Hvor er I henne? + spam-reklame!!!
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 01-06-02 23:40

Halløjsa gruppe!

Hvor er I allesammen henne? Er I ude at ride? Eller er I kedelige og ser
fodbold allesammen???

Og så vil jeg da bare lige lave lidt reklame for Nordjysk Ridecenter i
Svenstrup - stedet hvor jeg selv går til islandshesteridning - som har fået
en ny hjemmeside: www.nordjysk-ridecenter.dk

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 02-06-02 07:57

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Hvor er I allesammen henne? Er I ude at ride? Eller er I kedelige og ser
>fodbold allesammen???

Fodbold er der ikke megen tid til. I går rendte jeg hele dagen rundt
på ridebanen med 3 nye "elever" og lærte dem hemmeligheden med at ride
med slappe tøjler. I dag kan jeg næsten ikke stå på benene, men to små
piger har allerede meldt sin ankomst senere i dag, så jeg skal nok
være legeonkel igen. Godt man ikke bare sidder foran et TV...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Holm

Dato : 02-06-02 20:32

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf94c74$0$8941$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Og så vil jeg da bare lige lave lidt reklame for Nordjysk Ridecenter i
> Svenstrup - stedet hvor jeg selv går til islandshesteridning - som har

Hej Trond

Ja Nordjysk Ridecenter er et godt sted !!
Bare de ville skynde sig at opdatere deres side , så jeg kan se billeder fra
pinsestævnet fra i år!! :0))

....jeg tænker lidt det samme...denne gruppe er lidt sløv til at skrive for
tiden , men jeg tror bare at hestefolk er ude at ride meget ofte , og ikke
sidder inde og lumrer i det gode vejr ( eller ser fodbold hæ hæ ) !!

Jeg holder ihvertfald skarpt øje med min hoppe som (forhåbentlig) meget
snart foler..!! Jeg kan knap nok vente mere...

Hilsen Holmes

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-06-02 20:49

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja Nordjysk Ridecenter er et godt sted !!
> Bare de ville skynde sig at opdatere deres side , så jeg kan se billeder

Nu er det jo strengt taget Tvisturs hjemmeside du skal klage over (den skal
jeg muligvis også have fingrene i...) - men det tager vel lang tid for
billederne at tørre! Nej , der var da godt vejr om lørdagen.

Held og lykke med det!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-06-02 07:29

Trond Øyvind Hermansen wrote:

> [...]
> jeg muligvis også have fingrene i...) - men det tager vel lang tid for
> billederne at tørre! Nej , der var da godt vejr om lørdagen.

Billederne er "tørret" ;) - Tvistur (Per) har også fået dem.

-dennis

Fra : Liz

Dato : 03-06-02 09:10

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> [...]
>
> Og så vil jeg da bare lige lave lidt reklame for Nordjysk Ridecenter i
> Svenstrup - stedet hvor jeg selv går til islandshesteridning - som har

Hej Trond,
Reklamere du bare for NJRC, der sker intet herinde. Jeg mangler også lidt
"feedback" på min Råd søges spørgsmål af 29/5. Især til de sidste spørgsmal
ang. min aggresive hoppe. Vi har også Islændercenter næsten som naboer, -
Meldgaard Heste - tror de er i familie med dem deroppe i Svenstrup, mindste
en af dem er ihvertfald.
Sommerhestehilsener Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-06-02 01:59

Hej Liz.

Ja, kender godt Meldgaard Heste i Farsø. Er ved at få Jeanette til at
anskaffe mig et par ridebukser til den vanvittige pris af ca. 1.700,-

Så holder de forhåbentlig MEGET længe!

Kan desværre ikke selv komme ud at ride på min egen hest i øjeblikket, så
jeg er jo bare rigtig misundelig er jeg. ØV skråstreg SNYD!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 04-06-02 08:27

> [...]
>
> Ja, kender godt Meldgaard Heste i Farsø. Er ved at få Jeanette til at
> anskaffe mig et par ridebukser til den vanvittige pris af ca. 1.700,-

Er de lavet af guld? Der var udsalg for ikke så længe siden
du............hvor var du dengang? Men jeg har også givet 1.100,- for min,
og fortryder det ikke. Og de holder også.
Hvorfor kan du ikke selve komme ud på din hest for tiden? Og så i dette
pragtfuldt vejr. Vi er i gang med at lave wraphø og håber at det holder tør
i dag. Det er meget sort ned sydpå kan jeg se.
Hø hilsener Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-06-02 00:24

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
min,
> og fortryder det ikke. Og de holder også.

Nej, de er forhåbentlig lavet af stof! *G* Det er i hvert fald, hvad jeg har
bestilt! Men de er jo nye og smarte med lommer på siden og vidde i benene og
med herrelukning osv. Det må man åbenbart betale ekstra for! *suk*

> Hvorfor kan du ikke selve komme ud på din hest for tiden? Og så i dette
> pragtfuldt vejr.

Ja, det ærgrer også mig, men min hest står et ret latterligt sted, hvor jeg
ikke samtidig kan have min sadel, mit hovedtøj og alt mit andet udstyr. Og
det er ikke så fedt at tage bussen med en sadel under armen. Der er iøvrigt
heller ikke nogen steder at ride (hen).

Men nu bliver hun forhåbentlig flyttet i morgen, og når hun så lige får
nogle sko på, SÅ skal vi ud at ride! Så håber jeg bare at det gode vejr
stadig er der.

>Vi er i gang med at lave wraphø og håber at det holder tør
> i dag. Det er meget sort ned sydpå kan jeg se.

Vi krydser fingre og hove for jer!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 05-06-02 09:40

Hej Trond,
Ja, ridebukser i guld var nok noget ubehagelig at bruge. Jeg har læste at
mænd kan sagtens bruge dame ridebukser, - der er ligesom mere plads til det
hele i damebukser da damerne (normalt) er bredere om bagen end mænd! Jeg
husker en tråd i en udenlandsk NG og der var der mange mænd der brugte (og
helst ville bruge,)damebukser, så du kunne måske spare noget der. Måske er
danske mænd anderledes... )?
Håber at du får flyttet hesten, og at smeden kan komme ret hurtigt - jeg har
lige ventet 3 uger på min!!! De har travlt for tiden.
Det bliver i dag vi bliver "wrappede" - maskinstation aflyst i går, men
heldigvis har det holdt tørt. Det bliver et godt hø/wrap/græs år i år tror
jeg.

Wraphøhilsener Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-06-02 18:16

> [...]
> helst ville bruge,)damebukser, så du kunne måske spare noget der. Måske

Nåhmen, det er nok mere fordi jeg ikke har så meget hofter. Og så synes jeg
det er irriterernde når lukningen ikke er som den plejer at være i mine egne
bukser. Og ja, jeg er ganske sikkert ikke som andre mænd! Hverken danske
eller udenlandske... *G*

> Håber at du får flyttet hesten, og at smeden kan komme ret hurtigt - jeg
har
> lige ventet 3 uger på min!!! De har travlt for tiden.

Har fået flyttet min hest. Hun har det rimeligt godt, men vi venter lige
lidt med smeden - skal lige have fat i en dyrlæge der virker! *suk*

> Det bliver i dag vi bliver "wrappede" - maskinstation aflyst i går, men
> heldigvis har det holdt tørt. Det bliver et godt hø/wrap/græs år i år
tror
> jeg.

Har endnu ikke prøvet wrap - er det godt?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 12-06-02 09:48

> [...]

> lige
> lidt med smeden - skal lige have fat i en dyrlæge der virker! *suk*

Hvad er der da galt? (Synes ikke lige jeg kunne finde det i indlægene
- men øjnene er som bekendt det første man bliver blind på

> Har endnu ikke prøvet wrap - er det godt?

Nogen er helt vilde med det - og andre mener det er en fa**** ting
Den hest, jeg har kig på, får tynd mave bare hun *kigger* på
wrapballerne (ok - nok en overdrivelse, men det virker nogen gange
sådan . Jeg har så efterfølgende fundet ud af, at hun godt kan tåle
"tørt" wrap, og at det vi har/havde på gården var "vådt" wrap, men
lige hvad forskellen er, ved jeg ikke ;o( Måske en anden kan give en
forklaring?

Der er vist også noget med forskellige "styrker" - ihvertfald mente
hestens nuværende ejer, at det wrap vi selv har/havde, nok var
"stærkt" iforhold til det hesten blev fodret med, mens hun var til
hingst.

Så det med wrap er vist noget nær en videnskab *S*

--
Knus,

Trolden, der netop har fået "sin" hest tilbage fra hingsten, og synes
hun (hesten altså) er vokset *mindst* ½ m på de ca 5 uger *G*

Fra : Tanja Bromley

Dato : 12-06-02 10:40

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hingst.
>
> Så det med wrap er vist noget nær en videnskab *S*

Njaeh, der er et par grundregler m.h.t. wrap - så nogen videnskab er det
ikke helt
For det første afhænger kvaliteten af, hvornår på sæsonen det er slået og
pakket. Jo tidligere på året, jo kraftigere wrap (indholdsmæssigt) ... lidt
ligesom hø, hvor første slæt også er bedst.
For det andet er der tørstofprocenten. I hø ligger den vistnok (hæng mig
ikke op på det) på ca. 15 %, hvorimod den i wrap kan svinge fra 50 - 75 %.
Jo vådere wrap, jo skrappere er det ved maven og jo større risiko for
pølseforgiftning. - Så relativ tør wrap er at foretrække.
Og når alle disse forholdsregler er taget, så er det en rigtig god idé at få
analyseret sin wrap. God wrap (tidligt slæt) kan suppleres med halm i
rigelige mængder, så der spares på wrappen, men hesten stadigvæk bliver mæt
og får alt den har brug for.

Vi fik sidste år fat i noget wrap der var høstet sent. Hvad vi dog ikke
hældte i de heste af wrap hele vinteren !! I år har vi høstet selv, og taget
tidligt slæt ... det vil give os en anvendelsesbesparelse på 50 %, efter
hvad jeg sår'n hurtigt kan regne ud.
Så det er vigtigt at få en foderanalyse med, når man handler wrap fra
fremmede - endnu bedre er det at høste selv (+ foderanalyse), da man så
ved, hvad der præcist er i wrapballerne .....

/Tanja (der er meget glad for wrap *S*)

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-06-02 21:28

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der da galt? (Synes ikke lige jeg kunne finde det i indlægene
> - men øjnene er som bekendt det første man bliver blind på

Tjah... hun er (stadig) snottet, selvom jeg havde dyrlæge på hende for 14
dage siden. *suk*
Håber hun snart bliver rask... kryds hove for mig (og hende), hva'!?

- Men hun er iøvrigt kommet ud at gå i nogle lækre bakker, så hun rigtigt
kan få brugt sine muskler! Det kan vi godt li'!

Hyggehejsa.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-06-02 14:33

Fra : Heidi Falch

Dato : 13-06-02 23:42

> [...]

> 14
> dage siden. *suk*
> Håber hun snart bliver rask... kryds hove for mig (og hende), hva'!?

Føj da - skal nok krydse for hende - får også lige hesten til det
(selvom de ser sjove ud, når de står med krydsede ben

> - Men hun er iøvrigt kommet ud at gå i nogle lækre bakker, så hun
> rigtigt
> kan få brugt sine muskler! Det kan vi godt li'!

Det er *rigtig* godt - jeg vil til at finde ud af, om "min" hest
stadig kan hitte ud af at gå tur mv blot i grime, eller om hun er
blevet så voksen, at vi må prøve med hovedtøj i stedet ) Man bliver
jo voksen af sådan at komme ud og se på fyre + verden

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-06-02 18:47

> Føj da - skal nok krydse for hende - får også lige hesten til det
> (selvom de ser sjove ud, når de står med krydsede ben

Vi takker! Har nu haft dyrlæge. Vi prøver med endnu en gang antibiotika -
denne gang i pulverform til at blande i maden. Så vi krydser stadig poter.
Men dyrlægen sagde også at jeg bare kunne ride på hende (hesten - ikke
dyrlægen - han er jo en mand). Snotteriet i næsen kunne muligvis være en
betændelsestilstand i nogle "luftlommer", som man godt kunne skylle igennem,
hvis man var indehaver af et endoskop, men det var min dyrlæge ikke.

> [...]
> blevet så voksen, at vi må prøve med hovedtøj i stedet ) Man bliver
> jo voksen af sådan at komme ud og se på fyre + verden

Ja! Det kender jeg godt - min hest er ved at gå amok på den vallak hun går
sammen med. Står og tisser sig selv ned ad benene, den gris.... eeh....
hest. Ja, der er gang i den gamle.

Hun kan iøvrigt ses her:

http://www.oyvind.dk/danish/heste/index.html

Hygge!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-06-02 14:43

Heidi Falch wrote:
> [...]
> "tørt" wrap, og at det vi har/havde på gården var "vådt" wrap, men
> lige hvad forskellen er, ved jeg ikke ;o( Måske en anden kan give en

Jeg har også mine problemer med at hitt ud af det. Men så vidt jeg har
forstået drejer vådt/tørt faktoren simpelthen om hvor meget det har
tørret før det blev pakket ind i plastik.

Jo vådere det er des mere (og hurtigere) vil det gære/rådne. Men så
længe ballen er lufttæt skulle heller ikke rimeligt vådt wrap være et
problem.

> [...]
> hestens nuværende ejer, at det wrap vi selv har/havde, nok var
> "stærkt" iforhold til det hesten blev fodret med, mens hun var til

Det kunne måske også være noget med om det var græs eller korn der er
wrappet. Og hvis det er korn, om selve kornene er skredet frem. Det
skulle være ret hårdt for hestenes mavser at omstille sig til.

-dennis

Fra : Liz

Dato : 14-06-02 09:40

> Har fået flyttet min hest. Hun har det rimeligt godt, men vi venter lige
> lidt med smeden - skal lige have fat i en dyrlæge der virker! *suk*

Og hvorfor lige en dyrlæge? Kan ellers anbefale min, hvis han vil køre så
langt, (og hvis han vil tage nye kunder inde) - han har speciale i heste og
er bare eminent - det er hans kompagnoner også. Jeg ved de kører langt
omkring, så du ku' altid ring og spørge. Mail private hvis du vil vide
mere! De er også meget længe om at sende regninger ude!!! ))

> Har endnu ikke prøvet wrap - er det godt?

Wrap er det bedste der er skete min heste. Har før fået lavet alm. rund
wrapballer der vejer ca. 5-600 kg og det har knebet noget med at komme
igennem dem inden de bliver dårlig, så fik kreaturene restene. I år har jeg
fået lavet firkantede baller der vejer ca. 300kg, dyrere men bedre tror jeg.
De kloge siger at de er meget nemmere at fodre med, - at det er ligesom at
tage et slag halm fra en mini big, og at de kan lukkes efter åbening og
derfor bevarer friskheden meget længere. Vi får se! Det er lige før at jeg
glæder mig til vinter........!!!!!!
Wrap, hvis det er godt wrap, er støvfri - et stort plus for vinterfodring og
for den éne af min heste der har haft allergi. Han har fået vaccine én gang
om måneden det sidste års tid nu, (jeg gør det selv) og det ser ud til at
det virker - han har ikke hostet en eneste gang i over tre måneder
nu!!!!!!!!!!! *SS* men jeg kydser stadig fingre! Jeg tror det næsten ikke.
Jeg var så skeptisk. Lykken er: at have en god dyrlæge!!!! Men jeg vil
heller være gift med en!!!

Mvh Liz

Fra : Hesteindex

Dato : 04-06-02 08:30