Træning til nytårsaften
Fra : Helle Mogensen

Dato : 29-05-02 14:46

Hej gruppe.
Min hund er meget lydfølsom (bange for torden, skud, fyrværkeri), og jeg vil
gerne prøve at afhjælpe hendes angst, også fordi jeg er lidt bange for at
jeg faktisk forstærker den.
Lidt baggrund: Årsagen til hendes angst er sandsynligvis, at nogle unger
smed et kanonslag ind i hendes løbegård, da hund var hvalp - det er ihvert
fald hvad jeg har fået fortalt. Jeg har haft hende i 4 måneder - hun er
næsten 5 år, schæfer og på alle andre måder meget velfungerende. Vi bor ikke
så langt fra et militærområde hvor der skydes en del, der er jagt (og måske
også krybskytter?) i den nærliggende skov, og nytårsfyrværkeriet er jo
desværre efterhånden udstrakt til at vare fra oktober til marts, så det er
et problem som plager hende temmelig meget.
Når hun hører en af de farlige lyde kommer hun straks hen til mig, og søger
ind under bordet, hvis hun kan. Hvis der så kommer en lyd mere prøver hun
desperat at få kontakt ved at stikke snuden ind under armen og skubbe til
den (det kender I nok godt - mange hunde bruger det trick for at blive
nusset). Det jeg gør (forkert?) i situationen er at klappe hende lidt, eller
klø hende lidt i nakken. Jeg forsøger at gøre lidt "åndsfraværende", så jeg
ikke ligefrem ynker hende og understøtter at det er farligt. Hvis skyderiet
fortsætter begynder hun at gispe efter vejret og småsavle. Jeg har hørt
eller læst at man fuldstændig skal ignorere sin hund, når den viser angst,
men det er pokkers svært. Er det også jeres erfaring at det er den metode
der virker bedst? Et andet forslag var at man skal give hunden en godbid
hver gang, der lyder et skud, så den til sidst forbinder skud med noget
godt. Men hvad så når man ikke er hjemme? Jeg kan jo ikke garantere at det
danske militær holder sig i ro, hver gang jeg er ude at handle. Hun skal
naturligvis ikke være alene hjemme nytårsaften - bare lige for at
understrege den ting!

Jeg har tænkt mig at købe den lyd-cd man bl.a kan købe hos dyrlægen hvor der
netop er skud, fyrværkeri mm. på, men jeg ville lige høre med jer om nogen
har erfaringer med det? Virker det overhovedet - eller kan hunden sagtens
høre forskel på cd og "real-life"? Og hvad med min egen adfærd? Hvordan
hjælper jeg bedst min hund?

Hilsen Helle og Ronja, som lige har fået et brontosaurusben......Lykke!

Fra : Germaine Nielsen

Dato : 30-05-02 08:15

Hej Helle!

Måske kan jeg hjælpe lidt....jeg har selv en tæve på 8½ år, som jeg
har erhvervet mig i 7 mdr.´s alderen (hun skulle have været
aflivet...), så jeg ved ikke, hvorfaor hun er så bange for torden og
fyrværkeri! Mig bekendt med min hundeerfaring kan du ikke afhjælpe din
hunds problem i den alder, som den har nu - det er desværre for sent,
men du kan stadig hjælpe din hund til at være mindre stresset under
løjerne. Prøv at købe den naturmedicin på apoteket, der hedder
"Baldriansdråber" (fås også som piller), da det går ind og dæmper
hundens produktion af adrenalin - man kan så se på hundens adfærd,
hvor meget den skal have, for det er forskelligt fra hund til hund -
prøv at give den det op til en aften, hvor de i nyhederne har varslet
lyn og torden. Min tæve starter flere timer i forvejen med at gå
rastløs rundt og halse (en meget lang tunge ud af munden) Du kan også
vælge at sætte den i hundepension et sted langt ude på landet, hvor
hunden ikke bliver foratyrret af bragene på en nytårsaften....

I øvrigt skal du, som nogle åbentbart har fortalt, lade være med at
nysse hunden, når den får disse stresssymptomer - ignorer den
fuldstændigt og bed den evt. om at lægge sig i sin kurv (hvis den kan
det på det stressniveau) Det er svært at ignorere, men det er klart
det bedste, man kan gøre. Godbidder kan man bruge hos nogle hunde, men
hos andre virker det ikke alligevel, for hunden er så stresset, at den
ikke vil spise noget!

Håber at jeg har hjulpet lidt, men andre vil sikkert også svare dig
MVH Germaine
http://home13.inet.tele.dk/Humphrey