Banminth
Fra : Holm

Dato : 29-05-02 22:08

Godaften derude...

Jeg er løbet ind i en lille pudsighed.....
Jeg sætter mig altid grundigt ind i ting, især når det gælder behandlingen
af mine to islændere.....og derfor læser jeg meget om et produkt før jeg
tager det i brug...og så var det lige at jeg fandt ud af noget " kompliceret
" og skulle der sidde nogen i denne gruppe der ved noget om dette , så ville
det bare være skønt !

Når man behandler heste mod bændelorm giver man dobbelt dosis Banminth
ihvertfald iflg. de fleste bøger om dette emne...bla "En grundbog i
hestehold" landbrugs ministeriet...MEN !
På Banminth pakningen står der : Dobbelt dosis bør ikke gives til drægtige
hopper!
OG !!
Drægtige hopper bør som bekendt behandles mod disse , ca. en måned før
foling .....ØH ????
Hvad er det så lige man gør ?
Jeg har faktisk stillet dette spørgsmål til en dyrlæge og han kunne ikke
give et konkret svar , så nu er der bare jer tilbage ......:0)))

Jeg tror nok jeg venter med at foretage mig noget , og så giver jeg føllet
føl-dosis når han/hun er gammel nok til det .
Hvad er jeres bud ??

Kærligst Holm

PS : Er der mon nogen af jer der har hund og kat ?? Så så I vel den grimme
grimme udsendelse " Flået levende " ??
Ellers kan I læse meget mere på dk.fritid(hund/kat )..eller her :

http://www.alledyrsfrihed.dk/pels/hunde/hundepels.htm

Fra : Britta Larsen

Dato : 30-05-02 08:54

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev :

> [...]
> hopper!
> OG !!
> Drægtige hopper bør som bekendt behandles mod disse , ca. en måned før

Kan se du snakker om Dobbelt dosis, menes der så ikke at du bare skal give
en enkelt?

(har ikke så meget kendskab til dette)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Holm

Dato : 30-05-02 13:00

Britta Larsen <britta@trab.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf5daf0$0$217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kan se du snakker om Dobbelt dosis, menes der så ikke at du bare skal give
> en enkelt?

Hej Britta...
Ormekur doseres jo efter vægt og i tube banminth kan behandle en hest på 600
kg når der tales om rundorm...
hvorimod den behandler 300 kg hest for bændelorm...vejer ens hest f.eks 600
kg. så skal den vel have to tuber banminth ??
Sådan forstår jeg det ....
Når der så står at man skal give dobbelt dosis mod bændelorm...så er jeg jo
i tvivl om hvor meget hesten skal have men om hvordan man så behandler en
drægtig hoppe mod bændelorm , når de ikke må få "dobbelt dosis" !
I praksis er det faktisk umuligt, selvom der i flere bøger opfordres til at
behandle drægtige hopper mod bændelorm en måned før forventet foling!!

Ja det er altså ret kryptisk og jeg er da stadigvæk itvivl om hvad der
egentlig menes på deklarationen uden på Banminth pakkerne....gid det var
lettere...:0)))

Jeg må prøve at spørge endnu en dyrlæge , de må da kunne forklare det
her....hi hi ...
men tak for svaret aligevel!!
Holm