til de rigtig kloge hoveder -- close()
Fra : christian

Dato : 28-05-02 21:13

Jeg bruger et script til at lukke en side med

<script>
window.opener=self;
window.close()
</script>

på min egen computer og mange andre sker det automatisk, men på
enkelte computere bla andet der hvor programmet skal bruges
kommer der en pop up og spørger om man vil lukke vinduet.

Hvorfor ??
og hvordan løser jeg det ??

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-05-02 22:25

Tue, 28 May 2002 20:13:19 +0000 (UTC), skrev christian
<chr_jorg@tdcadsl.dk>:

>på min egen computer og mange andre sker det automatisk, men på
>enkelte computere bla andet der hvor programmet skal bruges
>kommer der en pop up og spørger om man vil lukke vinduet

Du kan undgå at få dialogboksen ved at åbne siden med scriptet
med en window.open

Åbner du en side direkte, så kommer advarslen (heldigvis) frem,
men sætter du den ind i et popupvindue f.eks, så kommer den ikke.

Det er for at undgå, at du sætter et automatisk lukkescript ind
på en side og brugerens browser lukker uden dennes viden, det vil
sikkert gøre mange sure.

Fra : christian

Dato : 29-05-02 07:33

> Du kan undgå at få dialogboksen ved at åbne siden med scriptet
> med en window.open

Det jeg bruger på startsiden ser sådan her ud

<META HTTP-EQUIV=Refresh CONTENT=3;URL=luk.php>

</HEAD>
"window.open('index1.php','blowup',
'screen.availWidth,screen.availHeight,left=0,top=0' )">

hvordan åbner jeg "luk.php" med window.open ??

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-02 08:10

Wed, 29 May 2002 06:32:50 +0000 (UTC), skrev christian
<chr_jorg@tdcadsl.dk>:

>hvordan åbner jeg "luk.php" med window.open ?

Hvad vil du bruge det til?
Den vil jo så åbne i et nyt vindue og du får ikke lukket det
oprindelige vindue og det skal du heller ikke kunne.

Tænke sig, hvis jeg besøgte din side, havde et par sider i
historie, jeg gerne ville gå tilbage til og du smækker mit
browservindue i uden, at jeg ved det.

Så har jeg besøgt din side for sidste gang og det tror jeg gælder
mange andre.

Ellers gør du det sådan:
<head>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
closetime = 10; // Luk vindue efter __ sekunder?
// 0 = lukker ikke, andet = antal sekunder

function Start(URL, WIDTH, HEIGHT) {
windowprops = "left=50,top=50,width=" + WIDTH + ",height=" +
HEIGHT;
//placering af popup vindue
preview = window.open(URL, "preview", windowprops);
if (closetime) setTimeout("preview.close();", closetime*1000);
}

function doPopup() {

url = "luk.php"; // link til popup URL

width = 267; // bredde på vindue i pixels
height = 103; // højde på vindue i pixels
delay = 3; // tid sekunder før popup åbner
timer = setTimeout("Start(url, width, height)", delay*1000);
}
// End -->
</script>
</head>

Fra : christian

Dato : 29-05-02 14:12

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> browservindue i uden, at jeg ved det.
>
> Så har jeg besøgt din side for sidste gang og det tror jeg gælder

som jeg før har skrevet så er det et lukket program, som er internet
basseret.
Historien er ikke relevant

Er der ikke en metode så jeg kan lukke vinduet eller på en anden måde få
mit program til at køre i et window uden adresse og værktøjs linje ??

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-02 19:30

Wed, 29 May 2002 13:12:17 +0000 (UTC), skrev christian
<chr_jorg@tdcadsl.dk>:

>Er der ikke en metode så jeg kan lukke vinduet eller på en anden måde få
>mit program til at køre i et window uden adresse og værktøjs linje ??

Lov ikke at bruge det på en hjemmeside til offentlig brug

Indsæt dette i <head> på den side, som der startes op med.

<script type="text/javascript">
if(window.name!='KGE'){
window.opener=self; // for at undgå advarslen "Vil du lukke
vinduet?"
newwin=window.open(self.location,'KGE','menubar=no,'
+'resizable=no,status=no,scrollbars=no');
window.close(); // lukker det oprindelige vindue
}
</script>

Der skal ikke laves nogen ændringer i scriptet.

Fra : christian

Dato : 30-05-02 07:38

> Lov ikke at bruge det på en hjemmeside til offentlig brug

Det lover jeg

> [...]
> }
> </script>
>
> Der skal ikke laves nogen ændringer i scriptet.

ikke for at virke som den helt store lysse slukker men nu åbner den bare et
3 window som der stadig kommer et pop uå window i.

Kan det have noget at gøre med nogle internet indstilliger på de omtalte
computere. Det er kun på de arbejdsstationer som står ude på virksomheden
der har dette problem, min egen og de andre comp. jeg har testet det hele på
virker ok. ??

mit script ser sådan her ud helt præsis.

<HTML><HEAD>
<LINK REL="StyleSheet" HREF="unik.css" TYPE="text/css">
[...]

og luk.php ser sådan her ud

<HTML><HEAD><TITLE> Luk </TITLE>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-05-02 08:03

Thu, 30 May 2002 06:37:53 +0000 (UTC), skrev christian
<chr_jorg@tdcadsl.dk>:

>ikke for at virke som den helt store lysse slukker men nu åbner den bare et
>3 window som der stadig kommer et pop uå window i.

Som jeg forsår det, så er det index1.php, der skal være den side
folk skal se, indsæt scriptet i <head> på den side og glem alt om
window.open og luk side.

Du kan se det i brug på
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/pop.htm>
(se bort fra at siden resizer, det er jo blot at undlade
resizefunktionen i <body>)