Brænding
Fra : Skunk

Dato : 29-05-02 21:21

Hej

Er det muligt at finde et program der kan brænde .bin filer?
De skulle være ligesom .iso men rippet i et "specielt" windowsprogram, altså
ikke compatible. Jeg har prøvet at rename til .iso, men det virker ikke.

Er der nogen der har erfaring med dette?

//Skunk

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 29-05-02 22:58

On Wed, 29 May 2002 22:21:28 +0200, Skunk wrote:
> Er det muligt at finde et program der kan brænde .bin filer?
> De skulle være ligesom .iso men rippet i et "specielt" windowsprogram, altså
> ikke compatible. Jeg har prøvet at rename til .iso, men det virker ikke.
Du kan bruge bin2iso til at konvertere til iso. bin2iso kan findes på:
http://users.eastlink.ca/~doiron/bin2iso/

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Skunk

Dato : 30-05-02 04:13

> Du kan bruge bin2iso til at konvertere til iso. bin2iso kan findes på:
> http://users.eastlink.ca/~doiron/bin2iso/

På siden ligger en *.c fil.
Hvordan er det lige jeg compiler den?

/Skunk

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 30-05-02 07:39

On Thu, 30 May 2002 05:12:46 +0200, Skunk wrote:

> På siden ligger en *.c fil.
> Hvordan er det lige jeg compiler den?
gcc -o bin2iso <bin2iso-c-fil> burde kunne gøre det. Du skal udskifte
<bin2iso-c-fil> med navnet på den c-fil du har downloadet. Når gcc er
færdig har du en eksekverbar fil ved navnet bin2iso, som du kan starte
ved at køre "./bin2iso".

Mvh. Jonas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-02 00:12

Skunk wrote:

> [...]
> De skulle være ligesom .iso men rippet i et "specielt" windowsprogram,
> altså ikke compatible. Jeg har prøvet at rename til .iso, men det virker

Hvis du har den dertil hørende .cue-fil kan cdrdao klare opgaven for dig -
medmindre det ikke er cue/bin format...

/Rasmus

Of all the things I've lost I miss my mind the most.
- Ozzy Osbourne

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 30-05-02 08:21

In article <ad3n85$2c3$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, Rasmus Bøg
Hansen wrote:
> Hvis du har den dertil hørende .cue-fil kan cdrdao klare opgaven for dig -
> medmindre det ikke er cue/bin format...

Fireburner findes også til linux.

Daniel.

Fra : Steen Suder

Dato : 30-05-02 12:47

> [...]

> compatible. Jeg har prøvet at rename til .iso, men det virker ikke.
>
> Er der nogen der har erfaring med dette?

Bchunk kan konvertere bin/cue til iso:
<http://fr.rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=bchunk>

--
Steen

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-05-02 17:10

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> wrote:

>Bchunk kan konvertere bin/cue til iso:
><http://fr.rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=bchunk>

Jeg tvivler meget på, at den laver en tabsfri konvertering.

--
Allan

Fra : Steen Suder

Dato : 30-05-02 23:02

On Thu, 30 May 2002 18:10:24 +0200, Allan Olesen wrote:

> Jeg tvivler meget på, at den laver en tabsfri konvertering.

Jeg bruger den selv, men kender ikke så meget til sagen. Kan du forklare
hvorfor den ikke er så god?

--
Steen

Fra : Niels Andersen

Dato : 31-05-02 06:25

Steen Suder wrote in <pan.2002.05.31.00.02.26.863255.1855@suder.dk>:
> Jeg bruger den selv, men kender ikke så meget til sagen. Kan du forklare
> hvorfor den ikke er så god?

Ellers kan jeg måske... :)

Det er ikke selve programmet der er problemet, det er mere selve det, at
konvertere fra bin til iso.

En CD er delt op i blokke ("frames", så vidt jeg husker) på 2352 bytes
(1/75 sekund - 44100*2*2/75).

På en data-cd er det kun de 2048 der bliver brugt til data. Resten bliver
brugt til "redundant data", der hjælper med at finde den rigtige placering
på CD'en osv.

Når man laver en iso henter man kun 2048 bytes pr. blok. Når man brænder en
iso bliver resten beregnet.

Der er så nogen, der har lavet en kopi-beskyttelse baseret på dette. De
laver simpelt hen en CD, hvor der i en (eller flere) blokke er fejl i den
redundante data. Når programmet så startes tjekkes der om denne fejl er
der. Den vil nemlig forsvinde når man kopierer til en ISO, og (i hvert fald
den gang) næsten altid selv ved direkte kopi til en anden CD.

cue/bin-formatet har også andre fordele, fx. cue-filen, som beskriver
layoutet på CD'en, hvad sessioner angår. Jeg kan ikke lige huske hvor iso
håndterer dette.

Så altså, det bedste er at brænde selve bin-filen.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-05-02 06:28

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> wrote:

>Jeg bruger den selv, men kender ikke så meget til sagen. Kan du forklare
>hvorfor den ikke er så god?

Ikke uddybende. Men der er noget med, at informationen i en
iso-fil så at sige ligger på et højere abstraktionslag end
informationen i et sæt bin/cue-filer, som ud over selve
filsystemet også indeholder de fejl og andre særheder, som skal
genskabes på den nye CD, for at den virker.

Problematikken har naturligvis mest interesse i forbindelse med
kopibeskyttede CD'er, men det er vel også her, man oftest støder
på bin/cue.

--
Allan