FSO
Fra : Troels

Dato : 31-05-02 10:17

Hvis nu en fil hedder "10072-1.jpg"

Hvordan udvælger jeg så 10072-(1).jpg

Jeg kunne forestille mig at det var noget hen af.

left(objFileItem.Name,7) - left(objFileItem.Name,6)

men jeg er helt lost! :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-05-02 10:45

Troels wrote in news:ad7f2h$gkb$1@sunsite.dk:

> Hvis nu en fil hedder "10072-1.jpg"
> Hvordan udvælger jeg så 10072-(1).jpg

altså : du vil gerne have 1-tallet som returværdi ?

> Jeg kunne forestille mig at det var noget hen af.
> left(objFileItem.Name,7) - left(objFileItem.Name,6)
> men jeg er helt lost! :)

du får det j'te tegn i en streng ved at skrive

dim strChar ' as String
strChar = Mid(completeString,j,1)

:)

PS: prøv lige efter om indekset i strengen starter ved 0 eller 1 ... jeg
kan ikke huske det lige nu (jeg mener nu det er 0)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Torben Brandt

Dato : 31-05-02 11:31

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> altså : du vil gerne have 1-tallet som returværdi ?
Jeg er heller ikke helt med, så vi må vist have det uddybet...

> [...]
>
> PS: prøv lige efter om indekset i strengen starter ved 0 eller 1 ... jeg
> kan ikke huske det lige nu (jeg mener nu det er 0)
Det første tegn i en streng i VBS har index 1 :)

mvh Torben

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-05-02 12:09

Torben Brandt wrote in news:ad7jde$sme$1@sunsite.dk:

> Jeg er heller ikke helt med, så vi må vist have det uddybet...

hvilket egentlig er lidt frustrerende.

<opsang>
og hermed en opfordring til alle, der beder om assistance
i nyhedsgrupper:

Sørg for at få så mange detaljer med i beskrivelsen af problemet
som muligt. Dette betyder ikke, at man kritikløst skal medsende
100 liniers kode for hvert indlæg, men blot at man grundigt
beskriver det problem der ønskes løst. Dette vil spare tid ...
både for spørgeren og for hjælperne, da svaret sikkert vil komme
hurtigere ... og man skal som hjælper ikke sidde og gætte sig
frem til hvad der egentlig ønskes.
</opsang>

:)

> Det første tegn i en streng i VBS har index 1 :)

Det har du faktisk ret i ... hvilket imo er noget pjat. En index-reference
til position i en streng starter ved 0 ... basta !

option explicit
dim intI ' as integer
dim strLoop ' as string
dim strTmp ' as string

strLoop = "usenet"
strTmp = ""
for intI = 1 to len(strLoop)
strTmp = strTmp & "i: " & intI & " char: " & mid(strLoop,intI,1) & VbCrLF
next
msgbox strTmp

Fra : troels

Dato : 31-05-02 12:39

sorry.

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Ja, det er 1-tallet jeg ønsker som retur værdi.

> [...]
> for intI = 1 to len(strLoop)
> strTmp = strTmp & "i: " & intI & " char: " & mid(strLoop,intI,1) & VbCrLF
Jeg aner slet ikke hvad i snakker om :)

Hvis filen hedder "10072-1.jpg" skal jeg have det 1 tal der står foran ".jpg"
skrevet på skærmen. Jeg har lavet et FSO script hvor alle billeder der starter
med 10072 skal udvælges altså left(objFileItem.Name,5) så er det egentlige
spørgsmål, hvordan man henter det 1-tal ud af filnavnet. Tallet nr. 7 skal
hentes ud af et filnavn med 11 cifre. xxxxxx1xxxx

Håber at det gav et bedre overblik. undskyld hvis det andet var for tyndt
beskrevet...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-05-02 13:03

troels wrote in news:ad7ncv$ar1$1@sunsite.dk:

> Ja, det er 1-tallet jeg ønsker som retur værdi.

prøv noget a'la dette:

option explicit
dim strName ' as string
dim strExt ' as string (kun med som illustration)
dim arName
dim intI ' as integer
dim intNbr ' as integer
strName = objFileItem.Name ' det vil så her fx være "10072-3.jpg"
arName = split(strName,".") 'her deles navnet op ved extension-punktum'et
strName = arName(0) ' nu indeholder strName fx "10072-1"
strExt = arName(1) ' nu indeholder strExt fx "jpg" (kun med som
illustration)
intNbr = mid(strName,len(strName),1)
   ' her findes fx 1'tallet som tegn nummer
   ' len(strName), der giver længden af strengen
   ' strName

response.write intNbr 'her skulle den så gerne skrive "1"

NB: Dette vil kun virke ved filer, hvor der kun står ét tal efter
bindestregen. Hvis du kan komme ud for, at der kan stå flere, så bør du
igen opsplitte variablen StrName ved "-"

> Jeg aner slet ikke hvad i snakker om :)

det er et lille test-script jeg lavede for at illustrere at indexet i vb
starter ved 1. Du kan evt prøve at gemme scriptet i en vbs-fil og køre
scriptet.

:)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-06-02 09:47

> [...]
> spørgsmål, hvordan man henter det 1-tal ud af filnavnet. Tallet nr. 7 skal
> hentes ud af et filnavn med 11 cifre. xxxxxx1xxxx

strFilnavn = "10072-1.jpg"
strFilnavn = Right(strFilnavn, 5)
strFilnavn = Left(strFilnavn, 1)

--
Jakob Andersen

Fra : Thomas Due

Dato : 31-05-02 13:27

> Det har du faktisk ret i ... hvilket imo er noget pjat. En index-reference
> til position i en streng starter ved 0 ... basta !

Mjah, det stammer nu nok fra det faktum, at korte strenge (dvs. strenge med
en længe under 256 karaktere altid har brugt den første position (0) til at angive
længden. Det er en konvention som ligger mange år tilbage i tiden. Tilbage i Dos
tiderne.

I de moderne sprog hvor alle strenge principielt er pointere er det overflødigt, men
den slags konventioner er meget svære at slippe af med.

--
Thomas Due
Software Developer