Newbie: Gode råd til distro, programmer og~
Fra : Peter G.

Dato : 29-05-02 16:05

Så. Nu skal det til at være. Jeg VIL virkelig gerne køre Linux ;)

Mit hovedproblem er nu, at min maskine er gammel. En K6 med 200 Mhz og 32
MB fra 1997. Den tjener mig trofast med Windows, men jeg vil nu hellere
køre Linux kan jeg mærke.

Spørgsmålet er bare hvordan jeg starter og med hvad. Det skal siges, at
jeg ikke regner med at have de store behov. Og hvis der findes udemærkede
programmer kan jeg måske "nøjes" med konsollen, selvom jeg gerne ville
kunne køre i et skrabet X-miljø. Mit mål er enkel, slank og overskuelig
Linux-box.

En let "no fancy whistles" X-brugerflade ville nok være rar at have:
Blackbox?
(Temaer og smarte farver er ikke noget jeg lægger vægt på).

Jeg har behow for:

IPtables, regner jeg med :)

At kunne køre en nogenlunde fornuftig mailklient, med mulighed for at
filtrere på indkommende mails. Gerne grafisk, men ikke en nødvendighed.

Et offline newsprogram (hovedsageligt til text, men hvis det også kan
håndtere binært vil dette være et plus). Overvejer SLRN eller Pan.

En let browser: Galeon? Links? Lynx?

Tekst: Jeg hører meget godt om Latex med diverse GUI. Regner ikke med at
dette sætter store krav tim min maskine.

Wine (For en sikkerheds skyld)

Multimedia-afspiller (til MP3, Ogg og MPC). XMMS ser vist lovende ud.

Ripper og enkoder (Grip?, CDParanoía og diverse encodere)

Evt:
Mulighed for en no-nonsense FTP-server til husbehov.
Et mindre program til afspilning af MPEG og AVI.

Distro:
RedHat? Mandrake? Suse? Debian? Slackware?

Hvilken er mest overskuelig, når opsætningen alligevel helst skal være
skrabet?

Eventuelle bud modtages med kyshånd.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 29-05-02 16:34

On Wed, 29 May 2002 17:05:16 +0200, Peter G. wrote:

> Så. Nu skal det til at være. Jeg VIL virkelig gerne køre Linux ;)

Lyder Godt!

> Mit hovedproblem er nu, at min maskine er gammel. En K6 med 200 Mhz og
> 32 MB fra 1997. Den tjener mig trofast med Windows, men jeg vil nu
> hellere køre Linux kan jeg mærke.

Gør ikke så meget, når du ikke har det store behov for GUI

> En let "no fancy whistles" X-brugerflade ville nok være rar at have:
> Blackbox?
> (Temaer og smarte farver er ikke noget jeg lægger vægt på).

WindowMaker er ret laber, og er ret lightwieght.

> At kunne køre en nogenlunde fornuftig mailklient, med mulighed for at
> filtrere på indkommende mails. Gerne grafisk, men ikke en nødvendighed.

Sylpheed-Claws benytter jeg selv

> Et offline newsprogram (hovedsageligt til text, men hvis det også kan
> håndtere binært vil dette være et plus). Overvejer SLRN eller Pan.

Pan er Ok :)

> En let browser: Galeon? Links? Lynx?

Mozilla benytter jeg selv, jeg ved dog ikke hvor lightweight.

> Tekst: Jeg hører meget godt om Latex med diverse GUI. Regner ikke med at
> dette sætter store krav tim min maskine.

Jeg bruger Tex

> Multimedia-afspiller (til MP3, Ogg og MPC). XMMS ser vist lovende ud.

XMMS er ok, og ikke så krævende

> Ripper og enkoder (Grip?, CDParanoía og diverse encodere)

cdparanoia og lame er fed nok.

> Evt:
> Mulighed for en no-nonsense FTP-server til husbehov. Et mindre program
> til afspilning af MPEG og AVI.

Jeg bruger Mplayer... den virker både med framebuffer og X.

> Distro:
> RedHat? Mandrake? Suse? Debian? Slackware?

Jeg bruger Debian Woody.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 29-05-02 16:27

Peter G. wrote:
> Så. Nu skal det til at være. Jeg VIL virkelig gerne køre Linux ;)
>
> Mit hovedproblem er nu, at min maskine er gammel.

Mon ikke du havner i debian det lyder sådan. Det prøvede jeg også at
installere uden held. Det skyldes at jeg ikke var helt klar over hvilke
hardware der var i maskinen. Derfor vil jeg minde dig om lige at
udprinte dine systemoplysninger fra windows, inden du går igang. Det gør
det meget lettere.

Hilsen Claus Larsen.

Fra : DUdsen

Dato : 29-05-02 17:46

Peter G. wrote:

> [...]
> Mhz og 32 MB fra 1997. Den tjener mig trofast med Windows, men
> jeg vil nu hellere køre Linux kan jeg mærke.

32mb ram tjoo det er mugligt men sikkert ikke behageligt.

> [...]
> have: Blackbox?
> (Temaer og smarte farver er ikke noget jeg lægger vægt på).

icewm og fvwm er også en overvejelse værd

> Jeg har behow for:
>
> IPtables, regner jeg med :)

kan ipchains ikke gøre det.

> At kunne køre en nogenlunde fornuftig mailklient, med mulighed
> for at filtrere på indkommende mails. Gerne grafisk, men ikke
> en nødvendighed.

hent mailen ned til en lokal fil med fetchmail og brug procmail
til filtræringen. derefter kan du bruge mutt eller pine til at
læse post med bægge kan dog også selv filtrære mails.

> Tekst: Jeg hører meget godt om Latex med diverse GUI. Regner
> ikke med at dette sætter store krav tim min maskine.

nej da her personligt gode erfaringer med latex editering på en
16mhz 386er.

> Wine (For en sikkerheds skyld)
>
> Multimedia-afspiller (til MP3, Ogg og MPC). XMMS ser vist
> lovende ud.

hvad er MPC til mp3 og ogg kan music123, ogg123 samt mpg123
(mpg321 er en muglig erstatng for mpg123) klare det xmms kan i
uden at kræve x

Mindre program hmm er mplayer fra www.mplayerhq.hu/ lille nok

> Distro:
> RedHat? Mandrake? Suse? Debian? Slackware?
>
> Hvilken er mest overskuelig, når opsætningen alligevel helst
> skal være skrabet?

de burde alle hunne gøre det men slackware og debian er nok
alligevel mere skrabede.
--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 29-05-02 18:14

Den Wed, 29 May 2002 18:45:40 +0200 skrev DUdsen:

>32mb ram tjoo det er mugligt men sikkert ikke behageligt.

Jeg har kørt Linux med Fvwm2 på en P120 med 16MB RAM, uden problemer.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : DUdsen

Dato : 31-05-02 11:44

Kent Friis wrote:

> Jeg har kørt Linux med Fvwm2 på en P120 med 16MB RAM, uden
> problemer.

har du også kørt mozilla, abiword eller staroffice på nævnte
maskine.

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-05-02 13:32

DUdsen <dudsen@gjk.dk> writes:

> har du også kørt mozilla, abiword eller staroffice på nævnte
> maskine.
Så kan man vælge opera/netscape og lateX der begge kan

Fra : Kent Friis

Dato : 02-06-02 21:01

Den Fri, 31 May 2002 12:44:24 +0200 skrev DUdsen:

>har du også kørt mozilla, abiword eller staroffice på nævnte
>maskine.

Mozilla nåede først ind efter den blev opgraderet, men RAM-slugeren
Netscape 4 kørte fint. Abiword har jeg aldrig rodet med, og StarOffice
har ry for at kræve mere RAM end der er i maskinen på alle platforme,
uanset hvor meget RAM man har. Desuden er office-programmer nok det
sidste jeg ville installere.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Peter G.

Dato : 02-06-02 19:54

In article <1022690771.765161@kalvebod.groenjord.dk>, DUdsen
<dudsen@gjk.dk> wrote...
> Peter G. wrote:

> 32mb ram tjoo det er mugligt men sikkert ikke behageligt.

Jeg er nostalgiker. Maskinen her bliver ikke opgraderet før den dør eller
bliver _for_ gammel ;)

> icewm og fvwm er også en overvejelse værd

Taget til efterretning.

> kan ipchains ikke gøre det.

Sikkert. Jeg huskede bare noget med IP-tables som "firewall".

> hent mailen ned til en lokal fil med fetchmail og brug procmail
> til filtræringen. derefter kan du bruge mutt eller pine til at
> læse post med bægge kan dog også selv filtrære mails.

Noteret.

> hvad er MPC til mp3 og ogg kan music123, ogg123 samt mpg123
> (mpg321 er en muglig erstatng for mpg123) klare det xmms kan i
> uden at kræve x

MPC er et andet VBR-komprimeringsformat til lyd. Det har en mindre, men
loyal, brugerbase og er generelt anerkendt som være det lydmæssigt bedste
(transparent) ved ca. 160 kbs og derover. Er dog ikke opensource, men
freeware.

Original side:
<http://www.stud.uni-hannover.de/user/73884/audiocoder_eng.html>

Side med videre udvikling:
http://www.uni-jena.de/~pfk/mpp/

Forum:
<http://www.hydrogenaudio.org/forums/forumdisplay.php?s=49ad37c234ae08baa
aaeb1fa62c9739e&forumid=12>

> Mindre program hmm er mplayer fra www.mplayerhq.hu/ lille nok

Takker.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : DUdsen

Dato : 02-06-02 21:49

Peter G. wrote:

> Sikkert. Jeg huskede bare noget med IP-tables som "firewall".

ip-tables er 2.4 seriens firewall ipchains er 2.2 seriens det
kan somme tider betale sig at bruge 2.2 da flere af light
istributionerne er baseret på den.
> [...]
> mindre, men loyal, brugerbase og er generelt anerkendt som være
> det lydmæssigt bedste (transparent) ved ca. 160 kbs og derover.

hmm så lærte jeg også noget idag. triket er å at finde en cli
player til det og indføre det i music123 conf fil at dsen skal
bruge den til .mpc filer.

Fra : Peter G.

Dato : 02-06-02 21:56

In article <1023051008.104683@kalvebod.groenjord.dk>, DUdsen
<dudsen@gjk.dk> wrote...

> hmm så lærte jeg også noget idag. triket er å at finde en cli
> player til det og indføre det i music123 conf fil at dsen skal
> bruge den til .mpc filer.

Der skulle være at XMMS-plugin på

http://www.uni-jena.de/~pfk/mpp/bin/xmms-0.94.zip

Jeg ved ikke med en CLI-player :-/

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : DUdsen

Dato : 02-06-02 22:16

Peter G. wrote:

> In article <1023051008.104683@kalvebod.groenjord.dk>, DUdsen
> [...]
command line interface. hvilket xmms jo ikke er.

Fra : Peter G.

Dato : 03-06-02 07:42

In article <1023052644.522083@kalvebod.groenjord.dk>, DUdsen
<dudsen@gjk.dk> wrote...

> command line interface. hvilket xmms jo ikke er.

Vidste jeg. Jeg kendte bare ikke til nogle CLI-programmer per se. Vent,
CLI-dekoderen (mppdec.exe) i enkoder-pakken kan sende output til
lydkortet m.m. Mon ikke det kan gøre det

"- decode ONE MPEGplus file to ONE PCM file
- decode MULTIPLE MPEGplus files to MULTIPLE PCM files
- decode MULTIPLE MPEGplus files to ONE big PCM file which contains
the audio of all input files
- decode ONE or MULTIPLE MPEGplus files to the standard output
for pipe processing
- play ONE or MULTIPLE MPEGplus files"
--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : DUdsen

Dato : 03-06-02 16:01

Peter G. wrote:

> [...]
> se. Vent, CLI-dekoderen (mppdec.exe) i enkoder-pakken kan sende
> output til lydkortet m.m. Mon ikke det kan gøre det

tjoo det burde.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 01:05

Peter G. <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> writes:

> Mit hovedproblem er nu, at min maskine er gammel. En K6 med 200 Mhz og 32
> MB fra 1997. Den tjener mig trofast med Windows, men jeg vil nu hellere
> køre Linux kan jeg mærke.

Du vil være meget glad for mere RAM. Så kan maskine formentlig
sagtens trække en moderne distribution med alt det sjove.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : frank damgaard

Dato : 30-05-02 10:37

Peter G. <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> wrote:

> Mit hovedproblem er nu, at min maskine er gammel. En K6 med 200 Mhz og 32
> MB fra 1997. Den tjener mig trofast med Windows, men jeg vil nu hellere
> køre Linux kan jeg mærke.

Win98 og MSIE 6.0 er da næppe sjovt med så lidt RAM ;(

Til Linux med de "store" grafiske programmer vil jeg også anbefale
mere RAM hvis bundkortet tillader det.

Skal du kun køre tekstmode programmer og lidt X, så
kan fvwm2 som windowmanager anvendes.

> At kunne køre en nogenlunde fornuftig mailklient, med mulighed for at
> filtrere på indkommende mails. Gerne grafisk, men ikke en nødvendighed.

Der er mange tekstmode mailklienter i unix verdenen.
Som filter anvendes ofte et eksternt program som procmail.

> En let browser: Galeon? Links? Lynx?

Galeon bygger på dele af mozilla og er ikke letvægts.
Opera var nok et bedre bud.

Skal du over i tekstmode så se også på w3m der kan vise tabeller mv.

> Tekst: Jeg hører meget godt om Latex med diverse GUI. Regner ikke med at
> dette sætter store krav tim min maskine.

Jeg har kørt LateX på en 386, så det er muligt :)

> Wine (For en sikkerheds skyld)

Wine er tung, og ikke sjov på en 486DX100 som jeg prøvede med.
Men anvendelig på en AMD 266 sammen med Corel Office 2000/linux
som jeg prøvede med.
Wine kan dog ikke køre alle windows programmer, så regn ikke med
at ethvert windows program vil fungere.

> Distro:
> RedHat? Mandrake? Suse? Debian? Slackware?

> Hvilken er mest overskuelig, når opsætningen alligevel helst skal være
> skrabet?

Du kommer ikke uden om at skulle lave en del håndarbejde og
have tålmodighed når distributionen skal "minimaliseres".
Alle de "store" distributioner som SuSE, Mandrake, Redhat, osv.
er beregnet på let installation på kraftige maskiner ;(
De har dog ofte en tekst-mode install option hvis man læser manualen.

Debian og evt. Slackaware er bedre egnet til små maskiner, men
du kommer til at lave lidt mere, og sætte dig ind i opsætning af
diverse programmer som du vil anvende.

--
no signature :)

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-05-02 12:41

frank damgaard <frank_tmp3@post.cybercity.dk> writes:

> Skal du kun køre tekstmode programmer og lidt X, så
> kan fvwm2 som windowmanager anvendes.
WindowMaker er også et godt bud. Let, hurtig og lidt flottere
end fvwm2. Den er også nemmere at sætte op.

Martin

Fra : Peter Korsgaard

Dato : 30-05-02 13:02

frank> Skal du kun køre tekstmode programmer og lidt X, så kan fvwm2
frank> som windowmanager anvendes.

Blackbox er også klart anbefalelseværdigt.

frank> Galeon bygger på dele af mozilla og er ikke letvægts. Opera
frank> var nok et bedre bud.

Galeon er stadig relativt letvægt cpu/mem mæssigt, men da den bruger
mozilla og gnome libs fylder den ret meget. Et fornuftigt alternativ
er dillo (bruger den selv på min ipaq) - http://dillo.cipsga.org.br/

ls -lah `which dillo`
-rwxr-xr-x 1 root root 213k Apr 14 16:33 /usr/bin/X11/dillo

(plus gtk/glib/libjpeg/libpng)

frank> Skal du over i tekstmode så se også på w3m der kan vise
frank> tabeller mv.

Eller links.

--
Bye, Peter Korsgaard

Fra : Peter G.

Dato : 02-06-02 19:54

In article <28b3cw9rgh8.fsf@sunsite.dk>, Peter Korsgaard
<jacmet@sunsite.dk> wrote...

> [...]
>
> ls -lah `which dillo`
> -rwxr-xr-x 1 root root 213k Apr 14 16:33 /usr/bin/X11/dillo

Interessant. Beslutninger, beslutninger...

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-05-02 16:48

frank damgaard <frank_tmp3@post.cybercity.dk> writes:

> Skal du over i tekstmode så se også på w3m der kan vise tabeller mv.

Har du prøvet "links"? Den er faktisk ret imponerende.

Fra : Peter G.

Dato : 02-06-02 19:54

In article <gwx42h.hea@mkb84.ftn>, frank damgaard
<frank_tmp3@post.cybercity.dk> wrote...

> Win98 og MSIE 6.0 er da næppe sjovt med så lidt RAM ;(

Aner det ikke. Jeg kører Win98 og K-Meleon 0.6. Det går
(relativt) udemærket ;)

> Til Linux med de "store" grafiske programmer vil jeg også anbefale
> mere RAM hvis bundkortet tillader det.

Tjoeh, men jeg agter ikke at opgradere denne maskine. Kan den ikke klare
det, lader jeg bare være med at bruge Linux til jeg får købt en ny.

> Skal du kun køre tekstmode programmer og lidt X, så
> kan fvwm2 som windowmanager anvendes.

> Der er mange tekstmode mailklienter i unix verdenen.
> Som filter anvendes ofte et eksternt program som procmail.

Tak for tippet. Jeg skal læse op på Linux, men al info noteres.

> Galeon bygger på dele af mozilla og er ikke letvægts.
> Opera var nok et bedre bud.

Aha. K-Meleon (Galeon til Windows) kører nu glimrende på denne maskine.
Jeg havde håbet det samme gjaldt for Galeon.

> Skal du over i tekstmode så se også på w3m der kan vise tabeller mv.

Ok. Noteret.

> [...]
> som jeg prøvede med.
> Wine kan dog ikke køre alle windows programmer, så regn ikke med

Jeg regner også kun med at det vil være enkelte letvægtsprogrammer jeg
ikke har fundet brugbare "erstatninger" for.

> Debian og evt. Slackaware er bedre egnet til små maskiner, men
> du kommer til at lave lidt mere, og sætte dig ind i opsætning af
> diverse programmer som du vil anvende.

Hmm. Et eller andet siger mig at jeg vil prøve Slackware. Da min hardware
er relativ simpel og generisk bør dette nok ikke være det store problem.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : frank damgaard

Dato : 02-06-02 20:48

> Aha. K-Meleon (Galeon til Windows) kører nu glimrende på denne maskine.
> Jeg havde håbet det samme gjaldt for Galeon.

Jeg har ikke prøvet Galeon på mindre end 266MHz/128MByte, men den er
"lettere" end mozilla, så det kan være den også er til at bruge på
mindre kraftig hardware. Galeon benytter dog dele af mozilla.

--
no signature :)