Jordforbindelse
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-05-02 10:56

Vi er en andelsforening der overvejer et netværk. Hvordan skal vi forholde
os til jordforbindelse?
Jeg tror ikke at der er nogen af PC'erne der er jordet, og jeg har brændt et
netkort af ved at sætte netkablet i mens PC'en var tændt. Er det et reelt
problem ?

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 29-05-02 17:02

On Wed, 29 May 2002 11:55:31 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote:

> [...]
>netkort af ved at sætte netkablet i mens PC'en var tændt. Er det et reelt

Det burde ikke volde problemer, hvis vi taler om andet en Coax-kabler.
PDS er jo galvanisk adskilt i begge ender. Jeg har aldrig hørt at et
PDS-netværk har haft problemer med at tage stik ud under drift.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-05-02 17:36

> Det burde ikke volde problemer, hvis vi taler om andet en Coax-kabler.
> PDS er jo galvanisk adskilt i begge ender. Jeg har aldrig hørt at et
> PDS-netværk har haft problemer med at tage stik ud under drift.

Vi snakker 10/100 Mbit Ethernet og kabler med RJ45 stik.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-05-02 17:48

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:9s7J8.12382$N46.480269@news010.worldonline.dk...

> Vi snakker 10/100 Mbit Ethernet og kabler med RJ45 stik.

Tror du ikke netkortet har stået af, af anden grund?

Hvis det er skærmet UTP kabel. Kan det godt være du har haft et problem

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-05-02 18:55

> Tror du ikke netkortet har stået af, af anden grund?

Det slog en gnist og derefter var kortet dødt,... Men det er kun sket en
gang.

> Hvis det er skærmet UTP kabel. Kan det godt være du har haft et problem

Ja det er det det hedder.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-05-02 19:03

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:_B8J8.28932$4f4.1058095@news000.worldonline.dk...

> Ja det er det det hedder.

Altså skærmet?

Så er det jo klart. grundet store portentiale forskelle... Men hvis det var
et alm ikke skærmet kabel. Kan jeg ikke lige forestille mig at det
ovenikøbet gav en lysbue

Fra : Rander

Dato : 29-05-02 19:17

Wed, 29 May 2002 18:47:57 +0200 brugte Bjarke Hansen 10 linier på at
fortælle dette til dk.edb.netvaerk:

>Hvis det er skærmet UTP kabel. Kan det godt være du har haft et problem

"skærmet UTP"? Det er da vist noget af en selvmodsigelse...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Min fader døde pludseligt, men det var ikke alvorligt. Hvoraf min moder døde,
ved jeg ikke, men af sidste sygdom kom hun sig. (Skadesanmeldelse)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-05-02 21:11

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> wrote in message

> "skærmet UTP"? Det er da vist noget af en selvmodsigelse...

Ja, okay. Det var vist en smutter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-05-02 20:46

Bjarke Hansen wrote:

> Hvis det er skærmet UTP kabel. Kan det godt være du har haft et problem

Er det bare mig eller passer 'UTP' ikke helt sammen med 'skærmet'?
Unshielded Twisted Pair?

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Arne Keller

Dato : 30-05-02 00:02

On Wed, 29 May 2002 21:45:37 +0200, Rasmus =?ISO-8859-15?Q?B=F8g?=
Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote:

>Er det bare mig eller passer 'UTP' ikke helt sammen med 'skærmet'?
>Unshielded Twisted Pair?

Hvad siger du til:
S/UTP, som efter den nye standard er et UTP kabel med en folieskærm,
eller
SF/UTP som er et folie og flet skærmet UTP kabel.
S/FTP er et fletskærmet kabel med folieskærm om hvert enkelt par.

Disse betegnelser har ikke tidligere været standardiseret, det bliver
de nu.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : henrik

Dato : 29-05-02 21:05

Man skal altid være varsom med at "hotplugge" ting på PCer der ikke er
jordet genem kontakten!
Fordi de fleste PSUer er forsynet med netstøjsfilter, som aflader til jord
og når jord aldrig når længere end til kabinetet, så får man en spænding på
kabinetet. Den spænding vil så gå genem hvad den nu kan finde, for at komme
til jord. Det er iøvrigt 110-115V så det er ikke alle komponenter der kan
tåle at blive brugt, som "lynafleder".

mvh
henrik

Fra : Erik Blom

Dato : 30-05-02 20:59

Fra : Erik Blom

Dato : 30-05-02 21:07

Erik Blom wrote:

> [...]

Hej Michael. Selfølgelig er det vigtigt at jeres netværk er jordet ellers
kommer der potentialeforskelle mellem jeres pcer. I skal henvende jer til
jeres belysningsvæsen og spørge om i har jordforbindelse eller nulling ind
i huset, og selfølgelig må man ikke tage stik ud af ens computer mens den
er tændt, det skaber en spændingsforskel mellem stik og computer og det
kan skade meget i din computer, så husk altid at slukke for den når der
skal tages stik ind eller ud

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-05-02 21:44

> [...]
> er tændt, det skaber en spændingsforskel mellem stik og computer og det
> kan skade meget i din computer, så husk altid at slukke for den når der

Hej Erik og Co

Takker for Info!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-05-02 09:42

I ældre ejendomme er problemet er at der ofte slet ikke er en "jord" i
lejligheden og at man kan vende et stik forkert i en stikkontakt således at
man ikke ved hvad der er fase og nul. Jeg klarer det ved at alt mit
elektronik er forbundet til samme stikdåse så de trods alt er "jordet"
sammen.

/A

Fra : Martin Mann

Dato : 31-05-02 21:03

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> I ældre ejendomme er problemet er at der ofte slet ikke er en "jord" i
> lejligheden og at man kan vende et stik forkert i en stikkontakt således at
> man ikke ved hvad der er fase og nul.

Ja der er ikke jord i gamle ejendomme, og det er derfor man nogle steder
bruger nulling - Dvs nul lederen bruges som jord, helst i gruppentavlen
FØR H[P]FI relæet, så der er seperat fremføring i installationen. Dette
kaldes et TN-S system. I sidste ende rende Nul lederen og Jord lederen
samme sted hen, nemlig i transformerens stjerne punkt i jorden.

>Jeg klarer det ved at alt mit
> elektronik er forbundet til samme stikdåse så de trods alt er "jordet"
> sammen.
>
> /A

Jeg bruger samme 'smut-vej' i min leje-lejlighed hvor der heller ikke er
jord i installationen. Jeg har tre stikdåser, med plads til fem stik
m. jord, og disse er daisy-chained sammen; altså stikdåse 3 sidder i
stikdåse 2 der sidder i stikdåse 1. Hermed opnår alle computerne samme
spændingspotentiale SÅFREMT der er jordben i stikproppen fra computeren,
og det ikke er den to-benede shuko jord fra tyskland (staves det sådan?).

Mvh
Martin

Btw... Nulling er den eneste lovlige måde at slå et menneske ihjel på,
og bør generelt undgås. I mit lokalområde (Vestsjælland - NVE) må det
også kun bruges på fabrikker, som maskinbeskyttelse.

Fra : Jens U. K.

Dato : 06-06-02 10:20

"Martin Mann" <news@poundbang.dk> wrote in message
[...]
> Btw... Nulling er den eneste lovlige måde at slå et menneske ihjel på,
> og bør generelt undgås.

Hvad mener du med generelt undgåes?

/Jens Ulrik