Vejrfax + navtex via hf/scanner
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 29-05-02 19:58

Hej.

Der har det sidste års tid været lidt snak om emnet vejrfax + navtex via
hf-radio, og jeg mener også at der var en der ville lave en side omkring
hvad mand skulle - hvem var det ?

Eller hvem kan give råd om det. Jeg har søgt en del, men det jeg finder
forventes det at man har det store kørekort til elektronik og radioer - man
skal 'bare' lige bygge et eller andet.

Så kort sagt - havd gør du ?

/HHA

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 29-05-02 20:24

Hej HHA!

Vi har et system på vores båd, der virker ganske effektivt, men det kræver
en SSB Radio (Kortbølge radio) og en computer.

SSB Radioen er tilsluttet computerens lydkort. -Altså er det et ganske
almindeligt lydsignal der går ind i computeren. I vores SSB radio er der en
speciel lyd udgang, som man så bare sætter et stik i - og ind i computeren,
og det kører helt perfekt. Men man kan garanteret osse bare bruge en
almindelig mikrofon, og holde den op foran radioens højtaler... Men jo mere
støj der er på signalet, desto dårligere bliver de informationer man får ud
af det.

I computeren er det installeret et program - JVCOMM hedder det, det kan
downloades på www.jvcomm.de. Dette skal indstilles og kalibreres, og når det
er gjort, så klarer den selv resten.

For at kunne bruge det til noget, er man nødt til at vide hvilken frekvens
man skal indstille radioen på, og på hvilket tidspunkt man skal gøre det.
Der kan hentes lister over hvad der sendes, hvornår det sendes og hvor det
sendes på internettet - Jeg bruger www.hffax.com.

Så er det bare at tænde computeren, instille radioen på den rigtige
frekvens, og vente på at den starter. Programmet finder selv ud af hvornår
transmissionen starter, og så kommer der - linie for line - en såkaldt
vejrfax frem. Det kan være i form af tekst, men som oftest dog i form af
billeder, med integnet vindretning, bølgehøjde, højtryk/lavtryk osv. alt
efter hvilket kort der udsendes fra stationen. - Så er vi tilbage ved listen
over hvilke stationer der sender hvad og hvornår.

Kort sagt så er systemet altså en fax i en trådløs og gratis version!

Man skal have en smule kendskab til meteorologi for at få rigtig glæde af de
vejrkort man får hentet ned. De kan til tider være svære at forstå ellers.

Jeg ved ikke hvorvidt man kan bruge systemet som en navtex, det tror jeg
umiddelbart ikke. Navtex er sit helt eget system, med egen antenne og
sendemaster. Jeg har ikke hørt om nogen radiostationer der udsender navtex
information konstant på kortbølge.

Endelig er der mange måder at lave et hffax system på. Man kan osse købe en
maskine der bare printer kortene ud som de kommer ind, altså en "rigtig"
fax. Men har man alligevel en bærbar computer, så er det det letteste at
bruge.

Har du flere spørgsmål, så spørg gerne mere specifikt. I øvrigt henvises til
www.hffax.com, der kan man få RIGTIGT meget at vide!!!

Med venlig hilsen
Lasse

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 30-05-02 06:00

Hej Lasse,

Jeg prøver at kigge på det.

Og radioen kan i øvrigt godt køre ssb :)

/HHA

Fra : Lars Bonde

Dato : 03-06-02 09:17

Man kan godt bruge eb SSB til Navtex. Systemet er det samme. Det man skal
bruge er et program som kan modtage RTTY. Det er det format Navtex bruger.
Men det smarte med en Navtex er at den står tændt hele tiden.
Med RTTY og en PC kan du modtager fine vejrudsigter på 1001,1 Mhz
Husk. når du bruger USB eller LSB skal du gå 1.8 Mhz op eller ned.

VH Lars

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-06-02 15:16

Hej.

> Man kan godt bruge eb SSB til Navtex. Systemet er det samme. Det man skal

Det lydder godt - det vil jeg prøve.

> Med RTTY og en PC kan du modtager fine vejrudsigter på 1001,1 Mhz

Sendes der på samme tidspunkt på 1001,1 som på 518 ?

> Husk. når du bruger USB eller LSB skal du gå 1.8 Mhz op eller ned.

Hvad er forskellen egentligt på usb, lsb og cw ?

Jeg modtog fint vejrfax fra london her i weekenden, men netop ca. 1.5 hertz
ved siden af hvad der stod på stationsoversigten jeg fandt på nettet.
Kvaliteten kan dog godt blive bedre, men det må være noget med at tune bedre
ind. Skal det i øvrigt være sort bagrung og hvide streger eller omvendt ?
Jeg modtog begge dele.

/HHA

Fra : Lars Bonde

Dato : 06-06-02 21:54

> Sendes der på samme tidspunkt på 1001,1 som på 518 ?

Nej. 1001,1Mhz sender på faste tidspunkter fra Tyskland. Navtexen sender fra
andre stationer og så sender de forskelige advarlser ud så som mayday, pan
og stormvarlser

> Hvad er forskellen egentligt på usb, lsb og cw ?

USB betyder at radioen kun bruger det øverste at bølgen og LSB den
nedesterede del. Man kan derved halverer støjen.

> [...]
bedre
> ind. Skal det i øvrigt være sort bagrung og hvide streger eller omvendt ?

Når du øver dig på land må du ikke regne med for meget. Inde i byen er der
alt for meget der laver støj. Du vil også oplene at vejret har stor
indflydelse på hvor godt du modtager

VH Lars

Fra : Kaare Schou

Dato : 30-05-02 14:27

"Hans-Henrik Andresen" <hha@NOSPAM.unixhaj.dk> wrote in message
..
> , men det jeg finder
> forventes det at man har det store kørekort til elektronik og radioer -
man
> skal 'bare' lige bygge et eller andet.

En overkommelig NAVTEX løsning som ikke kræver loddekolbe er NASA Marine
Navtex 518kHz Engine. Modtageren er indbygget i stavantennen og den anden
ende af ledningen sluttes til 12Volt og COM porten. Se
http://www.on-line-marine.com/onlinemarine/product.asp?dept%5Fid=1005&pf%5Fi
d=1005006 Et lidt ydmygt program som følger med splitter meddelelserne op i
enkeltfiler.

Jeg har sat antennen i vindueskarmen (2.sal) og der modtages fint Rogaland
(sydnorge), Grimeton (ved Varberg) og Gislövshammer (ved Simrishamn) + en
hel del mere De 3 stationer dækker tilsammen DK. Output kan ses på min
hjemmewebserver på http://kaare-schou.adsl.dk/NAVTEX/ . Jeg er i færd med et
projekt, der skal gøre informationerne lidt mere brugervenlige. Prototypen
kan ses på http://kaare-schou.adsl.dk/navtex.php .

--kaare