godt nyt på katteværnsfronten
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-06-02 07:39

Hørte lige i morgen-tv at dyreværns-foreningerne
arbejder på at få loven omkring katte ændret, ALLE katte
skal hvis de er fritløbende, øretatoveres og neutra-
liseres, alle der fodrer vildtlevende katte skal juridisk
gøres ansvarlige for de katte. Jubiiiii, lad os håbe at
de hurtigt får det igennem.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, other have cats

Fra : nitsen

Dato : 03-06-02 08:01

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> liseres, alle der fodrer vildtlevende katte skal juridisk
> gøres ansvarlige for de katte. Jubiiiii, lad os håbe at

Dejlig nyhed - Jens så det på Tekst-TV og straks blev jeg orienteret *sss* -
det er på tide der bliver gjort et eller andet for at ændre på kattens
status (men det har vi jo råbt på længe) - problemet kan blive at håndhæve
loven.

Mvh

Anita og Frode der atter er gået i coma sammen med en dyne

Fra : bic

Dato : 03-06-02 20:25

Hejsa NG
Skal vi være Vorherre over naturen?, det var bare en strøtanke,
kontrolsamfund!!
Dyreværnsforeningerne burde tænke lidt mere på de "vilde" katte, hjælp til
foder, og gratis neutralisering, i stedet for at få lovgivet herom.
Og sikke med meget gift, som skal lægges ud til rotter og mus, så muldvarpe,
fugle og andre naturdyr også forsvinder !!!!
Hvad med os der holder af de fritlevende dyr, og dermed får opbygget et
tillidsforhold til "vilde" katte, og nyder det???
vh Birte

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3cfb0efc$0$78759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kate

Dato : 03-06-02 21:01

"bic" <b.i.c@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> forsvinder !!!! Hvad med os der holder af de fritlevende dyr, og
> dermed får opbygget et tillidsforhold til "vilde" katte, og nyder

Hej Birte,

Sådan ser jeg nu ikke på det. Løsgående katte vil der nok aætid
være, i hvert fald forsvinder de ikke lige med det samme. Vi har vel
alle mødt holdningen at "katte slår alle vores småfugle ihjel" eller
"katte formerer sig uhæmmet og render rundt og er syge" eller "åh
hvor jeg hader katte, fordi de hyler og skriger om natten". Desværre
er det så ofte også de mennesker som ikke føler ansvar for
eventuelle katte de anskaffer sig. Mit personlige håb er at ved at
give nogle forpligtelser giver man forhåbentligt også katten en
status. Hunde er der jo regler om og det kan vi vel godt være enige
om er et gode, ikke?
Da jeg boede i ungdomsbolig i Albertslund blev der indført regler om
kattehold året inden jeg flyttede. Der var ikke tale om forbud, men
simple regler som nogle af os anså for naturlige, så vi blev ikke
ramt. På det tidspunkt var der bare så mange katte ingen rigtigt tog
sig af, og gårdmændene blev gevaldigt trætte af at finde kattelig i
buskene hver forår. Reglerne gik netop på vaccinationer og
fødselskontrol og man altså fik indført i sin lejekontrakt hvor
mange katte man havde. Da Johan allerede var kastreret skulle jeg
bare føre bevis for hans vaccinationer og Sofies vacc. og at hun fik
p-piller. Hvis jeg var blevet boende havde jeg kun skullet fremvise
en fornyet vaccinations attest på dem begge når Sofie var blevet
steriliseret. Jeg syntes det var et yderst godt tiltag, for dem som
ikke ville ofre pengene på deres katte fik valget enten at flytte
eller skille sig af med katten/e. I løbet af meget kort tid var der
faktisk ikke ret mange katte i området og dem der var, var flotte og
velholdte, altså fik de lige pludseligt en eller anden form for
status fordi man forpligtede sif ved at anskaffe en kat.
Jeg er helt med på nogle regler, ikke forbud af grov karakter, men
rimelige regler som er til at leve med.

Kate

Fra : bic

Dato : 03-06-02 23:17

Hej Kate
Vi er da ikke uenige, om vores kattes liv, men mine tanker fløj bare
derudad,
og de mange penge som dyreværnsforeningerne skal bruge på møder og lignende,
ville da kunne hjælpe mange misser, ved et tilretteligt program. Vi er mange
her i området,
og det er der over hele Danmark, der fodrer og kører til dyrlægen med
hjemløse katte.
Vi bor i et sommerhusområde, og det ophidser mig ustyrligt, når mennesker
svigter.
Den ordning du har oplevet i Albertslund, er super, men det var jo også et
mindre område!!
vh Birte

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-06-02 21:08

Hej Birte
hjemløse katte hører ikke hjemme i den danske natur, hvis du med
"tillidsforhold" mener at tage hånd om kattene,
få dem neutraliserede og til dyrlægen når de er syge, så
kan jeg kun sige at du er desværre en af de få, hvis du
derimod mener at du godt kan lide at se kattene men ikke
rører en finger for at undgå alle de stakkels katte der
lever et hårdt liv og alt for mange gange en barsk død,
tjaa......... lille Tortie som jeg har her med 6 killinger,
hun kunne have nået 2 kuld mere i denne sæson og
hendes 5 døtre kunne have nået et kuld hver. Jeg har
set hunkatte på 4-5 år der var slidt op af killinge-fødsler. Der er IKKE
tale om at katte ikke må løbe ude, men at folk skal tage ansvar for de dyr
de anskaffer sig, er det et
problem for dig ??

Fra : bic

Dato : 03-06-02 23:44

Hej Marianne
Godt ord igen, og din oplevelse, som jeg med stor interesse har fulgt, med
Tortie,
og senere hendes børn, den kender jeg alt for godt. og det er en stor
ophidselse hvergang.
Vi har et muret ulåst udhus med varme, og kattelem, der kan folk finde på at
sætte 8-9 ugers
killinger ind, for de kan bestemt ikke selv få lemmen op, men de ved også at

tager jeg hånd om dem.
Jeg har ikke tal på hvor mange killinger, som er blevet afsat til gode
missehjem,
eller aflivet hos dyrlægen. Vi bor i et sommerhusområde, og der kommer mange
efterladte katte til mig, både fra sommerhusene og fastboende, og
killingerne bliver hurtig tamme,
og tillidsfulde, men missemoren bliver aflivet, hvis dyrlægen ikke har en
anden ide.
Lovgivning omkring det, tror jeg ikke på, desværre, der vil blive mange
flere sat ud i den kolde sne.
Et godt vel tilrettelagt program til os frivillige, fra
dyreværnsforeningerne, ville
være et godt tiltag, og dyrlægerne kunne vurdere staklerne.
Og Marianne, jeg har set meget ang. katte, det gør lige ondt hvergang, og
prøver
at hjælpe, men derfor kan vi da godt se sagen fra flere sider!!!

meddelelse news:3cfbccc4$0$47832$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 04-06-02 07:13

Hej Birte
Yeps, godt ord igen. Nej lovgivning er aldrig det ideelle
men det er trods alt bedre end ingen ting, og alene det
at der bliver en lov, vil signalere at katten altså også
har en status i vores samfund og det er virkelig tiltrængt.
I mange år har div. organisationer gjort et kæmpe
arbejde for at få folk til at tage deres ansvar alvorligt,
uden det store held, så for mig at se kan det ikke blive
værre. jeg kan tilslutte mig Camillas udtalelse om et
dyreværns-politi lige som RSPCA i England, hvilket
forøvrigt er noget som "dyre-sheriffen" på
http://home.worldonline.dk/nini/adr/ arbejder hårdt
på med bl.a. underskrift-indsamling.
Hvad angår at se sagen fra flere sider, hmm der må
jeg nok melde pas, uanset hvor meget jeg prøver kan
jeg kun se det fra kattens side.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-06-02 21:32

"bic" <b.i.c@tdcadsl.dk> skrev...
> Skal vi være Vorherre over naturen?, det var bare en strøtanke,
> kontrolsamfund!!

Groft sagt - JA - for det så'gu vores egen skyld, at "naturen" er i
vanskeligheder!!

> Dyreværnsforeningerne burde tænke lidt mere på de "vilde" katte, hjælp til
> foder, og gratis neutralisering, i stedet for at få lovgivet herom.

For det første eksisterer "vilde katte" ikke som sådan - det er vores skyld,
at der overhovedet findes katte uden hjem (det, der populært kaldes "vilde
katte" er reelt hjemløse katte, som i løbet af ganske kort tid - en
generation eller to - under kummerlige vilkår får et ofte forskruet forhold
til mennesker, da de oftest oplever at mennesker vil dem ondt...). Men
altså, hvis folk bare gad først og fremmest at tage ansvar for de katte, som
er tilknyttet deres husstand ved at sørge for dyrlægebehandlinger,
neutralisering mv., så ville vi ikke have et så stort problem med disse
"vilde katte".
Og så langt kan folk åbenbart ikke tænke selv - på trods af nogle ganske
aktive dyreværnsforeninger, der bestemt gør deres til at oplyse om, at
killinger skal være 12 uger når den flytter hjemmefra (se fx den blå avis -
der står det i hver eneste gang), neutralisering osv., og
dyreværnsforeningerne har faktisk neutraliseringsprogrammer, ligesom langt
de fleste dyrlæger neutraliserer til en billig penge, hvis der er tale om
tilløbende katte. Så lovgivning må altså være på sin plads - selvom det nok
vil være ret svært at håndhæve den Faktisk er jeg nok mest tilhænger
af, at man indførte et organ i stil med RSPCA i England, som driver
internater og har opsøgende arbejde med rådgivning til dyreejere mv., samt
fungerer som "dyrepoliti" med ret til at tvangsfjerne dyr og retsforfølge
ejerne, som får ret store bøder i forhold til de sædvanlige bløde danske
straffe...

> Og sikke med meget gift, som skal lægges ud til rotter og mus, så
muldvarpe,
> fugle og andre naturdyr også forsvinder !!!!

Det er en helt anden snak, som jeg nok ikke vil blande mig for meget i - ved
bare, at de giftudlægninger man benytter hos Miljøkontrollen ihvertfald ikke
slår mulvarpe og fugle mv. ihjel... Privat udlagt rotte- og musegift slår
såmænd nok også flere katte end fx fugle ihjel, for kattene æder jo
rotterne/musene med gift og det hele, med en knapt så behagelig død til
følge...

> Hvad med os der holder af de fritlevende dyr, og dermed får opbygget et
> tillidsforhold til "vilde" katte, og nyder det???

Jeg synes da det er fint, at du har et godt forhold til de hjemløse katte -
det kan du såmænd nok have resten af dit liv - lovgivning eller ej, for der
sker næppe noget på den front sådan lige med det første... Men tænk lige på,
at du er 1 person, der har et tillidsforhold til en håndfuld katte i
gennemsnit (gæt..) - i resten af Danmark lever tusindvis af stakkels misser,
hvoraf mange faktisk "hører til" et sted, hvor der bare ikke bliver taget
sig af dem, for "det er jo bare katte... sådan nogle kommer i hobetal - og
hvis en dør, ja, så kommer der såmænd bare en ny" - og det er lige netop den
indstilling, der gerne skulle kunne ændres!
Jeg er måske naiv, men jeg håber virkelig at en lovgivning på området måske
kan få folk til at tænke sig bare en *lille smule* om INDEN de farer ud og
anskaffer sig den første og bedste mis, for den 7-årige gerne vil have en
lille uldtot at nusse med - og at en lovgivning medfører, at man kan anmode
de rette myndigheder om at skride ind, hvis man kan se, at husstandens katte
ikke bliver taget sig af i den udstrækning, som - den forhåbentlig
kommende - lov foreskriver.

Mvh. Camilla

Fra : bic

Dato : 04-06-02 00:00

Hej Camilla
Vi er slet ikke uenige, men det er altid sundt at vende skråen, og jeg vil
stadig
kunne ønske at dyreværnsforeningerne, ville støtte os frivillige hjemløse
katte mennesker,
som gør alt hvad vi kan for at lette livet for kattene, dyrlægeregningerne
er store.
Vi er mange over hele Danmark, som gør hvad vi kan, og det er ikke en
håndfuld,
men 4 håndfulde ind imellem, jeg har at gøre godt med, men vores dyrelæge er
utrolig støttende.
vh Birte

Fra : bic

Dato : 04-06-02 07:58

Hej Camilla

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 04-06-02 08:12

Hej Birte
Har du været i kontakt med KV eller Inge's kattehjem,
jeg ved at begge steder laver aftaler med foderværter,
og KV har et genudsætnings-program hvor de betaler
til neutralisation af hjemløse/vildkatte

Fra : bic

Dato : 04-06-02 08:34

Hej Marianne
Jeg har hørt om foderværter, men har ikke fundet kontakt. Ang. KV og
neutralisering, koster det mig kr 500,- pr kat, så mange gange er det
pengepungen, der bestemmer sig for en aflivning, som er gratis hos dyrlægen,
og det gør meget ondt at tage den beslutning, da der er mange dejlige katte
i mellem. Inges Kattehjem, er utrolige at snakke med, men de er bare for
langt væk med den offentlige transport, og halvvilde katte i
transportkasser. Har du oplevet en halvvild kat lukket inde i en kasse, det
er simpelthen en barsk ting, og så køre 120 km i flere timer, puha, så
hellere sørge for de får mad herhjemme.
Jeg tror stadigvæk på, at hvis bla. KV ville sætte ind, hvor der er
frivilige foderværter, da skulle det være gratis at få neutraliseret de
raske katte, aflivningen er dyrlægerne flinke til at gøre på KV's regning

meddelelse news:3cfc6864$0$74223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...