Hardwareprofiler i Linux?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-05-02 00:29

Hejsa NG,

I windows kan man sætte hardwareprofiler op, hvor man kan sætte forskellige
ting som netværk m.m. for hver profil, som man så kan vælge under boot. Kan
man lave noget tilsvarende med Linux?

Mere specifikt kobler jeg min laptop på nettet hjemme, arbejde m.m. og
mangler en "let" måde at kunne ændre netværkopsætningen i forhold til de
steder jeg kobler mig på.

Findes der noget indbygget, eller skal jeg skrive mit eget script?

Debian Woody (2.4.18)

Tonni Aagesen
agent29@stofanet.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 01:12

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> writes:

> Mere specifikt kobler jeg min laptop på nettet hjemme, arbejde m.m. og
> mangler en "let" måde at kunne ændre netværkopsætningen i forhold til de
> steder jeg kobler mig på.

Jeg har fået sat en DHCP-server op på pinden, og så spiller det bare
med at flytte mellem hjemme og der.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-05-02 01:51

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> Jeg har fået sat en DHCP-server op på pinden, og så spiller det bare
> med at flytte mellem hjemme og der.

Den mulighed har jeg desværre ikke alle de steder jeg kobler på nettet.
Well, jeg må vel bikse et script sammen

Tonni Aagesen
<agent29@stofanet.dk>

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-02 17:05

Den Thu, 30 May 2002 02:51:01 +0200 skrev Tonni Aagesen:
>"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

>Den mulighed har jeg desværre ikke alle de steder jeg kobler på nettet.
>Well, jeg må vel bikse et script sammen

Nogle DHCP-klienter har mulighed for fallback til en fast IP, hvis
DHCP'en ikke er tilgængelig.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : enrique

Dato : 30-05-02 01:26

Yello

On Thu, 30 May 2002 01:28:56 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> steder jeg kobler mig på.
>
> Findes der noget indbygget, eller skal jeg skrive mit eget script?

Jeg mener at Linuxconf har noget profil ting, det er det jeg har kigget
på til min bærbar.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >< http://www.cs.auc.dk/~enrique >

Fra : Bo Simonsen

Dato : 30-05-02 01:24

On Thu, 30 May 2002 02:26:17 +0200, enrique wrote:

> Jeg mener at Linuxconf har noget profil ting, det er det jeg har kigget
> på til min bærbar.

Det har den også, men den er mildt sagt til at spærtte op og skide i, da
den laver rod i dine configfiler.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : enrique

Dato : 30-05-02 01:39

Yello

On Thu, 30 May 2002 02:24:04 +0200, Bo Simonsen wrote:

> Det har den også, men den er mildt sagt til at spærtte op og skide i, da
> den laver rod i dine configfiler.

Det er vist det man kalder en feature....

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-05-02 01:53

"enrique" <Look@MySignature.txt> wrote in message

> Jeg mener at Linuxconf har noget profil ting, det er det jeg har kigget
> på til min bærbar.

Hvad er Linuxconf?

Tonni Aagesen
<agent29@stofanet.dk>

Fra : Heine Laursen

Dato : 30-05-02 07:00

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in news:ad3t50$o5r$1
@sunsite.dk:

> Hvad er Linuxconf?

http://www.solucorp.qc.ca/linuxconf/

Heine Laursen

Fra : Claus Albøge

Dato : 30-05-02 07:34

> [...]

> steder jeg kobler mig på.
>
> Findes der noget indbygget, eller skal jeg skrive mit eget script?

divine - Automatic IP configuration detection for laptops
laptop-net - Automatically adapt laptop ethernet
laptop-netconf - network detection and configuration program for laptops
switchconf - Change network config for laptops

/Claus A

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-02 17:04

Den Thu, 30 May 2002 01:28:56 +0200 skrev Tonni Aagesen:
> [...]
>
>Mere specifikt kobler jeg min laptop på nettet hjemme, arbejde m.m. og
>mangler en "let" måde at kunne ændre netværkopsætningen i forhold til de

Det smarteste er nok at bruge runlevels til formålet.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Christian Rishoej

Dato : 30-05-02 20:58

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

Kan

> Det smarteste er nok at bruge runlevels til formålet.

Det er saa spoergsmaalet...

Christian

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 30-05-02 21:30

> [...]

> Mere specifikt kobler jeg min laptop på nettet hjemme, arbejde m.m. og
> mangler en "let" måde at kunne ændre netværkopsætningen i forhold til de

På min laptop (debain potato) har jeg følgende i min network.opts:

case "$ADDRESS" in
school,*,*,*|default,*,*,*)
# Use /sbin/pump for BOOTP/DHCP? [y/n]
PUMP="y"
NETMASK="255.255.255.0"
;;
home,*,*,*)
# Host's IP address, netmask, network address, broadcast address
PUMP="n"
IPADDR="10.0.0.2"
;;
esac

og så benytter jeg lilo på følgende vis:

default=school
image=/vmlinuz
   label=school
   read-only
   append= "SCHEME=school"
   alias=1

image=/vmlinuz
   label=home
   read-only
   append="SCHEME=home"
   alias=2

og når computeren er startet bruger jeg:

cardctl scheme work/home

det er taget fra /usr/doc/HOWTO/en-txt/PCI-HOWTO.txt.gz

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-05-02 22:12

"Lasse Munck Rasmussen" <munck@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> På min laptop (debain potato) har jeg følgende i min network.opts:

[klip]

Ja, det faktisk lige sådan noget jeg havde forestillet mig - tak for
referencen.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>