Råd søges
Fra : Liz

Dato : 29-05-02 20:28

Hej allesammen,

Er der nogen derude der ved, om det mælk der nu strømmer fra min hoppe er
fyldt med det værdifuld cholostrum (stævning????)? Hun skal ellers "nedkom"
den 18/6.
Vil der dannes vokspropper nu? Skal jeg forsøge at mælke hende og gemme
mælken i fryseren?

Skal jeg forvent at hun "nedkommer" snart - altså indenfor et par dage?

Det skal siges at dette er ikke hendes første føl, og sidste gang forløb det
slet ikke sådan her, men helt efter bogen!!!
Med håb om at nogen kan hjælp..........
Mvh Liz

Fra : Liz

Dato : 30-05-02 09:18

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
det
> slet ikke sådan her, men helt efter bogen!!!

Synes lige at I sku' vide at jeg er blevet Mor igen...!!
Fødslen veloverstået, kl.6.30 i morges. Jeg så det
hele..........Yuppeeeeeeeeeeee!!! Men nu har jeg et stykke meget aggressivt
hoppe, og er ikke sikker på om det er en hingst eller en hoppe for jeg MÅ
ikke kom til!!
Venter spændt på efterbyrden endnu.
Mvh Liz

Fra : Liz

Dato : 01-06-02 08:48

Det blev en hingsteføl. Dyrlægen var herude for at fjern efterbyrden,
hoppen skulle have to beroligende sprøjte for at fald ned - hun er umulig at
kom i nærheden af og angriber alt og alle der bare kigger på den "bette".
Ingen tvivl om at hvis hun var ude i naturen så ville hendes føl altid
overleve!!!! Heldigvis fik jeg rige lejlighed til at kæle for føllet, muge
ud og vask og strigle hoppen mens hun var ved at kom sig igen efter
bedøvelsen. Og det nydt hun bare, hun blev helt salige i hovedet!

Det pudsig er, at hvis hun ikke selv kan få føllet til at følge med så tager
hun glædelig imod hjælp fra os, men så snart tingene er på plads, så bliver
jeg/vi fjender for hende igen!!! I går da det blev regnvejr, vil føllet
ikke følge med inde i boksen, så hjælp jeg til. Hoppen og jeg havde det
fineste samarbejde, ingen sur miner, tilbage lagt ører eller aggresivitet,
og selvom jeg skulle tage fat på føllet og skubbe til det, så var det som om
hoppen vidste at jeg prøvet at hjælpe hende. Men så snart det var overstået
og føllet var inde i tørvejr, så var hoppen ligeså aggresiv igen.

Ved den sidste føl, var hun ligesådan i et par måneder!! Så ved jeg næsten
hvad jeg kan "glæde" mig til så længe. Er der nogen derude der har lignende
erfaringer? Og hvordan tackler man sådan en hoppe? Så snart hun har reb i
grimen falder hun en del ned, især hvis jeg er alene med hende. Problemet
er, at få fat i grimen uden at kom til skade. Hun er direkte livsfarligt.

Mvh Liz