Arrays?!?
Fra : .: DME :.

Dato : 09-02-01 13:35

Hej NG!

Jeg skulle gerne bruge et 2-dimensionelt array i JavaScript.
Jeg ved at man kan oprette et 1-dimensionelt med: minArray = new Array(20)

Jeg har prøvet med:
minArray = new Array(20,20)
minArray = new Array(20)(20)

men kan altså ikke få det til at virke.

Er der nogen der ved hvordan det gøres?

/David
--------------------------------
Mit firma: www.systemz.dk
Min yndlingsside: www.teos.dk

Fra : Kasper

Dato : 10-02-01 08:37

> Jeg skulle gerne bruge et 2-dimensionelt array i JavaScript.
> Jeg ved at man kan oprette et 1-dimensionelt med: minArray = new Array(20)

> [...]

Du kan eventuelt bruge prototyping:

var mitArray = new Array(20)
mitArray[1].Value1 = 'something0'
mitArray[1].Value2 = 'somethingelse0'
mitArray[2].Value1 = 'something1'
mitArray[2].Value2 = 'somethingelse1'

Kasper

Fra : Claus Schmidt

Dato : 10-02-01 22:45

"Kasper" ::
> Du kan eventuelt bruge prototyping:
(eksempel)

Det du gør med prototyping er at du i virkeligheden
opretter et array med to klasser (i dette tilfælde tre,
nemlig [0], [1] og [2]. Det er ret smart hvis det lige er
det man har brug for, men det svarer egentlig til at
oprette to forskellige arrays.

Hvis du kun vil have et enkelt array (som i natur er
"1-dimensionelt") så kan du f.eks. gøre det fler-
dimensionelt v.hj.a lidt matematik:

var mitArray = new Array(
"bla0", "bla1",
"bla2", "bla3",
"bla4", "bla5",
"bla18", "bla19");

Dette er et enkelt array med 20 elementer, men man kan
vælge at håndtere det som et todimensionelt array med
2x10 elementer i stedet. Hvis du vil trække et element ud
bruger du så bare noget lignende dette:

For dimension 1 (0,2,4,6,8 ...18):

X1 = eval(mitArray+ '[' + eval(Y*2) + ']');

For dimension 2 (1,3,5,7 ...19):

X2 = eval(mitArray+ '[' + eval(Y*2-1) + ']');

hvor Y er en tæller som går fra 0 til count/2 (=10 her)

Husk at smide en "if (mitArray[n])" ind, da dimension 1 jo
ophører når tælleren når til 9, mens dimension 2 kører
videre til 10.

Håber det hjælper.

--
[claus]

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 10-02-01 12:52

".: DME :." wrote:
> Jeg skulle gerne bruge et 2-dimensionelt array i JavaScript.
> Jeg ved at man kan oprette et 1-dimensionelt med: minArray = new Array(20)

Hej

Jeg mener, at elementerne i arrayet selv kan være arrays.

mvh
Jens Chr. Jensen