Elektrisk køletaske - Hvad skal jeg forhol~
Fra : Vidar

Dato : 29-05-02 21:31

Der er i denne tid mange tilbud på køletasker som kan nedkøle mad og andet
vha. netspændingen fra bilens cigarettænder.
Jeg er interesseret. Men hvad skal jeg overveje inden købet? Hvad er der af
fordele og ulemper ved de forskellige modeller? Har andre nogen erfaringer?

hilsen Allan

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 01-06-02 13:26

Jeg har sådan en køletaske som kan tilsluttes 12v, jeg har brugt den når
jeg var på camping, prisen da jeg købte den for en del år siden var ca.
1200kr, jeg er godt tilfreds med den.

Først skal du vurdere hvor og hvor meget du mener at skulle bruge den, 1
dags ture i bilen, eller camping i 1 uges tid.
Indhold, den skal være høj nok til at du kan have 1½L flaske der i.
Spørg efter hvad den kan køle i forhold til udenoms temperaturen, jeg tænker
på, når der skrives i annoncer "kan køle ned til +2 til +5 grader" hvor er
det så, i en bil som har stået i solen hele dagen, og hvor temperaturen så
sikkert let kan kommer over de 50 grader, måske mere, eller er det i
skyggen, hvor der i Danmark sjældent er over 25-30 grader.

Find ud af hvad forbruget er, hvis du har den til at stå i bilen, og den i
løbet af en nat, bruger alt strømmen på dit batteri, hvor fedt er det så,
her skal du så overveje en strømforsyning til 230v/12v.

Brugen af den, hvis du starter hjemme fra, så fyld den op med ting fra
køleskabet, så du ikke skal bruge meget energi på at køle det hele ned fra
starten af, fyld evt en 1½L flaske med vand og smid den i fryseren dagen før
du skal køre, så du kan bruge den som hjælp til at køle boksen ned med.

Sørg altid for at boksen er fyldt så godt op som muligt, har du ikke nok
mad/drikkelse til at fylde den op, så brug 1 flaske med kold vand, da det
ikke bliver så hurtig varm, hvis du åbner og lukker boksen flere gange med
korte mellemrum, og derved fylder den med varm luft.

Det blev til en lang smøre, håber du kan bruge nogle af mine erfaringer.

Leo
http://dk.danban.com/advocate/e80b1a1a96ee6ae008bdbbb071b1629f

Fra : Vidar

Dato : 01-06-02 14:43