PHP escaper ' i post parametre?
Fra : Thomas Schulz

Dato : 01-06-02 09:46

Jeg har et login på min (localhost)side som snart skal uploades.
Efter at have læst en artikel omkring db/sql/login sikkerhed
(http://activedeveloper.dk/aspdigital/2002053001.asp) checkede om jeg havde
samme fejl.

På en måde havde jeg, men det har bare ikke de samme konsekvenser med PHP..
Her er noget sjovt.

if (isset($HTTP_POST_VARS['login_name'])) {
$login_name = trim($HTTP_POST_VARS['login_name']);
echo $login_name;
}

* 'login_name' er udfyldt som: 1' or '1' = '1
* Echo giver: 1\' or \'1\' = \'1

Kunne lade til PHP beskytter en mod den slags fejl (muligvis fordi det POST
via en "submit" knap)... Eller..?
Anyway, jeg synes bare lige jeg ville poste det.. Virkede lidt sjovt :). Jeg
vil lede senere efter en forklaring.

mvh
Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-06-02 09:56

Thomas Schulz skrev:

> [...]
>
> * 'login_name' er udfyldt som: 1' or '1' = '1
> * Echo giver: 1\' or \'1\' = \'1
>

> Kunne lade til PHP beskytter en mod den slags fejl

Kun, hvis magic_quotes er slået til. Søg på magic_quotes på
http://dk.php.net/, så får du en forklaring.

magic_quotes er smart nok, hvis man skal indsætte noget i en database.
Problemet er bare, at man jo med PHP laver meget andet end at indsætte
data i en database. Derfor er magic_quotes utroligt irriterende, og jeg
håber, at alle systemadministratorer slår det fra. Til gengæld håber
jeg også, at systemadministratorerne lærer deres brugere, at de så
manuelt skal escape data, der skal ned i databasen. Det gøres på
følgende måde:

Hvis man bruger PEAR DB (http://pear.php.net/manual/en/core.db.php):

$db->query("INSERT INTO tabel VALUES ( ".$db->quote($_POST["navn"])."
)");

Hvis man bruger PostgreSQL-funktionerne:

pg_query("INSERT INTO tabel VALUES (
'".pg_escape_string($_POST["navn"])."' )");

Hvis man bruger MySQL-funktionerne:

mysql_query("INSERT INTO tabel VALUES (
'".mysql_escape_string($_POST["navn"])."' );

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Thomas Schulz

Dato : 01-06-02 17:20

> magic_quotes er smart nok, hvis man skal indsætte noget i en database.

Tak. Det er lidt frustrerende at set_ini ikke lader til at virke med
magic_quotes_gpc (har testet) på _min_ php 4.20 .
Hvis det bliver nødvendigt kan jeg sikkert bruge .htaccess.

Mange tak for hjælpen.

mvh
Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-06-02 17:46

Thomas Schulz skrev:

> Tak. Det er lidt frustrerende at set_ini ikke lader til at virke med
> magic_quotes_gpc (har testet) på _min_ php 4.20 .

Det kan af tekniske grunde ikke lade sig gøre. Du kan se en oversigt
over, hvilke parametre, der kan ændres vha. ini_set(), .htaccess mv.,
http://dk.php.net/ini_set.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Thomas Schulz

Dato : 01-06-02 22:37

> Det kan af tekniske grunde ikke lade sig gøre. Du kan se en oversigt
> over, hvilke parametre, der kan ændres vha. ini_set(), .htaccess mv.,
> på

Men det sjove er, at "magic_quotes_gpc" står listet (jeg kom til at skrive
"set_ini" i stedet for "ini_set()", men det var det, jeg mente) der..
set_magic_quotes_runtime"
virker heller ikke.

Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-06-02 23:11

Thomas Schulz skrev:

> Men det sjove er, at "magic_quotes_gpc" står listet

Søreme ja. Det undrer mig, for på et tidspunkt rapportede jeg det som en
bug, at det ikke var muligt at ændre magic_quotes_gpc vha. ini_set() -
og så fik jeg svaret fra en PHP-udviklerne, at det af tekniske grunde,
som jeg ikke kan huske, ikke kan lade sig gøre at slå magic_quotes_gpc
fra direkte i et script.

> der.. set_magic_quotes_runtime"

magic_quotes_runtime er forskellig fra magic_quotes_gpc. Se
http://www.php.net/manual/en/configuration.php.

--
Jonas Koch Bentzen