vildkatte
Fra : DK True Trust

Dato : 09-02-01 15:40

Vi har nu boet på vores nye bondegård i et par måneder, og har et par store
problemer med et par vildkatte.
Disse vildkatte bor ikke på nogen af de tilstødende gårde, og ej heller på
vores. Der er to styk, den ene, en forhutlede stor fed hankat "vild og
menneskesky" er vores største problem, den render i vores have og driller
vores hankatte hele tiden, den kan dog ikke komme ind til dem, men vi tænker
på smittefare osv.
Vi har prøvet med fælder " det er den åbenbart for klog til at gå i ", vi
kan ikke komme i nærheden af den, da den er meget menneskesky, hvad skal vi
gøre for at komme af med den ?
Har nogen her på NG nogle gode råd ?

Mange miauuer fra Birgitte

--
Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat

Fra : Gidde

Dato : 09-02-01 16:55

Hejsa
Mon ikke det mest forsvarlige er at kontakte Inges eller Kattens Værn? Kattene
skal vel ikke bare forsvinde væk fra din grund, så problemet blot flytter et
andet sted hen. De bør indfanges så de slipper for en dårlig tilværelse. Det er
ikke vildkatte (findes kun få steder) men derimod forvildede tamkatte, og de er
bare ikke egnede til et frit liv i det danske klima, hvor ingen sørger for
neutralisering, vaccination eller ormebehandling. Kattens Værn - og sikkert også
Inges Kattehjem - indfanger den type katte, og alt efter kattenes tilstand kan
de enten blive aflivet (mere humant end et liv som herreløs) eller måske blive
neutraliseret, vacc. osv, med henblik på omplacering til fx et liv som gårdkat.
Kattene fortjener, at du kontakter en organisation, der forsøger at løse
problemerne med forvildede katte, for det, at de forsvinder fra din grund er jo
kun en ringe løsning på problemet: Kattene vil i så fald stadig løbe rundt og
måske pådrage sig FAIDS og andre sygdomme, formere sig og dermed biddrage til
forværringen af problemet. De herreløse katte fortjener, at en organisation med
erfaring på området inddrages!
Mvh. Gitte

Fra : DK True Trust

Dato : 09-02-01 18:11

Det var også vores mening at få disse katte indfanget, men måske er vi bare
ikke fagfolk på dette område. Er der nogen der har telefonnummeret til Inges
kattehjem eller til kattenes værn ?
PFT.
Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Gidde

Dato : 09-02-01 18:32

Hejsa
OK. Jeg tror heller ikke det er nemt at fange sådan et par...men KV og Inges
burde være dygtige til det. Kan huske jeg får nogle år siden hørte en
skrækhistorie om en meget stor herreløs kat, som virkelig var barsk overfor en
bekendts nabos kat....ingen af dem kunne komme nær den og fange den, og de var
faktisk hunderæde for den (det var nok noget der gjorde sig gældende begge
veje). De fik i alt fald først løst problemet, da de tilkaldte fagfolk, for
katten besatte til sidst en garage.
Egtl. hører indfangning og aflivning af herreløse katte vist under kommunen, men
KV har vist ofte en aftale med kommunen om at stå for det.
Jeg er ikke helt sikker på hvilket af disse to steder I bør kontakte, hvis I
vælger at kontakte KV, og måske kan I finde KVs nærmeste eller lokale afdeling i
telefonbogen.

Kattens Værns Internat
Tlf: 38 88 14 12
Telefontid mandag - torsdag
kl. 09.00 - 13.00

eller måske på
Kattens Værns sekretariat
38 88 04 47
mandag - torsdag kl. 08.00 - 16.00
og fredag kl. 08.00 - 15.00

Inges Kattehjem kan I finde på http://www.inges-kattehjem.dk/
Håber I kan få hjælp til at løse problemet.
Mvh. Gitte

PS: Hvad betyder PFT ??

Fra : DK True Trust

Dato : 09-02-01 18:56

Mange tak for dit hurtige svar. Jeg vil prøve at ringe til begge steder og
få råd og vejledning.
PFT = på forhånd tak
Ja sådan kan det gå, når jeg pludselig bruger en privat frase.

Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Gidde

Dato : 09-02-01 19:00

Ok. der er dog så mange sjove forkortelser på Internettet, som jeg endnu
ikke kender...så det kunne meget vel have været sådan en forkortelse.
Mvh. Gitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-02-01 22:28

> Mange tak for dit hurtige svar. Jeg vil prøve at ringe til begge steder og
> få råd og vejledning.

Når du får svar, kan du så ikke fortælle historien videre? Jeg skal nemlig
flytte til en gård om 1½ måned og kan sagtens få samme problem.
Må man i øvrigt selv indfange kattene og få dem aflivet hos dyrlægen? Jeg
forudsætter selvfølgelig at det er katte uden øremærkning og tydeligt uden
tilhørsforhold til andre steder/personer.

Mvh Maria

Fra : Gidde

Dato : 09-02-01 22:39

- Det skulle ikke undre mig, om det også er tilladt at indfange kattene selv og
bringe dem til en dyrlæge for aflivning. Når katten ikke er øremærket, chippet
eller bærer halsbånd og desuden løber frit rundt, har den jo stort set ikke
nogen rettigheder ifølge loven. Hvis du havde jagttegn måtte du sikkert selv
skyde den. Jeg tror det må være sådan...for hvis din nabos kat fx generer dig på
din grund, må du jo også få den aflivet efter først at have advaret naboen
ordentligt (jeg mener reglerne er sådan...desværre).
- Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-02-01 22:59

Jeg vil bare henvise til min hjemmeside under love finder I regler for hvad
man må

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : DK True Trust

Dato : 09-02-01 23:08

Hej Nina
Et af dine link virker i lovgivningen, netop det link jeg har brug for, vil
du sende det til mig ?
Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Nina

Dato : 09-02-01 20:45

Var de virkelig "hunderæde" for en kat?

Undskyld, jeg kunne ikke dy mig, er simpelthen umulig at kontrollere

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Gidde

Dato : 09-02-01 20:49

*GGG* havde slet ikke selv fanget ordspillet!!
Og jo...det var de. Men det var vist også en ordentlig krabat....
Har faktisk selv tidligere været meget foruroliget og ligefrem nervøs, når jeg
ikke lige kunne forstå kattesproget.....selv med Laban havde jeg en oplevelse,
hvor jeg simpelthen lukkede mig inde på badeværelset. Det var under et af hans
fræseanfald lige da vi havde fået ham. Han blev forskrækket, da han så mig på
badeværelset og reagerede med at vende siden til og buske halen, som krøllede
ildevarslende nedad....brrr...da blev jeg godt nok forskrækket, for jeg troede
næsten at jeg skulle flås. Han trippede endvidere sidelæns imod mig, og så var
det altså bare "skræææææææææk". Efter 10 min bag den lukkede dør kunne jeg dog
høre ham kalde, og alt var normalt igen. Fnis... i dag sker den slags ikke
mere....og da slet ikke med min søde, nussede Laban eller charmetrolden Lille
Fedtøre (som Freja engang imellem blir kaldt).
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-02-01 23:35

"Gidde" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3A844A53.942CEA58@hum.auc.dk...
> [...]
> mere....og da slet ikke med min søde, nussede Laban eller charmetrolden Lille
> Fedtøre (som Freja engang imellem blir kaldt).

*LOL* Det må siiiimpelthen have været et syn for
guder Og jeg kan også levende forestille mig
Laban's sikkert dybt forbløffede udtryk - ærgerligt,
at du gik glip af det

--
Hilsen Helle
If man could be crossed with a cat, it would improve man, but it would deteriorate the cat. -

Fra : Denise

Dato : 12-02-01 07:46

Hej
Hihi. Den eneste gang jeg har været "bange" for en kat, var en af mine egne,
der forfulgte mig med en håndstor ædderkop i munden, som den synes jeg
skulle se.
Jeg for ind på et værelse og lukkede døren. Da jeg lidt senere forsigtigt
åbnede døren på klem stod katten gud hjælpe mig stadig udenfor døren og
kiggede på mig med krybet i munden og benene på ædderkoppen stak ud til alle
sider i dens mund, så døren blev knaldet i igen og jeg måtte råbe ret højt
på manden, for ellers kom jeg aldrig ud af værelset.
Hilsen Denise

Fra : Gidde

Dato : 12-02-01 11:31

Bvaaaaaaaaaaaadr!!! Jeg forstår stadig ikke hvorfor...sådan da...men
edderkopper...bvadr! Jeg kan levende se det for mig!!!
Laban er også den store jæger, når han ser sådan een. Og kæresten (som heller
ikke er glad for edderkopper) er jo bare glad for at kunne pudse katten på
dem....Jeg ser en edderkop, vræler på Torben, som igen vræler på Laban...og så
er jeg nødt til at kæmpe mig mig selv for at overbevise mig om, at jeg godt kan
snakke med Laban bagefter, selvom han har rørt ved et af kræene!!
Gudskelov har vi meget få edderkopper her....men til sommer bliver der nok tale
om den store stankelbensjagt, for kattenes vddkommende, for selvom vi kun åbner
det vindu der er net for, så vælter de altså frem indendøre om sommeren...
Hvor kunne det egentlig ha været et godt foto...sådan en stolt kat med 8 ben
stikkende ud af munden, pegende i hver sin retning
- Gitte

Fra : N/A

Dato : 13-02-01 01:53

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-02-01 01:53

d. 12/02/01 11:30 skrev Gidde på gjlo98@hum.auc.dk i artiklen
3A87BC18.97E536FB@hum.auc.dk:

> Laban er også den store jæger, når han ser sådan een. Og kæresten (som heller
> ikke er glad for edderkopper) er jo bare glad for at kunne pudse katten på
> dem.

Hæ - Ditte har ligefrem et jagtrevir i køkken og badeværelse (vi har
ekstremt mange edderkopper - himlen må vide hvor de alle kommer fra!). Hun
sniger sig systematisk langs panelerne, gennemføler hjørnerne, rækker en
"arm" ind bag radiatoren (hun har ikke tungen i mundvigen, men det er tæt
på), sidder i lang tid og lurer ved revnen meller komfuret og køkkenskabet
osv. Det ser vældig morsomt ud, hun er dybt koncentreret! Når hun så fanger
en, får den nogle dask oven i hovedet med en pote, så den bliver krøllet
sammen til en sommerhat - og så lader damen den ligge... Af og til har jeg
fundet 3 - 4 lig på køkkengulvet om morgenen - det vænner man sig også til

Donna myrder dem også, men går ikke ligefrem på jagt - det er vist under
hendes værdighed.. Til gengæld var der engang en edderkop, der gik hen imod
hende i stedet for at flygte (havde nok ikke opdaget den fare den svævede
i). Katten kiggede vantro og da "koppen" stødte imod hendes ene bagben
hoppede hun 25 cm. - hjælp den angriber! Den edderkop slap med livet i
behold *g*
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Ann K.

Dato : 13-02-01 23:00

Hejsa.

Ann R. skrev:
> [...]
og til har jeg fundet 3 - 4 lig på køkkengulvet om morgenen - det vænner man

<> Næææiiiijjjj - DET gør man ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Petere" er ækle, ulækre, væmmelige og dødsensfarlige, også selv om de er
døde!!!!!!!
Øhmmmm - Araknofobi, tja, det er vist lige hvad jeg lider af.... på trods af
især Sagas forsøg på at lære mig at "Petere" er rigtig lækkert guffer
Hmmm - eneste væsentlige ulempe ved at have kat.....

Mvh Ann

Fra : DK True Trust

Dato : 13-02-01 23:59

Hej Ann
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at " kopper" er det mest ulækkereste der
findes i denne verden, jeg HADER disse væsner.
Og tænk så er jeg lige flyttet på en gammel bondegård, hvor jeg ved der
findes mange af den slags.
Det minder mig om :
En dag min mand og jeg var rundt og kigge i alle kroge udenfor, fandt vi en
pakke rockwhol,-....... hmmm den kunne da bruges til noget bedre end blot at
stå udenfor, så vi tog sækken væk, og GISP CHOK et KÆMPE spind kom til syne.
I spindet hang et skelet af en rotte " for stor til at være fra en mus ", så
var det jeg tænkte ;- HVOR ER KOPPEN der kunne tage livet af rotten.

Mit livs chock og det bliver nok ikke det sidste "desværre"

Mange missehilsner og miauuer fra Birgitte

sten@truetrust.dk
www.truetrust.dk

Fra : Silverflame

Dato : 14-02-01 13:13

Hjælp, hvor i landet bor du!!!?
Jeg skal aldrig der hen!
Hilsen Winnie.

Fra : Flemming

Dato : 14-02-01 14:13

On Tue, 13 Feb 2001 23:59:14 +0100 "DK True Trust"
<nospamtruetrust@mail.dk>
wrote in dk.fritid.dyr.kat:

> [...]
> I spindet hang et skelet af en rotte " for stor til at være fra en mus ", så
> var det jeg tænkte ;- HVOR ER KOPPEN der kunne tage livet af rotten.

Har i Tjekket rockwhollen? den bor jo sikkert godt og varmt derinde

--
+ Flemming S. Nielsen <culture@post3.tele.dk> +
+ Visit Flemming's STARBOY UNIVERSE at <http://starboy-universe.dht.dk> +

Fra : DK True Trust

Dato : 14-02-01 23:19

Rockwhollen blev istedet for varme til loftet varme i fyret.
Vi følte det var den bedste måde at udnytte varmen på. THIHI

Miauuer fra Birgitte

--

+
> [...]
-
> - Did they laugh and tell you they're not really sure...?" (G.
'Dowd) -

Fra : Flemming

Dato : 15-02-01 12:04

On Wed, 14 Feb 2001 23:18:57 +0100 "DK True Trust"
<nospamtruetrust@mail.dk>
wrote in dk.fritid.dyr.kat:

> Rockwhollen blev istedet for varme til loftet varme i fyret.
> Vi følte det var den bedste måde at udnytte varmen på. THIHI

Så behøver du sikkert ikke være bange for den mere

Fra : N/A

Dato : 14-02-01 16:19

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-02-01 16:19

d. 13/02/01 23:00 skrev Ann K. på tsars@image.dk i artiklen
Zdii6.456$TL6.32714@news000.worldonline.dk:

> <> Næææiiiijjjj - DET gør man ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!
> "Petere" er ækle, ulækre, væmmelige og dødsensfarlige, også selv om de er
> døde!!!!!!!

Hej navnesøster

OK,OK! *g*
Jeg har også lidt af edderkoppeskræk, jeg ved det godt... Men mit job har
lært mig at hvis jeg har gummihandsker på, kan jeg røre ved _alting_ -
absolut alting, uanset hvor ulækkert Det overførte jeg så på
edderkopper, for der er altså virkelig mange her - og vupti - nu kan jeg
lige så godt som kattene (nå ja, næsten vupti - jeg måtte godt nok tage
nogle tilløb)
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Ann K.

Dato : 15-02-01 21:33

Hej Navnesøster og alle I andre
Jeg kan ikke vænne mig til de "Petere".... kan ikke tro at en sølle lille
tynd!!!! gummihandske eller et støvsugerrør kan beskytte mig mod deres...
deres... deres... øhmm I ved jo hvad jeg mener
Hi, hi - I skulle have set dengang jeg arbejdede på byggelegeplads og i en
week-end skulle fodre alene... Lige dér hvor der skulle åbnes for vandet
hang en helt enorm korsedderkop... Ja, ja - jeg må altså være i familie med
Ole Opfinder Vandet blev da åbnet Men det krævede et system der bla.
involverede et par sammenbunde kosteskafter osv.....
Heldigvis var min ene kollega mindst lige så ræd for mus som jeg var for
"Petere", så normalt hjalp vi hinanden *grin*

Mvh Ann - der hader august måned, hvor der er allerflest korsedderkopper
overalt!!!!