er blevet 13 i Maj??????

Disse spørgsmål vil jeg meget gerne have svar på.

I aften vil vi snakke med hende om at evt. nedtrappe forbindelsen til hende,
så det begrænses til skoletiden.
Og ja, jeg ved godt at det forbudte er spændende, men derfor kan man jo håbe
at der trænger lidt ind......

Knus fra Käthe.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-06-02 20:20

"Käthe Mogensen" <abak@post.tele.dk> wrote in message

> Ja, et eller andet sted luner det altså at få at vide, at man ikke er helt
> dum i sine holdninger.

hej käthe.....

jeg hopper lige ind fra sidelinien her med nogle tanker....

> Men et eller andet sted, er det sku svært ikke at få sympati for denne
pige,
> selvom man gerne vil redde sin datter for evt. at falde i et eller andet
> dårligt.

naturligvis er det svært..... men på mit virker det som om hun skriger efter
opmærksomhed.... og jeg tror helt ærligt ikke i opnår en fløjtende fis ved
at prøve at nedtrappe venskabet.... hvis det betyder bare en lille smule for
din datter vil hun finde en måde at komme til at se hende på alligevel....
bag jeres ryg....

> Man høre efterhånden så meget, og når man læser i aviserne at ungerne fra
> 10-11 år bliver presset til sex(eller lokket), og bagefter fortryder
> bittert.

ja man hører meget.... men man kan heller ikke lukke de unge inde i en
osteklokke og forvente de vokser op som hele individer......
hun er 13 år... meget snart en ung dame, som inden længe vil begynde at
rende sine egne veje...... men på mig lyder det en smule som om hun hos jer
stadig er en lille pige og sådan ser i helst det bliver.....

>Jeg ved at jeg kan stole på min datter.....indtil videre......

godt... bliv ved med det.... stol på din datter.... fortæl hende at du
stoler på hende..... vis hende det....

> Men, hvad med den dag hun bliver overtalt til at drikke, og der er puttet
> noget i, så hun ikke selv har mulighed for at sige fra.

den dag skal i være der og holde hende i hånden og støtte hende til hun er
frisk igen..... du ved jo utvivlsomt at det VIL ske... før eller siden.....
og uanset om du pakker hende ind nu og slipper hende løs om et par år.....

> [...]
> blive brugt imod hende. Så er det jo med den holdning.....kom nu!!!!!!!!!,

så er det jo op til dig at lære din datter at det er ok at sig fra...... at
det er mere sejt ikke at gøre den slags ting end det er at være
medløber.....

> Jeg er bange for hvad hun kan for min datter ind i, når hun feks. allerede
> barbere sig i skridtet....og går i nedringet og næsten åben morgenkåbe.
> Er det normalt, når man lige er blevet 13 i Maj??????

ja da... gu er det normalt for _nogle_ unge piger....
mit bud er at i ganske enkelt beder hende trække den morgenkåbe sammen om
sig...... og evt forklarer hende at i har nogle retningslinier i gerne ser
overholdt når hun opholder sig i jeres hjem......
omkring barberingen.... jeg under mig lidt over hvordan du kunne høre hende
barberer sig.......
og hvis hun har kraftig hårvækst kan jeg sagtens forstå det.... det er jo
moderne..... mange piger gør det.... hun er jo også påvirket af reklamer og
diverse.... og et eller andet sted har hun jo lært det..... det behøver jo
ikke udelukkende handle om at hun allerede dyrker sex....

> Disse spørgsmål vil jeg meget gerne have svar på.

og det fik du her....

> I aften vil vi snakke med hende om at evt. nedtrappe forbindelsen til
hende,
> så det begrænses til skoletiden.

hvilket IMO blot vil ende med at gøre hende endnu mere interessant og dermed
udfordrer jeres datter til at finde andre måder at være sammen med hende
på...

> Og ja, jeg ved godt at det forbudte er spændende, men derfor kan man jo
håbe
> at der trænger lidt ind......

jeg synes i stedet i skal snakke med jeres datter om hvad hun evt mener om
de ting pigen gør.... forklar hende stille og roligt at i mener det ikke
hører sig til når man kun er 13 år og håb hun forstår.... men lad for guds
skyld være med at forklare hende det med begrundelsen at hun stadig er et
barn..... det er det SIDSTE 13årige gider at høre.....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 03-06-02 22:24

Hej

On Mon, 3 Jun 2002 20:57:31 +0200, "Käthe Mogensen"
<abak@post.tele.dk> wrote:

>Men et eller andet sted, er det sku svært ikke at få sympati for denne pige,
>selvom man gerne vil redde sin datter for evt. at falde i et eller andet
>dårligt.

Da jeg var 12 flyttede vi til et ret belastet område, der var både
hash, LSD og spiritus, minne forældre havde 3 børn der blev teenager
der, de regler de brugte var:

   I skal ikke hænge rundt omkring kom hjem
   Ingen stoffer og alkohold
   Ro kl. 22 på hverdage
   Har i problemer så kom til os

Disse regler gjalt for både os og div. venner, det betød at mine
forældre stadig,(20 år efter), beskrives som "de bedste" der var døren
åben det viste alle så havde venner problemer så henvendte vi os til
mine forældre.

Samme regler har jeg indført her hjemmer (piger på 10 & 14) og den
store har haft et par piger med hjem som jeg diskuteret sex og
prevension med.

Jeg stoler på mine børn, men ved også godt at man kan falde i, og
nettop derfor skal de også vide at jeg altid vil være der og støtte op
om dem og evt. venner.

MVH

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : WebWoman

Dato : 04-06-02 00:07

> [...]

hende,
> så det begrænses til skoletiden.
> Og ja, jeg ved godt at det forbudte er spændende, men derfor kan man jo

Min datter har en veninde, hvis omgangskreds i stor udstrækning har været
rockere og wannabees og andre mere eller mindre kriminelle grupper af unge.
Ekskæresten har siddet i fængsel, men han er droppet og veninden forsøger nu
at skabe sig et nyt liv. Skal det lykkes for hende, har hun brug for venner
og veninder af den rigtige slags!

Det har din datters veninde også!

Jeg tror på, at min datter er en veninde af den rigtige slags! Og det er din
forhåbentlig også?

Jeg har opfordret min datter til at hjælpe sin veninde til at træffe og
fastholde de valg, der ikke skader hende og hendes liv. Måske du kunne
opfordre din fornuftige datter til at være den ufornuftige venindes sunde
ballast? Vis din datter, at det er HENDE, der er den fornuftige af de to. Og
stol så på, at hun magter at vælge det rigtige og at hun måske endda tillige
bliver den af de to, der bliver forbilledet.

Hvad hun vælger, afhænger i sidste ende af hende selv - og ikke af en
venindes evt. dårlige vaner og manerer! Jeres datters rute fremover
afstikkes blandt andet (men ikke kun) af den ballast I som forældre HAR
givet hende.

Frem for at forbyde din datter at se veninden, burde I hellere sikre jer, at
datteren tager veninden med hjem og ikke kun ser hende i skjul.

Mvh. Lisbeth

Fra : vagn torup

Dato : 04-06-02 09:26

"Käthe Mogensen" <abak@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Käthe
>
> Ja, et eller andet sted luner det altså at få at vide, at man ikke er helt
> dum i sine holdninger.

Du er langt fra dum, tværtimod!!!!!!

> Men et eller andet sted, er det sku svært ikke at få sympati for denne
pige,
> selvom man gerne vil redde sin datter for evt. at falde i et eller andet
> dårligt.

Selvfølgelig får man sympati for den pige, men uden at ville virke kold er
din egen datter jo det vigtigste.

> Jeg er bange for hvad hun kan for min datter ind i, når hun feks. allerede
> barbere sig i skridtet....og går i nedringet og næsten åben morgenkåbe.
> Er det normalt, når man lige er blevet 13 i Maj??????

Jeg tror desværre ikke, det er ualmindeligt at 13 årige barberer sig i
skridtet og er piercede. Jeg læste på text-tv for nogle dage siden, at
tatovørerne havde store problemer med piger ned til 12 år som havde en
seddel med fra deres mor, hvor der stod, at de godt måtte få en tatovering.
Det er ganske vist ikke tilladt at tatovere på børn under 18 år uanset hvad
forældrene ønsker, men der skal jo nok være nogle, der gør det alligevel.
> Disse spørgsmål vil jeg meget gerne have svar på.
>

>Jeg kan lige som dig (og andre) godt bekymre mig om forbud blot gør det
hele værre, omvendt må man som forælder stå fast af kærlighed til barnet. Du
ønsker kun hendes bedste og når du oprigtigt er bekymret, er det uærligt at
lyve for dig selv og lade stå til.
Jeg føler meget med dig og du skal vide at du i hvert fald har min fulde
støtte.

Knus Rikke

Fra : Anja

Dato : 04-06-02 14:53

> Hej igen....
>
> Ja, et eller andet sted luner det altså at få at vide, at man ikke er helt
> dum i sine holdninger.
Der findes som sådan heller ikke forkerte holdninger...dog er det meget
svært at have holdninger til en teenager for de har en tendens til at gå i
defensiven lige meget hvad.

> Men et eller andet sted, er det sku svært ikke at få sympati for denne
pige,
> selvom man gerne vil redde sin datter for evt. at falde i et eller andet
> dårligt.

Jeg tror du har ret - den pige trænger sikkert også til at der bliver taget
lidt hånd om hende. Faktisk tror jeg at du kan slå to fluer med et smæk ved
at gribe tingene lidt anderledes an. Ved at åbne dit hjem for pigen give
hende lidt af den base som hun ikke har og derved måske opnå at hun kan få
tillid til dig og din familie. Samtidig med det tror jeg også at du vil nå
din datter bedre for så er det jo ikke et oprør for hende. Det er vigtigt at
du bevarer den tillid som er mellem dig og din datter - for hvis hun
alligevel laver dumme ting er det bedre at hun har tilliden til at fortælle
dig det end at du ingenting ved. Det er også nemmere at tale med hende om de
ting hun laver hvis der er tillid og hun ikke føler sig fordømt (det gør en
teenager nemt).
> Man høre efterhånden så meget, og når man læser i aviserne at ungerne fra
> 10-11 år bliver presset til sex(eller lokket), og bagefter fortryder
> bittert.
Ja men det skal du ikke forholde dig til - det er jo oftes sentationener der
sælger bedst.
Jeg ved at jeg kan stole på min datter.....indtil videre...... Hold fast i
det og hold fast i tilliden.
> Men, hvad med den dag hun bliver overtalt til at drikke, og der er puttet
> noget i, så hun ikke selv har mulighed for at sige fra.
Det er bare rigtig svært det du har fast i men jeg ved at det man i dag
rådet til er at de unge ikke må lade deres drikkevarer stå uden opsyn.
> [...]
> blive brugt imod hende. Så er det jo med den holdning.....kom nu!!!!!!!!!,
Ja men det er der som mor det er vigtigt at i stedet for at forbyde hende at
se veninden du skal støtte, også hendes ego for jo mere hun stoler på
sigselv og dig desto nemmere har hun ved at sig fra overfor disse angreb.
> det gør de andre jo:::::
Du skal lære hende at det er okay at sige NEJ og forstå vigtigheden af at
kunne sige NEJ.

> Jeg er bange for hvad hun kan for min datter ind i, når hun feks. allerede
> barbere sig i skridtet....og går i nedringet og næsten åben morgenkåbe.
Jeg kan godt forstå din angst men der er kun en vej - tal med din datter lad
hende forstå at det er vigtigt at hun er sig selv og at hun ikke behøver at
efterligne veninden.
> Er det normalt, når man lige er blevet 13 i Maj??????
Ja for en pige som ikke har lært normerne

> [...]
hende,
> så det begrænses til skoletiden.
> Og ja, jeg ved godt at det forbudte er spændende, men derfor kan man jo
SNAK SNAK med hende det er det enste du kan gøre.
Hej fra
Anja.

Fra : Bess

Dato : 03-06-02 20:21

> [...]
>
> Jeg skriver, fordi vi ikke ved hvordan vi skal håndterer en "stort
> problem"......syntes vi. Måske er vi bare gammeldags, eller hvad????
[SNIP]

Man kan da godt forbyde sine børn at se visse venner, men jeg tror at det er
lige så vigtigt at give dem nogle retningslinjer omkring opførsel, moral og
adfærd. Jeres datter bliver hurtigt ældre og inden I ser jer om ser hun hvem
hun vil.

Nogle af mine børn har da også af og til haft "uheldige" bekendtskaber, men
der har vi talt meget med dem om det og fik dem se at indse kammeraternes
uheldige adfærd - og de er i dag voksne og velfungerende
---
En anden ting jeg falder over i jeres indlæg er den åbenhed I fortæller
historien med. Der er mange detaljerede oplysninger og det er ganske let at
finde ud af hvem I og denne veninde til jeres datter er.

mvh
Bess

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-06-02 20:22

"Käthe Mogensen" <abak@post.tele.dk> wrote in message news:3cfb83b1$0
> [...]
> godt, at det vil blive svært, for så er det jo mere spændende, når vi ikke

Puha, den er storslem!

Brug dog tid på denne stakkels pige, men på jeres
præmisser. Sæt jer ned, og fortæl hende, hvordan I
vil have det hos jer - og at det er hos jer, at den
fælles kontakt foregår.

Selv om hun er 13 år, og føler sig voksen,
så glem ikke, at hun inderst inde er et meget
lille barn, der har voldsomt brug for den omsorg,
hun øjensynligt ikke får hos sin mor.

Endelig synes jeg, at det måtte være på sin plads,
at I som forældre tager en snak med klasselæreren,
så han/hun er orienteret. Det kunne jo også være,
at der var andre ting i "skuffen", som I ikke kender
til - det lyder det nemlig for mig - og så kunne
jeres opringning være det, der gjorde, at læreren
måtte tage sig af pigen på en anden måde end før.

Med venlig hilsen
Bodil - lærer og mor til 5,
har nu overlevet tre teenagere!

Fra : Gitte

Dato : 05-06-02 20:01

> [...]
>sagde, at hendes mor drak, og hun ikke havde nogen som helst regler hjemme.
>Hun passer sig selv for det meste, og har ikke mad med i skole.

Her begynder jeg at undre mig lidt. Jeg forstår godt, at I er lidt
bekymrede over den "anderledes" opførsel hos veninden. Men når I får
den slags ting at vide, hvorfor har I så ikke gjort noget for at
hjælpe den stakkels pige, i stedet for at slå hånden af hende? At være
barn af alkoholikere er ikke lige det sjoveste i denne verden, skulle
jeg hilse at sige. Og man skammer sig i forvejen rigeligt over sin
situation, uden også at skulle kaldes dårligt selskab. Det er jo ikke
pigens skyld, at ingen har gidet tage var på hende!!!

Pigen arbejder også i en videobutik,
>hvor hun stiller videoer på plads og renser solarier. Der har hun gjort
>længe. Man kan jo hurtigt blive voksen, hvis ikke man har baglandet i
>orden.....

Ja, hvis et arbejde så bare var den eneste måde, det gav sig udslag...

>Pigen giver også udtryk for at have en meget stor interesse for drenge.

Er det unaturligt i den alder????

> [...]
>Svaret.: Nej det tror jeg ikke hun ville have noget imod, og det var nok
>også jer jeg ville få problemerne med!!!

Og hvad er problemet? Måske et lidt "flabet" svar, men et noget løst
grundlag at forbyde omgang på.

>Her lørdag morgenen kom hun ind i køkkenet med vores datters morgenkåbe på,
>åbent næsten helt ned til under kavalergangen......

Kiggede din mand måske for meget? Nej, nu skal jeg nok lade være med
at være spydig. Men prøv lige at tænk lidt, hvilke normer tror du
pigen ser til daglig? Nok ikke de samme, der er gældende i jeres
velordnede og velfungerende familie. Og hvad tror du egentlig pigen
ville foretrække, der var gældende for hende?

>Og også ved morgenbordet. Det skal også siges at hun er piercet i navlen og
>i øret. Der hvor man øregangen. Hun sad lige overfor vores mindste datter på
>7 år!!!!

Nu må jeg nok snart stå af. Vel er jeg enig i, at det er tidligt (og
også for tidligt) at være piercet sin 13-årig. Men at det skulle gøre
det værre, at en 7-årig ser det? Skulle hun have pillet sine
piercinger ud foran hende?

> [...]
>sig i skridtet!!!!!!!Hendes mor ved at hun gør det, og griber altså ikke

Jeg kan også fint se en masse "faresignaler" i denne "vane". Men igen,
så prøv lige at kigge lidt bag om tingene, og stil jer selv
spørgsmålet om hvorfor hun opfører sig som hun gør.

>Nu syntes vi så, at grænsen er nået. Her stopper vi...... Vi har nu forbudt
>vores datter at have for meget kontakt med hende.
>Hvis de skal ses, skal det helst kun være i skolen.

Så er problemerne jo også ude af syne!

> [...]
>godt, at det vil blive svært, for så er det jo mere spændende, når vi ikke

Det spørgsmål er IMO ganske simpelt. I får simpelt hen lettet jer fra
jeres komfortable tiilværelse, og gør noget for at hjælpe pigen ud af
den svære situation hun er i.

> [...]
>far er, og heller ikke hendes 2 store brødre ved hvem deres fædre er.
>Så et eller andet sted føler jeg med hende, men vi vil heller ikke have

Så vidt jeg kan høre, reagerer jeres datter da ret fornuftigt. Hun
"deltager" jo ikke i de ting, der er jer imod. Hun er derimod
nysgerrig tilskuer. Det er jo noget helt fremmed for hende, og
selvfølgelig er hun nysgerrig. Forbud vil sikkert gøre det endnu mere
spændende. Hvis I i stedet kunne hjælpe pigen, ville hun ikke blive
ved med at være dårligt selskab...

MVH
Gitte

Fra : Stine

Dato : 05-06-02 21:55

> [...]
> ihærdigt at fortælle hende at, så længe hun bor her, og er under 18 år, så

Hej Käthe

Siden jeg læste dit indlæg for et par dage siden, må jeg indrømme, at det
har ligget og summet rundt.

Alle de svar der er kommet er enten, at du naturligvis har helt ret - eller
prøv dog at hjælpe veninden...

Nu har jeg endnu nogen år inden min datter når teenagealderen, så det kan
jeg af gode grunde ikke tale med om, men jeg kan da huske hvordan det var at
være 13 år. Og jeg må indrømme, at med alt det man læser med at børn er
langt hurtigere i gang med alt muligt nu til dags, forbavser det mig, at
disse "problemer" først dukker op nu.

Din datter lyder som mig i samme alder :) Jeg havde også altid de forkerte
veninder (i følge min mor). Og vel fik jeg prøvet en masse, som mødre vel
helst ikke ser, at deres små piger laver, men det har du vel også selv?

Som 13 årig skulle *alting* prøves - lige netop i det ene år mellem 13 og
14. Jeg husker da tydeligt de første store drukture, småpetting med drengene
(ikke samleje!), barbering diverse steder - og naturligvis flere end de
obligatoriske 2 huller i ørerne.

Personligt mener jeg ikke, at hverken jeg eller mine veninder har taget
skade. Vi har alle klaret os fint sidenhen.

Dem, der har klaret sig mindre fint, var dem som måtte skjule alting for
deres forældre. Et par af dem endte med at stikke af hjemmefra,

Nu skal det ikke lyde som en trussel, at det skal gå sådan hos Jer, men
kunne I ikke i stedet prøve at sætte Jer i Jeres datters sted? Prøv at huske
tilbage på alle de enormt spændende ting der skulle prøves i den alder - I
har jo trods alt også overlevet det...

/Stine