Assembly i C++
Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 14:02

Hey

Jeg har både skrevet programmer i C++ og assembly, nu prøver jeg så at
forbinde de to. Fx har jeg nogle input funktioner jeg har skrevet i
Assembly, som jeg gerne vil benytte i mit C++ program. (Jeg arbejder
under FreeBSD).
_asm() er ikke noget for mig, da den gør længere assembly kode besværlig
at indsætte.
Jeg har derfor prøvet med:
#include <iostream.h>

void main(void) {
lang "asm" {
mov ax.dx
}
}
Men dette giver fejl på linie 4:
Syntax error before string constant

Så prøvet jeg med:
#incluse <iostream.h>

void main(void) {
extern "asm" {
mov ax,dx
}
}

Men det giver samme fejl på linie 4, men også dette på linie 6:
Confused by earlier errors, bailing out.

Har I nogle forslag til hvordan jeg løser dette problem?
Måske kan I også guide mig til nogle sider om hvordan man via C++ sender
parametere til en assembly funktion og hvordan man modtager en
return-værdi fra en assembly funktion. Men dette har måske mere med
OS'et at gøre? Eftersom BSD jo i modsætning til Windows og Linux, ikke
bruger registerne til parameter og return værdier, men derimod stakken?

mvh
db

Fra : Morten Boysen

Dato : 01-06-02 15:25

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in message
> Jeg har derfor prøvet med:
> #include <iostream.h>

#include <iostream>

iostream.h er forældet.

> void main(void) {

int main()

void main er ikke, og har aldrig, været tilladt C++. At din compiler
så kompilerer kan du anse som held.

> lang "asm" {
> mov ax.dx
> }
> }
> Men dette giver fejl på linie 4:
> Syntax error before string constant

Standardmåden at inkludere assembler er:

asm("streng");

Streng skal så være dine assembler-kommandoer:

asm("mov ax dx");

> Så prøvet jeg med:
> #incluse <iostream.h>
>
> void main(void) {
> extern "asm" {
> mov ax,dx
> }
> }

extern specificerer kun linker-konventioner og ikke noget inlinet
sprog.

--
Morten Boysen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 15:42

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message
> Standardmåden at inkludere assembler er:
>
> asm("streng");
>
> Streng skal så være dine assembler-kommandoer:
>
> asm("mov ax dx");

Ja, men jeg har mange linier asm kode, så den holder ikke at jeg skal
til at sætte dem alle i "er.

mvh
db

Fra : Morten Boysen

Dato : 01-06-02 15:51

> Ja, men jeg har mange linier asm kode, så den holder ikke at jeg
skal
> til at sætte dem alle i "er.

Det er den eneste måde i standard C++. Det er dog ikke ualmindeligt at
man kan bruge denne kontruktion:

asm {
op-code
op-code
}

--
Morten Boysen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 22:03

> Det er den eneste måde i standard C++. Det er dog ikke ualmindeligt at
> [...]

Ok, men den virker heller ikke her.

mvh
db

Fra : Byrial Jensen

Dato : 01-06-02 22:02

Morten Boysen <morten.boysen@aub.dk> skrev:

> int main()
>
> void main er ikke, og har aldrig, været tilladt C++. At din compiler
> så kompilerer kan du anse som held.

Tja, jeg vil nærmere anse det som uheld at man ikke bliver gjort
opmærksom på fejlen af oversætteren.

Fra : Morten Boysen

Dato : 01-06-02 23:38

"Byrial Jensen" <bjensen@nospam.dk> wrote in message

> Tja, jeg vil nærmere anse det som uheld at man ikke bliver gjort
> opmærksom på fejlen af oversætteren.

Jeg vil give dig fuldstændig ret, i at det mindste kompileren kan
gøre, er at komme med en advarsel, hvis den accepterer void main. Jeg
ved at Visual C++ 6.0 også glad og fro kompilerer void main() uden
videre. Det er ikke godt nok.

--
Morten Boysen

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 01-06-02 23:51

Morten Boysen wrote:
> [...]
> gøre, er at komme med en advarsel, hvis den accepterer void main. Jeg
> ved at Visual C++ 6.0 også glad og fro kompilerer void main() uden

gcc 3 vil slet ikke compile 'void main()':

mbp/testcode$ g++-3.0 main.cpp
main.cpp:1: `main' must return `int'

- Morten.

Fra : Morten Boysen

Dato : 01-06-02 23:59

"Morten Brix Pedersen" <morten@wtf.dk> wrote in message
> gcc 3 vil slet ikke compile 'void main()':
>
> mbp/testcode$ g++-3.0 main.cpp
> main.cpp:1: `main' must return `int'

Det mener jeg også er den bedste løsning.

--
Morten Boysen

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 01-06-02 20:55

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> [...]
> under FreeBSD).
> _asm() er ikke noget for mig, da den gør længere assembly kode besværlig

Hvad med at have den symbolske maskinekode og C++-koden i separate
filer, som så oversættes hver for sig, men lænkes sammen til sidst?
Det kræver selvfølgelig, at dine input-funktioner benyttes
vha. funktionskald.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 01-06-02 22:04

"J. Martin Petersen" <jmp@spam.alvorlig.dk> wrote in message

> [...]
> filer, som så oversættes hver for sig, men lænkes sammen til sidst?
> Det kræver selvfølgelig, at dine input-funktioner benyttes

Ja, det må jeg jo så gøre. Kender du nogle tekster der beskriver denne
metode?

mvh
db

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 02-06-02 07:30

> Ja, det må jeg jo så gøre. Kender du nogle tekster der beskriver denne
> metode?

Nej, men det er ikke så forskelligt igen, fra når man skal lænke
forskellige objektfiler sammen. Dog er der en forskel når man skal
erklære funktionerne, og det er, at de skal erklæres som eksterne, da
C++-oversætteren jo ikke kender dem.

Givet en fil foo.s, der indeholder funktionen bar, som tager et heltal
som argument og returnerer et heltal, og som er skrevet i symbolsk
maskinkode, kan du benytte denne på følgende måde:

'---baz.cc---
|extern "C" int bar(int);
|
|int main() {
| return bar(42);
|}
'------------

Du kan nu oversætte baz.cc med f.eks. gcc eller g++ med flaget c, der
angiver, at der kun skal oversættes, men ikke lænkes, og du får
således baz.o.

Når du har oversat foo.s til en objektfil foo.o (f.eks. vha. as), kan
du lænke foo.o og baz.o sammen. Dette kan gøres med f.eks. ld.

Har du, når du skal oversætte baz.cc, allerede foo.o, kan du give den
som parameter til gcc, der så vil lænke med det samme. Jeg kan ikke
huske syntaksen, for jeg plejer at bruge Makefiler.

Oversætteren sørger for at overholde kaldkonventionerne, så når du
skal arbejde med funktionskald i symbolsk maskinkode skal du bare være
sikker på, du også gør det.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 02-06-02 10:28

> [...]
>
> Oversætteren sørger for at overholde kaldkonventionerne, så når du
> skal arbejde med funktionskald i symbolsk maskinkode skal du bare være

Oki, mange tak for hjælpen

mvh
db