Rettigheder
Fra : Anders Lund

Dato : 29-05-02 22:06

Jeg skal give min ftp rod mappe skrive rettigheder. Jeg kan godt finde ud at
give rod mappen de rigtige rettigheder med:
chmod g=rwx .
men jeg kan ikke finde ud af at give undermapperne samme rettigheder. Det
kan da ikke være meneinge at jeg manuelt skal ændre rettigheder selv, vel?

Altså hvordan ændre jeg rettigherder på en mappe OG alle dens undermapper?
Jeg bruger redhat 7.3

Mvh
Anders Lund

Fra : Peter Hagstrom

Dato : 29-05-02 22:42

Anders Lund wrote:

<snip>

> Altså hvordan ændre jeg rettigherder på en mappe OG alle dens undermapper?
> Jeg bruger redhat 7.3

Ved at bruge -R på chmod kommandoen bliver den rekursiv. Det svare til at
gøre det for mappen og dens undermapper. Du vil altså skulle skrive:

chmod g=rwx * -R

Se iøvrigt man chmod

--
Peter Hagstrøm

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-05-02 08:41

Peter Hagstrom <bbandit@bbandit.dk> writes:

> Ved at bruge -R på chmod kommandoen bliver den rekursiv. Det svare til at
> gøre det for mappen og dens undermapper. Du vil altså skulle skrive:
>
> chmod g=rwx * -R

Uhanej, gør ikke det. Dette ændre rettighederne på alle filer, ikke
bare undermapper. Specielt slemt er det bare at sætte x-bitten på alle
filer.

Enten kan man gøre følgende:

$ chmod -R g+rwX .

Hvilket sætter læse- og skriverettigheder på alle filer i
underkataloger og x-bitten på alle kataloger men ikke andre filer.

Bemærk det store X, der kun virker på kataloger og + der tilføjer
rettigheder istedet for = der sætter dem hårdt. På denne måde undgår
du at x-bitten forsvinder fra almindelige filer der allerede har den
sat og det beholder også eventuelle sgid-bit på kataloger.

Men jeg ville nok foretrække følgende:

$ find . -type d -print0 | xargs -0 chmod g+rwx

Så er det netop kun underkataloger der bliver ændre rettigheder
på. Dermed undgår du at ødelægge ting der af en eller anden grund ikke
skal kunne skrives til af gruppen.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Peter Hagstrom

Dato : 30-05-02 12:09

Peter Makholm wrote:

> Uhanej, gør ikke det. Dette ændre rettighederne på alle filer, ikke
> bare undermapper. Specielt slemt er det bare at sætte x-bitten på alle
> filer.

Ups, jeg misforstod spørgsmålet. Jeg troede der var tale om alle filerne i
undermapperne også....

<snip>

--
Peter Hagstrøm