Mave buler ind ad :\
Fra : Dennis Mortensen

Dato : 30-05-02 11:54

hej...
Jeg har som tidligere skrevet 4 Golden spec. (labidocmis bla bla..)
- men 3 af dem: deres mave er begyndt at bule lidt indad.. det prøvede jeg
også engang da jeg havde platyer/guppyer...
Det skulle være en eller anden form for parasit der langsomt æder dem op
inde fra.. jeg ved self ik om det er samme tilfælde her, plz hjælp mig her!
Da mine guppyer havde det fik jeg at vide at jeg bare skulle hælde en
håndfuld groft køkkensalt ned i akvariet... -så skifte vand efter en uge, og
en ny håndfuld salt i... indtil det var væk...
Skal jeg gøre det igen?

mvh
dennis

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-05-02 12:15

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf6047f$0$78762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
og
> en ny håndfuld salt i... indtil det var væk...

Det synes jeg ikke du skal!
At deres mave falder lidt ind, vil ikke kunne kureres med salt, hvis det
er fordi de er syge.

Først skal vi lige vide om fiskene spiser, og ellers udviser alm adfærd?
Hvis nej!
så skal der gøres noget. Et er at det ser ud til at de spiser, tygger på
det og så spytter det ud igen.
Er de sløve og lidt apatiske, "hoster" de, vrider de sig? Hvis ja, så har
de fået "bugvattersot",
det kan kun kureres med antibiotika, f.eks Pondfuran fra JBL, eller
Aquafuran. Der er flere
mærker på market end de 2 nævnte, men det aktive stof Nipfoprinaol
(forkert stavet, men meningen
kan du nok se) er ens i dem alle sammen.

Hvis de ikke har nogen af de nævnte symptomer, så prøv at finde noget
andet og mere næringholdigt foder til dem,
f.eks mysis eller frosne artemia.

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 30-05-02 12:22

De spiser alle... og spytter det ikke ud igen, men: nogle gange ser det ud
som om de får for meget i munden, så får de en kæmpe bule på hagen, og
svømmer med hovedet nedad rundt i akvariet indtil bulen er væk (går ud fra
maden så er sunket så?) og de svømmer normalt igen og spiser videre..

MEN: de gnider sig mod bunden (du ved hvad jeg mener)

tak for svar, men mangler lige lidt mere hjælp hvis du gider... havd gør jeg
så nu siger du? ...

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 30-05-02 12:25

wups:
du skrev:
Er de sløve og lidt apatiske, "hoster" de, vrider de sig? Hvis ja, så har
- og det var det jeg mente i sidste post...faktisk alt det der...
-så skal jeg simpelthen abre gå op til min dyrehandler og spørge efter
antibiotika ?

dennis

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-05-02 21:16

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf60bbf$0$78774$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> - og det var det jeg mente i sidste post...faktisk alt det der...
> -så skal jeg simpelthen abre gå op til min dyrehandler og spørge efter

Der er nok ikke så meget andet at gøre! Hvis du kan få fat i det middel fra
JBL, så er det at foretrække,
da du får dobbelt så meget for samme pris!
Behandl efter foreskriften, og bagefter skifter du vand et par gange, og så
giv dem lige en behandling igen,
bare for at være sikker.

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 31-05-02 14:03

Fik fat i noget: det er ikke direkte antibiotika, men der står direkte i
"brugsanvisningen" at det er mod bakterier, bla. bugvattersot...
Så det er vel ok? :)
Det hedder "baktopur" og et firma ved navn "sera" laver det...
Har brugt det.. vandet bliver helt neon-grønt :)))

mvh
dennis

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-05-02 15:56

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf77427$0$74260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Det hedder "baktopur" og et firma ved navn "sera" laver det...
> Har brugt det.. vandet bliver helt neon-grønt :)))

Kender ikke produktet, men tvivler meget på virkningen.

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 01-06-02 12:02

Du tvivler på virkningen?
-skal lige ha en begrundelse... der står at det direkte er mod denne sygdom
jo...

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-06-02 15:10

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf8a956$0$9025$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du tvivler på virkningen?
> -skal lige ha en begrundelse... der står at det direkte er mod denne
sygdom
> jo...

Medicin der er så bredspecteret, har sjældent nogen virkning!

Hvad består det af?? Hvis der ingen indholdfortegenelse er er der
sandsynligvis
heller ikke noget Nifurprinaol i.

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 02-06-02 16:03

Det består af:
27g butylglycol
0,6990g acriflavin
0,0165 methylenblåt
100ml aqua purificata ad

skidt?

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-06-02 10:50

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfa3353$0$74224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det består af:
> 27g butylglycol
> 0,6990g acriflavin
> 0,0165 methylenblåt
> 100ml aqua purificata ad
>
> skidt?

Ja, det er skidt!!'
Der er intet antibiotika i den blanding!

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 03-06-02 13:32

Jamen hvor kan man få det henne?

-og er det 100% udelukket at dette vil virke? - Har fulgt proceduren nu
efter brugsanvisningen... og intet sket indtil videre...

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-06-02 22:24

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfb6169$0$8957$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jamen hvor kan man få det henne?
>
> -og er det 100% udelukket at dette vil virke? - Har fulgt proceduren nu
> efter brugsanvisningen... og intet sket indtil videre...

Nu ved jeg intet om hvor i verden du bor!
Men jeg vil vove påstanden, at du kan få det i enhver VELASSOITERET
akvariebutik.
Der mener jeg ikke Bonnie butikerne, som nok har et stort udvalg, men
ikke til fisk.

Det er da helt klart at intet sker, da medicinen ikke er virksom på den
sygdom.

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 03-06-02 16:38

Og hvad er det der er i min "blanding" der? :) - og hvorfor putter man der i
når det ik virker? :\

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-06-02 22:27

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfb8cd9$0$74231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og hvad er det der er i min "blanding" der? :) - og hvorfor putter man der
> når det ik virker? :\

Det skal du ikke spørge mig om, det er jo ikke mig der har lavet den.

Nu er det noget tid siden du spurgte om problemmet første gang.
Hvis der ikke er kommet andre tegn på sygdommen, så er der jo slet ingen
der siger
at det er bugvattersot! Det kan f.eks være et alderstegn. Og mod virker
ingen medicin *s*.

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 04-06-02 13:51

Hmm.. - du er nok morsom hvaee :)

Jeg vil mene at den ene har normal tykkelse nu igen... 2 af dem kan man se
det på hvis man kigger efter, og 1 er stadig hårdt ramt...
Jeg så igår aftes at en af dem gned sig på bunden... :\

-noget helt andet... når de "graver" i sandet, det er bare leg ikke? - Jeg
har lige sat 2 nye sten derned, samtlige fisk er begyndt at prøve at grave
ind under den... :)

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-02 21:10

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfcb730$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg vil mene at den ene har normal tykkelse nu igen... 2 af dem kan man se
> det på hvis man kigger efter, og 1 er stadig hårdt ramt...
> Jeg så igår aftes at en af dem gned sig på bunden... :\

At de gnider sig mod bundlaget har intet med den sygdom at gøre, vi
tidligere var inde på.
Når de gnider sig, er det fordi der er noget der generer dem, der kan
være nogle parasitter
som de forsøger at gnide af. Kan du se nogle små enten hvide eller sorte
pletter på fiskene??
Pletterne er ganske små!
En salt tilsætning til vandet kan fjerne parasitterne, men du må ikke
spørge mig om dosering, har aldrig haft
problemmet selv.

> -noget helt andet... når de "graver" i sandet, det er bare leg ikke? - Jeg
> har lige sat 2 nye sten derned, samtlige fisk er begyndt at prøve at grave
> ind under den... :)

De Malawiciklider du har er Mbunaer, og de lever meget gerne i huler, og
har de ikke nok,
og muligheden for at lave nogen er tilstede så graver de da bare en.
Som regel er det den dominerende han der laver den største hule, som han
forsvarer heftigt.
Hvordan er fordelingen på dine Lab. caeroleus??

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 04-06-02 22:49

Ok, jeg troede faktisk at den sygdom vi snakkede om VAR parasitter indeni
fiskene...

En af hunnerne har fået en halvbred sort stribe midt på maven, den strækker
sig helt fra halen til lige før hovedet... har skam oz undret mig over hvad
det er? - kan det være parasitter, kan det sikkert ikke når det er så
tydeligt... ?

Men jeg vil da prøve lidt groft køkkensalt så :)

-dennis

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-02 23:41

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfd3552$0$74227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> tydeligt... ?
>
> Men jeg vil da prøve lidt groft køkkensalt så :)

"Bugvattersot" er rigtigt en indresygdom, som du kun ser de sekundære
symptomer på.

Den salt som du kan komme i vandet tager ydre parasitter, typisk noget
der sætter sig i skællene, og som klør.

Jeg vil ikke tro at du kan se evt. parasitter så tydeligt, hver af dem
vil være på størrelse med en knappenål spids.

Hvis den ikke holder op med at klø sig, så se om der ikke er en her osm
kan give dig dosseringen på salt.
Alternativt fang fisken og tag den med til forhandleren og hør hvad den
farve stribe skyldes.

Den fisk der er tynd, det skulle vel aldrig være den lille han??

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 05-06-02 09:12

> [...]
> vil være på størrelse med en knappenål spids.
>
> Hvis den ikke holder op med at klø sig, så se om der ikke er en her osm

Fik at vide af min lokale dyrehandel, sidst jeg havde noget parasitværk, at
en håndfuld groft salt er fint... han viste mig det også, og det har jeg
stadig i hovedet, sådan ca. :)

> Alternativt fang fisken og tag den med til forhandleren og hør hvad den
> farve stribe skyldes.
>
> Den fisk der er tynd, det skulle vel aldrig være den lille han??

Det er en af hunnerne der stadig er meget tynd, den "lille" han er en af de
2 der ikke er 100% kommet sig endnu....

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 04-06-02 23:00

> [...]
han
> forsvarer heftigt.
> Hvordan er fordelingen på dine Lab. caeroleus??

Jeg har en stor han som også er ret dominerende, en mellemstor han og 2
forholdsvis små hunner... og det var også den store han der gravede først,
så kom hunnerne og hjalp ham.

Men begynder de at grave fordi der er for lidt huler?
men de kan jo ikke grave deciderede huler i sandet?

> Carsten

Når jeg nu kommer over disse sygdomme skulle de jo gerne begynde at yngle...
Jeg vil ha utroligt svært ved at fange en hun med alle de sten... kan
ungerne ikke overleve uden man har dem i yngleakvarie ?

-dennis

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-02 23:46

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cfd3800$0$74267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Men begynder de at grave fordi der er for lidt huler?
> men de kan jo ikke grave deciderede huler i sandet?

Jeg ved jo ikke hvordan du har indrettet akvariet, så det kan jeg ikke
svare på.

De graver ind under stenene, hvis de kan, derfor skal de underste også
ligge på bunden og ikke
på gruset.

> [...]
> Jeg vil ha utroligt svært ved at fange en hun med alle de sten... kan
> ungerne ikke overleve uden man har dem i yngleakvarie ?

De vil fint kunne overleve, hvis der er gemmesteder til dem, Jeg har selv
brugt at have en
halvmursten, med huller i, i akvariet, der gemmer ungerne sig til de er
store nok til at kunne klare sig selv.

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 05-06-02 09:18

> [...]
> nyhedsmeddelelse:3cfd3800$0$74267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg ved jo ikke hvordan du har indrettet akvariet, så det kan jeg ikke

Jeg kan da bare lige hurtigt sende et billede, hvis du har en mailadresse?

> De graver ind under stenene, hvis de kan, derfor skal de underste også
> ligge på bunden og ikke
> på gruset.

Ok, det har jeg så ik lige tænkt på da jeg satte sten i... du mener at de
skal helt ned på bunden og røre flamingoen?

> [...]
selv
> brugt at have en
> halvmursten, med huller i, i akvariet, der gemmer ungerne sig til de er

Nu er der nok ikke plads til en hel mursten i mit, men 1/3 af en kunne jeg
vel finde plads til, og jeg kan godt se sådan en er genial
-Alle "gemmestederne" i mit akvarie er nemlig ret store... tror hvertfald de
små hunner ville kunne bevæge sig overalt deri... Jeg må lige finde sådan en
halv mursten og så lave lidt flere mindre huler så...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 31-05-02 20:35

"Dennis Mortensen" <psyco_dm@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Det hedder "baktopur" og et firma ved navn "sera" laver det...
> Har brugt det.. vandet bliver helt neon-grønt :)))

Hej Dennis.
Jeg tror at der lige har været en lille bitte misforståelse ude at gå. I dit
første indlæg skriver du at maven på fiskene buler indad. Normalt ved
bugvattersot bliver maven hoven, fordi der kommer væske ind i bughulen på
fisken. Maven bliver så stor at skældene rejser sig og stritter, så fisken
godt kan minde lidt om en golfbold med pigge.

Mht medisin:
Jeg kender bactopur og har brugt det selv. Hvis jeg var dig, ville jeg
skynde mig ud for at finde noget af det andet som findes på markedet, for
det hjælper altså ikke. Hvad som er årsagen til at det ikke virker, ved jeg
jo så ikke lige, det kan jo være at der er for lidt af de virksomme stoffer.

Lige en anden ting. Ved du hvor gammel fisken er ????
For er den ved at være gammel, så vil jeg nok hellere anbefale dig at aflive
den, da der er stor sandsynlighed for at der i løbet af kort tid igen vil
komme sygdomme.

Generelt er sygdom noget værre lort, og jeg håber for dig og din fisk'es
skyld at fu får den frisk igen.
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-06-02 02:41

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dfQJ8.32$6r.4085@news.world-online.no...

> [...]

> fisken. Maven bliver så stor at skældene rejser sig og stritter, så fisken
> godt kan minde lidt om en golfbold med pigge.

Det er ganske korrekt det du skriver, men til at starte med, bliver maven
tynd af se på,
når den først er begyndt at svulme op, så er det som regel forsent.

Det er derfor en klassisk fejl(hvis man kan kalde det det)at man forledes
til at tro at fisken
er kommet sig, for før var den tynd, nu spiser den tilsyneladende, og
maven ser pæn ud igen!

Carsten

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 01-06-02 12:04

> [...]

forledes
> til at tro at fisken
> er kommet sig, for før var den tynd, nu spiser den tilsyneladende, og

Den spiser da også nu :) - ganske normalt...

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 01-06-02 12:05

Ved ikke hvor gamle fiskene er...
Jeg købte dem for en måned siden, og spurgte ikke efter alder...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 02-06-02 11:45

> Ved ikke hvor gamle fiskene er...
> Jeg købte dem for en måned siden, og spurgte ikke efter alder...

Hej Dennis.
Da er det ikke fordi fisken er gammel. Det kan lade sig gøre at få den frisk
igen, men den vil uanset være disponert for at få andre/den samme sygdom
igen :(
Men du må være tålmodig, og bare sørge for at den har så optimale forhold
som mulig, mht vand, medisin og varme.
Held og lykke :)
Hilsen Ditte