Hvor meget skal / bør en hest have at gå p~
Fra : Britta Larsen

Dato : 02-06-02 18:08

Hej NG.

Jeg sidder her og stusser lidt over et syn jeg så, at 2 heste gik rudt på en
lille jord fold, og så er mit spørgsmål...

Hvor meget skal 1 hest have at gå på?

Det var enda mindre en min store græs plæne, så sad og fik nogle dumme
ide'r, om at min hest bare kunne komme ned og gå på min plæne i stedet for
*he*, men selv følgelig med fodder ved siden af.

Og går da også ud fra at de to heste er inde om natten og få fodder o.l.
Må man egentlig have hest i en almindeligt hus hvis man laver efter hesten
behov?

Her er nogle spørgsmål til eftertanke

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 02-06-02 20:31

Hej

Der er skal helst være ca. 1/2 -1 tønde pr .hest så man har græs til
sommeren, dog er mere at fortrække så man kan lave flere folde for at skifte
mellem dem.. Du kan da godt have heste i din have, men du skal nok regne med
at du nok ikke så en særlig flot have ud af det.

Du må gerne have en hest ved et alm. hus/villa, dog skal naboer og kommune
tillade det, hvis det er i byzone. Og det må ikke være til gene. hvis der er
em grundejerforening så kan de også have regler.
Det er også bedst at have 2, så der er selskab, og det er nok ikke alle i et
villa kvarter der er interesseret i det.

Der var ihvertfald der hvor jeg boet før, en handicappet pige der havde en
nordbakker hun var meget glad for. Men det var i et villa kvarter, og vi
havde en grundejerforening med en meget emsig formand. Det endte med at hun
desværre måtte finde et andet sted til den.

Hilsen

Jimmie Andersen

Fra : Britta Larsen

Dato : 02-06-02 21:42

"Jimmie Andersen" <Hawk@teknik.dk> skrev:

>Du kan da godt have heste i din have, men du skal nok regne med
> at du nok ikke så en særlig flot have ud af det.

Det er en plæne der bare er der, vi har to, der er adskildt med lidt træer
og buske....og hvor vore urtehave også ligger....

> [...]
et
> villa kvarter der er interesseret i det.

Kender sdu sådan et sted mit ude på landet med 5-6 huse omkring og nogle
gårde nærtligende ;)

> [...]
hun
> desværre måtte finde et andet sted til den.

Det er da synd for hende pigen, men kunne aldrig finde på at have en hest i
et villakvater, med mindre man havde en mega stor grund... *he*

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : *LJ*

Dato : 03-06-02 16:14

Reglerne hos Landskontoret for heste siger 2500kvm pr hest, om det er en hel
sommer er jeg ikke helt klar over.

Mange tager heste hjem i have og lader dem overtage "Græsslåningen" og mange
steder er det tilladt - kommer an på hvor i landet man bor osv.

Gitte*LJ*

Fra : Britta Larsen

Dato : 03-06-02 10:01

Hvad er det lige 1 tønde land det svare til i m²?

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Marlene

Dato : 03-06-02 10:58

Britta Larsen <britta@trab.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfb3031$0$47953$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad er det lige 1 tønde land det svare til i m²?
>
> M.v.h.
>
> Britta Larsen

Ca. 5500.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 05-06-02 06:00

Jeg har den erfaring at der skal 1 tdr. land græsfold pr. hest til at holde
den med foder hele sommeren. Der er jo også folk som lukker deres heste ud
hver dag på en såkaldt motionsfold hvor der så oftest kun vil være jord og
så fodrer dem ved siden af med korn, vitaminer, halm osv. Dog skal folden jo
være så stor at hestene kan tage sig en god galop uden at der er fare for at
de skrider gennem hegnet når de skal stoppe op.

hilsen

Anet

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-06-02 07:39

Britta Larsen wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg sidder her og stusser lidt over et syn jeg så, at 2 heste gik rudt på en
> lille jord fold, og så er mit spørgsmål...
>
> Hvor meget skal 1 hest have at gå på?

Vi har pt. 6 heste gående på en græsfold der er ca. 1,5 tdl.

Det er islændere, så de skal ikke have så meget græs. Faktisk bliver de
fede, hvis de går på græs hele tiden.

Så derfor giver vi dem "stribegræs", dvs. afhegner en del af folden med
midlertidigt hegn, og giver dem lidt ad gangen.

Derudover tager vi dem på jordfold om natten. Senere på sommeren skal
kun de overvægtige heste på jordfold om natten.

Jeg ved ikke om folden holder sommeren ud, men indtil videre tyder det
meget godt.

-dennis

Fra : Tina

Dato : 15-06-02 08:00

Det kan lyde meget besnærende at have heste hjemme i parcelhushaven, men i
praksis er det næsten umuligt og en dårlig løsning.

Der er ikke plads nok til, at 2 heste i en have kan få stillet deres behov
for fri bevægelse. De vil ikke have adgang til græsning, da haven altid vil
være bar jord, når der går 2 heste året rundt. Om vinteren vil haven være en
stor mudderpøl på 1/2 meters dybde da hestene træder jorden op. De bør have
en større vinterfold, så de kan gå på nogenlunde tør jord.

Samtidig er det lovpligtigt, at der er læskur om vinteren, og det kan være
svært at få tilladelse til at opføre i et villakvarter, og samtidig vil
endnu mere af havens plads blive brugt. Man skal også bruge plads til
opbevaring af foder, og det er ikke tilladt at have mødding i et
parcelhuskvarter - så alt i alt en dårlig løsning.

Men kan man få fat i et landhus med et 1-2 tdl. og et skur, garage eller
lignende som kan bruges til stald eller læskur om vinteren, så kan det lade
sig gøre, man skal bare ikke være alt for sikker på at have sommergræs med
sådan et lille areal, og heste ELSKER at komme på græs - så jeg vil
personligt mene, at det er deres "borgerret" at græsse om sommeren.