Hvordan gemmer man IPTABLES
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 31-05-02 23:21

Hej!

Jeg har skrevet mine første kommandoer i Iptables ?

Hvordan gemmer man disse kommandoer, så de anvendes næste gang man starter
linux ?

Med hvilken kommando kan man se aktuelle regler / settings som pt. er
gældende ?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Carsten Thomsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-05-02 23:27

_ carsten thomsen wrote:

> Hvordan gemmer man disse kommandoer, så de anvendes næste gang man starter
> linux ?

Det kommer sikkert an på hvilken distribution, du anvender. På RedHat ligger
iptables definitionerne i filen /etc/sysconfig/iptables . Du gemmer dine
aktuelle iptables regler med iptables-save kommandoen:

iptables-save >/etc/sysconfig/iptables

For at kommandoerne bliver udført næste gang, du starter maskinen, skal du
sikre dig, at servicen iptables er aktiveret. Det tjekker du med chkconfig:

chkconfig --list iptables

Som gerne skulle svare noget i stil med

iptables 0:off 1:off 2:on 3:on 4:on 5:on 6:off

Ellers aktiverer du den med

chkconfig --del iptables
chkconfig --add iptables

> Med hvilken kommando kan man se aktuelle regler / settings som pt. er
> gældende ?

Med iptables-save. Når du ikke omdirrigerer dens output, kan du se det
på skærmen.

-Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-06-02 00:31

"_ carsten thomsen" <cajuth@tiscali.dk> writes:

> Med hvilken kommando kan man se aktuelle regler / settings som pt. er
> gældende ?

Jeg plejer at bruge:

# iptables -L -v

--
Jacob - www.bunk.cc
God isn't dead, he just couldn't find a parking place.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 01-06-02 22:23

On Sat, 01 Jun 2002 00:20:50 +0200, _ carsten thomsen wrote:

> Hvordan gemmer man disse kommandoer, så de anvendes næste gang man
> starter linux ?

Jeg plejer normalt at lave det som et shellscript. fx.

#!/bin/sh

iptables -F
iptables -t nat -F

[...]

og gemme det i fx. /etc/init.d/firewall , bare så længe den ligger i
/etc/init.d er navnet irrelevant.

Og lave det executabelt med chmod u+x /etc/init.d/firewall

Hvis du kører redhat er den normale runlevel for opstart uden X nr. 3
ergo ln -s /etc/init.d/firewall /etc/rc3.d/S14firewall

Du må dog ikke hænge mig op på de forskellige stier, da jeg kører Debian,
og dens /etc struktur er lidt anderledes.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation