Lidt simpel fysik hjælp
Fra : Michael Jensen

Dato : 30-05-02 16:21

Hejsa

Jeg skal beregne snorkraften på en simpel opstilling (se den flotte
opstilling

¤--------o
######## |
######## |
######## ¤ B
########

Jeg har fundet accelerationen til 1,33 m/s^2 og snorkraften skal vel være
denne samme uanset om man regner på A eller B
Massen af A = 10 kg
Massen af B = 2 kg

Er dette den rigtige måde at beregne snorkraften

F_snor = B_masse * g - B_masse * a
F_snor = 16,98 N

Hvordan finder jeg så dette hvis jeg regner på A (for at tjekke) ?

--
Med venlig Hilsen Michael

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-05-02 16:33

Michael Jensen wrote:

> Jeg skal beregne snorkraften på en simpel opstilling (se den flotte
> opstilling

Den bliver lidt flottere hvis du »tegner« den med en skrifttype hvor
alle tegn er lige brede. Så vil vi andre nemlig se den rigtigt.

Man kan tjekke om alle tegn er lige brede her:

WWWWWWWWWW (ti W'er)
iiiiiiiiii (ti i'er)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Michael Jensen

Dato : 30-05-02 16:51

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle tegn er lige brede. Så vil vi andre nemlig se den rigtigt.
>
> Man kan tjekke om alle tegn er lige brede her:

Jeps det kan jeg godt se, men nu har jeg prøvet alle de instillinger der er
for at ændre til MIME, Uencode, BASE64 og Quoted printable men det hjælper
intet. Hvad skal den indstilles til ?

Jeg er ret sikker på at du godt kan hjælpe mig, vil du ikke lige skrive
igen?

--
Med venlig hilsen Michael

P.S. Det er en opstilling på et lille lod (2kg) trækker et stort log (10kg)
vha. af tyngdekraften. der er en vis modstand i underlaget for det store
lod.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-05-02 17:04

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> writes:

> Jeps det kan jeg godt se, men nu har jeg prøvet alle de instillinger der er
> for at ændre til MIME, Uencode, BASE64 og Quoted printable men det hjælper
> intet. Hvad skal den indstilles til ?

Det er ikke alle de der ting du skal have fat i. Det er skrifttypen
(font).

Brug Courier eller Terminal.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Michael Jensen

Dato : 30-05-02 17:25

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke alle de der ting du skal have fat i. Det er skrifttypen
> (font).
>
> Brug Courier eller Terminal.

Har prøvet at lege lidt med det funger ikke lige nu medmindre jeg laver det
om til html. Men I kan se det på http://ogj.dk/testing/figur_usenet.png
skulle det være til at forstå.

Michael Jensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-05-02 20:25

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> writes:
> Har prøvet at lege lidt med det funger ikke lige nu medmindre jeg laver det
> om til html.

Det vigtige er at du tegner det i et program der bruger en fixed-width font.
Du kan bruge notepad, og cut'n'paste det ind i din posting. Det ser sikkert
grimt ud i din newsreader, men det vil se fint ud hos alle dem der læser
usenet i fixed-width. Brug for alt i verden ikke HTML (men det lød det til
at du godt ved :)

> Men I kan se det på http://ogj.dk/testing/figur_usenet.png
> skulle det være til at forstå.

Det er også en god løsning :)
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-05-02 19:57

Michael Jensen wrote:

> [...]
> intet. Hvad skal den indstilles til ?
>
> Jeg er ret sikker på at du godt kan hjælpe mig, vil du ikke lige skrive

Jo. Jeg kan se at du bruger Microsoft Outlook Express; jeg kender ikke
det program så nøje. Men det har ikke noget at gøre med de indstillinger
du nævner herover. Disse indstillinger bestemmer den måde Outlook koder
din tekst når du afsender den, og det er ikke dét.

Du skal have ændret den skrifttype som Outlook bruger når du skriver
og læser indlæg. Du skal altså vælge en fastbredde-skrifttype. I Windows
er der vist én der hedder »fixedsys« eller sådan noget. Det har noget at
gøre med udseende-indstillingerne hos dig, ikke med kodningen af tegnene
i selve indlægget.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Badstue

Dato : 30-05-02 22:16

> [...]
<klip>
> [...]
> er der vist én der hedder »fixedsys« eller sådan noget. Det har noget at
> gøre med udseende-indstillingerne hos dig, ikke med kodningen af tegnene

Hvis det er dansk OE:
Menuen funktioner, indstillinger, fandebladet meddelelse, under post:
knappen skrifttypeindstillinger.
Hvis det er engelsk OE, så er det kon noget lignende

Søren

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-05-02 18:24

Michael Jensen skrev :
> Jeg har fundet accelerationen til 1,33 m/s^2 og snorkraften skal vel være
> denne samme uanset om man regner på A eller B
> Massen af A = 10 kg
> Massen af B = 2 kg

Jeg kan nu sagtens se din opstilling.
Jeg beregner dog accelerationen til 1,64 m/s^2

Jeg bruger flg. udtryk : a = - m(B)*g/(m(A) + m(B))

(mulighed for udledningsfejl; Jeg har fundet hastighedsudtrykket til v =
sqr(2*m(B)*g*h/(m(A) + m(B)) hvor faldhøjden = h
accelerationen kan herefter findes som : a = -½*v^2 / h)
Din formel for snorkraften er OK.
--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Michael Jensen

Dato : 30-05-02 20:57

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan nu sagtens se din opstilling.
> Jeg beregner dog accelerationen til 1,64 m/s^2

Jeps det er også rigtig nok, men jeg glemte lige at fortælle at der var
nogle flere oplysninger som den accelereres 0,6 m på 0.95 s og der er en vis
gnidning mellem underlaget og A.

> [...]
> sqr(2*m(B)*g*h/(m(A) + m(B)) hvor faldhøjden = h
> accelerationen kan herefter findes som : a = -½*v^2 / h)

Hvis min formel er rigtig nok burde jeg så ikke også finde snorkraften ved
at regne på A_masse?

Michael Jensen

Fra : Michael Jensen

Dato : 31-05-02 16:09

> [...]
> sqr(2*m(B)*g*h/(m(A) + m(B)) hvor faldhøjden = h
> accelerationen kan herefter findes som : a = -½*v^2 / h)

Hvis vi nu siger at der er en "vis gnidning" og at acceleration er 1,33
m/s^2 så finder jeg snorkraften til

F_snor = m(B)*g - M(B)*a = m(A)*a +F_gnid

Så kan jeg finde F_gnid til :
m(B)*g - m(B)*a - m(A)*a = F_gnid
2 kg * 9,82 m/s^2 - 2kg * 1,33 m/s^2 - 10 kg * 1,33 m/s^2 = 3,647 N

F_snor må så være 16,98 N

Nu skal jeg så find accelerationen hvis massen af B er 3 kg. Kan man så gøre
følgende?

a = ((m(B)*g - F_gnid) / (m(B) + m(A))
a = 1,99 m/s^2

Er ovenstående udregninger rigtige eller har jeg draget nogle forhastede
konklusion med hensyn til F_gnid's brug i begge formlen?

Michael Jensen

Fra : Maggie Æggesne

Dato : 31-05-02 17:53

KAN I DA FOR SATAN IKKE BARE GIVE DRENGEN NOGET HJÆLP ISTEDET FOR AT
DISKUTERE SKRIFTTYPER!!