Geografiske definitioner
Fra : Rolf R. Le

Dato : 03-06-02 03:02

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man definerer en halvø?, og hvor
mange halvøer går der på en hel ø? Findes der yderlig udtryk for neddelinger
af halvøer, f.eks. kvart-øer? Hvis man har en ø hvor til der er etableret en
dæmning, hvorledes kategoriseres den? Gøres det udfra sammenhængen mellem
den samlede kystlinje og bredden på dæmningen? Dvs. hvis man havde en ø med
en meter kyststrækning og en 0,1 m dæmning., ville der så være tale om en
nitiendedeleø?

mvh Rolf R. Le

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-06-02 07:05

"Rolf R. Le" <moeggreb@hastehest.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
med
> en meter kyststrækning og en 0,1 m dæmning., ville der så være tale om en
<klip>
Peninsula (latin: pene=halv, næsten - insula=ø)
(tysk Halbinsel, spansk penisola)
Halvø, landområde med vand på de 3 sider.
En lang smal halvø kaldes en odde.
En mindre kileformet halvø kaldes et næs.
Et eksempel på en dansk halvø er Reersø.
P.g.a. havniveauændring er denne ø blevet
landfast med Sjælland. Hvis mennesket bygger
en dæmning, som f.eks. til Rømø, bliver øen
ikke til en halvø af den grund.
> Findes der yderlig udtryk for neddelinger
> af halvøer, f.eks. kvart-øer?
Der er du efter min opfattelse lidt "langt ude".

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140
--
Hvad skal vi med velkonstruerede veje, når vi alligevel kun færdes i den ene
eller den anden grøft?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-06-02 08:28

> spansk: penisola
Rettelse:
Det må være forkert. På spansk bruges
den latinske betegnelse: peninsula.
Penisola lyder som italiensk.

Med venlig hilsen og undskyld
Herluf Holdt, DK-3140
--
Ordveksling mellem et par englebørn på en sky: Hvorfor uddøde mennesket? -
Fordi de gensplejsede afgrøderne. Hvorfor gensplejsede de afgrøderne? -

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 03-06-02 08:54

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Rettelse:
> Det må være forkert. På spansk bruges
> den latinske betegnelse: peninsula.

Península, hvis det skal være helt rigtigt.

> Penisola lyder som italiensk.

Det er det også.

T.T.