Begynder i Red Hat 7.3
Fra : Enzo

Dato : 29-05-02 18:44

Hej
Jeg er lige hoppet med på Linux-vognen og har installeret Red Hat 7.3. Og
for at sige det lige ud: Jeg kan ikke finde ud af en skid.
F.eks. kan jeg ikke finde ud af at installere en driver til mit
netværkskort, og kan derfor ikke komme på nettet. Er der nogle, der kan
hjælpe? Mit netværkskort er fra Sandberg, og det hare et Surecom-chipset.
Hvordan gør man, og kan man i det hele taget?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-05-02 20:51

Enzo wrote:

> F.eks. kan jeg ikke finde ud af at installere en driver til mit
> netværkskort, og kan derfor ikke komme på nettet. Er der nogle, der kan
> hjælpe? Mit netværkskort er fra Sandberg, og det hare et Surecom-chipset.

Det er næppe bare en 'surecom-chip' - du er nødt til at finde ud af, hvilken
chip, der rent faktisk sidder på. Bortset fra, at installationen
sandsynligvis har fundet det under installationen, hvis det er et let
genkendeligt (=PCI) kort, som er understøttet.

> Hvordan gør man, og kan man i det hele taget?

Prøv at su'e til root og køre 'netconf'.

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 29-05-02 20:11

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Prøv at su'e til root og køre 'netconf'.

På newbie-sprog betyder det:

Find et konsol ( bash, shell, xterm osv. ) og skriv : su og tryk enter.

Skriv dit rodpassword -tryk enter.

osv.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 29-05-02 23:56

claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> wrote in

> Find et konsol ( bash, shell, xterm osv. ) og skriv : su og tryk enter.
Hvis du vil have root's environment, så brug 'su - ' i stedet

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 29-05-02 23:55

Rasmus =?ISO-8859-15?Q?B=F8g?= Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote in

> [...]
> det er et let genkendeligt (=PCI) kort, som er understøttet.

> Prøv at su'e til root og køre 'netconf'.

Jeg foretrækker netcfg, da den ikke har samme tendens til at f*cke ting op

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 29-05-02 21:36

Enzo wrote:

> [...]
> hjælpe? Mit netværkskort er fra Sandberg, og det hare et Surecom-chipset.
> Hvordan gør man, og kan man i det hele taget?

kommandoen lspci kan hjælpe dig til at finde ud af hvilken chip det drejer
sig om. Hvis det fx. Er det en mysom chip skriver du insmod myson (som
root). for at finde at af hvad der er at vælge imellem skriver du ls
/lib/modules/2.4(tab)/kernel/drivers/net Det er muligt at Redhat har en
smartere måde at gøre det på, men det skal du ikke spørge mig om.

Jeg vil anbefale dig at kigge på sslug.dk/linuxbog De har en masse god
tekst til begyndere

hilsen Esben

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 29-05-02 22:00

Enzo wrote:

> [...]
> hjælpe? Mit netværkskort er fra Sandberg, og det hare et Surecom-chipset.
> Hvordan gør man, og kan man i det hele taget?

Jeg mener at mit også hed noget med Sandberg og Surecom. Jeg købte to i
en pakke i Aldi. På boardet var der en chip, hvorpå der stod USA 803
(eller noget i den retning). Ved lidt efterforskning fandt jeg ud af at
der var tale om et Myson 803-chipset (jeg kunne også bare have kikket i
Readme.txt i LINUX-biblioteket på den medfølgende floppy; men sådan
noget ser man jo først bagefter).

Ved lidt mere efterforskning fandt jeg ud af at Myson 803-chipsettet er
dækket af fealnx-modulet. Det viste sig også at det modul ikke som
standard var kompileret på min RedHat 7.3-installation.

Hvis og _kun_ hvis du har en chip med nummeret 803 (jeg er så godt som
100% sikker på det) på dit netkort kan du forsøge hvis du har sourcen
installeret (hvor # er din kommandoprompt og linierne indtastes uden
linieskift):

# su root
# cd /usr/src/linux-2.4.18-3/drivers/net
# gcc -I/usr/src/linux-2.4.18-3/include/ -include
/usr/src/linux-2.4.18-3/include/linux/modversions.h -DMODULE
-D__KERNEL__ -O6 -c fealnx.c
# install -m 644 fealnx.o
/lib/modules/2.4.18-3/kernel/drivers/net/fealnx.o
# reboot

Nu burde Kudzu automatisk finde dit netkort, hvis det benytter Myson 803
chipsettet.

Hvis du ikke kan kompilere den kan du droppe mig en email. Så kan du få
en kopi af min.

Knus
Regnar

Fra : Enzo

Dato : 30-05-02 20:22

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@gmx.net> wrote in message
> [...]
> chipsettet.
>
> Hvis du ikke kan kompilere den kan du droppe mig en email. Så kan du få

Noget kunne tyde på, at jeg har ovennævnte chip. Jeg forsøgte mig med at
indtaste det beskrevne, men uden held, desværre.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 29-05-02 23:55

"Enzo" <anso@tdcspace.dk> wrote in news:ad340v$2li$1@sunsite.dk:

> [...]
> hjælpe? Mit netværkskort er fra Sandberg, og det hare et Surecom-chipset.
> Hvordan gør man, og kan man i det hele taget?

hvad siger 'cat /proc/pci' ?

Fra : Enzo

Dato : 30-05-02 14:12

Lige en update: Det går ikke for godt.
Jeg takker for de mange forslag, men jeg kan ikke få det til at virke. Det
gennemgående problem er, at der, når de forskellige kommandoer indtastes,
svares med "ukendt kommando" eller noget i den stil.
Hmm. Måske jeg skulle holde mig til Windows...

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 30-05-02 14:38

Enzo wrote:

> Hmm. Måske jeg skulle holde mig til Windows...

neej da.

Du skal bare ordentligt igang!

Du skal købe en færdig installationspakke, f.eks fra : www.suse.dk

til 400 kr.

Med den skal du ikke gøre andet end at skifte cd en gang imellem under
installationen. Hvis du har dvd-drev behøver du ikke engang det.....

Så er hele systemet sat op til dig, klar til brug.

Når du er blevet bekendt med linuxmiljøet kan du så gå på opdagelse i de
andre distributioner hvis du har lyst.

Du får en stor spillepakke ( b.la tuxkart hvis du har 3d-adgang), flere
kontorsuiter, en masse browsere , kde3 , osv flere hundrede sider
manual, onlinesupport osv.

Det er kanon-billigt.

Det tager ca 1/2 time at installere ( med forbehold for langsom cpu
selvfølgelig

....)

Jeg har lige nu set at du her :
http://www.linuxpusher.dk/progeny-kommerciel.php

kan få en boxed debian med telefonsupport og manualer for bare.......
hold fast......200 kr!

4 cdèr.

Hvis du ikke_vil_betale så må du betragte de problemer du får undervejs
som en spændende udfordring.

Helt ærlig....2 til 400 kr for et komplet operativsystem med support og
manualer og diverse programmer, kontorsuiter, spil.

De fleste playstation-spil koster mere end det.

Hilsen Claus larsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-02 16:14

claus Christian Larsen wrote:

> neej da.
>
> Du skal bare ordentligt igang!
>
> Du skal købe en færdig installationspakke, f.eks fra : www.suse.dk

Nu *har* han jo installeret RedHat 7.3 (som man kan synes om eller lade
være).

Jeg ønsker på ingen måde en flame-war - men man må da acceptere, at han har
foretaget et valg mellem flere distributioner. Om man er enig i det valg
eller ej er vel for så vidt ligegyldigt...

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 30-05-02 16:24

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Jeg ønsker på ingen måde en flame-war - men man må da acceptere, at han har
> foretaget et valg mellem flere distributioner. Om man er enig i det valg
> eller ej er vel for så vidt ligegyldigt...

Helt enig. Jeg ledte først efter en boxed redhat hos linuxpusheren det
har han haft før. Men den er åbenbart taget af . Ellers ville jeg have
foreslået ham at købe den.

Min pointe er slet ikke hvilken distribution han skal vælge. Min pointe
er at det er en skam hvis folk dropper linux fordi de står af i
frustration over nogle installationsproblemer der i virkeligheden er
småting.

så er det bedre at komme godt igang med en færdig pakke lavet og sat op
til newbies.

Jeg selv er lykkelig over at jeg valgte den løsning.

Hilsen Claus Larsen.

Fra : Enzo

Dato : 30-05-02 16:28

> [...]
> er at det er en skam hvis folk dropper linux fordi de står af i
> frustration over nogle installationsproblemer der i virkeligheden er

Fair nok. Men hvor i består forskellen mellem en købt version og en
downloadet? Jeg troede de var ens. Og grunden til, at jeg valgte Red Hat er
såmænd bare, at jeg ingen anelse har om, hvilke systemer der er bedst.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-02 16:36

Enzo wrote:

> Fair nok. Men hvor i består forskellen mellem en købt version og en
> downloadet? Jeg troede de var ens. Og grunden til, at jeg valgte Red Hat
> er såmænd bare, at jeg ingen anelse har om, hvilke systemer der er bedst.

Support. Når du har købt et sæt Linux-CD'er i æske følger der en trykt
manual med samt i de fleste tilfælde også retten til at ringe til
SuSe/RedHat/Whatever og sige "Hjælp mig, det virker ikke".

De fleste er glade for at have manualen liggende lige ved hånden, når de
første gang skal installere Linux. Jeg havde ikke selv en, da jeg selv var
i samme situation for 6 år siden, men jeg havde nu også snuset en lille
smule til diverse *nix-systemer på forhånd.

/Rasmus

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-02 16:07

Enzo wrote:

> Lige en update: Det går ikke for godt.

Jamen så send os da 'cat /proc/pci' som det blev foreslået.

> Jeg takker for de mange forslag, men jeg kan ikke få det til at virke. Det
> gennemgående problem er, at der, når de forskellige kommandoer indtastes,
> svares med "ukendt kommando" eller noget i den stil.

Hvilke kommandoer fejler? Hvad gjorde du og hvad forsøgte du på, da du fik
en fejlmeddelelse?

Hvad giver 'grep eth0 /etc/modules.conf'?

> Hmm. Måske jeg skulle holde mig til Windows...

Næ, det skal da nok komme til at fungere, hvis du blot fortæller os noget
mere...

/Rasmus

He has his own opinions
- just like the others.
- Burnin' Red Ivanhoe

Fra : Enzo

Dato : 30-05-02 16:31

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message

> Jamen så send os da 'cat /proc/pci' som det blev >foreslået.

Den replicerer: "ingen sådan fil eller filkatalog.

> Hvad giver 'grep eth0 /etc/modules.conf'?

Ikke så meget. Den skifter tilsyneladende bare linje.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-05-02 16:37

Enzo wrote:

> Den replicerer: "ingen sådan fil eller filkatalog.

Ah, det var *den* kommando, der fejlede - mystisk...

Så prøv '/sbin/lspci -v'.

> Ikke så meget. Den skifter tilsyneladende bare linje.

Ok, så er netkortet ikke konfigureret - ovenstående skulle gerne hjælpe os
andre med at hjælpe dig med det.

/Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Enzo

Dato : 30-05-02 19:21

> Ah, det var *den* kommando, der fejlede - mystisk...
>
> Så prøv '/sbin/lspci -v'.

Det lod til at virke. Jeg tror dette er den relevante information:

01:01.0 Ethernet controller: MYSON Technology Inc: Unknown device 0803
Subsystem: MYSON Technology Inc: Unknown device 0803
Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 11
I/O ports at c400 [size=256]
Memory at d8010000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1K]
Expansion ROM at <unassigned> [disabled] [size=64K]
Capabilities: [88]

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 30-05-02 20:42

"Enzo" <anso@tdcspace.dk> wrote in news:ad5qhj$t45$1@sunsite.dk:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message

Enten kan idn shell ikke finde cat (_meget_ lidt sandsysnligt), eller
redhat har shippet en kerne uden support for proc-filsystemet (hvilket
ville være en stor fejl)

> [...]
> I/O ports at c400 [size=256]
> Memory at d8010000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1K]
> Expansion ROM at <unassigned> [disabled] [size=64K]

Så ser det ud som om det er fealnx modulet, du har brug for, som der vist
var en anden, der foreslog.

grep er din ven :
[root@coppcjg /root]# grep -ir MYSON /usr/src/linux-2.4.18/Documentation/
/usr/src/linux-2.4.18/Documentation/Configure.help:Myson MTD-8xx PCI
Ethernet support
/usr/src/linux-2.4.18/Documentation/Configure.help:
<http://www.myson.com.hk/mtd/datasheet/>.

^^^^^^ Den er god nok :
Her kan du få et datasheet til din 803'er
<http://www.myson.com.hk/mtd/datasheet/mtd803.pdf>
Desværre insisterer dokumentet på at man har "Traditional Chinese Language
Support" på sin maskine. _FLOT_, Myson !

Mer grep :
[root@coppcjg /root]# grep -B1 -A5 Myson /usr/src/linux-
2.4.18/Documentation/Configure.help

Myson MTD-8xx PCI Ethernet support
CONFIG_FEALNX
Say Y here to support the Mysom MTD-800 family of PCI-based Ethernet
cards. Specifications and data at
<http://www.myson.com.hk/mtd/datasheet/>.

En lille test af om modulet hedder det gættede ud fra CONFIG_ -navnet :
[root@coppcjg /root]# modprobe fealnx
/lib/modules/2.4.18-ac3/kernel/drivers/net/fealnx.o: init_module: No such
device
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including
invalid IO or IRQ parameters.
You may find more information in syslog or the output from dmesg
/lib/modules/2.4.18-ac3/kernel/drivers/net/fealnx.o: insmod
/lib/modules/2.4.18-ac3/kernel/drivers/net/fealnx.o failed
/lib/modules/2.4.18-ac3/kernel/drivers/net/fealnx.o: insmod fealnx failed

At den ikke fider devices på min linux-box er naturligt, da jeg bruger et
SMC Etherpower II (epic100) og et Intel Ethernet Pro 100 (eepro100) :
[root@coppcjg /root]# cat /proc/pci |grep -i eth
Ethernet controller: Standard Microsystems Corp [SMC] 83C170QF (rev 8).
Ethernet controller: Intel Corp. 82557 [Ethernet Pro 100] (rev 1).
[root@coppcjg /root]# lsmod |grep 100
eepro100 17328 1
epic100 12388 1
mii 1072 0 [epic100]

Fra : Enzo

Dato : 30-05-02 21:38

> [...]
>
> Myson MTD-8xx PCI Ethernet support
> CONFIG_FEALNX
> Say Y here to support the Mysom MTD-800 family of PCI-based Ethernet

Takker for hjælpen...det er bare ingen hjælp :)
Så teknisk er jeg SLET ikke, og pågældende datasheet kunne for min skyld
lige så godt være skrevet på traditionelt kinesisk, jeg ville forstå ca.
lige så meget.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 30-05-02 22:22

Enzo wrote:

> [...]
> Så teknisk er jeg SLET ikke, og pågældende datasheet kunne for min skyld
> lige så godt være skrevet på traditionelt kinesisk, jeg ville forstå ca.

Som jeg skrev tidligere. Du kan sagtens få min kompilerede driver. Send
mig en email, hvis du er interesseret.

Med den installeret det rigtige sted skulle Kudzu kunne finde den (det
vil sige at Linux finder netkortet under opstart og spørger om du vil
konfigurere det). Så er er forskellen fra Windows stort set kun at Kudzu
gør det via et tekstbaseret interface.

Knus
Regnar

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 30-05-02 22:30

Enzo wrote:

> Så teknisk er jeg SLET ikke, og pågældende datasheet kunne for min skyld
> lige så godt være skrevet på traditionelt kinesisk, jeg ville forstå ca.
> lige så meget.

Hvad sker der hvis du skriver (logget ind som root):

modprobe fealnx [ENTER]

Knus
Regnar

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 23:21

Det lyder som samme kort jeg tidligere har puslet med. Se hvad jeg fandt frem til på http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&threadm=m266b844f5.fsf%40adams.astervej16.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dravn%2Bandersen%2Bsandberg%26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3Dm266b844f5.fsf%2540adams.astervej16.dk%26rnum%3D1

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-05-02 17:28

claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> Jeg ledte først efter en boxed redhat hos linuxpusheren det har han
> haft før.

.... og det har han stadig:

<http://linuxpusher.dk/redhat-deluxe.php>
<http://linuxpusher.dk/redhat-prof.php>.

--
Jacob - www.bunk.cc
What you don't know can hurt you, only you won't know it.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 30-05-02 18:33

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> ... og det har han stadig:
>
> <http://linuxpusher.dk/redhat-deluxe.php>
> <http://linuxpusher.dk/redhat-prof.php>.

Ovenikøbet til 1/2 pris og med 2000 programmer.

Fordelen for en newbie er at alle programmer bliver installeret og på
den måde præsenteret, uden bøvl og for ikke ret mange penge.

Når man så er blevet mere fortrolig med linux kan man begynde at
minimere hvis man vil det.

Min agitation for at komme til linux på denne måde gælder jo så kun for
newbies. For skrappe edbfolk er det sikkert bare spild af penge.

Men hvis alle vi der bruger linux kan få vores svigermor til at
installere linux så rykker det for alvor.

Hilsen Claus.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-05-02 19:06

> Min agitation for at komme til linux på denne måde gælder jo så kun
> for newbies. For skrappe edbfolk er det sikkert bare spild af penge.

Det er ikke helt spild af penge, for man støtter jo også udviklingen
af sin foretrukne distribution ved at købe en version i en kasse.

Samtidig er der mange af de firmaer der laver distributioner, som også
hjælper med udviklingen af diverse programmer, som alle Linux-brugere
senere har glæde af.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are taking yourself far too seriously.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 30-05-02 19:35

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
>
> Samtidig er der mange af de firmaer der laver distributioner, som også
> hjælper med udviklingen af diverse programmer, som alle Linux-brugere

God pointe.

Også temmelig aktuel når vi tænker på loki der fik spil til at virke
under linux.

Der var for få der ville betale for det.

Hilsen Claus.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-02 19:41

Den Thu, 30 May 2002 20:35:23 +0200 skrev claus Christian Larsen:

>God pointe.
>
>Også temmelig aktuel når vi tænker på loki der fik spil til at virke
>under linux.
>
>Der var for få der ville betale for det.

Hvor mange skal der være der vil betale for et produkt, for at et firma
kan overleve at direktøren forsvinder med pengekassen?

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-05-02 19:48

In article <ad5rog$4f9$1@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> Hvor mange skal der være der vil betale for et produkt, for at et firma
> kan overleve at direktøren forsvinder med pengekassen?

Det har jeg set dig skrive før, men er det noget du har noget på eller
er det bare en fantasi?

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Mandrake 8.2 PowerPack er nu i hus.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-02 20:06

Den Thu, 30 May 2002 20:48:08 +0200 skrev Jesper Krogh:

>Det har jeg set dig skrive før, men er det noget du har noget på eller
>er det bare en fantasi?

http://www.linuxandmain.com/news/loki.html

"But a trustee's hearing Monday afternoon that would have declared Loki
devoid of assets and formally closed the all-but-dead company was continued
until April 8 -- because Loki's president, Scott Draeker, didn't show up
for the hearing. Draeker's lawyer said he had no idea where Draeker was
or how he could be reached."

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-05-02 20:27

In article <ad5t65$77u$1@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> [...]
> until April 8 -- because Loki's president, Scott Draeker, didn't show up
> for the hearing. Draeker's lawyer said he had no idea where Draeker was

Så har man læst det med. Undskyld jeg bragte tvivl om dine ord.