Dækningsbidrag
Fra : Thïngmand

Dato : 03-06-02 13:24

Hvis jeg har en vare der koster 155 og jeg sælger den for 225 - hvordan
finder jeg så ud af hvad dækningsbidraget er i procent?

Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 03-06-02 18:59

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message
> Hvis jeg har en vare der koster 155 og jeg sælger den for 225 - hvordan
> finder jeg så ud af hvad dækningsbidraget er i procent?

I forhold til hvad ? Du er nok ikke interesseret i svaret 700 %.

/Jean

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-06-02 19:24

"Thïngmand" wrote:

> Hvis jeg har en vare der koster 155 og jeg sælger den for 225 - hvordan
> finder jeg så ud af hvad dækningsbidraget er i procent?

Du spørger vist i den forkerte gruppe.
Se linket indsat nederst for mere relevante grupper.

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Thïngmand

Dato : 04-06-02 08:01

> Du spørger vist i den forkerte gruppe.

Hvad vil du foreslå? Det her er det tætteste jeg kan finde på matamatik...

Fra : Ivar

Dato : 03-06-02 20:16

Thïngmand skrev:
> Hvis jeg har en vare der koster 155 og jeg sælger den for 225 - hvordan
> finder jeg så ud af hvad dækningsbidraget er i procent?

Dækningsbidraget er 70, procentsatsen udregnes fra salgsprisen.

Ivar

-- Hvis en vare er nedsat fra 300 kr til 200 kr, hvor meget sparer man så ved
-- ikke at købe den ?

Fra : Thïngmand

Dato : 04-06-02 08:00

> Dækningsbidraget er 70, procentsatsen udregnes fra salgsprisen.

Tak, men det var mere "formlen" jeg skulle bruge (tallene er bare
eksempler)...

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-06-02 10:38

> Tak, men det var mere "formlen" jeg skulle bruge (tallene er bare
> eksempler)...

(Salgspris minus købspris)/købspris * 100

, hvis det skal angives i %?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Thïngmand

Dato : 05-06-02 08:47

> (Salgspris minus købspris)/købspris * 100

Tak for det!

- men jeg får eksemplet til 45%, i modsætning til Ivars 70%...?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-06-02 09:06

Hans H.V. Hansen wrote:

> (Salgspris minus købspris)/købspris * 100
>
> , hvis det skal angives i %?

Det er desværre forkert

Dækningsbidraget er 70, som er forskellen.
Dækningsgrad er dækningsbidraget / salgspris * 100

Her med 70 / 255 = 27,45 %

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-06-02 11:58

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Det er desværre forkert

Uh ja, det har du vist i grunden ret i!

Ikke mindst pga. din 'underunderskrift' vil jeg bøje mig for din
autoritet på området! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Thïngmand

Dato : 05-06-02 17:24

> Det er desværre forkert

Det er nok også mig der roder lidt rundt i begreberne - det jeg
egentlig skal bruge, er avancen i procent og det er vel den procentdel
af salgsprisen, der udgør overskudet

> Dækningsgrad er dækningsbidraget / salgspris * 100

Er den formel jeg skal bruge - tak! (eksemplet ender så op med en
avance på 31%, så vidt jeg kan regne mig frem til...)

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 05-06-02 17:15

> Dækningsbidraget er 70, procentsatsen udregnes fra salgsprisen.

det er da bruttoavancen - ved beregning af dækningsbidrag skal man også tage
højde for øvrige variable omkostninger, deraf navnet - det som man har til
at dække de faste omkostninger.....

(ang. gruppe for driftsøkonomiske spørgsmål er det dk.videnskab.oekonomi, så
længe det ikke handler om sin egen privat økonomi......)

Fra : Thïngmand

Dato : 05-06-02 18:01

> (ang. gruppe for driftsøkonomiske spørgsmål er det dk.videnskab.oekonomi,

> længe det ikke handler om sin egen privat økonomi......)

Thx - jeg futter derover...

Fra : Thomas Kauders

Dato : 07-06-02 08:09

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message
> Hvis jeg har en vare der koster 155 og jeg sælger den for 225 - hvordan
> finder jeg så ud af hvad dækningsbidraget er i procent?

Dækningsbidrag angives ikke i procent. Dækningsbidrag er et regnskabsteknisk
term som betegner "Omsætning - variable omkostninger" Den viser altså hvor
stor overskuddet er til at dække de faste omkostninger. Det er derfor det
hedder dækningsbidrag... Variable omkostninger i den forbindelse er bl. a.
omkostninger til råvarer, osv, altså dem som er afhængige af omsætningens
størrelse. De faste omk. er bl.a. administrationsomk. lønomkostninger og
lign.

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 07-06-02 13:18

> Dækningsbidrag angives ikke i procent.

ikke rigtigt - dækningsbidrag i procent af omsætningen har endda sit eget
navn - "dækningsgrad".........

>Variable omkostninger i den forbindelse er bl. a.
> omkostninger til råvarer, osv, altså dem som er afhængige af omsætningens
> størrelse.

ikke afhængige af omsætningens størrelse, men af mængden af producerede /
solgte varer - omsætningens størrelse kan påvirkes af diverse
efterspørgselsændringer (hvis efterspørgslen stiger for en given mængde vil
prisen jo stige, men det påvirker ikke (direkte) de variable
omkostninger....)

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-06-02 14:14

Jonas Dan Petersen skrev:

> ikke rigtigt - dækningsbidrag i procent af omsætningen har endda sit eget
> navn - "dækningsgrad".........

Ergo: Dækningsbidrag måles ikke i procent, men i pengeenheder (fx kroner).
Dækningsgraden måles i procent (eller andet rent tal).

T.T.

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 07-06-02 17:28

> Ergo: Dækningsbidrag måles ikke i procent, men i pengeenheder (fx kroner).
> Dækningsgraden måles i procent (eller andet rent tal).

ok, det var nok lidt for meget ordkløveri..... men han skrev "Dækningsbidrag
angives ikke i procent", hvilket jeg jo netop mener at det tit gør - det
angives i procent af omsætningen (man burde vel kunne regne ud at det var
det som spørgeren var ude efter..... men ok - ordkløveri ;))