Hunhund ændret adfærd efter løbetid?
Fra : David Holm

Dato : 31-05-02 22:00

Hejsa

Vi har arvet en dejlig hunhund på 7 år og hun har netop haft den første
løbetid vi har oplevet. Selve løbetiden forløb meget fint og hun var god til
at gøre rent efter sig, men vi synes at hun er noget sløv efter at hun er
færdig med den.

Før hun kom i løbetid var hun meget legesyg og løb efter pinde. Når hun så
"fangede" dem stod hun og logrede med halen som om hun sagde kom og fang mig
Nu gider hun ikke løbe efter en pind, og bruger det meste af lufteturene
til at snuse og tisse. Når vi er hjemme er hun blevet noget mere vagtsom end
hun plejer og hun piver meget hvis hun ikke får opmærksomhed. Derhjemme
virker hun rimelig legesyg.

Jeg ved ikke om det beskrevne er normalt, idet vi aldrig har haft en hunhund
før. Sandy har tidligere haft hvalpe som hun ikke ville kendes ved, men har
efter vores viden ikke været falsk gravid.

Håber i kan hjælpe!

mvh

David Holm

Fra : Holm

Dato : 31-05-02 23:13

David Holm <wormie_fjerndette@alberg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf7e46e$0$247$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
har
> efter vores viden ikke været falsk gravid.

Jeres hunhund kan måske være falsk drægtig.
Hold øje med om hun værner om sit legetøj/tøjdyr osv.
Det er en hormonel forstyrrelse og et savn af den "drægtighed" der skulle
have været...
Dyrlægen kan hormon behandle hende , så går det hurtigt over , og I får
jeres "normale" hund igen !
Hold øje med om hendes blødning er stoppet helt , nogle tæver kan risikere
at få en "pyometra" ( livmoderbetændelse ) efter endt løbetid.
Dette kan udvikle sig meget hurtigt, og hunden får det tydeligt dårligt.

Held og lykke..håber I kunne bruge rådet.
:0))
Holm

Fra : Kosmonauten

Dato : 31-05-02 23:39

"David Holm" <wormie_fjerndette@alberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> efter vores viden ikke været falsk gravid.

Hejsa,
tillykke med jeres "første" tæve ;c)
Jeg har kun haft "tæver" så jeg genkender mønstret med at snuse og tisse, en
alm. gåtur kan i løbetiden snildt vare meget længere. Sådan en "sniffe" tur
kan sagtens gøre hende træt. Det med at hun er mere vagtsom og "pivet" kan
måske være optakten til en falsk drægtighed, det har jeg selv oplevet en
gang med Laika og kuren imod det var at fjerne alt legetøj og så gå nogle
lange ture med hende så hun blev "fysisk" træt. Stik imod hvad andre har
fortalt mig har hun aldrig siden været falsk drægtig. Falsk drægtighed
indfinder sig kort efter løbetiden. Som Holm er inde på så hold meget øje
med hende i det næste stykke tid, bløder hun stadig, drikker hun pludselig
meget vand virker hun lad (ændring af adfærd)så kan det være en begyndende
livmoderbetændelse og de udvikles hurtigere end jeg skriver dette.

Held & lykke herfra.
Martin & Laika

Fra : David

Dato : 01-06-02 10:31

> [...]
en
> alm. gåtur kan i løbetiden snildt vare meget længere. Sådan en "sniffe"
Hun virker meget træt når vi går en tur... Hvis vi går en 3-4 km er hun træt
efter et par km og snuser derefter ikke så meget. Hvis vi så møder en anden
hund er hun relativ frisk og vil gerne lege. Når vi er ude at gå finder hun
ofte forskellige madrester, fugleknogler og lignende som hun spiser før vi
får en chance for at tage det fra hende. Det har hun ikke gjort før, men vi
spekulerer lidt på om det ikke blot skyldes at det ikke tidligere var
"sæson" for at finde madrester på græsset...

> [...]
> gang med Laika og kuren imod det var at fjerne alt legetøj og så gå nogle
> lange ture med hende så hun blev "fysisk" træt.
Det er ikke sådan at hun "putter" legetøjet og ikke vil lade os tage det.
Hun er meget kontaktsøgende.

>bløder hun stadig, drikker hun pludselig
> meget vand virker hun lad (ændring af adfærd)så kan det være en begyndende
> livmoderbetændelse og de udvikles hurtigere end jeg skriver dette.
Under løbetiden drak hun masser af vand, men nu er hun helt færdig med at
bløde og drikker ikke mere vand end hun plejer. Når vi er ude at gå virker
hun lidt lad, men jeg ved ikke om det skyldes at hun er så optaget af at
snuse. Hvis vi møder en anden hund vil hun gerne lege. Hjemme er hun stadig
ret legesyg.

mvh

David