DirectX og plain wine ?
Fra : Bo Lorentsen

Dato : 01-06-02 17:55

Hello ...

Jeg har forsøgt flere gange at få min Debian woody til at køre Settlers IV
under wine. Efter at havde fundet en løsning til deres CD key system, er
jeg nu endt i at den ikke mener der er DirektX på min installation og det
kan jeg ikke finde ud af hvordan man sætter op.

Jeg ved godt at man kan få fat i TransGaming's wine2, og at den nok kan
gøre det, men dette er ikke en 3D app. så man burde kunne finde en
løsning. Ud over det står Settlers IV som et spil der virker under Wine.

Så er der nogle der ved hvilke besværgelser man skal gøre i
"~/.wine/config" for at få directX til at virke ?

/BL

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-06-02 00:41

Bo Lorentsen wrote:

> [...]
>
> Så er der nogle der ved hvilke besværgelser man skal gøre i
> "~/.wine/config" for at få directX til at virke ?

Har rodet med wine idag, forsøgte at installere lidt stads, der brokkede
sig over at der kun var installeret DirectX 1.0, men at spillet krævede
DirectX 7 .... Det lyder som om at man med Wine mere går efter almindelige
programmer, ikke spil.

BTW: WineX er for nVidia kort only!

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Linux User # 148303

Fra : Kent Friis

Dato : 02-06-02 20:54

Den Sun, 02 Jun 2002 01:41:19 +0200 skrev Peter Jespersen:

>BTW: WineX er for nVidia kort only!

Hvad, kan det virkelig passe? Så skal jeg ikke støtte det firma.

Hvis man alligevel skal have en ekstra maskine med et Nvidia "optimized
for Windows" grafikkort, kan man lige så godt smide en windows på den
også.

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 02-06-02 23:27

In <addt4v$jqn$9@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> Hvis man alligevel skal have en ekstra maskine med et Nvidia "optimized
> for Windows" grafikkort, kan man lige så godt smide en windows på den
> også.
Det største probem er ikke Nvidia da de laver udemærkede drivere ---
efterhånden. De har kun to problemer, de er "closed source" og de er MEGET
store

/BL

Fra : Kent Friis

Dato : 03-06-02 16:15

Den Mon, 03 Jun 2002 00:27:23 +0200 skrev Bo Lorentsen:

>Det største probem er ikke Nvidia da de laver udemærkede drivere ---
>efterhånden. De har kun to problemer, de er "closed source" og de er MEGET
>store

- halvdelen af dem jeg har hørt fra er enormt glade for driverne, og
den anden halvdel har kun problemer...

- jeg har set påstande om at en "strings" på nvidia's linux-drivere
skriver en masse i stil med \\HKEY-LOCAL-MACHINE\...

- Der er ingen der gider røre bug-reports på kernel-bugs, hvis man
kører Nvidia-drivere.

- Nvidia er efterhånden så tæt på at være et MS datterselskab (Xbox),
at man ikke skal satse på at de bliver ved med at udvikle linux-
drivere (Mit Matrox virker temmelig sikkert også under 2.6).

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-06-02 10:08

Kent Friis wrote:

> [...]

Jo tak; de bruger hukommelse som et ondt år:

moffe@grignard# /sbin/lsmod |grep NVdriver
NVdriver 945504 10 (autoclean)

> - halvdelen af dem jeg har hørt fra er enormt glade for driverne, og
> den anden halvdel har kun problemer...

De var superdårlige for et halvt år siden. Min maskine brød ned mindst en
gang om ugen - og endda somme tider oftere. Desuden hang X ofte ved logout.
Jeg kender en ande, der har haft samme problem.

Nu har jeg til gengæld ikke haft problemer meget længe. Deres 2-3 sidste
versioner har fungeret ret stabilt.

> - jeg har set påstande om at en "strings" på nvidia's linux-drivere
> skriver en masse i stil med \\HKEY-LOCAL-MACHINE\...

moffe@grignard# strings /tmp/NVIDIA_kernel-1.0-2960/Module-nvkernel |
grep SOFT
SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Global\System
/Registry/Machine/SOFTWARE/NVIDIA Corporation/RIVA TNT/System
\Registry\Machine\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\RIVA TNT\Display\DeviceX

Så lidt er der da om snakken - det der ligner ikke noget, der har hjemme på
et Linux-system.

> - Der er ingen der gider røre bug-reports på kernel-bugs, hvis man
> kører Nvidia-drivere.

Nej, "kontakt nvidia eller reproducer fejlen uden deres driver indlæst".

/Rasmus

He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a
question remains a fool forever.

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 02-06-02 23:25

In <3cf94e77$0$74223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Jespersen
wrote:

> [...]
> sig over at der kun var installeret DirectX 1.0, men at spillet krævede
> DirectX 7 .... Det lyder som om at man med Wine mere går efter
Det der undre mig er at man i wine's app. database kan fine en ref. til
fks. Settlers IV, men jeg kan ikke finde nogen måde at sætte den op på, og
det virker ikke "out of the box".

> BTW: WineX er for nVidia kort only!
Jeg vil helst holde mig fra WinX, da jeg ikke holder så meget af deres
code split. Men ud over det køre jeg med et Nvidia kort.

/BL

Fra : Kent Friis

Dato : 02-06-02 20:53

Den Sat, 01 Jun 2002 18:54:58 +0200 skrev Bo Lorentsen:
> [...]
>gøre det, men dette er ikke en 3D app. så man burde kunne finde en
>løsning. Ud over det står Settlers IV som et spil der virker under Wine.

Den sidste wine-version jeg har haft held med at få bare nogen spil til
at virke i, er 20010510 - du kunne prøve at down'e den, og se om den er
bedre.

I alle nyere versioner crasher spillene, eller giver mystiske
fejlmeldinger.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 02-06-02 23:32

In <addt2n$jqn$8@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> Den sidste wine-version jeg har haft held med at få bare nogen spil til
> at virke i, er 20010510 - du kunne prøve at down'e den, og se om den er
> bedre.
Tak, men den kommet til en fin lille windows dialog box, der fortæller mig
at der ikke er DirectX på min installation, hvilke ikke passer, da det
virker fint på samme windows partition, blot i "ren" (dualboot) windows
(WinPS = Win95

> I alle nyere versioner crasher spillene, eller giver mystiske
> fejlmeldinger.
Ok, det er ikke lige mit problem pt. Der er lidt problemer med deres CD
key, men det findes der løsninger på, men herefter er det mit DirectX
problem der driller.

/BL

Fra : Kent Friis

Dato : 03-06-02 16:17

Den Mon, 03 Jun 2002 00:32:05 +0200 skrev Bo Lorentsen:

> [...]
>at der ikke er DirectX på min installation, hvilke ikke passer, da det
>virker fint på samme windows partition, blot i "ren" (dualboot) windows

Kan du ikke vælge "ignorer" til den? Det skulle virke under StarCraft
installationen.

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 05-06-02 21:16

In <adg18g$t86$2@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> Kan du ikke vælge "ignorer" til den? Det skulle virke under StarCraft
> installationen.
Så terminerer settlers IV

/BL