Lærer på rekordtid
Fra : Søren Friberg

Dato : 30-05-02 17:52

Så er den klar! Fra den 1. august etableres den nye meritlæreruddannelse. 2
år, selv om man reelt set ikke har nogen formelle faglige eller pædagogiske
uddanelser. Det generer ikke mig at denne regeringsbeslutning næppe får
betydning for mine 3 børn.

Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-05-02 17:59

Søren Friberg wrote:
> [...]
> formelle faglige eller pædagogiske uddanelser. Det generer ikke mig
> at denne regeringsbeslutning næppe får betydning for mine 3 børn.

Hvor har du det fra? I ministerens pressemeddelelse fra d. 8 maj, da
forligskredsen bag læreruddannelsen blev enige, står der:

<citat>
Betingelserne for at blive optaget på meritlæreruddannelsen er, at ansøgerne
enten har:

1.. en afsluttet kandidat- eller bacheloruddannelse i et eller to af
folkeskolens fag eller

2.. en afsluttet uddannelse som pædagog eller ernærings- og
husholdningsøkonom/professionsbachelor i ernæring og sundhed.

<citat slut>

Så hvis det er rigtigt hvad du skriver, er der da et par forligspartier, der
må føle sig snydt (eller selv har snydt)

Venlig hilsen

Peter Hindsgaul

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-05-02 18:24

"Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspaceremove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> må føle sig snydt (eller selv har snydt)

Muligvis ikke den mest pålidelige kilde, men antagelig troværdig!

Holbæk Amts Venstreblad skriver i dag:

<citat start>
"Den nye læreruddannelse henvender sig til tre grupper. For det første til
de universitetsudannede bachelorer eller kandidater, som har falige
kvalifikationer i folkeskolens fag",
"For det andet kan pædagoger, der er uddanet på pædagogseminarium....."
"Den tredje gruppe er personer, der har undervisningserfaring for eksempel
gennem mange års vikararbejde, og som er fyldt 30 år. De får mulighed for på
2 år at tage meritlæreruddannelsen bestående af to linjefag og de
pædagogiske fag, selv om de reelt set ikke har nogen formelle faglige eller
pædagogiske uddanelser"

<citat slut>

Har ikke tid til at finde yderligere dokumentation for disse påstande.

Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-05-02 18:40

Søren Friberg wrote:
> [...]
> linjefag og de pædagogiske fag, selv om de reelt set ikke har nogen
> formelle faglige eller pædagogiske uddanelser"

Ok, jeg har læst det på en anden måde end Venstrebladet, men deres
forbindelser til ministeren er nok bedre end min. I pressemeddelelsen fra
Uvm hedder det

<citat
I bekendtgørelsen er der imidlertid også lagt op til, at et centralt nævn
efter indstilling fra de enkelte uddannelsesinstitutioner skal kunne give
dispensation, så andre ansøgere med særlige kvalifikationer også kan blive
optaget på meritlæreruddannelsen. Det centrale nævn skal sikre, at der i
forbindelse med optagelse på dispensation bliver etableret en ensartet,
national praksis i bedømmelsen af disse ansøgere. For at blive optaget på
dispensation skal ansøgeren som minimum opfylde følgende krav:

-være mindst 30 år

- være studieegnet

- have en adgangsgivende gymnasial uddannelse eller færdigheder og
kundskaber i dansk, et fremmedsprog og matematik eller et andet fag svarende
til mindst HF-fællesfagniveau

- have forudgående erhvervsuddannelse eller anden uddannelse på det niveau
- have mindst to års erhvervserfaring, herunder eventuelt
undervisningserfaring eller erfaring fra arbejde med børn og unge.

Kravene til optagelse på meritlæreruddannelsen er skrappere end de krav, der
stilles til ansøgere, som får dispensation til at begynde på den ordinære
4-årige læreruddannelse.

<citat slut>

Venlig hilsen

Peter Hindsgaul

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-05-02 18:57

> [...]
der
> stilles til ansøgere, som får dispensation til at begynde på den ordinære

Ja, det ser det også ud til på Undervisningsmisteriets pressemeddelelse

http://uvm.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=53738960&EXTRA_ARG=&CFGN
AME=MssFindDA%2Ecfg&host_id=3&page_id=1137&query=meritl%C3%A6rer&hiword=MERI
TL%C3%86RER+

Den er dog så til pas uklar, at mit oprindelige citat umuligt kan afvises.

mvh

Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-05-02 19:27

Søren Friberg wrote:

> Den er dog så til pas uklar, at mit oprindelige citat umuligt kan
> afvises.

Jeg er jeg alvorligt bange for at du har ret i.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-05-02 20:12

Men så kan nogen af os måske opgraderes til gymnasielærere

mvh
Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-05-02 20:29

Søren Friberg wrote:
> Men så kan nogen af os måske opgraderes til gymnasielærere

Det tror jeg egentlig ikke jeg har lyst til

vh
Peter

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 30-05-02 20:48

> Det tror jeg egentlig ikke jeg har lyst til

næ, uhadada - sikket skrækscenarium - tænk, hvis gymnasieeleverne blev
udsat for folk med pædagogisk baggrund - den går virkelig ikke i den
verden.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-05-02 20:56

Arne Hertzsprung Wilstrup wrote:

> næ, uhadada - sikket skrækscenarium - tænk, hvis gymnasieeleverne blev
> udsat for folk med pædagogisk baggrund - den går virkelig ikke i den
> verden.

Nej, men jeg tænkte mere på mig selv. Jeg tror ikke jeg kunne vænne mig til
at anbefale enhver med en skoletaske at gå på gymnasiet, og bagefter brokke
mig over at gymnasieelevernes faglige niveau er så dårligt.
Jeg tror simpelthen jeg ville komme til at føle mig splittet og spaltet

vh
Peter

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-05-02 21:12

> Nej, men jeg tænkte mere på mig selv.

Ja, sådan forstod jeg det også.

Men det var sådan set seriøst ment eller rettere:
Jeg har bemærket, at for første gang nævnes gymnasieinstitutioner, som et
muligt arbejdsområde efter endt cand.pæd i matematik i forbindelse med de
nye uddannelser på DPU. Med andre ord tyder noget på at både gymnasierne og
folkeskolerne må gå på rov i visse fag, hvilket fører til nogle pudsige
forhold.

mvh. Søren Friberg

(der er meget glad for sin 1. og 3. klasse)

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-05-02 21:45

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse

http://uvm.mondosearch.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=53738960&EXTRA_ARG=&CFGN

AME=MssFindDA%2Ecfg&host_id=3&page_id=1137&query=meritl%C3%A6rer&hiword=MERI
> TL%C3%86RER+

Synes ikke linket fungerer!!!

Men jeg søgte på www.uvm.dk og fandt:

artiklen: Politisk ok til meritlærer