[mySQL] Problemer med optælling i anden ta~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-06-02 12:57

Jeg har denne SQL-statement, der henter nogle data ud for mig:

SELECT

c.strNumber, c.strName, c.strLanguage As languageFlag,

c.strDescription, c.intType, cc.strLanguage as Language,

c.intScale,strGrade,s.strDesc As GradeScale,
ct.Description as CourseType
FROM

(courses c

inner join coursetypes ct on c.intType = ct.id)

inner join scale s on c.intScale = s.id

inner join countries cc on c.strLanguage = cc.id

Jeg har dog en anden tabel, hvor jeg har listet en række filer, der er
tilgængelige for hvert kursus der ligger i min database.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at udvide min SQL, så der for hvert
kursus er et "flag", der viser om der er tilgængelige filer eller ej for
det pågældende kursus.

Jeg har forsøgt at lave det på denne måde:

[...]

IF c.StrNumber IN (SELECT strCourseNumber FROM coursefiles) THEN
'yes' ELSE 'no' END IF as FilesAvailable
FROM

(courses c

inner join coursetypes ct on c.intType = ct.id)

inner join scale s on c.intScale = s.id

inner join countries cc on c.strLanguage = cc.id

men det virker ikke ... hvordan kan jeg kringle den ? Jeg ville nødigt
foretage endnu et "opkald" til min server for at få disse informationer
serveret.

:)
--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-06-02 15:57

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne derfor godt tænke mig at udvide min SQL, så der for hvert
> kursus er et "flag", der viser om der er tilgængelige filer eller ej

Kan du ikke medtage din filtabel i en LEFT JOIN og i det programmeringssprog
der behandler outputtet tjekke for

NULL værdi = ingen filer
Numerisk = filer

Det kunne se sådan her ud(Er lidt usikker på DISTINCT i mySQL):

SELECT DISTINCT
[...]
left join coursefiles cf on c.StrNumber = cf.strCourceNumber

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-06-02 19:38

Jakob Andersen wrote in news:adanc9$p21$1@sunsite.dk:

> Jesper Stocholm wrote:
[snip

> Kan du ikke medtage din filtabel i en LEFT JOIN og i det
> programmeringssprog der behandler outputtet tjekke for
>
> NULL værdi = ingen filer
> Numerisk = filer

[snip]

joeh ... det kunne jeg sådan set godt ... men det giver mig jo ifølge
mine teste en meget større mængde data at skulle overføre fra min db til
min applikation. Hvis jeg fx til et fag har 10 filer, så vil jeg med en
LEFT JOIN få en række for hver fil i mit recordset ... og det var jo
ikke meningen :)

Jeg går ud fra, at problemet (igen) ligger i mySQLs manglende
understøttelse af sub-selects ?

PS: sproget er i øvrigt C# ... hvis du ikke skulle have gættet det :)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-06-02 19:59

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
> til min applikation. Hvis jeg fx til et fag har 10 filer, så vil jeg
> med en LEFT JOIN få en række for hver fil i mit recordset

Det var derfor jeg havde en DISTINCT med.

> Jeg går ud fra, at problemet (igen) ligger i mySQLs manglende
> understøttelse af sub-selects ?

Det var også det første jeg tænkte da jeg så dit indlæg:

"Hvorfor bruger han ikke bare en subselect"

Men nej

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-06-02 20:15

Jakob Andersen wrote in news:adb5h8$5m5$1@sunsite.dk:

> Det var derfor jeg havde en DISTINCT med.

aah ... jeg koksede lidt rundt i det ... :) ... som jeg kan se det, så
manglede der et udtræk fra tabellen med filerne i, og det forvirrede mig
lidt. Jeg prøvede så at trække fil-navnet ud ... men det giver mig jo x
antal forskellige rækker, da hver fil jo har sit eget navn :)

Jeg prøvede nu med

SELECT DISTINCT
c.strNumber, c.strName, c.strLanguage As languageFlag,
c.strDescription, c.intType, cc.strLanguage as Language,
c.intScale,strGrade,s.strDesc As GradeScale,
ct.Description as CourseType, cf.strCourseNumber
FROM
(courses c
inner join coursetypes ct on c.intType = ct.id)
inner join scale s on c.intScale = s.id
inner join countries cc on c.strLanguage = cc.id
left join coursefiles cf on c.StrNumber = cf.strCourseNumber

.... og det virker perfekt !

> Det var også det første jeg tænkte da jeg så dit indlæg:
> "Hvorfor bruger han ikke bare en subselect"
> Men nej

ditto ...