Fisl der dør :-(
Fra : Tulle

Dato : 08-02-01 22:35

Hej NG
Håber på lidt prof hjælp.
Jeg har et 233 liters akvarie, med lidt blandet fisk, bla. scalare, slørhaler, neon, sort tetra, kampfisk, gule maller og kuhli ål. Problemet er bare at de dør, ca. 1 om dagen. I dag havde en stor fed slørhale et stor mærke i hovedet som om at en stor fisk havde taget en bid af den
Hvad sker der? Der er planter nok og en stor udvendig eheim pumpe.
Er der nogle som burde fjernes? eller kan man vaccinere dem mod at dø *g*
Jeg bor i Århus, er der nogle steder som er gode til at vejlede om disse ting?
Håber meget på at få noget hjælp, det plejer i at være gode til herinde!!
Mvh. Marianne

Fra : Kent Christensen

Dato : 08-02-01 22:59

"Tulle" <tranbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:95v30o$6jt$1@news.inet.tele.dk...
[...]

Hej Marianne

En Scalare og en Kampfisk er i stand til at lave sådanne skader, men det
er tvivlsomt, at de har gjort det.

Jeg må have en komplet liste over alle dine fisk. Du skriver at du bla. .....

Døde alle fiskene på denne måde, altså efter bidmærker?.

Et godt råd: Sæt dig ned foran dine fisk i en times tid og iagttag, hvordan
de opfører sig. Så vil du formentlig kunne finde evt. aggressive fisk.

Vh
Kent

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 08-02-01 23:52

Hej Tulle!

Det er da en være gang fastelavn du har kørende i det akvarium.

Slørhaler og Scalare har intet at gøre i samme akvarium, de stiller
simpelthen ALT for forskellige krav til vandet. Det gør de andre til dels
også.

Her er mit råd Tulle, læs lidt om de forskellige typer fisk og køb nogle der
passer sammen, både på vandkrav, ernæringsmæssigt og temperament.
En masse bøger giver god vejledning om sammensætning af et godt og optimalt
akvarium, hvor alle fisk trives lige godt.

Her er lidt ??????? evt. så også andre kan svare.

Hvad er det for nogle fisk der er døde indtil videre?

Hvordan så de ud da du fandt dem døde??

Er der udflåd fra Slørhalens hoved, eller er det et rent bid?

Indretning??

Temperatur??

Foder??

Luft?

Desuden ville jeg hvis jeg var dig, købe et 8 kantet akvarium med en
luftblæsende dykker og et sænket skib der har smidt skattekisten til dine
fede slørhaler. Desuden kan du pynte med en halv olietønde et rusten
cykelstel og en tot fiskesnører, nå spøg til side .Husk ingen opvarmning
til slørbøver masser af luft og svag filtrering, de er jo ikke ligefrem
flipper eller Willy, de er lidt kluntet og ikke ligefrem bygget til de
rivende vandmasser vi finder i de Norske elve.

Håber ikke det tager pusten helt fra dig Tulle, men du er nok nød til at
finde din niche inden for akvarium, man kan ikke stoppe alt hvad man ser ned
i det, fordi man synes den er sjov over i butikken.

Held og Lykke
Du skal ikke tage dig af alt mit bælv og kælv, det er ikke så ondt ment.

MvH
-Morten

Fra : Timo Jensen

Dato : 08-02-01 23:47

> [...]
ned
> i det, fordi man synes den er sjov over i butikken.
Det går som regel meget fint. Det største problem er fiskenes
adfærd/temperament.
Da jeg selv startede, havde jeg en samling der minder om den her beskrevne.
Ingen problemer, bortset fra de pokkers Slørhaler der rev planterne op, og
Scalarerne der spiste både Neonfisk og Guppyer.

Bevares, de stiller forskellige krav til vandet, og jeg ville heller ikke
have det godt i troperne. Men det er ikke det største problem. Hvis man er
glad for sin fiskesamling, og fiskene ellers ikke spiser hinanden, så er det
da dejligt. Jeg tror på at når man begynder at sætte sig ind i fiskene, og
måske endda vil have dem til at yngle, så kommer resten af sig selv. Man kan
ikke forcere en holdning til fisk, og slet ikke hvis det kvæler lysten til
at holde fisk. Jeg tror, desværre, at mange potentielle akvarister mister
lysten, når de bliver belært om deres fejl, og jeg tror desuden på at man
lærer mest af egne erfaringer.

Men du har ret i dine gode råd om at sætte sig ind i fiskenes biotoper, men
det er ikke et ultimativt krav.

Timo

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 09-02-01 06:33

> [...]
> lærer mest af egne erfaringer.
>
> Men du har ret i dine gode råd om at sætte sig ind i fiskenes biotoper,

Hej

Jeg mener bestemt at du tager fejl. Det mindste man kan gøre, er da at sætte
sig ind i tingene. Der er alt for mange, som bare ønsker sig et levende
maleri til stuen uden hensyntagen til fiskene.
Men fare få at blive "halshugget" her i gruppen, vil jeg påstå, at de
såkaldte potentielle akvarister, heller må lade være med at anskaffe sig et
akvarie, hvis de ikke gider at læse de mest basale ting omkring fisk,
fodring og indretning m.m. Det er både disse mennesker og fiskene bedst
tjent med. Som alternativ til akvariet, vil jeg anbefale en smart pauseskærm
til PC'en i stedet for
Ikke hermed sagt, at jeg ikke nogen gange går på kompromis med naturen; Men
jeg ved i det mindste hvorfor jeg gør det.

Mvh. Renate

Fra : Timo Jensen

Dato : 10-02-01 02:47

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener bestemt at du tager fejl.
Dejligt. Trist hvis vi alle var enige *G*

> Det mindste man kan gøre, er da at sætte
> sig ind i tingene.
Tja, både og.
Jeg har f.eks. ikke en manual til min bil, men jeg forsøger da gerne at
skrue på den alligevel *G*
Men da jeg skulle anskaffe en Schæferhund (jordens dejligste hund), lånte
jegfem bøger, og tre videofilm, og rekvirerede alle de materialer som
Hjemmeværnet anvender til uddannelse af hundeførere. Så jeg har nok et lidt
ambivalent forhold til min egen påstand *S*

> Der er alt for mange, som bare ønsker sig et levende
> maleri til stuen uden hensyntagen til fiskene.
Ja, det gør de fleste (ønsker et levende maleri). Menjegmener ikke fiskene
lider specielt under det. Med visse grænser naturligvis.

> [...]
et
> akvarie, hvis de ikke gider at læse de mest basale ting omkring fisk,
Jeg tror ikke der er nogen der vil halshugge dig for det. Tværtimod. Jeg har
selv læst alle de bøger de havde på skolebiblioteket (way back then...),
biblioteket i Viborg har ikke nogen bøger jeg ikke har (mindst) kigget i.
Men jeg mener ikke det skal være et krav, for at holde sine fisk. Alt har jo
en begyndelse.

> Det er både disse mennesker og fiskene bedst
> tjent med.
Desværre kan vi jo ikke spørge fiskene hvordande har det, men hvis de dels
ikke ser ud til at lide overlast, dels yngler og fremtræder livlige, hvad er
så problemet?

> Som alternativ til akvariet, vil jeg anbefale en smart pauseskærm
> til PC'en i stedet for
NOT

> Ikke hermed sagt, at jeg ikke nogen gange går på kompromis med naturen;
Men
> jeg ved i det mindste hvorfor jeg gør det.
Jamen jeg er da enig.

Det jeg ville var blot at gøre opmærksom på at der er en del der falder fra
hobbyen, på grund af bedrevidende bemærkninger som "Du MÅ bare kunne de
latinske navne", "Ved du virkelig ikke hvor hårdt vand dine fisk kræver?" og
lignende.

Det er måske nok banalt for nogle, men hvis akvariehobbyen skal overleve, er
vi nødt tilat være mange, og ja, vi er også nødt til at behandle fiskene
godt. Der findes kræfter blandt de såkaldte "grønne" der forsøger at få
forbudt akvariehobbyen, og det er ikke nemmere at forhindre det, hvis vi er
få om det.

Men det er en helt anden diskussion.

Jeg håber ikke jeg provokerer for meget *G*
Vi har somme tider haft diskussionen på dommermøderne, og det plejer at være
festligt *GGG*

Timo

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 09-02-01 07:58

Hej Timo!
Det kunne vi jo starte en lang diskussion med, men er det ikke rimeligt at
hvis man vil have dyr, så bør man give dem de absolutte bedste betingelser
man kan. Og valg af fisk der passer sammen skulle ikke være verdens største,
jeg beder ikke om et 3000 liters spagnumfiltreret blødvandsakvarium med
natsænkning. Jeg synes bare man godt kan tage det mindste hensyn til sine
fisk, og her er temperaturen dog det mindste man kan bede om. Desuden er der
forskel på varmblodet og koldblodet dyr, så den med dig og troperne kan du
godt ligge på hylden .

MvH
-Morten

Fra : Timo Jensen

Dato : 10-02-01 02:55

"Morten Loui Tejlgaard Hansen" <loui@it.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne vi jo starte en lang diskussion med, men er det ikke rimeligt at
> hvis man vil have dyr, så bør man give dem de absolutte bedste betingelser
> man kan.
Så skal vi lade være at holde fisk, og sætte demtilbage i naturen hvor de
kom fra.
For hvis skyld holder du fisk? Din egen, eller fiskene? Sådan i bund og
grund?
Ja, der er nogen der holder fiskene for at drive avl på dem (specielt kan
fremhæves medlemmer af Poecilia Scandinavia), og det er da nobelt. Men mange
holder fisk for at have noget spændende at se på, og de falder altså ikke
altid for den perfekte biotoprigtige fiskesamling.
Men det tror jeg de gør med tiden (kort tid) især hvis de organiserer sig i
en akvarieforening.

> Og valg af fisk der passer sammen skulle ikke være verdens største,
Næ, men hvor mange parametre vil du have der skalmåles på? hårdhed,
ledningstal, temperatur? Hvor stor spredning på disse parametre vil du
tillade? Hvornår må fisk gå sammen? når der højst er 2 graders forskel på
deres idealtemperatur? Selvom de er fra samme verdensdel, må jeg minde om,
at vandet disse steder kanvære ligeså forskelligt lokalt, som globalt.
(Jeg har forøvrigt en stamme guppyer der er fanget vildtlevende, på Borneo?
De trives FINT derovre, såvel som i Cheminovas spildevandskontroltanke)

> jeg beder ikke om et 3000 liters spagnumfiltreret blødvandsakvarium med
> natsænkning. Jeg synes bare man godt kan tage det mindste hensyn til sine
> fisk, og her er temperaturen dog det mindste man kan bede om.
Igen, hvor stor spredning i temperaturen vil du tillade? Hvis du måler
højeste og laveste temperatur over et år, på fiskenes levesteder, og tager
højde for standardspredningerne, så lapper disse temperaturintervaller nok
ofte over hinanden. Det er helt andre parametre som hårdhed, PH o.lign der
må være afgørende.

> Desuden er der
> forskel på varmblodet og koldblodet dyr, så den med dig og troperne kan du
> godt ligge på hylden .
Det var blot et forsøg på at være sjov *G*
Det skal ikkevære så kedeligt det hele vel ? *S*

PS: husk lige at slette de citater du ikke bruger (just a hint)

Timo

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 09-02-01 08:04

Hej igen Timo!

Og nu hvor lorten alligevel brænder, så har hun jo et problem med sine fisk
den kære Tulle, og det er ligesom det vi er ved at rode bod på. Og egentlig
er jeg total kold overfor om de så "potentielle" akvarister mister lysten,
ved mine og andres råd, som et ordsprog siger: If you can´t take the time
Don´t comit the crime. Hun skriver jo for at få hjælp, ikke for at miste
lysten.

Fra : Brian Christensen

Dato : 09-02-01 18:37

> [...]
> Don´t comit the crime. Hun skriver jo for at få hjælp, ikke for at miste

Hej NG

Jeg vil nu tilslutte mig Morten og Renate's holdning selvom det godt kan
virke lidt (nu skal du F...se at få læst nogle bøger og tage dig lidt
sammen). Man kan jo nemt miste lysten til at være akvarist hvis alle de fisk
man har anskaffet sig, for sine surt tjente penge dør.. måske fordi man har
købt dem et sted, hvor man ikke har fået den rette vejledning. Eller fordi
man har anskaffet sig et akvarie, fordi det ser pænt ud og sådan et vil man
da også gerne selv have..Nu er det jo bare sådan med akvarier, at vi prøver
at skabe et kunstigt miljø som fiskene skal leve i, og hivs vi ikke er
opmæksomme på hvad vi gør så kan det nemt ske at det hel går i fisk.. Det er
noget nemmer at holde fugl eller kat.
Så det er da bedre at få en lille "opsang" om at der er nogle ting, man
måske skulle tænke lidt over ..omkring sammensætning af fisk, filtrering,
temperatur ect. end bare at få af vide at det er fint prøv du dig bare frem,
så skal du nok med tiden finde ud af det... måske kommer Tulle aldrig så
langt, hvis ikke Tulle får nogle gode råd. For det er jo kun os lidt
vanvittige akvarister der tager en gang sygdom eller uheld, hvor man mister
for, måske mange tusind kroner fisk, med oprejst pande og ro i sindet og
siger til os selv når vi prøver sku' lige igen.

Så Tulle lån nogle bøger på bibliotekte, finde en lokal akvarie forening og
snus så godt til dig - så skal du nok blive bidt af det... bare et godt råd
...fra en der også har mistet mange fisk i min tid som akvarist..det
sker...

mvh
Brian

Fra : Timo Jensen

Dato : 10-02-01 03:15

"Brian Christensen" <bc@time4media.dk> skrev i en meddelelse
Brian, du må meget gerne slette den del af et indlæg, du ikke svarer direkte
på. Det fremgår jo af tråden hvad du svarer på, så det er ikke nødvendigt at
gentage alle forrige indlæg (venligt ment råd) Se evt. mere på www.usenet.dk
om adfærd i nyhedsgrupper.

> Jeg vil nu tilslutte mig Morten og Renate's holdning selvom det godt kan
> virke lidt (nu skal du F...se at få læst nogle bøger og tage dig lidt
> sammen).
Det gør de fleste akvarister. Sikkert fordi de selv har gjort det. Og jeg er
da selv enig, men jeg mener dels at man må bære over med begyndere, de
skalnok blive bedre hen ad vejen, dels mener jeg ikke det er det der er
Tulles problem. Det er ikke en hjælp at sige "har din fisk hul i hovedet? så
læs en bog om hvor varmt den skal have det!"

> [...]
har
> købt dem et sted, hvor man ikke har fået den rette vejledning.
Enig. Derfor er det også dejligt at bo i Viborg, hvor danmarks formentlig
bedste butik findes (Ækvator) *S* Nej jeg arbejder ikke derinde.
Men netop derfor er det også bedre at hjælpe, fremfor at irettesætte.

> Eller fordi
> man har anskaffet sig et akvarie, fordi det ser pænt ud og sådan et vil
man
> da også gerne selv have.
Det er der forbavsende mange der gør. Og endnu mere forbavsende mange af
dem, sætter akvariet op på loftet inden det første år er gået. Og DET er et
problem for hobbyen.

> [...]
> at skabe et kunstigt miljø som fiskene skal leve i, og hivs vi ikke er
> opmæksomme på hvad vi gør så kan det nemt ske at det hel går i fisk.. Det
Åh ja, især fordi de kan gøre opmærksom på deres problemer (delvist) med
lyde. Fiskene udviser kun adfærd, og hvem har tid til det *G* (ment lidt for
sjov)

> [...]
> så skal du nok med tiden finde ud af det... måske kommer Tulle aldrig så
> langt, hvis ikke Tulle får nogle gode råd.
Enig, men det er ikke et råd at sige "din fiskesamling er forkert, sæt dig
ind i hvad du har eller drop det", det er på grænsen af skældud, og har IMHO
en negativ effekt på mange (kender ikke Tulle, og kan derfor ikke svare for
vedkommende). Jeg ville ihvertfald ikke bryde mig om den besked, og ville
nok opfatte det lidt bedrevidende, men jeg er også meget nærtagende *GGG*

> [...]
> for, måske mange tusind kroner fisk, med oprejst pande og ro i sindet og
> siger til os selv når vi prøver sku' lige igen.
Måske, sidst jeg havde syge fisk, var omkring 1984. Sidst jeg mistede fisk
(big time), var i 1995, da jeg flyttede fra Viborg til København, og fiskene
døde af kulde. Jeg troede de havde det varmt nok i førerhuset. Det havde de
ikke (i januar måned).

> Så Tulle lån nogle bøger på bibliotekte, finde en lokal akvarie forening
og
> snus så godt til dig - så skal du nok blive bidt af det... bare et godt
råd
Et MEGET godt råd. Men det løser nok ikke det akutte problem. Det er
tilsyneladende ikke fiskesamlingen den er gal med. Måske en sygdom eller
lignende, men der mangler lidt uddybende omkring fiskene synes jeg. Der er
mange der har spurgt om nogle konkrete forhold, menjeg synes der mangler
svar...

> ..fra en der også har mistet mange fisk i min tid som akvarist..det
> sker...
Det sker. Hvor der handles der spildes, som man siger.

Timo

Fra : Timo Jensen

Dato : 10-02-01 03:01

> [...]
fisk
> den kære Tulle, og det er ligesom det vi er ved at rode bod på.
Jeps, men jeg greb lige en del af et svar, og byggede videre på det.

> Og egentlig
> er jeg total kold overfor om de så "potentielle" akvarister mister lysten,
> ved mine og andres råd,
Jamen det skal du ikke være, for hvis ikke vi bliver bedre til at få flere
medlemmer rundt omkring i foreningerne, så er hobbyen væk en dag. Der findes
lobbyister, som på vegne af "de grønne" forsøger at komme af med vor hobby.
De mener vi driver rovdrift på naturen, uden at tænke på at særdeles mange
indianere lever af vores hobby, foruden at naturen har det med at fylde sine
ressourcer ud.

> Hun skriver jo for at få hjælp, ikke for at miste
> lysten.
Netop, og derfor er det ikke særligt konstruktivt indirekte at fortælle at
hun skal vide alt om sine fisk, eller betragte sig som et hjerteløst
menneske. Hendes problem lyder bestemt ikke til at stamme fra fiskesamlingen
(medmindre der er piranhas iblandt) *GGG*. Ej heller tror jeg at for varmt
vand giver hendes slørhaler åbne sår i hovedet.

Timo

Fra : Brian Christensen

Dato : 21-02-01 11:39

"Timo Jensen" <procellas@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lærer mest af egne erfaringer.
>
> Men du har ret i dine gode råd om at sætte sig ind i fiskenes biotoper,

Hej

Det her med lysten til at have akvarie kan man jo også miste - hvsi man som
Tulle oplever at man ikke har fået en kvalificeret vejledning der hvor man
hhar købt sit akvarier - og at man måske ikke har haft tid/energi ect til at
sætte sig ind i de mest basal ting vedr. akvarier og fisk..jeg mener det er
sku noget nemmer at holde en fugl..Den skal man trods alt ikke opstille et
kunstigt miljø for..
Men det jeg vil sige er at mangel på råd og vejledning også selv om det måsk
virker lidt (nu må du fandme tage dig sammen og få læst noget om det her!!!)
så kan det måske være med til at fremme lysten igen . Man får ihvertfald
ikke lyst til at være akvarist hvis alle ens fisk dør - så skal man
ihvertfald i forvejen være totalt bidt.
Så jeg mener at de gode og velmenene råd som tulle har fået indtil nu er
helt iorden.

Fra : Timo Jensen

Dato : 10-02-01 03:46

"Tulle" <tranbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Håber på lidt prof hjælp.
Det vil jeg håbe du får.

> Jeg har et 233 liters akvarie, med lidt blandet fisk, bla. scalare,
slørhaler,
> neon, sort tetra, kampfisk, gule maller og kuhli ål.
Det lyder som et spændende begynderakvarie *smiler*

> Problemet er bare at de dør, ca. 1 om dagen.
Det er ikke så godt. Hvilke af fiskene dør? Er der nogen bestemt der dør,
eller er det lidt blandet?

> I dag havde en stor fed slørhale et stor mærke i hovedet
> som om at en stor fisk havde taget en bid af den
Var der hul? Eller "bare" et mærke?

>Hvad sker der? Der er planter nok og en stor udvendig eheim pumpe.
Planter og pumpe har nok ikke noget med det at gøre, med mindre der er så
kraftig strømning på, at fiskene bliver "kastet" rundt. Det er næppe
tilfældet.
Er der varme på? og hvor varmt er vandet?

> Er der nogle som burde fjernes? eller kan man vaccinere dem mod at dø *g*
Vaccinen? Desværre *G* Hvis du finder den så sig lige til *GG*
Nogle der bør fjerne? Ja, hvis du vil have et såkaldt biotopakvarie, f.eks.
så bør alle fiskene stamme fra det samme sted på kloden, og helst også fra
samme vand (flod, sø, mm.) Men det er ikke et strengt krav, for at fiskene
kan trives.

>Jeg bor i Århus, er der nogle steder som er gode til at vejlede om disse
ting?
Prøv at se på: http://www.akvaunion.dk/ som er hjemmeside for den
overordnede organisation i danmark,d er har med hobbyen at gøre. De fleste
større foreninger / seriøse foreninger,er medlem. Der er mindst to klubber i
århusområdet, og mange flinke folk der gerne vil hjælpe. Jeg mener endda at
den ene af dem, har en slags konsulenttjeneste, hvor de netop rykker ud for
at hjælpe folk i din situation. Desværre er det kun den ene forening der er
medlem ad DAU.

>Håber meget på at få noget hjælp, det plejer i at være gode til herinde!!
Håber det var hjælp nok.

Timo

PS: Ses vi til akvadag i Viborg? Der kommer en masse akvarister, primært fra

Jylland, og sælger nyt og brugt udstyr, og såmænd også fisk og planter.

Fra : Klaus

Dato : 11-02-01 10:54

Hej Marianne
Du kunne prøve at snakke med ham den nye på skanderborgvej Aqua living-room
han skulle nok kunne hjælpe dig.
Klaus
klaus@langberg.net

Fra : Timo Jensen

Dato : 12-02-01 01:12

"Tulle" <tranbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tulle.

Jeg snakkede med en "med-akvarist" om dit problem, og hun havde for to uger
siden været til foredrag med "Bodil" fra Århus akvarieforening (eller er det
Viby?). Hun fortalte netop om bl.a. vandkvaliteter, og et symptom på dårligt
vand kan være sår på fiskene, der minder om bid.

Forslag: Tag en vandprøve, og skynd dig ind til din seriøse
akvarieforretning. De tester gerne vandet for dig, gratis, og giver dig råd
om hvad der kan være galt.

Også sendt som mail.

Timo