prøver igen: Jeg skal have ny computer
Fra : SH

Dato : 02-06-02 15:13

Hej med jer...

Nu er det tid til at jeg skal have udskiftet min computer, men hvad skal jeg
købe??

Jeg har tænkt mig at samle den selv og bestille enkeltdelene på nettet.

Jeg skal bruge den hovedsageligt til almindelig 'kontorbrug'; dvs MS office
osv, internet og så et enkelt spil eller to, så et ordentlig grafikkort og
lydkort skal der også i den.

Hvilke dele skal jeg vælge??

Mvh
Simon Petersen

Fra : Lars N

Dato : 02-06-02 15:27

"SH" <cfp12301@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
office
> osv, internet og så et enkelt spil eller to, så et ordentlig grafikkort og

Hvad skal vi hjælpe dig med??
Skal vi lave en liste om hvad _vi_ synes du skal putte i din pc??

Ville det ikke både hjælpe os, og dig selv hvis du kommer med et forslag? Du
finder 3 grafikkort og så kan du spørge os.
Vi aner jo ikke hvor mange penge du vil bruge på det, hvor meget må det
larme? Osv.

Bare min mening
Lars

Fra : Martin K

Dato : 02-06-02 18:01

Lars N wrote:
> [...]
> forslag? Du finder 3 grafikkort og så kan du spørge os.
> Vi aner jo ikke hvor mange penge du vil bruge på det, hvor meget må

Det er en 'totaliordenmening', den har jeg nemlig også

Nogle forslag ville da være rare, så har man da noget at arbejde med... Men
kan jo heller ikke ligefrem læse ud af SH's indlæg om han er til AMD eller
Intel. Jeg er klart AMD-freak med et stor A - mere af politiske årsager frem
for tekniske...

Man ved jo heller ikke noget om hvilken ram-type der skal i... altså: Bix en
liste sammen af hardware i din prisklasse, og vi vil da med glæde kommentere
dine valg...

God fornøjelse med det...

--
Martin K

Fra : SH

Dato : 02-06-02 19:19

Så prøver jeg med den her:
Pentium 4 Northwood 1,6GHz In-a-Box Socket 478 / 512KB / FSB 400MHz 1.448
kr.

2 * Kingston 256MB ValueRAM 184pins / 16bit / 40ns / 1. Parts 986 kr.

Intel motherboard Billings D845BGSE ATX Socket 478 / i845D / 5PCI-1CNR-1AGP
/ IDE100 1.207 kr.

Tornado GeForce4 Ti 4400 TV-Out AGP / 128MB DDR / 1920x1200 / GeForce4 Ti
4400 2.475 kr.

Sony 3½" / 1,44MB 97 kr.

Barracuda IV 80GB Fluid 2MB / 9,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.089 kr.

PlexWriter PX-W4012TA Internal Bulk 40X/40X/12X / 4MB / IDE 1.142 kr.

HQ45 Pro-P4 Midi Tower ATX (Blue) Ext/Int: 2X3½"+3x5¼"/1x3½" / PSU: 300W 580
kr.

SoundBlaster Audigy Player Bulk PCI / IEEE1394 Firewire 649 kr.

EtherExpress Pro/100+ Bulk 10/100Mbit / TP / PCI 473 kr.

Hvad er forskellen på SB Audigy Player og SB Audigy 5.1?? Hvilket skal jeg
vælge??

Mvh

Simon

Fra : Spinner

Dato : 02-06-02 21:48

>Simon skrev:
> Tornado GeForce4 Ti 4400 TV-Out AGP / 128MB DDR / 1920x1200 / GeForce4 Ti
> 4400 2.475 kr.

Damm, er det ikke lige lidt i overkanten!!

Spinner

Fra : Lars N

Dato : 02-06-02 23:40

"Spinner" <Spinner@tdcadsl.dk> wrote in message
Ti

> Damm, er det ikke lige lidt i overkanten!!

Hvad mener du her??

> Spinner

Lars

Fra : Martin K

Dato : 03-06-02 08:52

SH wrote:
> Så prøver jeg med den her:
Fino... Men nu er jeg jo som sagt AMD-freak, så bundkort og processor
vil/kan jeg ikke kommentere.

> 2 * Kingston 256MB ValueRAM 184pins / 16bit / 40ns / 1. Parts 986 kr.
Hvorfor vil du have 2 * 256 i stedet for 1* 512? Det er måske lidt dyrere,
men du sparer også på RAM-soklerne på mobo - jeg ved ikke hvor mange sokler
der er på Intel-moboet.

> Tornado GeForce4 Ti 4400 TV-Out AGP / 128MB DDR / 1920x1200 /
> GeForce4 Ti 4400 2.475 kr.
Fint valg...

> Sony 3½" / 1,44MB 97 kr.
Har selv sådan en fætter, fås ikke bedre til prisen. Det skal jo ikke bruges
til noget, kun når man skal installere sit OS.

> Barracuda IV 80GB Fluid 2MB / 9,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years
> 1.089 kr.
Har selv denne HD bare i 60 Gb versionen, og jeg må sige at jeg er vild med
den. Den larmer *slet* ikke. Jeg har i hvert fald aldrig hørt min - den
bliver overdøvet af min CPU-køler. Desuden har jeg læst at den ikke bliver
så varm som Maxtors diske... Godt valg!

> PlexWriter PX-W4012TA Internal Bulk 40X/40X/12X / 4MB / IDE 1.142 kr.
Kender een der har denne brænder, og den er perfekt. Godt valg igen!

> HQ45 Pro-P4 Midi Tower ATX (Blue) Ext/Int: 2X3½"+3x5¼"/1x3½" / PSU: 300W
580
> kr.
Har selv dette kabinet, og jeg synes det kombinerer godt design, en
fornuftig pris og en knaldhamrende stabil strømforsyning. Men du skal nok
sætte nogle kabinetblæsere i, da det godt kan blive lidt varmt....

> SoundBlaster Audigy Player Bulk PCI / IEEE1394 Firewire 649 kr.
Kender ikke Audigy, da jeg selv bruger onboard-kortet på mit A7A266-E
mobo...

> EtherExpress Pro/100+ Bulk 10/100Mbit / TP / PCI 473 kr.
Sikkert fint nok....

--
Martin K

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 03-06-02 10:34

Martin K wrote:

> Har selv sådan en fætter, fås ikke bedre til prisen. Det skal jo ikke bruges
> til noget, kun når man skal installere sit OS.

Hvad??
Er det ikke gået op for dig at man kan boote fra CD?
Drop diskette drevet, det har man ikke noget at bruge til.

Jeg ville vælge et 3Com, men det er jo et spørgsmål om penge.

--
/kenne
C makes it easy to shoot yourself in the foot.

Fra : Martin K

Dato : 03-06-02 11:17

Kenneth Kristensen wrote:
> Hvad??
> Er det ikke gået op for dig at man kan boote fra CD?
> Drop diskette drevet, det har man ikke noget at bruge til.

Øhhh... jo! Men hvordan vil du ellers køre fdisk, partition magic mv. når
man skal installere sit OS?!? Brænde det ned på en C D og boote fra den?

--
Martin K

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 03-06-02 16:20

Martin K wrote:

> Øhhh... jo! Men hvordan vil du ellers køre fdisk, partition magic mv. når
> man skal installere sit OS?!? Brænde det ned på en C D og boote fra den?

Når man installerer Linux gøres dette under installationen.
Findes der ikke en tilsvarende funktion i winDOS?

Fra : Kenned

Dato : 03-06-02 16:26

> Øhhh... jo! Men hvordan vil du ellers køre fdisk, partition magic mv. når
> man skal installere sit OS?!? Brænde det ned på en C D og boote fra den?

Jeg bruger min gamle Win98 cd. Den klarer sgu alt det pis. Diskette er
fandme gammeldags og kan slet ikke bruges. De eneste gange jeg nogensinde
har brugt min diskdrev, er når Cheepoman udgiver en ny bios til min
bundkort.

Fra : Martin K

Dato : 04-06-02 08:12

Kenned wrote:
> De eneste gange jeg
> nogensinde har brugt min diskdrev, er når Cheepoman udgiver en ny
> bios til min bundkort.

Jamen så skal du jo også bruge et diskettedrev

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 03-06-02 10:50

"SH" <cfp12301@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Intel motherboard Billings D845BGSE ATX Socket 478 / i845D /
5PCI-1CNR-1AGP
> / IDE100 1.207 kr.

Jeg ville nok vælge et andet board.
Enten Asus, Abit, Gigabyte eller Soyo.
Du kan læse en test af 19 i845 mobos her:
http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q1/020318/index.html

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : M.Kay

Dato : 03-06-02 14:34

I know it's awful, but SH wrote to everybody in dk.edb.hardware saying:

> Så prøver jeg med den her:
> Pentium 4 Northwood 1,6GHz In-a-Box Socket 478 / 512KB / FSB 400MHz
> 1.448 kr.

Mange har fået fantastiske resultater ud af at overclocke denne processer.
Køb DDR-ram og følg trop.

> 2 * Kingston 256MB ValueRAM 184pins / 16bit / 40ns / 1. Parts 986 kr.

Dette er RD-ram ikke sandt? Jeg vil anbefale dig DDR-ram 2700.

> Intel motherboard Billings D845BGSE ATX Socket 478 / i845D /
> 5PCI-1CNR-1AGP / IDE100 1.207 kr.

Dette motherboard er til DDR-ram, right? Jeg vil foreslå dig et ASUS af 533
slagsen.

> [...]
>
> EtherExpress Pro/100+ Bulk 10/100Mbit / TP / PCI 473 kr.
>
> Hvad er forskellen på SB Audigy Player og SB Audigy 5.1?? Hvilket skal

Køb en ekstra kabinetblæser af mærket pabst, for at sikre dig en temperatur
i dit kab. der fordrer stabilitet.

--
So - just read teh obituaries as the first thing in teh morning and if
you're not in them, make breakfast...

MEow - MegaFroupie

Fra : DUdsen

Dato : 03-06-02 15:46

SH wrote:

> EtherExpress Pro/100+ Bulk 10/100Mbit / TP / PCI 473 kr.

Pris/ydelse kan det imho ikke betale sig at bruge så meget på et
netkort d-link har nogle fortrinelige til det halve

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Casper H.

Dato : 03-06-02 18:38

> Pentium 4 Northwood 1,6GHz In-a-Box Socket 478 / 512KB / FSB 400MHz 1.448
> kr.

Enestående valg, hvis du vil overclocke, men eller ville jeg foretrække AMD.

> 2 * Kingston 256MB ValueRAM 184pins / 16bit / 40ns / 1. Parts 986 kr.

Heads up! Dette er RD-RAM, det passer ikke i bundkortet og er desuden en
teknologi, der højst sandsynligt er på vej ud på et sidespor. Desuden er
Kingston ikke et specielt godt mærke, selvom det bruges af
OEM-producenterne. Jeg ville købe PC2700 DDR ram direkte fra Crucial 2 x
256mb for 1775.- eller prøve lykken med Performance...

> Intel motherboard Billings D845BGSE ATX Socket 478 / i845D /
5PCI-1CNR-1AGP
> / IDE100 1.207 kr.

Hvis du skal overclocke vil Abit BD7 være et glimrende valg, hvis ikke vil
jeg anbefale AMD.

> Tornado GeForce4 Ti 4400 TV-Out AGP / 128MB DDR / 1920x1200 / GeForce4 Ti
> 4400 2.475 kr.

Hvis du bare skal bruge den til "et enkelt spil eller to", er det måske
mange penge at kaste efter et grafikkort. Køb et GF3 ti 200 eller et GF4 ti
4200, der snart kommer til ca. 1700.-

> Sony 3½" / 1,44MB 97 kr.

Klart! jeg kan dårligt tælle hvor mange gange jeg er blevet reddet af mit
floppydrev, når noget er gået galt...

> Barracuda IV 80GB Fluid 2MB / 9,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.089 kr.

Alternativt DiamondMax Plus D740X 80GB Fluid, den har lidt bedre
performance.

> PlexWriter PX-W4012TA Internal Bulk 40X/40X/12X / 4MB / IDE 1.142 kr.

Ville klart købe Liteon-2410 Retail til 625.- der er alligevel ikke ret
mange skiver der anbefaler brænding over x16 desuden er den betydeligt
mindre larmende end Plextor'en.

> HQ45 Pro-P4 Midi Tower ATX (Blue) Ext/Int: 2X3½"+3x5¼"/1x3½" / PSU: 300W
580
> kr.

Smag & behag, foretrækker ThermalTake eller Chieftec.

> SoundBlaster Audigy Player Bulk PCI / IEEE1394 Firewire 649 kr.

Yup!!

> EtherExpress Pro/100+ Bulk 10/100Mbit / TP / PCI 473 kr.

Et super netkort, men medmindre den skal køre som webserver, kan du
ligesåvel smide et D-Link kort i og spare nogle kr.

MVH

Casper H.

Fra : SH

Dato : 03-06-02 19:08

"Casper H." <chb@aub.dk> wrote in message

> [...]
> OEM-producenterne. Jeg ville købe PC2700 DDR ram direkte fra Crucial 2 x
> 256mb for 1775.- eller prøve lykken med Performance...

Jeg har snakket med forhandleren om bundkortet. Han siger, at det ER RD-RAM
der passer i det bundkort... Jeg har også set på nettet, at det kan køre med
RD-RAM....

Jeg har yderligere hørt, at hastigheden på RD-RAM gør, at det er den type
RAM jeg skal vælge.

Mvh
Simon

Fra : Casper H.

Dato : 03-06-02 19:54

> [...]
> RD-RAM....
>
> Jeg har yderligere hørt, at hastigheden på RD-RAM gør, at det er den type

Jeg ville nok overveje forhandlerens kompetence, hvis han ikke engang kan
rådgive om RAM-typer...Hvis vi er enige om at vi taler om D845BGSE, så ER
det med to DDR-RAM slots. Hvilken forhandler er det?
Se anmeldelse via linket.

http://www.hardwarezone.com/articles/articles.hwz?cid=6&aid=377

Hvorvidt RD-RAM er bedre eller dårligere er både en teoretisk diskussion og
en trossag, lidt á la AMD vs. Intel. Rambus, der har lavet teknologien, har
sat latency'en op for at få RAM'en til at køre så hurtigt, derfor har RD-800
en latency på 40ns , mens PC2700 DDR har en latency på 6ns. Men dette kan du
læse meget mere om:

http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/index.html

MVH

Casper H.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-06-02 16:43

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev:

> Øhhh... jo! Men hvordan vil du ellers køre fdisk, partition magic
> mv. når man skal installere sit OS?!? Brænde det ned på en C D og
> boote fra den?

Med Windows 2000 og XP bruges programcden idte installationsprogrammet
kan bruges til de formål du nævner pånær PM.

På Windows 98 ligger Fdisk og hvad man ellers skal bruge ligeledes på
CDen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Cleaner

Dato : 02-06-02 23:49

On Sun, 2 Jun 2002 16:12:43 +0200, "SH" <cfp12301@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Hej med jer...
>
>Nu er det tid til at jeg skal have udskiftet min computer, men hvad skal jeg
>købe??

Her er et forslag:

Processor: 4 900MHz Pentium III Xeons with 2MB L2 cache apiece.

Cooling: 2 re-engineered Kryotech Renegades, 2 copper heatsinks.

Motherboard: SuperMicro S2QR6 motherboard.

Memory: 16 1GB PC133 ECC SDRAM DIMMs from Crucial.

Case and PS: Amtrade 3200 Twin Server Chassis with PC Power and
Cooling TwinPower 850Watt power supply.

RAID Controller: 2 Mylex ExtremeRAID 2000 with 64MB of cache.

Hard Drives: 12 Quantum Rushmore Ultra 5320 3.2Gig solid state drives
eller 8 - 73Gig Seagate Cheetah Ultra160/M-SCSI drives.

CD-ROM: 6 Plextor 17/40X UltraPlex Wide Ultra - SCSI drives.

CD-RW: 3 Plextor Plexwriter 12/10/32S drives.

DVD: Creative Labs internal DVD-RAM SCSI drive.

Floppy: SuperDisk (120MB / standard floppy).

Tape Backup: Quantum DLT 8000.

Video Card: 4 G200 MMS Matrox PCI cards with quad-monitor support.

Monitor: 16 Pioneer 50" gas-plasma PDP-502MX screens.

Sound Card: Turtle Beach Pinnacle Project Studio.

Speakers:
6 - Martin Logan Statement speakers
1 - Martin Logan Logo speaker
1 - Martin Logan Cinema speaker
4 - NAD 218THX 2 channel amps.

Network Card: 3Com 3C985B SX Gigabit Ethernet card.

Pointing Device: GyroMouse Presenter.

Keyboard: Wireless Computing Wireless Surfboard keyboard.

Power - UPS: APC Symmetra 16kVA Power Array.

Hvis penge vel og mærke ikke er et problem........!

Cleaner

Fra : SCR DataService

Dato : 07-06-02 20:25

--