Ombygning af lysarmaturer.
Fra : J. K. J

Dato : 08-02-01 23:42

Er der nogen der har erfaring med ombygning af vores lysstofrørs armaturer
til brug af energisparepærer.
Som andre nok har prøvet, så trænger mit armatur efterhånden til nye
fatninger.
Det kunne være fristende, og ikke særligt besværligt, at ombygge armaturet.
Mit armatur er ca. 1 meter og beregnet til 2 stk. rør.
Det ville være fristende at montere 4 stk. i rummet hvor rørene sidder, og 2
x 2 stk. under lågerne.
Hvis disse bliver monteret med individuel tænd/sluk kontakt, vil det jo give
en fantastisk mulighed for
regulering af lysmængden.
Energipærerne findes efterhånden i mange størrelser og styrke, samt
forskellig farve (koldt/varmt), så det er for mig at se temmelig udfordrende
at lave et forsøg.
Hilsen
Jørgen

Fra : Silverflame

Dato : 09-02-01 18:56

Hej Jørgen.

Jeg har selv bygget mit armatur, hvori jeg har 2 energisparepærer. Det var
simpelt nok... jeg købte to fatninger i Brugsen til 25,- stykket, lavede et
par huller bag i kassen der svarede til fatningernes gevind diameter. Så
sruede jeg fatningerne fast i de huller og satte pærer i. Vupti! Men om det
kan bygges i et standard armatur ved jeg ikke... da jeg jo ikke har ét!
Jeg skal nu iøvrigt til at udbygge lyskassen til at rumme et lysstofarmatur
også. Mest for planternes skyld...
MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-02-01 21:16

> [...]
forskellig farve (koldt/varmt),
> så det er for mig at se temmelig udfordrende at lave et forsøg.

Jeg har tidligere brugt sparepærer, eller rettere PL-rør. det er det
samme, men PL-rørene mangler
skruefatningen, så der skal bruges både en spole og en fatning.
Jeg var ikke tilfreds med resultatet, der kom simpelt hen ikke lys nok.
Godt nok var det ikke over et akvarie, men over et terrarie. Grunden til at
jeg så brugte dem allligevel, var fordi
der ikke var plads nok i hverken bredden eller dybden til et 18w rør.
2 stk. 11w rør gav ikke så meget lys som et 18w rør. Samtidig har
almindelige lysrør den fordel frem for både PL-rør
og sparepærer, at de fåes i flere farver.
Som du selv nævner kan de da bruges suplement til det almindelige rør. Det
er jo så muligt at skabe lidt skumrings lys.

Carsten

Fra : Claus Christensen

Dato : 09-02-01 19:44

Hej Jørgen

> Er der nogen der har erfaring med ombygning af vores lysstofrørs armaturer
> til brug af energisparepærer.

Når du ønsker at ombygge til energispare pærer formoder jeg at det er for at
spare på senergien?

Men bruger kun mindre energi end almindelige glødepærer - men er i
virkeligheden en type lysstofrør der kan skrues i en almindelig fatning og
bruger altså ikke mindre energi end lysstofrør!

Jeg vil der for anbefale dig at reparere amaturet men stadig benytte
almindelig lysstofrør!
En fordel er dog at sætte en reflektor på som gør at der kommer mere lys ned
akvariet!

> Hvis disse bliver monteret med individuel tænd/sluk kontakt, vil det jo
give
> en fantastisk mulighed for regulering af lysmængden.

Det kan jo være rigtigt nok!
Men da der oftest er for lidt lys over akvariet er der nok ikke meget grund
til det!

> Energipærerne findes efterhånden i mange størrelser og styrke, samt
> forskellig farve (koldt/varmt), så det er for mig at se temmelig
udfordrende
> at lave et forsøg.

Jeg kan anbefale dig Phillips 94 lysstofrør, da det giver et naturligt lys,
god farvegengivelse og giver optimal vækst i planterne!

Akvaristisk hilsen

Claus Christensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-02-01 17:57

"Claus Christensen" <clc@tropica.dk> wrote in message

> [...]
> virkeligheden en type lysstofrør der kan skrues i en almindelig fatning og
> bruger altså ikke mindre energi end lysstofrør!

Enig. Men jeg synes at man får en langt pænere belysning, når der benyttes
nogenlunde punktformede lyskilder end når man benytter det IMHO noget flade
og kedelige lysrørslys. Med punktbelysningen får man pludseligt også
skygger - og det er skyggerne, der modellerer lyset.
Så en mulighed er at benytte "industribelysningen" når man ikke ser på
akvariet og så have et antal punktlyskilder til betragtning.

Jeg har over 3 mindre akvarier skiftet et fælles lysstofrør ud med 3 11 wats
energisparepærer med en hjemmebygget reflektor af et par stumper spejle, og
de er blevet meget smukkere. Og et akvarierne er nogenlunde tilplantet -
godt nok med det, der her i gruppen tidligere er benævnt som
begynderplanter - men de vokser faktisk udmærket.

Og med energipriser, økobevidsthed mv. var det måske en ide for akvarister
at blive dygtige til at få velfungerende akvarier, der ikke spiser energi i
en grad, der slår de fleste husholdningsmaskiner.
Er der nogen af gruppens læsere, der har erfaringer med såkaldte
sortvandsakvarier (blackwater). Det er jo netop den biotop mange af vores
flotte blødtvandsfisk kommer fra. Og her spiller planterne vel ikke nogen
afgørende rolle - og de der er der, er vel relativt langsomtvoksende planter
med et behersket lysbehov.

mvh
Jan

Fra : Henrik

Dato : 09-02-01 21:35

> [...]
> Energipærerne findes efterhånden i mange størrelser og styrke, samt
> forskellig farve (koldt/varmt), så det er for mig at se temmelig

Hvis der er for at spare på strømmen er det ikke den helt store fordel
da princippet i Sparepærer er det samme som i lysstofrør og så vil samme
effekt eks. 4*18W Sparepære give det samme lys som et 58W lysstofrør
men kun næsten, de 4*18W svarer til ca. 52W fra et lysstofrør.

Men fordelen kunne være at det var nemmere at lave forskellige lysniveau.
Her ville jeg god vælge at ombygge lysarmaturet med en såkaldt HF spole.
Lysstofrørene kan så reguleres i styrke med en lysdæmper på næsten
samme måde som en traditionel Glødepære.

Henrik

Fra : J. K. J

Dato : 13-02-01 00:44

Hej Henrik og andre i gruppen.

Strømforbrug m.m. vil ca. være det samme. Det er slet ikke det, der er det
interessante.
Det jeg ser som interessant er, at man ville kunne give en meget mere
naturlig belysning i akvariet.
Der er ikke bare tale om at kunne regulere lysstyrken op og ned som du mener
Henrik.
Sammenlign med et lokale oplyst med rør. Det er fuldstændigt koldt og uden
skygger m.m.
Hvis rummet derimod er punktbelyst, da bliver der mere dybde og 3
dimensional virkning.
Hvis man sammenligner med et TV billede ville man nok kalde det mere
kontrastrigt.

Med hensyn til varmt og koldt lys, da er der allerede et varieret udbud -
der er desværre ikke nogen mærkning på pærerne, som på lysrør, man må vist
nok selv prøve sig frem.

Fortæl - fortæl, hvis i har nogle erfaringer med energipærer.

Hilsen
Jørgen

Fra : Johnny Bastian

Dato : 13-02-01 18:44

Jeg bruger i øjeblikket 2 stk. 11Watt PL-S Ecotone lavenegirør fra Philips,
og jeg har fundet både et "varmt" rør (farve 82xxx, Gulligt lys) og et
"koldt" rør (farve 84.0/2P, Blåligt lys)
Jeg har 2 x 80L akvarier med et 11Watt over hver balje som eneste lyskilde,
og det giver et ganske udemærket lys, men der er stor forskel i farven på de
to rør så det er op til smag og behag hviken et man foretrækker.
Det siges at det "varme" lys skulle være bedre for planterne, men jeg har
ikke haft det "kolde" rør så længe at jeg har kunne registere en
forskel...hvis det er nogen.
Så til mindre akvarier er det helt sikket anbefalesværdigt, og jeg ville da
også overveje dem til et større akvarie, og så bare sætte tilsvarende flere
rør i.
Rørene kan også fås i 7 og 9Watt, men om de giver lys nok vides ikke, da jeg
ikke har prøvet dem.
--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
E-M@il: johnny@bastian.dk